Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Utan att veta hur du tränar idag är det ju lite svårt att komma med bra tips. Du kanske redan har ett optimalt program. Man om vi antar att du inte har ett så bra program så kan du nog strunta i kadensen och styrketräning och till att börja med cykla mer. 😀
Så klart.
2-4 cykelpass i veckan beroende på hur övriga livet ter sig.
Alltid ett längre i zon 2 dock. Övrigt har varit blandade pass från workoutsen i zwift alt TdZ nu efter årsskiftet. Så saknar både bra program och struktur. Garmin hävdar att jag saknar anaerobisk träning. Men det tar jag med en nypa salt.

Jag tror nog han tutat på ganska bra med tanke på 266w i 72 minuter och en kadens på 92, men 'cykla mer' funkar det med. Kan även vara underskott av rulltårta, även om det är långsökt. Man behöver inga stora doser...

Så klart.
Alltid ett längre i zon 2 dock. Övrigt har varit blandade pass från workoutsen i zwift alt TdZ nu efter årsskiftet. Så saknar både bra program och struktur. Garmin hävdar att jag saknar anaerobisk träning. Men det tar jag med en nypa salt.
Testa några växlar lägre då, obekvämt tungt per varv, ett extra halvtimmes pass... 😏 Eller några schyssta sprintar...

F

Funderar på om jag är för rädd för att bonka så fegar med kraften i början.
Fusk är inte ett alternativ.
Tips på bra träningsupplägg?

Tyvärr inte men det jag brukar göra när jag ska köra tempo är att jag kollar upp hur lång tid ungefär det tar att köra rejset, sen kollar jag min maxeffekt för den tiden (jag gör det i Garmin Connect). Sen kör jag första halvan av rejset några watt under den effekten och försöker öka andra halvan. Allt för att undvika köra för hårt i början och bonka på slutet för då rinner tiden iväg snabbt.

Hur såg det ut när du körde, klarade du att hålla effekten hela vägen eller tröttnade du på slutet? Om så finns nog tid att hämta i ett jämnare upplägg.

Har ju i och för sig sett exempel på lite tyngre cyklister som totalt krossar Alpen (<50 min) men då krävs självklart seriöst hög snittwatt istället uppför på mellan 300-400W ungefär.

En sådant exempel är väl tex svensken som försökte sig på RAAM för några år sedan, imponerande wattsiffror har jag sett i Zwift, här snackar vi demolering av bergen. (y) 🙂 🏔️

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Mitt bestämda intryck är att många Zwift elitcyklister står upp sjukt mycket. Jag menar avsevärt mycket mer än vad vassa utomhuscyklister gör.

Vet ej om ni andra fått samma intryck?

Själv tycker jag väl att det kan underlätta för att något "enklare" upprätthålla den kraft som krävs uppför (om man har ambitionen att hänga med i en hysteriskt cyklande klunga menar jag). Men däremot suger det en del kraft och kräver så klart träning för att orka hålla på så.

Varför detta är intressant går väl att diskutera men möjligen är det så att man själv behöver jobba på detta med att stå upp och cykla mer om man vill försöka förbättra sig i Zwift? Självklart gäller detta mest under mer hysterisk cykling. För de flesta av oss är väl dock Zwift enbart ett träningsverktyg och det vet i sjutton om man har nytta av "ökad ståcykling" utomhus (men möjligen effektivt om man vill bli hatad i klungan (y)), det beror nog lite på hur man cyklar och med vilka.

Senast ändrad:
Mitt bestämda intryck är att många Zwift elitcyklister står upp sjukt mycket. Jag menar avsevärt mycket mer än vad vassa utomhuscyklister gör.

Vet ej om ni andra fått samma intryck?

Själv tycker jag väl att det kan underlätta för att något "enklare" upprätthålla den kraft som krävs uppför (om man har ambitionen att hänga med i en hysteriskt cyklande klunga menar jag). Men däremot suger det en del kraft och kräver så klart träning för att orka hålla på så.

Varför detta är intressant går väl att diskutera men möjligen är det så att man själv behöver jobba på detta med att stå upp och cykla mer om man vill försöka förbättra sig i Zwift? Självklart gäller detta mest under mer hysterisk cykling. För de flesta av oss är väl dock Zwift enbart ett träningsverktyg och det vet i sjutton om man har nytta av "ökad ståcykling" utomhus (men möjligen effektivt om man vill bli hatad i klungan (y)), det beror nog lite på hur man cyklar och med vilka.
Inomhus ökar inte luftmotståndet om du ställer dig upp, så det är nog framförallt därför.

Men att ståcykla lite ändrar vilka muskelgrupper som arbetar hårt. Bränner det i låren är det bara att ställa sig en liten stund så är det värsta borta. Gör det själv en del, men jag är allt för tung för att göra det längre perioder.

Så klart.
Utan att komma med ett komplett program så tycker jag att du kan prova med "långa intervaller" (en del påstår att det inte finns) där du totalt kanske jobbar mellan 40 och 90 minuter. 4x10, 2x20, 2x30, 3x30. Exakt vad gör är inte så noga men ändra inte hela tiden utan lär dig ungefär vad som funkar och så försöker du i första hand lägga till lite tid, i andra lite högre effekt. Så om du t.ex. är lagom mosig efter 2x20, provar du 2x22 nästan gång. Och var du alldeles för pigg efter 2x20 så påbörja en tredje och se hur länge du orkar. Vila 2-5 minuter mellan seten. Ett eller två såna pass i veckan (kanske ett lite kortare intensivare och ett lite längre). Tanken med detta är ju att du så småningom ger dig på 1x59. 😀 Kanske finns det en pacerbot som är lagom? Bara att teleporta för varje set.

Dels är ovanstående bra träning och dels är det rätt specifikt för det du vill åstakomma.

och om det inte har framgått så behöver inte ett pass vara 3x15,17min @248W. Går bra att variera både effekt eller tid beroende på dagsform, men det är bra att köra ungefär samma workout ett antal gånger. Då märker man vad som funkar, vad man behöver justera och man märker när man blir bättre.

Senast ändrad:
Utan att komma med ett komplett program så tycker jag att du kan prova med "långa intervaller" (en del påstår att det inte finns) där du totalt kanske jobbar mellan 40 och 90 minuter. 4x10, 2x20, 2x30, 3x30. Exakt vad gör är inte så noga men ändra inte hela tiden utan lär dig ungefär vad som funkar och så försöker du i första hand lägga till lite tid, i andra lite högre effekt. Så om du t.ex. är lagom mosig efter 2x20, provar du 2x22 nästan gång. Och var du alldeles för pigg efter 2x20 så påbörja en tredje och se hur länge du orkar. Vila 2-5 minuter mellan seten. Ett eller två såna pass i veckan (kanske ett lite kortare intensivare och ett lite längre). Tanken med detta är ju att du så småningom ger dig på 1x59. 😀 Kanske finns det en pacerbot som är lagom? Bara att teleporta för varje set.

Dels är ovanstående bra träning och dels är det rätt specifikt för det du vill åstakomma.

och om det inte har framgått så behöver inte ett pass vara 3x15,17min @248W. Går bra att variera både effekt eller tid beroende på dagsform, men det är bra att köra ungefär samma workout ett antal gånger. Då märker man vad som funkar, vad man behöver justera och man märker när man blir bättre.
Precis som ovan. Det finns många bra pass på Zwift tex SST, som finns i short medium och long.

Varför är randopassen så extremt fokuserade på höjdmetrer?
Om du syftar på @Randonneur_Stockholm zwiftrandon så är det jag och @bigmollo som pratar ihop oss och väljer bana. Både han och jag ska cykla berg i närtid och vill få lite z2 på dom platta delarna och z3/4 i backarna för träningen.
Men för mig personligen så märker jag inte så stor skillnad om jag planerar hålla mig i ett visst spann. 200w på platten känns likadant som 200w i en backe. Det tar längre tid att komma upp bara.
Men jag läser mellan raderna och tar till mig av det du säger, nästa längre event efter Vasaloppet på söndag blir en platt bana.

Kräver en viss disciplin för att hålla sig inom samma spann både på platten och uppför i Zwift men visst går det. Blir ju nästan omedvetet så att man tar i lite mer uppför och även ställer sig upp sporadiskt. När jag kör de långa EVO CC eventen brukar de båda ledarna hålla ca 3,0 w/kg på platten och ca 3,5 w/kg uppför men då är det så klart medvetet de två event-ledarna håller det tempot och alla vet om det, det är ett socialt masspsykos klung-event.

20 mil på söndag alltså 🙃 Tror jag enbart cyklat 20 mil sammanhängande utan paus en enda gång på Zwift och det var väl också ett Randonneur Stockholm event, det är en rejäl utmaning. (y) Fördelen med EVO CC eventen är att klungan är stor/samlad och snittar ca 40 km/h, detta lär ju ta lite längre... 🙂 (evo cc eventen på söndagar är också enbart 10, 12 eller 16 mil).
Jag har bara kört 100 miles (161km) på Zwift och det var för att få den svarta tröjan med 100 på, 100k-tröjan är grå.
Cyklade drygt 100km på platten förra veckan och det tog nästan livet ur mig trots att jag tog det lugnt. Min plan att cykla hem från Göteborg till Stockholm med nya hojen ser ut att grusas bokstavligen då kroppen och knoppen förmodligen inte pallar distansen.

Jag har bara kört 100 miles (161km) på Zwift och det var för att få den svarta tröjan med 100 på, 100k-tröjan är grå.
Cyklade drygt 100km på platten förra veckan och det tog nästan livet ur mig trots att jag tog det lugnt. Min plan att cykla hem från Göteborg till Stockholm med nya hojen ser ut att grusas bokstavligen då kroppen och knoppen förmodligen inte pallar distansen.
Lycka till, det går säkert bra med din rutin. 🙂

Skulle cykla the classic i Lördags, dåvar leadin borta.. ?! Lite trist då jag brukar värma upp där, och sen ladda på själva varvet.

Jag har inte cyklat den ännu men i kommentarerna syns inget. Startade du i "Watopia" (downtown)?
Nej, men det är ju det normala och via dirty sopresa mm.
Nu gick starten vid jarvis varv com starten!!
Ska skriva i zwift forumet, gillar denna bana (när man är varm, backen börjar ju nästan direkt)

Körde första etappen på big spin tidigare idag.
Upptäckte spotify playlisten i event beskrivningen.
Kul med lite annorlunda musik än vad jag brukar trampa till.

5 år på zwift idag! Detta har gått åt, utöver svett mm:
2 kassetter, bytte till nr 3 i somras.
2 kedjor, bytte till nr 3 i somras.
2 växel vajrar till bak växeln
Inne på Wahoo Climb nr 3 (Garanti)
Wahoo kickr nr 2, började med v4 nu v6, behövde iofs inte bytas, ville ha lite nya funktioner.
Inne på Wahoo Tickr pulsband nr 3.
Första kedjebytet pga kört shitmano kasett med campa kedja första året. Så huvudsakligen en kedja/ Kasset. 2020-12-30 2024-05-30, 872 mil.

Senast ändrad:
5 år på zwift idag! Detta har gått åt, utöver svett mm:
3 kassetter
3 kedjor
2 växel vajrar till bak växeln
Inne på Wahoo Climb nr 3 (Garanti)
Wahoo kickr nr 2, började med v4 nu v6, behövde iofs inte bytas, ville ha lite nya funktioner.
Inne på Wahoo Tickr pulsband nr 3.
Rätt hårt slitage, har du någon siffra på mil/timmar? Jag har förbrukat en halv kedja på 400 mil (10s)

Sorry, nybörjare här... När jag skall starta ett medlemskap ser jag att det finns ett " Zwift referral program", där någon som redan har ett medlemskap kan få en månad gratis genom att dela ut en kod.
@Waylost, den låter inte helt ok just nu, ska kolla.

Gamification.. Så nu ska man uppgradera cyklarna.. Cannondales nya lab71 fullt uppgraderad lär väl vara väldigt bra?
Eller ska man chansa och uppgradera 3st zwiftbikes för att få uppgradera Tron?

Ähh, jag har hittat en svart, och svarta kläder, så jag är klar. Blir möjligen en som låter mindre när jag väl behöver byta. 🤣

Då börjar iaf min Zwiftsäsong 24/25 närma sig slutet.

Drog in i ca 60k XP och gick från lvl 47-53. Var med i de stora eventen och har en streak om ca 33 veckor.

Gillar - On-demand-event och race. Lättillgängligt - när snön yr ute och alla pass på SATS är fullbokade känns det skönt att bara kunna dra av 1h hårdkörning. Men det stora hotet hemma är såklart soffan och TVn (tyvärr).
Också skönt med event med dead-lines så man får lite av en piska.

Ogillar - Att Zwift fortfarande är en aning "splittrat", man måste kolla både companion, Zwift i sig självt, på webben samt FB-grupper för att få "all" info. Är för snabb uppför jämfört med verkligheten.

Slutsats - Jag gillar Zwift och kommer tveklöst tillbaka i höst!

Vet inte om detta är rätt tråd - men - går i tankarna att slänga på en reservram på min Neo2 och funderar på vad som är enklast för att "få det att funka", växling etc. Jag har ju fulla grupper hemma men vill helst inte mecka med det, VAJRAR etc.

Kan jag slänga på en Cog och ha en bakväxel utan vajer?

Vet inte om detta är rätt tråd - men - går i tankarna att slänga på en reservram på min Neo2 och funderar på vad som är enklast för att "få det att funka", växling etc. Jag har ju fulla grupper hemma men vill helst inte mecka med det, VAJRAR etc.

Utan att veta hundra men med cog behöver du ingen vajer.

Nu med alla uppgraderingar så har jag insett att man egentligen bara behöver uppgradera Specialized Tarmac SL8. Den är billigare och mer lättåtkomlig (lvl35), den är dessutom väldigt allround så uppför med Mellenstein-hjulen så slår den nästan alla klätterramar.

Uppgraderar ni eller skiter i det?

Med cog behöver du ju ingen wire till bakväxeln. Du behöver ju egentligen ingen cog heller, bara låsa växeln på en växel på kassetten. Sen behöver du ju en click eller play för att växla. Klart

Tillbaka
Topp