Kombinera rakt och bockstyre för N = 1

andersson.n

Aktiv medlem
Jag vill kombinera ett rakt styre och ett bockstyre. Jag vill ha kontroll över växlar och bromsar på två ställen samtidigt genom att använda AXS. Jag vill göra detta för att bygga en cykel som täcker alla mina behov och är rolig att cykla båda "till skogen" och "i skogen".

Alternativ för hur styret kan konstrueras:

Alternativ 1 – bockstyre med raka barends

Bilden nedan är ej en hydraulisk lösning men illustrerar form på styre och placering av bromshandtag på både den raka delen och hoodsen.

FG2T7MUGLC2849Q.webp

På bilden ovan har ett par barends fästs på bockstyret, här ser man tydligare hur:

FJRZZ46GLC284A2.webp

Alternativ 2 – rakt styre med bockbarends

Bilden nedan saknar bromsreglage på bockbarendsen, men formen är som sagt vad jag eftersträvar.

maxresdefault.webp

18606.webp

Lösning för växlar och bromsar

Jag vill som sagt ha kontroll över växlar och bromsar både från den raka delen av styret och från hoodsen (likt allra första bilden ovan). Jag tänker att det borde gå att använda ett par sådana här:

BLGECXK-LS-210528-1.webp

Med skillnaden att jag som sagt istället vill ha dessa längre ut på styret (min yttersta raka del) istället för innanför hoodsen. Detta kanske gör kabeldragningen för bromsarna ful men borde iaf vara tekniskt möjligt att bygga.

Jag tänker att detta enklast byggs med AXS. Jag har inte undersökt vad som stöds av AXS, men om det inte går att samtidigt para MTB-reglage (pod/rocker) och hoodreglage till samma bakväxel så tänker jag att blips kan användas på den raka delen av styret istället.

Visst går detta att bygga? Vet ni någon som redan har byggt det med AXS och lyckats lösa kabeldragningen för bromsarna hyfsat snyggt?

Surlys Corner bar finns ju och velo orange crazy. Jag har en Corner bar-kopia som en kille i Ukraina gjort och som jag tycker funkar bra (ganska tungt men avväga av den goda saken)

Jag vill kombinera ett rakt styre och ett bockstyre. Jag vill ha kontroll över växlar och bromsar på två ställen samtidigt genom att använda AXS. Jag vill göra detta för att bygga en cykel som täcker alla mina behov och är rolig att cykla båda "till skogen" och "i skogen".

Alternativ för hur styret kan konstrueras:

Alternativ 1 – bockstyre med raka barends

Bilden nedan är ej en hydraulisk lösning men illustrerar form på styre och placering av bromshandtag på både den raka delen och hoodsen.

Visa bilaga 752443

På bilden ovan har ett par barends fästs på bockstyret, här ser man tydligare hur:

Visa bilaga 752444

Alternativ 2 – rakt styre med bockbarends

Bilden nedan saknar bromsreglage på bockbarendsen, men formen är som sagt vad jag eftersträvar.

Visa bilaga 752447

Visa bilaga 752445

Lösning för växlar och bromsar

Jag vill som sagt ha kontroll över växlar och bromsar både från den raka delen av styret och från hoodsen (likt allra första bilden ovan). Jag tänker att det borde gå att använda ett par sådana här:

Visa bilaga 752448

Med skillnaden att jag som sagt istället vill ha dessa längre ut på styret (min yttersta raka del) istället för innanför hoodsen. Detta kanske gör kabeldragningen för bromsarna ful men borde iaf vara tekniskt möjligt att bygga.

Jag tänker att detta enklast byggs med AXS. Jag har inte undersökt vad som stöds av AXS, men om det inte går att samtidigt para MTB-reglage (pod/rocker) och hoodreglage till samma bakväxel så tänker jag att blips kan användas på den raka delen av styret istället.

Visst går detta att bygga? Vet ni någon som redan har byggt det med AXS och lyckats lösa kabeldragningen för bromsarna hyfsat snyggt?
Intressant bygge!

Jag har löst mitt behov av sittställningar på mtbn med en längre styrstam och ett Jonesstyre.
Visa bilaga 752465
Men bara vanliga XT-reglage.
Ser perfekt ut för min 26-tums MTB som jag använder på vintern på asfalt. Skulle kunna få bättre, mer varierad och snabbare sittställning med ditt styre. Ska forska lite mer kring det, kanske kan bli något till nästa vinter. Tack för inspirationen!

Ser perfekt ut för min 26-tums MTB som jag använder på vintern på asfalt. Skulle kunna få bättre, mer varierad och snabbare sittställning med ditt styre. Ska forska lite mer kring det, kanske kan bli något till nästa vinter. Tack för inspirationen!
Snikvarianten heter Geoff från PlanetX. Samma lika men 1/3 av priset.

@Pfaff och @SåsenFrÅsen: Som ni är inne på så kanske det är enklast att hitta rätt styre istället för att krångla med dubbla uppsättningar bromsar...

Soma Gullwing kan vara för extremt, men åstadkommer hyfsat det jag eftersträvar: small aeroposition i hoodsen och rakt styre längre ut, med möjlighet att växla/bromsa i båda lägena (oklart hur väl men bör gå!). Fler bilder på Gullwing-styret:

Lite mer åt ett "vanligt" gravelstyre med väldigt mycket flare kanske är lagom. Jag undersöker varianter på Bikepacking.com.

Vet inte hur lång väg du har till skogen, och hur vägen ser ut. Du kanske också behöver däck med dubbel funktion, hihi!

Vet inte hur lång väg du har till skogen, och hur vägen ser ut. Du kanske också behöver däck med dubbel funktion, hihi!
Hah! Inget som påverkar min vardag men jag har faktiskt tänkt på att det i framtiden skulle kunna vara trevligt att ha med sig ett par extra däck i packningen – smala snabba på väg till naturen och sen tjockare med mer grepp ute i naturen :)

Alternativ 1 går fetbort.

Rakt styre med bar ends, inner bar ends, tempopinnar eller som flera redan skrivit, någon slags alt-bar är troligen bästa alternativet.

Tack, ska titta runt bland styren och se vad jag hittar för former!

Det finns ett styre som har formen jag efterfrågar i ursprungsinlägget, Oyster Bar. Men dubbla bromsreglage verkar jobbigt så det är nog bättre att hitta en annan form på styret, som åstadkommer vad jag eftersträvar för funktion (kombinera rakt och bockstyre där man når reglagen från båda lägena).

Rakt mtb-styre med tempopinnar, kanske? Sitt i aero-ställning på långa raksträckor. Sen tar du helt enkelt av tempopinnarna och lägger de i ryggsäcken när du kommer fram till skogen.

Annars har jag en Corner Bar jag tänkte sälja, om du är intresserad. Det är ett bra styre och jag var väl i grund och botten nöjd med det, men även den smalaste modellen är något för bred för mig.

Ingen av mina förslag löser väl "bromsar på två ställen"-problemet, tyvärr.

TS, är det teoretiskt du känner att du vill ha broms på bägge ställena, eller har du haft liknande uppsättning och då upplevt att du behöver det?

Jag började träna cykel (LVG) på en gammal MTB med rakt styre, satte dit ganska långa barends som pekade framåt c.a 15 cm, lätt böjda inåt längst ut.

Använder den fortfarande i stan ibland, barendsen är som att ha händerna på hoodsen på ett bockstyre. Längre sträckor har jag händerna på barendsen, har aldrig upplevt att det tagit lång tid att bromsa, sitter i ryggmärgen, händerna är vid bromsreglagen illersnabbt.

Men det är klart, skulle jag ha det så om jag t.ex. cyklar i en klunga med lite okända cyklister så är det klart att jag gärna skulle ha händerna nära bromsreglagen när jag ligger på rulle.

Så ett rakt styre med barends som ger bra LVG-ställningar.

Rakt mtb-styre med tempopinnar, kanske? Sitt i aero-ställning på långa raksträckor. Sen tar du helt enkelt av tempopinnarna och lägger de i ryggsäcken när du kommer fram till skogen.

Annars har jag en Corner Bar jag tänkte sälja, om du är intresserad. Det är ett bra styre och jag var väl i grund och botten nöjd med det, men även den smalaste modellen är något för bred för mig.

Ingen av mina förslag löser väl "bromsar på två ställen"-problemet, tyvärr.
Långa inner barends skulle kunna funka, blir som en light version av tempopinnar... Tackar för erbjudandet men tror inte just corner bar är styret för mig, och jag kommer även behöva vela ett tag osv.
TS, är det teoretiskt du känner att du vill ha broms på bägge ställena, eller har du haft liknande uppsättning och då upplevt att du behöver det?

Jag började träna cykel (LVG) på en gammal MTB med rakt styre, satte dit ganska långa barends som pekade framåt c.a 15 cm, lätt böjda inåt längst ut.

Använder den fortfarande i stan ibland, barendsen är som att ha händerna på hoodsen på ett bockstyre. Längre sträckor har jag händerna på barendsen, har aldrig upplevt att det tagit lång tid att bromsa, sitter i ryggmärgen, händerna är vid bromsreglagen illersnabbt.

Men det är klart, skulle jag ha det så om jag t.ex. cyklar i en klunga med lite okända cyklister så är det klart att jag gärna skulle ha händerna nära bromsreglagen när jag ligger på rulle.

Så ett rakt styre med barends som ger bra LVG-ställningar.
Har inte haft liknande uppsättning bromsar tidigare. Det är främst att det vore trevligt att ha en enda cykel som kombinerar lättare XC, gravel och lite LVG bra. När jag cyklar asfalt med min HT brukar jag ha händerna i mitten av styret och försöka kupa ihop mig men jag vågar bara ha den positionen när jag är väldigt själv i trafiken, egentligen vore ett bockstyre bättre för den positionen pga tillgång till bromsar/växlar. Jag tycker dock inte att ett "vanligt" bockstyre är jätteroligt i skogen, det blir ju så klart inte samma känsla som med ett rakt.

När man cyklar i varierad terräng med mer trafik upplever jag generellt att man kan vilja ha olika handpositioner och samtidigt inte förlora tillgång till bromsar och växlar. Jag menar t ex om man cyklar några km som blandar asfaltsväg, slingrig smal grusväg, korta sektioner av brant stig osv. Som ett exempel i Stockholm: cykla asfalt Bagarmossen-Aspudden, tillbaka mot Gullmarsplan via grus och stigar i Årstaviken, en vända in till stan och ut igen, upp/ner Hammarbybacken, sen några stigar och lite grus i Hellas. En vanlig HT som jag har eller en gravel funkar så klart för detta, men jag tror det vore roligare/snabbare med ett styre som kombinerar fördelarna från respektive cykel.

Jag vill även inte ha för många olika cyklar pga jag cyklar inte tillräckligt seriöst för att motivera det ekonomiskt/utrymmesmässigt osv. En cykel som hyfsat lyckas kombinera rakt och bockstyre tror jag skulle göra det möjligt med N = 1, utan att ge den lite sega känslan av "cykla LVG med rakt styre" eller "cykla skog med bockstyre". Allt detta är så klart lyxproblem för min egen underhållning...

Tillbaka
Topp