Skämmigt med hjälm... Så ska det inte behöva vara!

Itsmatte

Medlem
Själv skulle man aldrig cykla utan hjälm, eller för den delen åka elsparkcykel eller dylikt (sistnämnda sker dock aldrig).

En undersökning gjord här på orten, visade att över 60-70% ansåg det vara "pinsamt" med cykelhjälm (om jag minns korrekt), vilket är katastrofalt. Alternativt så tyckte dessa personer "att allmänheten" kunde uppfatta det som töntigt...

Vet om en proffsmotorcyklist (ja, det är lite skillnad där mot vanliga cyklister, men oavsett). En tur på hojen slutade i tragedi/krock varav personen därefter behöver dygnet runt assistans, för resten av livet.

En hjälm hade mildrat skadorna avsevärt kom de fram till.

Även cyklister som råkat ut för liknande, det finns många tragiska exempel på detta.

Så nej, det är absolut ingenting töntigt med en hjälm, det är snarare efterblivet att inte använda detta. Ändå ser man 9/10 cyklister som struntar i just hjälmen.

Vad är era åsikter?

Cyklar hellre runt i en motivlackerad Barbie-hjälm än ingen alls. ;)

Jag använder alltid hjälm när jag cyklar mtb eller när jag cyklar mina två mil till jobbet. Men när jag tar min damcykel 1 km ner till tågstationen så skippar jag hjälm. Finns statistik på att det är mer huvudskador på gående än cyklister men trots det är det ingen som förespråkar att gående ska ha hjälm.

Själv skulle man aldrig cykla utan hjälm, eller för den delen åka elsparkcykel eller dylikt (sistnämnda sker dock aldrig).

En undersökning gjord här på orten, visade att över 60-70% ansåg det vara "pinsamt" med cykelhjälm (om jag minns korrekt), vilket är katastrofalt. Alternativt så tyckte dessa personer "att allmänheten" kunde uppfatta det som töntigt...

Vet om en proffsmotorcyklist (ja, det är lite skillnad där mot vanliga cyklister, men oavsett). En tur på hojen slutade i tragedi/krock varav personen därefter behöver dygnet runt assistans, för resten av livet.

Även cyklister som råkat ut för liknande, det finns många tragiska exempel på detta.

Så nej, det är absolut ingenting töntigt med en hjälm, det är snarare efterblivet att inte använda detta. Ändå ser man 9/10 cyklister som struntar i just hjälmen.

Vad är era åsikter?

Hjälm är för min del lika självklart som skor och handskar när jag cyklar.

Vad är era åsikter?

Stor skillnad mellan storstad och småstad. Cykelpendlade under många år i Göteborg, skulle säga att 9/10 där bär hjälm. Bor numera i kommun med 45.000 invånare, här är proportionerna de motsatta.

Mitt åsikt är att det är trist att det (skulle) behövs hjälm vid vardagscykling. Trafiken borde vara så säkert att hjälmen inte behövs. I Nederländerna, där jag är uppväxt, använder stora majoriteten inte hjälm när de cyklar på en vanlig cykel. Tyvärr känner jag mig inte lika trygg när jag cyklar i Stockholm. Även i Nederländerna finns nu en debatt om cykelhjälm, som är framförallt pga av snabba tillväxten av andelet elcyklar. Allvarliga olyckorna har vuxit snabbt, framförallt hos äldre cyklister för att elcyklar går snabbare och bromsarna är mycket kraftigare och man inte är van. Också är skadorna större när en vanlig cyklist krockar med en snabb och tung elcykel. I Sverige är det framförallt (avsaknad av) organisation av cykeltrafiken som höjer risken.

Jag använder alltid hjälm när jag cyklar mtb eller när jag cyklar mina två mil till jobbet. Men när jag tar min damcykel 1 km ner till tågstationen så skippar jag hjälm. Finns statistik på att det är mer huvudskador på gående än cyklister men trots det är det ingen som förespråkar att gående ska ha hjälm.
Samma här, det beror helt på sammanhanget. Har 2,5 km GC-bana till jobbet där jag korsar bilväg vid två tillfällen. Håller mycket måttligt tempo och kör med eller utan hjälm beroende på om jag tror att det kan vara halt eller inte.

I skogen eller på mer biltrafikerad sträcka skulle jag aldrig ens fundera på att cykla utan hjälm däremot.

Så nej, det är absolut ingenting töntigt med en hjälm, det är snarare efterblivet att inte använda detta.

Precis där kom töntigheten in.

Ingen vill ge rätt till en störigt uppläxande förståsigpåare som inte nöjer sig med att bära sin egen hjälm, och än mindre själv riskera att förknippas dessa personer.

Då spelar det ingen roll vem som har rätt eller fel.

Dessutom najs med vinddrag i håret.

Min nuvarande pendlarhjälm köpte jag med tanke på att jag ska synas och skyddas, ser ut som gigantisk gul svamp och gör jobbet även om man ser ut som en mupp, som man, +50 är räddslan att se pinsam ut eller att det ställer till det med frisyren rätt låg men förstår att det är ett problem för vissa.

60823-163_HLMT_TONE-HLMT-CE-LMSTN-BRCH-M_PROFILE.webp

Jag tänker som en del andra här, om jag skall cykla 2km till något, typ tågstation/affär, och inte kommer cykla bland bilar skulle jag inte ha hjälm.
"Vaddå skulle jag inte ha hjälm". Nu är jag också småbarnsförälder så det blir lite föregångsman inblandat så idag skulle jag ha hjälm om jag cyklar till affären på cykelbana :)

Min nuvarande pendlarhjälm köpte jag med tanke på att jag ska synas och skyddas, ser ut som gigantisk gul svamp och gör jobbet även om man ser ut som en mupp, som man, +50 är räddslan att se pinsam ut eller att det ställer till det med frisyren rätt låg men förstår att det är ett problem för vissa.

Visa bilaga 754032
Till och med märket är ganska on-brand för en man i 50-årsåldern 🙂

Visa bilaga 754032

Hade samma tanke när jag köpte min potta.
1740554228852.webp

Jag tänker som en del andra här, om jag skall cykla 2km till något, typ tågstation/affär, och inte kommer cykla bland bilar skulle jag inte ha hjälm.
"Vaddå skulle jag inte ha hjälm". Nu är jag också småbarnsförälder så det blir lite föregångsman inblandat så idag skulle jag ha hjälm om jag cyklar till affären på cykelbana :)
Stor faktor här. Jag är på dottern som är 14 hela tiden om att hon måste ha hjälm även om många av hennes lantisar till kompisar inte har det. Dagen hon fyller 15 är det sannolikt en strid jag får lägga ner, men tills dess är mitt egna hjälmbruk på även de kortaste av sträckor en del av argumentationen.

Jag saknar omklädningsrum och förvaringsutrymme på campus. Jobbigt att släpa hjälm dagligen. Testade hövding men den var lika jobbig att släpa. Utgår ifrån att alla andra har förvaringsmöjligheter på jobb?

Jag tror inte att hjälm alltid behövs. Som de exempel som nämnts, en <2km tur till affären på grusfria parkvägar känns rätt säker ändå.
Dock använder jag hjälm 100% av min cykling. Skulle jag nån gång råka glömma den känner jag mig rätt naken utan. Om jag alltid har hjälm minskar då också risken för att jag glömmer den och inte märker det direkt.
Förebild för barnen är bra också, och förstärker mitt beteende.

Jag saknar omklädningsrum och förvaringsutrymme på campus. Jobbigt att släpa hjälm dagligen. Testade hövding men den var lika jobbig att släpa. Utgår ifrån att alla andra har förvaringsmöjligheter på jobb?
Låst cykelrum, hänger hjälmen på styret. Tidigare bar jag upp den och hängde den på baksidan av datorskärmen men då hände det att jag glömde ta med den när jag skulle hem.

det finns att köpa coola hjälmar som även ungdomar bör kunna acceptera. en utmaning få till hjälmanvändning där.

dock har utbudet i cykelaffärer slagsida åt sport och hurtbulleambitioner. inte konstigt att de unga neggar dessa.

dottern som är student har liknande problem och har köpt en hopfällbar modell som lättare får plats i väskan.

Hopfällbar!? Du får gärna länka!
vet inte om detta är hennes modell, men den liknar. det finns ett gäng alternativ att värdera om man googlar på collapsible bike helmet. eller folding. just den här har hårdskal i polycarbonat, ett överlägset material när det gäller cykelhjälmar. håller styrkan i decennier.
.
.
IMG_2512.webp

vet inte om detta är hennes modell, men den liknar. det finns ett gäng alternativ att värdera om man googlar på collapsible bike helmet. eller folding. just den här har hårdskal i polycarbonat, ett överlägset material när det gäller cykelhjälmar. håller styrkan i decennier.
.
.
Visa bilaga 754040
Finns ju denna, lite mindre vid förvaring blir den. Tanken är väl att den skall gå ner i packningen lite lättare

Att låsa den vid cykeln är väl en nobrainer lösning på det?!
Igår sket jag i att låsa fast min och la den bara på flaket när jag gick in och lämnade barnet på träning.
Kom ut 10 minuter senare och då hade någon "bytt" min fräscha spez tactic mot en luggsliten limar för några hundralappar.
Måttligt nöjd. Får väl börja låsa hjälmen bättre. I majorna gör jag nästan aldrig det.

Mitt åsikt är att det är trist att det (skulle) behövs hjälm vid vardagscykling. Trafiken borde vara så säkert att hjälmen inte behövs. I Nederländerna, där jag är uppväxt, använder stora majoriteten inte hjälm när de cyklar på en vanlig cykel. Tyvärr känner jag mig inte lika trygg när jag cyklar i Stockholm. Även i Nederländerna finns nu en debatt om cykelhjälm, som är framförallt pga av snabba tillväxten av andelet elcyklar. Allvarliga olyckorna har vuxit snabbt, framförallt hos äldre cyklister för att elcyklar går snabbare och bromsarna är mycket kraftigare och man inte är van. Också är skadorna större när en vanlig cyklist krockar med en snabb och tung elcykel. I Sverige är det framförallt (avsaknad av) organisation av cykeltrafiken som höjer risken.
Ja det är kanske dags att de tänker om i Nederländerna som alltid lyfts fram som föregångare för cykling och cykelinfrastruktur? GCN hade ett avsnitt om rädsla för att cykla vs bil eller flyg och jag tror det var denna rapporten de refererade (och kanske den du också baserar ovanstående på)

"The Netherlands has long been lauded as a safe cycling nation. But, writes Vincent Stops, new data shows that cycling fatalities and rates per billion kilometres are on the rise, with the increased use of e-bikes, especially by older people, seen as a possible reason. In Great Britain, meanwhile, cycling fatalities are going down, he points out, and asks: should we still be trying to emulate the Dutch approach to road safety?"

"In 2023, Great Britain (GB) had 871 cyclist fatalities. In the Netherlands (NL) there were 2702 cyclist fatalities, and that in a country with a population a quarter that of GB. In other words, 12 times the fatalities per million population!"

Motreplik på att räkna som som debattören gör:

Men kanske är det som sagt dags att NL ändrar sin inställning till hjälmanvändning? För även om man per cyklad km har färre dödsfall så är det ändå så att väldigt många dör i cykelolyckor i NL och deras hjälmanvändning verkar vara obefintlig

"London recorded the highest helmet use by far at 60.9 percent, followed by Vienna at 26.7 percent, and Berlin at 24.3 percent. Amsterdam had the lowest helmet use, at just 1.1 percent. In Ljubljana and Zagreb, the figures were 9.1 and 5.9 percent respectively. In all of the cities in the study, most of the cyclists were using privately owned bicycles. The average helmet use among these cyclists was much higher than for persons on rented bicycles."

Edit, har uppdaterat ursprungsposten med lite motargument till den första artikeln

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig chansa så fort det finns bilar och andra fordon i mixen. En av gångerna jag kraschat en hjälm var pga en bil. Har varit när någon gång med dåre på sparkcykel också…

I övrigt vill jag inte chansa heller 😅

det finns att köpa coola hjälmar som även ungdomar bör kunna acceptera. en utmaning få till hjälmanvändning där.

dock har utbudet i cykelaffärer slagsida åt sport och hurtbulleambitioner. inte konstigt att de unga neggar dessa.
Det beror nog på vilken ålder denna ungdom är. Min dotter som är 16 skulle hellre gå eller betala för en bussbiljett ur egen ficka än att ta på sig en hjälm, oavsett hur den ser ut. Finns inte en hjälmdesign i hela världen som fixar det. Hövding har hon vid tillfällen accepterat (då hon lånade mammas elcykel och hövding och kravet var att hon skulle ha den på om hon skulle cykla elcykel). Jag är ingen fan av hövding men jag tycker den fyller (fyllde) ett visst syfte, exempelvis här. Alla jämförde den med en vanlig hjälm och har massa scenarion där den är betydligt sämre. Men jämfört med ingen hjälm alls måste den nog ändå vara bättre

Ja det är kanske dags att de tänker om i Nederländerna som alltid lyfts fram som föregångare för cykling och cykelinfrastruktur?

Kanske är det dags att NL ändrar sin inställning till hjälmanvändning?

Jag vet inte. En stor problem i Nederländerna har alltid varit att många vill komma fram snabbare på tvåhjulingar på cykelbanor. När jag var ung var det moped som orsakade problem. De förbannades till körbanan, åtminstone i innerstan. Nu är det elcyklar och framförallt så-kallade fatbikes som orsakar problem. Cykeltrafiken i Nederländerna brukar var lung och organiserad, inte den kaos som finns t.ex. i Stockholm med elitpendlare som tävlar i stan tillsammans med folk som inte känner trafikregler och håller vänstersidan. Vi får ser om man i Nederländerna lyckas att reglera trafiken så att hastighetsskillnader bli rimligt igen.

Det jag inte nämde i mitt första inlägg är fatbikes, elcyklar med mindre och mycket breda däck, som sedan några år är otroligt populära vid ungdomar mellan 14 och 16 år. Nederländerna räknade fatbikers hos akuten i en vecka, det var 96 varav 22% behövde vård i sjukhuset. Av 96 bar 3% hjälm.

Senast ändrad:
Jag vet inte. En stor problem i Nederländerna har alltid vara att många vill komma fram snabbare på gvåhjulingar på cykelbanor. När jag var ung var det moped som orsakade problem. De förbannades till körbanan, åtminstone i innerstan. Nu är det elcyklar och framförallt så-kallade fatbikes som orsakar problem. Cykeltrafiken i Nederländerna brukar var lung och organiserad, inte den kaos som finns t.ex. i Stockholm med elitpendlare som tävlar i stan tillsammans med folk som inte känner trafikregler och håller vänstersidan. Vi får ser om man i Nederländerna lyckas att organisera trafiken så att hastighetsskillnader bli rimligt igen.

Det jag inte nämde i mitt första inlägg är fatbikes, elcyklar med mindre och mycket breda däck, som sedan några år är otroligt populära vid ungdomar mellen 14 och 16 år. Nederländerna räknade fatbikers hos akuten i en vecka, det var 96 varav 22% behövde vård i sjukhuset. Av 96 bar 3% hjälm.
Kan du lägga upp en bild på en sån "fatbike" så man får se vad du menar?

De dök upp i Stockholm samtidigt som de dök upp i Nederländerna, men de verkar har försvunnit helt här.

EDIT: trist att ordet fatbike i Nederländerna nu har blivit synonymt med fula elcykeln.

Visa bilaga 754059
Har testat nåt liknande i Spanien för några år sedan. Behändig storlek men lite av en leksak. Ska väl efterlikna Honda Monkey. En sån här var det (Ruff Lil'Buddy):
1740561310022.webp

Läste för flera år sedan att den vanligaste cykelolyckan är en singelolycka på vanliga gator och cykelbanor, dvs ingen annan är inblandad.
Man kör emot trottoarkanten, får kassen/väskan i hjulet, grus, snö, is...
Också ett skäl till att ha hjälm varje gång.
Känns onödigt att riskera att skada sig på väg hem från ICA när man skyddar huvudet vid stigcykling.

Cyklade Brompton i stora delar av Spanien utan hjälm. Det var till 90% mellan tågstationer och hotell. Nu med ny lag på hjälm överallt i Spanien så blir det till att utöka packningen.

Cyklade Brompton i stora delar av Spanien utan hjälm. Det var till 90% mellan tågstationer och hotell. Nu med ny lag på hjälm överallt i Spanien så blir det till att utöka packningen.
Tror det var så här ungefär i Spanien (för ca 5 år sedan). Hjälmtvång om man cyklar i trafik, annars behövs det inte. Om det är sommar och om det är uppförsbacke får man ta av sig hjälmen för att undvika värmeslag. Fantastiskt kul med sådana där undantagsregler! :ROFLMAO:

Läste för flera år sedan att den vanligaste cykelolyckan är en singelolycka på vanliga gator och cykelbanor, dvs ingen annan är inblandad.
Man kör emot trottoarkanten, får kassen/väskan i hjulet, grus, snö, is...
Också ett skäl till att ha hjälm varje gång.
Känns onödigt att riskera att skada sig på väg hem från ICA när man skyddar huvudet vid stigcykling.
Ja en rapport från EU 2010-2019 visar också att i stort sett alla dödsfall bland cyklister inte har något annat trafikslag inblandat. Jag ser inte att man skiljer på singelolyckor eller inte i de här siffrorna dock. Dvs singelolyckor eller olyckor med andra cyklister

"The fatalities in crashes involving cyclists are virtually always the cyclists themselves (98%)"

EDIT: Nog lite tolkningsfel av mig ovan. Tror rapporten säger att i olyckor bland cyklister så är det ofta cyklisten som är den som dör. Dvs cyklist - bil, cyklisten dör, cyklist singelolycka, då är det också cyklisten som dör. Så tror jag det skall tolkas

1740563097982.webp

Angående singelolyckor från samma rapport:

"Cyclists were most often involved in crashes with cars, other cyclists and pedestrians. It is generally known that cyclists are also often injured in unilateral injury crashes (i.e. a crash in which only one vehicle, for example a bicycle, and no pedestrians are involved), but due to the underreporting of this type of crash, no complete statistics on this crash type can be provided through the CARE database."

Senast ändrad:
Dödsfall oroar jag mig inte för så mycket, mer för permanenta hjärnskador efter hjärnskakning. Trots detta kan jag inte säga att jag har hjälm på mig alltid när jag vardagscyklar, men bättre ofta än aldrig. På racercyklar har jag alltid hjälm för då är jag klädd för cykling.

Tycker aldrig det är skämmigt med hjälm så länge man tar av sig den när man går från cykeln. Gå omkring inne på matbuitken med hjälmen på huvudet känns inte så fashion-conscious. Om det inte är ultra-race och man är i full cyklistklädsel och är inne och snabbköper bananer och snickers.

Senast ändrad:
Köpte tidigt 2 Rex Logan hjälm familj på Domus var klister dekaler att snygga upp med använder alltid hjälm även nyare blir ta av cykel korg när man är in på affären lägger hjälmen i korgen äller runt armbågen fast nog går man med hjälmen på också i affären och i bland var tidigare arbets kläder med hjälm luva har inget fashion målsnygg och ful tänk.😇
1000000259.webp

Senast ändrad:
Att låsa den vid cykeln är väl en nobrainer lösning på det?!
Igår sket jag i att låsa fast min och la den bara på flaket när jag gick in och lämnade barnet på träning.
Kom ut 10 minuter senare och då hade någon "bytt" min fräscha spez tactic mot en luggsliten limar för några hundralappar.
Måttligt nöjd. Får väl börja låsa hjälmen bättre. I majorna gör jag nästan aldrig det.
Jag brukar alltid använda hjälm, också om man går i butiker "på stan". Parkering av hjälm är ett icke-problem för mig. Hjälmen hänger enkelt i ena axelremmen på ryggsäcken, där är den sällan i vägen och tar två sekunder att sätta på sig när man ska cykla vidare. (y)

Enda gången jag kan minnas att jag verkligen behövt hjälm var när jag hjälmlös (på en gammal damcykel, då kan väl inget hända) cyklade över en hund i Frankrike. Vurpade och slog i margo ovanför ena ögat. Svullnade som fan. Blev brandbil (yepp!) till närakuten. Hade inte blivit så med hjälm.

Försök sälja den till en tuff högstadiekille med förhoppningar om att få ligga innan terminen är slut. Eller hans syster vars största intresse är att ha en perfekt frisyr.

Sluta gnälla på folk som cyklar utan hjälm. Cyklister lever längre, eftersom hälsoeffekten av att cykla är mycket större än risken för skador och död.

Cykling är bra för hjärnan också. Motion förbättrar inlärningen och minskar risken för stroke/hjärnblödning.

Ja det är kanske dags att de tänker om i Nederländerna som alltid lyfts fram som föregångare för cykling och cykelinfrastruktur? GCN hade ett avsnitt om rädsla för att cykla vs bil eller flyg och jag tror det var denna rapporten de refererade (och kanske den du också baserar ovanstående på)

"The Netherlands has long been lauded as a safe cycling nation. But, writes Vincent Stops, new data shows that cycling fatalities and rates per billion kilometres are on the rise, with the increased use of e-bikes, especially by older people, seen as a possible reason. In Great Britain, meanwhile, cycling fatalities are going down, he points out, and asks: should we still be trying to emulate the Dutch approach to road safety?"

"In 2023, Great Britain (GB) had 871 cyclist fatalities. In the Netherlands (NL) there were 2702 cyclist fatalities, and that in a country with a population a quarter that of GB. In other words, 12 times the fatalities per million population!"

Kanske är det som sagt dags att NL ändrar sin inställning till hjälmanvändning?

"London recorded the highest helmet use by far at 60.9 percent, followed by Vienna at 26.7 percent, and Berlin at 24.3 percent. Amsterdam had the lowest helmet use, at just 1.1 percent. In Ljubljana and Zagreb, the figures were 9.1 and 5.9 percent respectively. In all of the cities in the study, most of the cyclists were using privately owned bicycles. The average helmet use among these cyclists was much higher than for persons on rented bicycles."

Det är ju mot den cyklande populationen som antalet dödsfall måste mätas, inte den totala populationen. I UK kanske bara 1% av populationen cyklar, medans motsvarande siffra i NL kanske är 95%? Rapportskrivarens tankevurpa är så dum att jag undrar om det är jag som har missat något?

Det är ju mot den cyklande populationen som antalet dödsfall måste mätas, inte den totala populationen. I UK kanske bara 1% av populationen cyklar, medans motsvarande siffra i NL kanske är 95%? Rapportskrivarens tankevurpa är så dum att jag undrar om det är jag som har missat något?

Tack SIE. Nej du har inte missat något. Ja det var en anmärkningsvärt dum tankevurpa. För att få England att verka bättre på cykelsäkerhet har de alltså räknat med folk som inte cyklar. De som inte cyklar råkar av naturliga skäl inte ut för några cykelolyckor.

Det är inte första gången jag ser detta tramsargument från folk som borde veta bättre. Här är en tråd med länkar till en replikväxling i lokaltidningen med sk experter:

Jo Nederländerna är faktiskt världens säkraste cykelland. Happyride

För övrigt är det bara bra att Nederländerna, till skillnad från England, har lyckats få äldre personer att cykla. De vill också hälsa på sina kompisar, och de behöver också få lite vardagsmotion.

Tillbaka
Topp