Bästa MTB-däcken för varierat underlag

Hej.

Förra året köpte jag en 29´ hardtail MTB för att ha som allroundcykel. Jag använder den för bikepacking, pendling på asfalt (ibland längre sträckor på några mil), gravel och en del lätt stig. Nu är det är dags att köpa nya däck till den och jag undrar om någon har några tips på vilka däck som är en bra kompromiss för allt detta. Jag vill att den skall gå hyfsat lätt på asfalt utan att låta som en bi-svärm som många andra MTB-däck gör samtidigt som det är bra om den inte är allt för halkig och opålitlig på lätt stig och grus. Jag planerar en veckas bikepackingtur i början på sommaren med den cykeln också. Jag tänker typ några lättrullade cross country däck eller alternativt bredare gravel-däck. Jag har också en heldämpad MTB som jag använder för "riktig" skogskörning. Vad tror ni?

Hej.

Förra året köpte jag en 29´ hardtail MTB för att ha som allroundcykel. Jag använder den för bikepacking, pendling på asfalt (ibland längre sträckor på några mil), gravel och en del lätt stig. Nu är det är dags att köpa nya däck till den och jag undrar om någon har några tips på vilka däck som är en bra kompromiss för allt detta. Jag vill att den skall gå hyfsat lätt på asfalt utan att låta som en bi-svärm som många andra MTB-däck gör samtidigt som det är bra om den inte är allt för halkig och opålitlig på lätt stig och grus. Jag planerar en veckas bikepackingtur i början på sommaren med den cykeln också. Jag tänker typ några lättrullade cross country däck eller alternativt bredare gravel-däck. Jag har också en heldämpad MTB som jag använder för "riktig" skogskörning. Vad tror ni?
Schwalbe Thunder Burt bak, Rick XC fram?

Tack för tips. Har du någon uppfattning om hur slitstarka de däcken är på asfalt? Många MTB-däck slits ganska snabbt på det.
Givetvis fullständigt omöjligt att svara på utan kontrollerade laboratorietester.. :) Det blir bara killgissningar.
RaceKing finns även i en Performance-variant som fungerar helt OK enligt bicyclerollingresistance.com.
Ett sådant har jag baktill på min vardagscykel som går blandade turer asfalt, grusväg och skog. Framtill sitter för nuvarande ett Mountain King ProTection men jag kommer byta ut det för denna säsongen till något mer lättrullat.
ProTection kan antas ha ett mjukare gummi som ju kanske slits snabbare än ett hårdare, men samtidigt kanske ett billigare gummi slits snabbare för att det helt enkelt håller sämre generellt - det vet vi inte förräns vi testat de två mot varandra under likadana förutsättningar. Med det sagt så valde jag Performance då ett däck behövde inhandlas snabbt och det var rea på Biketown här i stan. :)

Schwalbe och Maxxis säljer väl däck med mjukare och hårdare gummin specifierade, t ex SpeedGrip eller SuperGround.

Tack för tips. Har du någon uppfattning om hur slitstarka de däcken är på asfalt? Många MTB-däck slits ganska snabbt på det.
jag upplever race king protection som väldigt långlivade jämfört med diverse schwalbe och specialized-däck jag haft. har 800+ mil på ett par. nabbarna är nedslitna men de funkar fortfarande.

de har väldigt slitstarka sidoväggar, men följsam och lättpunkterad slitbana, vilket inte gör nåt om en kör slanglöst eftersom vätskan tätar så bra och omärkligt snabbt där, men jag skulle inte köra dem med slang.

de är dock inte lika tysta och vibrationsfria på asfalt som thunder burt eller nu nedlagda speed king, men med packning på cykeln märks det inte lika mycket. de starka sidoväggarna i kombination med det bra rullet gör det till ett klockrent allround-däck för mig.

jag är nästan pinsamt insnöad på race king protection, har dem på mtb:n, gruscykeln och allt-i-allo-packåsnecykeln (edit: och cykelkärran!). funkar i min mening bra med helt olika fälgbredder, vilket gör att en kan få ett 60 millimeter brett race king protection om en kör 40 mm innerbredd på fälgen.

bara synd att de inte gör ett speed king protection med samma casing men speed king/terra hardpack-mönstret, som är svinbra på grus.

Vissa däckmärken har olika mjukhet i gummiblandningen. Schwalbes blåa linje över däcken slits mindre än den med röd. Continental slits på asfalt. Vittoria mescal slits inte lika snabbt på asfaly och är också snabbt.

Om du har möjlighet att vänta på skatteåterbäringen kanske Fleecer Ridge eller liknande kan passa. Rene Herse-däck är populära bland bike packers och äventyrscyklister av en anledning. Däcken håller bra, rullar bra och har bra grepp. Största problemet är att de är så sabla dyra.

Om du har möjlighet att vänta på skatteåterbäringen kanske Fleecer Ridge eller liknande kan passa. Rene Herse-däck är populära bland bike packers och äventyrscyklister av en anledning. Däcken håller bra, rullar bra och har bra grepp. Största problemet är att de är så sabla dyra.
extra light håller inte bra och de andra rullar väl inte bra?

lite rene herse-inspiration från senaste dagarna
20250302_133420.webp

20250302_142901.webp

extra light håller inte bra och de andra rullar väl inte bra?

lite rene herse-inspiration från senaste dagarna
Visa bilaga 754997
Visa bilaga 754998
Nja, i jämförelse med gp5000 och schwalbe pro one så nä då rullar de lite dåligt, i jämförelse med övriga däck tycker jag nog det rullar rätt jävla bra. Jag har std-versionen. Rör man sig däremot i trakter där man riskerar sköra upp däcksidorna skulle jag också välja något lite stabilare.

Nja, i jämförelse med gp5000 och schwalbe pro one så nä då rullar de lite dåligt, i jämförelse med övriga däck tycker jag nog det rullar rätt jävla bra. Jag har std-versionen. Rör man sig däremot i trakter där man riskerar sköra upp däcksidorna skulle jag också välja något lite stabilare.
inte provat annat än extralight, som ju rullar bra, och tänkte bara på hur de andra testat på brr. dvs, inte speciellt bra.

Jag har ett par Antelope Hill med standardcasing och tycker att de rullar väldigt bra. Inga punkor än så länge. Har inte provat att köra slanglöst i dem, så jag kan inte uttala mig om den saken.

Nja, i jämförelse med gp5000 och schwalbe pro one så nä då rullar de lite dåligt, i jämförelse med övriga däck tycker jag nog det rullar rätt jävla bra.
Har du testat/jmf det själv, hur då?
Eller är det baserat på siffror hos https://www.bicyclerollingresistance.com ?
inte provat annat än extralight, som ju rullar bra, och tänkte bara på hur de andra testat på brr. dvs, inte speciellt bra.
Siffrorna på rullmotstånd hos https://www.bicyclerollingresistance.com tyckar jag att man bör vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser utifrån.
Underlaget skiljer sig alltför mkt från verkligheten.
Däremot är förstås sådant som bredd, vikt, slitbanans tjocklek och annat oberoende på underlaget intressant.

Har du testat/jmf det själv, hur då?
Eller är det baserat på siffror hos https://www.bicyclerollingresistance.com ?

Siffrorna på rullmotstånd hos https://www.bicyclerollingresistance.com tyckar jag att man bör vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser utifrån.
Underlaget skiljer sig alltför mkt från verkligheten.
Däremot är förstås sådant som bredd, vikt, slitbanans tjocklek och annat oberoende på underlaget intressant.
brr måste vara bättre än nåns feeling i alla fall, även om det kanske inte går att säga huruvida thunder burt, race king eller peyote är snabbast i verkligheten. fleecer ridge i tjockare casing, som rekommenderades ovan, testade katastrofdåligt nyligen. det måste ligga något i det åtminstone. då tycker jag det är ett orimligt tips på allrounddäck, särskilt som det är så galet dyrt.

nåt som rene herse är bra på är släta tunna däck i udda storlekar, framförallt 559, som saknas hos andra tillverkare. men när det gäller vanligare storlekar så finns det andra billigare däck som är verkar vara bättre på typ allt.

med det sagt har jag, trots problem med delaminering av slitbanan och reklamationer, haft roligt på mina rene herse-däck. de känns snabba och roliga på riktigt riktigt fint grus, och jag använder dem för asfalt, försök på lokala strava-segmenten när det inte gör så mycket om jag punkar, och när jag kan använda lokalkännedom för att välja fint grus utan däckmördarstenar. men det är inget jag skulle lita på under en långtur, eller när jag cyklar med andra och inte vill få punka. jag skulle aldrig överväga dem om jag körde 622-fälgar, där det finns då mycket andra alternativ.

Wow, tack för alla fina svar. Hmmm inte lätt det här men det verkar som Continental Race king och Vittoria Mezcal är populära alternativ. Vittoria Peyote verkar som ett alternativ med, har någon provat dom? Innan hat jag haft WTB ranger på cykeln och tycker de funkat hyfsat bra men skulle vilja ha något som går lite tystare och lättare på asfalt och det känns som bakdäcket har slitits rätt snabbt på mina WTB ranger.

Senast ändrad:
Wow, tack för alla fina svar. Hmmm inte lätt det här men det verkar som Continental Race king och Vittoria Mezcal är populära alternativ. Vittoria Peyote verkar som ett alternativ med, har någon provat dom? Innan hat jag haft WTB ranger på cykeln och tycker de funkat hyfsat bra men skulle vilja ha något som går lite tystare och lättare på asfalt och det känns som bakdäcket har slitits rätt snabbt på mina WTB ranger.
Jag har testat rätt många olika däck och vittoria är de som slitits långsammast.

Jag har kollat runt lite vad de har i stans olika butiker och funderar på om budgetalternativet Continental Double fighter kan vara nåt? Verkar lite tungt men priset är väldigt lågt och beskrivningen av däcket verkar som det är avsett för både asfalt och off road.

Jag har kollat runt lite vad de har i stans olika butiker och funderar på om budgetalternativet Continental Double fighter kan vara nåt? Verkar lite tungt men priset är väldigt lågt och beskrivningen av däcket verkar som det är avsett för både asfalt och off road.
Ja billigt är det ju… kollade bara på 26”x1,9”. 800 gram. Och en billig gummiblandning som gör det snorhalt vid fuktig väderlek.

Hej.

Nu tror jag att jag har kommit fram till en bra setup för mig. Det får bli Vittoria Terreno bak och Mezcal fram, vad tror ni om det? Sen är frågan 2,1 tum eller 2,25 tum. Vad skulle ni ha valt?

Efter att man kollat en del på brr.com så inser man snabbt att de flesta däck ligger runt 20-25 W och det är mest casing (vikt) och grovlek på mönster/dubb/treads som står för de faktiska skillnaderna. Thunderburt och Race King ProT sticker ut, sen är det lite same same but different.

Efter att man kollat en del på brr.com så inser man snabbt att de flesta däck ligger runt 20-25 W och det är mest casing (vikt) och grovlek på mönster/dubb/treads som står för de faktiska skillnaderna. Thunderburt och Race King ProT sticker ut, sen är det lite same same but different.
Instämmer helt. Personligen tycker jag att slitbanan på Thunder Burt slits mycket snabbare än Race King ProTection, och även punkteringsskyddet är märkbart sämre.

XC Rick presterar också bra. Kanske bra som framhjul med ett Burt bak, om man nu tvunget ska vägra Race King :)

OT men intressant, imo, att Pirellis XC RC Lite presterar så dåligt på BRR med tanke på dess snälla mönster och låga vikt.

Thunder Burt är apläbbiga i kurvor på asfalt. Gillar inte övergången från de små nabbarna till större kantnabbar. Mezcal rullar fint på asfalt och är förutsägbara.

Efter lite funderingar fram och tillbaka så lutar det åt att följa det råd som många av er har gett och testa ett par Continental race king. Sen är det det här med olika varianter av punkteringsskydd och gummiblandningar som jag är helt vilsen i... Jag har förstått att Proection-varianten är snabbast för XC men för asfalt och vått underlag verkar Performance/Shieldwall vara att föredra (och billigare) så för mig kanske det är en bra variant?

Sen har Continental ett däck som heter Ruban som verkar vara avsett för en mix mellan asfalt och grus, har någon testat det däcket?

race king performance är ett helt annat däck än protection, känns inte som de har med varandra att göra när en har dem sida vid sida och klämmer på dem. har inte cyklat på performance dock, men tyckte "herregud vad är det här för oföljsamt hockeypucksdäck" när jag klämde.

men nån som vet nåt om nåt istället för att gissa som jag borde uttala sig istället, glöm att jag sa nåt :)

men protection har inte dåligt våtgrepp vid rimligt lågt tryck.

Ska du åka blöt rötter/stenar så är det typ bara protection med (black chilli gummi) som gäller. Men för mer "vanlig" väg/grus så tycker jag nya pure grip gummit som finns på shieldwall däcken funkar utmärkt. Jag kör raceking 35mm i pure grip på min pendel/gravel hoj och dom funkar fint.

Ska du åka blöt rötter/stenar så är det typ bara protection med (black chilli gummi) som gäller. Men för mer "vanlig" väg/grus så tycker jag nya pure grip gummit som finns på shieldwall däcken funkar utmärkt. Jag kör raceking 35mm i pure grip på min pendel/gravel hoj och dom funkar fint.
Race King ProTection finns bara som 50mm.

Tillbaka
Topp