Fördela vikt på cykelvagn

Gösta86

Medlem
Hej. Går i tankarna på att skaffa cykelvagn till grabbarna. Men funderar på hur man gör när man bara ska köra 1 barn, hur fördelar man vikten bäst om man har en vagn för 2?

I en del går det att sitta mer mitt i men jag tror inte att det behövs. Oavsett vilket behöver du vara försiktig om du passerar ojämnheter som får vagnen att luta i sidled. Jag har råkat köra upp den på ett hjul ett par gånger utan att märka det

Så länge du inte har (för mycket) negativt "kultryck" kommer det inte göra så stor skillnad.

Spoiler: Det gick inte att cykla med. Ekipaget kom i självsvängning. Vi fick kapa det långa som stack ut bak och lägga ovanpå.
WhatsApp Image 2025-01-19 at 11.22.54_b4877b00.webp

Senast ändrad:
Offtopic:
Är det en Mini Maxi från Hedemora?
Funderar själv på att köpa en sån och är nyfiken på om du är nöjd =)
Det är det. Det är mina föräldrars som varit med hela min barndom så håller gör de bevisligen.

Men, det känns som att den kanske blivit omsprungen av modernare kärror. Att ha fästet så högt på cykeln är inte bra för stabiliteten, även om det förvisso gör att man får ett bra handtag att dra i om man ska släpa kärran utan cykel.
Den är också lite smal och hög, så det är relativt lätt att välta den om man kör snett över kanter om man inte verkligen har lasten i botten av kärran. Även barnstolarna som hör till placerar vikten relativt högt så jag har suttit i och den och vält när jag var liten, det händer ju liksom inget eftersom man sitter fast men moderna kärror verkar stabilare. Å andra sidan är den rätt smal så man behöver inte tänka så mycket på att man är bredare på en normal cykelbana, bara att man är längre.

Jag själv har bara använt den för att köra grejer i ibland. Så ingen storanvändare.

Tillbaka
Topp