Har min vevarm gjort sitt?

Rockingman

Aktiv medlem
Hej,

Idag upptäckte jag att min vevarm glappar och jag undrar om den är körd eller om det finns något man kan göra?

Det verkar som om fästet mellan veven och metalldelen man drar fast drevet i (är Sram Eagle dub vev) börjar ge sig. På bilderna hoppas jag att det går att se det blir en glipa mellan veven och drevet, det känns tydligen att veven glappar i alla fall. Det är inte vevlagret eller något annat som är problemet för allt är rätt installerat med lagerspänning m.m.

Bilagor

• IMG_8602.webp
    IMG_8602.webp
    109.3 KB · Besök: 88
  • IMG_8603.webp
    IMG_8603.webp
    104.6 KB · Besök: 77
Plocka av och kolla så det inte lossat bara. Det är skruvat i veven.
Jag tog loss drevet, rengjorde och drog åt de tre skruvarna ordentligt och det gjorde tyvärr ingen skillnad. Jag tror därför att glappet är i själva vevarmen mellan kolfibern i veven och metalldelen man drar skruvarna i.

”Mothållet” som det står ”dub” på verkar sitta ordentligt också, jag kunde i alla fall inte rubba den med min låsringstång.

Då du skriver ”de tre skruvarna” är det väl Srams Direct Mount. Om du får glapp där måste klingan ha suttit löst ett tag, det finns liksom ingen möjlighet att det skall börja glappa om skruvarna varit åtdragna.
Det blir nog att köpa nytt.

Tillbaka
Topp