[OT] Matlagning

[OT] Matlagning
Ha! Come at me bro. Jag har inga pretentioner när det kommer till matlagning, glad amatör med teflon inte bara i stekpannan.

Tog det som fanns i skåpet. Vi gör ett par plåtar vanlig svennepizza också med samma sås.
Visa bilaga 692130

Fast där snuddar vi iofs vid en bra fråga jag funderat på. När man gör pastasås vill man ju gärna ha lite stärkelserikt pastavatten i, men när exakt förväntas man ta det? Vi pratar ju knappt 10 minuters koktid för al dente och rimligtvis finns det inte mycket stärkelse i vattnet i början av koket, så det är ju bara ett fönster på några minuter mot slutet. Vätskan i såsen vill man däremot gärna ha en bra bit innan så att det hinner koka ihop ordentligt och när pastan är färdig vill man ju servera rätt omgående. Jag får inte ihop ekvationen.
Det finns ett avsnitt på SR play, jag förutsätter att programmet är Meny, som avhandlar pasta inklusive när var och hur stärkelsen kan tas till vara.

Jag gissar att det är ett par, tre år sedan jag hörde det.

[OT] Matlagning
Oxbringa på G. Premiär, fanns på lokala ICA, tar visst 2-3h.

IMG_20250226_163121727.webp

Testar detta recept, hade dock inte purjo eller rotselleri hemma. :)

[OT] Matlagning
Långkok och långbak kan inte bli annat än skitgott. Brukar slänga in en sån här på morgonen när jag drar till jobbet, lagom klar till middagen.

[OT] Matlagning
Det finns ett avsnitt på SR play, jag förutsätter att programmet är Meny, som avhandlar pasta inklusive när var och hur stärkelsen kan tas till vara.

Men aldrig Barilla som stödjer Ryssland.
Och fullkorn är en vederstyggelse!

[OT] Matlagning

Jag läste i någon bok att det bästa vattnet från pastakastrullen erhålles efter ett par timmar. Nu gällde det restaurangkök där dom inte bytte vattnet mellan koken så hemma lär det bli svårt. Jag brukar ta lite samtidigt som jag häller av vattnet, späder snabbt det som behövs spädas.

[OT] Matlagning
Oxbringa på G. Premiär, fanns på lokala ICA, tar visst 2-3h.

Visa bilaga 754096

Testar detta recept, hade dock inte purjo eller rotselleri hemma. :)

Nu ligger den under press och svalnar. Ska bli kul att smaka imorgon! =)

[OT] Matlagning

Men aldrig Barilla som stödjer Ryssland.
Och fullkorn är en vederstyggelse!
Det första kände jag inte till. Det tar jag till mig. 👍 Har du någon källa? Sådana sprider jag gärna till nära och kära.

Fullkorn är däremot teh shit. 😃

[OT] Matlagning
Det första kände jag inte till. Det tar jag till mig. 👍 Har du någon källa? Sådana sprider jag gärna till nära och kära.

Fullkorn är däremot teh shit. 😃
Källornas källa är https://leave-russia.org/

Där hittar vi förutom Marabou även Zoéga (Nestlé), Skånemejerier ((Lactalis), Wasabröd (Barilla) - och Barilla då, O’boy (Mondelez) och många flera så som danska svårtuggade Ecco-skor.

[OT] Matlagning
Igår blev det biffar med skysås. ?

Lite modifierat pga brist av vissa råvaror...

Visa bilaga 692689Visa bilaga 692690

Tjena!

Ser inte så tokigt ut.. Meeeeeen, nu ska du få lära dig att steka lök och där finns det inga genvägar. Lyssna (läs) på @MarkusF

Det går åt 1,5 kilo lök till fyra portioner i vårt hushåll med detta receptet.

[OT] Matlagning
Tjena!

Ser inte så tokigt ut.. Meeeeeen, nu ska du få lära dig att steka lök och där finns det inga genvägar. Lyssna (läs) på @MarkusF

Det går åt 1,5 kilo lök till fyra portioner i vårt hushåll med detta receptet.
Jag tappade det vid sockret😝

[OT] Matlagning
[OT] Matlagning
Plötsligt händer det!

IMG_4814.webp

Jag är lite osäker på om det var inflyttningspresent 1993 eller 2002, men fonduegrytan har följt med i flyttarna sedan dess och bott in sig i minst fyra olika kök utan att någonsin plockas fram. Men nu så! Förvånansvärt lättlagat faktiskt, bara röra lite så det inte bränner, och nu sitter man här och jäser med en rejäl klump ost i magen och funderar på vad man gör med typ 4 hg som blev över. Någon pastagratäng kanske? Jaja det blir ett problem imorrn eller så.

Vin är som bekant gott, men jag har aldrig kommit till skott och lärt mig någonting om det — bäst är ju en sommelier som bara plockar fram rätt flaska, fast det har man inte så ofta hemma. Vi hittade ett gott vitt vin för något tiotal år sedan, Stoneleigh Sauvignon Blanc från Marlborough, NZ, och har kört på det sedan dess. Ostfonduerecepten säger dock bara mest "torrt vitt vin" så jag kände att det var säkrast att fråga den hjälpsamma personalen på bolaget.

–Ja men då behöver du något med mycket syra, sade han och jag nickade som om jag hade koll. Jag skulle nog föreslå ett Sauvignon Blanc med mycket krusbärstoner, kom det sedan.
–Jaha det låter som vi är i Marlborough? svarade jag glatt. Kanske Stoneleigh?
–Det blir nog utmärkt!

Verkar ju inte vara så svårt det här med vin ändå.

Tillbaka
Topp