Konsten att kapa ett gaffelrör i carbon

Martinmat

Aktiv medlem
Har nu köpt mitt livs första carbongaffel. Har kapat otaliga stål och alu styrrör men aldrig carbon.

Vill ha alla bra tips hur jag gör detta med bästa resultat. Samt vad gäller egentligen med antal spacers på en carbongaffel? Det är en kina gaffel köpt via bikeshop (Aerlite) står inget vad som gäller för just denna gaffel.

Tacksam för inuit vad gäller både spacers antal och metod för kapning
IMG_5127.webp
IMG_5131.webp

Ha en skräpstam som anhåll. Såga med fintandad bågfil under rinnande vatten. Efter kapningen grada av hålet med slippapper fortfarande under vatten. Klart.

Jag brukar ha få spacers under och minst en specer över (så att stammen får bra grepp hela vägen. Dra åt stammen med momentnyckel och använd gärna greppasta. Använd expander av bra kvallite avsedd för cf styrrör.

tack för inputen @BJS

Angående Max spacers så lät jag ChatGPT plus google hjälpa mig lite med rekommendationer. Generellt verkar det vara 30-50mm

Specialized crux är max 35mm

IMG_5241.webp
IMG_5240.webp

Har nu köpt mitt livs första carbongaffel. Har kapat otaliga stål och alu styrrör men aldrig carbon.

Vill ha alla bra tips hur jag gör detta med bästa resultat. Samt vad gäller egentligen med antal spacers på en carbongaffel? Det är en kina gaffel köpt via bikeshop (Aerlite) står inget vad som gäller för just denna gaffel.

Tacksam för inuit vad gäller både spacers antal och metod för kapning
Det ser ut som en likadan jag köpte för något år sedan. Jag kapade med vanlig bågfil och slipade bort grader precis som vanligt. Dammet är väl inget du skall snorta, men man behöver ju inte ha näsan precis i närheten. Jag brukar alltid ha minst en spacer på var sida om styrstam, men ofta några extra om man får för sig att flytta gaffeln, eller ändra något annat. Jag monterade med special expander för kolfiber. Tror inte det funkar med vanlig starnut. Var inga konstigheter, och blev riktigt bra på cykeln.

Det ser ut som en likadan jag köpte för något år sedan. Jag kapade med vanlig bågfil och slipade bort grader precis som vanligt. Dammet är väl inget du skall snorta, men man behöver ju inte ha näsan precis i närheten. Jag brukar alltid ha minst en spacer på var sida om styrstam, men ofta några extra om man får för sig att flytta gaffeln, eller ändra något annat. Jag monterade med special expander för kolfiber. Tror inte det funkar med vanlig starnut. Var inga konstigheter, och blev riktigt bra på cykeln.
Mao nöjd med gaffeln alltså?

För framtida läsare vill jag flika in att jag arbetat med kolfibertillverkning och bearbetning.
Man bör absolut ha andningsskydd, även om man sällan grejar med kolfiberkapning!!!

Kolfiber = kolfiber + epoxi.

Epoxipulver är självklart inte kul att andas in men den bör vara fullhärdad och inte katastrofal för hälsan.

Själva fibern vill man dock absolut inte få in i kroppen, speciellt i lungorna, mycket o-bra för hälsan :-)

Angående kapning funkar det som andra hävdar alldeles utmärkt med vanlig bågfil/metallkap. Kolfiber slöar ner allt som är vasst mycket effektivt, men en bågfil kan man använda länge för styrrörskapning innan man märker att det blir slött och ett nytt bågfilsblad kostar ju bara kronor och ören :)
Smärgelduk/vanligt sandpapper funkar perfekt för slip och bearbetning.

Det är först när du arbetar professionellt du behöver tänka på diamantklingor och andra special-verktyg.

Senast orkade jag inte plocka bort gaffeln från cykeln. Jag tog av styrstammen, tejpade med papperstejp (lite lurigt att få ett vinkelrätt snitt annars pga gaffeln lutar i ramen), sågade med bågfilen och avslutade med lite sandpapper direkt mot fingret. Skadar nog inte att vattna lite, men jag upplever inte direkt att det dammar när man använder bågfil.

Vasst sågblad underlättar!

Själva fibern vill man dock absolut inte få in i kroppen, speciellt i lungorna, mycket o-bra för hälsan :-)

Från vad jag har läst har jag förstått att fibern är ofarliga för hälsan men att de irriterar luftvägarna mycket. Har själva märkt det, men som tur fick vi flera cyklar i familjen med gaffelrör i kolfiber just vid pandemin där vi hade munskydd hemma, det använder jag nu alltid.

Jag använder en sågguide för att får kapningen rakt. Men kan enkelt fila till om det inte är rakt, det gör jag med en fil med vatten på så att det inte dammar.

Senast orkade jag inte plocka bort gaffeln från cykeln. Jag tog av styrstammen, tejpade med papperstejp (lite lurigt att få ett vinkelrätt snitt annars pga gaffeln lutar i ramen), sågade med bågfilen och avslutade med lite sandpapper direkt mot fingret. Skadar nog inte att vattna lite, men jag upplever inte direkt att det dammar när man använder bågfil.

Vasst sågblad underlättar!
Så gjorde jag också på senaste cykeln. Blir en del onödigt jobb att ta bort gaffeln om man har tighta kablar för broms och lockout tex.

Jag skulle vara rädd för att den har svårt att skära av fibrerna och istället först deformerar röret på ett sätt som eventuellt kan skada den bit som ska vara kvar.

Kolfiberlaminat är väldigt enkelt att såga med bågfil. En slangklämma kan spännas runt röret som sågmall. Sågbladet går mjukt och snabbt genom kolfiberlaminatet.
En rörkap riskerar att orsaka delaminering och fransning. Minimal tidsvinst jämfört med bågfil.

Vill ogärna chansa när det gäller sådana operationer, så använder sågguide och bågfil med klinga för kolfiber. Inget man gör speciellt ofta, men det blir dyrt om man misslyckas. Tror det var 3-4 år sedan jag sågade senast.

Har man tillgång till ett sågblad för kakel är det bättre än bågfil. Men det är inget jag skulle köpa specifikt.

Jag kapar alltid styrrör i gersågen. Man kan lägga en träklots mellan styrröret och kapens anhåll, om krona/gaffelben kommer i vägen. Såga långsamt så ger det finare snitt än manuell kapning. Tänderna i nya klingor är så hårda att de slits minimalt av att såga lite kolfiber.

I kolfiberindustrin används helt vanlig kapskiva för vinkelslip.

Från vad jag har läst har jag förstått att fibern är ofarliga för hälsan men att de irriterar luftvägarna mycket. Har själva märkt det, men som tur fick vi flera cyklar i familjen med gaffelrör i kolfiber just vid pandemin där vi hade munskydd hemma, det använder jag nu alltid.

Jag använder en sågguide för att får kapningen rakt. Men kan enkelt fila till om det inte är rakt, det gör jag med en fil med vatten på så att det inte dammar.
Att sticka sig på fibern är absolut inte farligt som i giftigt, men filamenten i kolfiber är så omöjligt tunna att de kan bli kvar/inte gå att få ut. Jag har själv fått slippulver/småflis och stickor/fiber mellan fingrar etc, det är inte så kul :)

Får man in kolfiber långt in i huden/kroppen säger ryktet att kolfiber inte vandrar ut som en trästicka oftast gör över tid, kolfiber kan vandra lite åt vilket håll de vill istället. Säger ryktet… :)

Att sticka sig på fibern är absolut inte farligt som i giftigt, men filamenten i kolfiber är så omöjligt tunna att de kan bli kvar/inte gå att få ut. Jag har själv fått slippulver/småflis och stickor/fiber mellan fingrar etc, det är inte så kul :)

Får man in kolfiber långt in i huden/kroppen säger ryktet att kolfiber inte vandrar ut som en trästicka oftast gör över tid, kolfiber kan vandra lite åt vilket håll de vill istället. Säger ryktet… :)

Då är det tur att jag aldrig har stickat mig på kolfiber.

Kan dock säga att irritationen är bort från luftvägarna efter några timmar, så fingrarna verkar tas bort.

Tillbaka
Topp