Reparera Direct Mount (var Byta ut ”spindle” mot klassiska klingbultar?)

Aron

Inventarie
Reparationen beskrivs längre ned i tråden.

Originalinlägg:
Ha överseende med att ”spindle” kan vara slarvig terminologi. Problemet är i alla fall den där plastringen som håller fast klingan.

Vid dagens tvätt upptäckte jag at det saknades ett gäng klingbultar. Att skruva dem direkt i en plastkåpa är ju inte den mest robusta lösningen… En bit av plastkåpan har dessutom knäckts av.

Jag kan ju inte vara den första som råkar ut för detta. Så, var köper jag klassiska klingbultar som passar Shimano spindles? Måste ju finnas nått som blir snyggare än en vanlig bult och mutter.

Här saknas något…
IMG_7130.webp

Senast ändrad:
Är det alltså en DM-klinga där spindeln släppt från klingan? Eller var är det vi tittar på?

Måste hem och kolla på mina, men jag har kört ett par riktigt skevt utan att de släppt så jag har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem. Inte haft bashguard på cyklarna som haft shimano DM.

Man får ju också 2-3 SLX för en botique-klinga i ett stycke och adaptrar till 104 bcd verkar inte växa på träd direkt heller även om det borde vara en produkt som går att göra.

Det där en den riktigt konstiga och oförståeliga "lösningen" som finns på en av Shimanos gruppar. Jag skulle köpa valfri vanlig DM klinga.

Det där en den riktigt konstiga och oförståeliga "lösningen" som finns på en av Shimanos gruppar. Jag skulle köpa valfri vanlig DM klinga.
Vilken del av lösningen tänker du på? Den kolfiberingjutna stålklingan finns på alla de tolvdelade och jag tycker själv det är en riktigt smart lösning för att slippa aluminium där. Eller skiljer fästena sig åt?

Vilken del av lösningen tänker du på? Den kolfiberingjutna stålklingan finns på alla de tolvdelade och jag tycker själv det är en riktigt smart lösning för att slippa aluminium där. Eller skiljer fästena sig åt?

Men denna små, parade skruvarna har jag bara sett på en relativt billig vevparti. Och en lös klinga kostade lika mycket som en hel vevparti. Finns denna lösning på dyrare vevpartier?

De där bultarna som blivit lösa är inte del av utbytbara komponenter. De kunde ha varit nitar. Och om nitar lossnade i en sådan situation, skulle det mena på en bristfällig komponent.

Alltså pekar det på ett garantiärende hos tillverkaren/försäljaren: en directmount-klinga som har spruckit.

Ha överseende med att ”spindle” kan vara slarvig terminologi. Problemet är i alla fall den där plastringen som håller fast klingan.

Vid dagens tvätt upptäckte jag at det saknades ett gäng klingbultar. Att skruva dem direkt i en plastkåpa är ju inte den mest robusta lösningen… En bit av plastkåpan har dessutom knäckts av.

Jag kan ju inte vara den första som råkar ut för detta. Så, var köper jag klassiska klingbultar som passar Shimano spindles? Måste ju finnas nått som blir snyggare än en vanlig bult och mutter.

Här saknas något…
Visa bilaga 755700
vad är det som är fult med skruvar och mothåll? det är ju såpass många att alu duger, då kan du blinga till med lila-eloxerade från ett aliexpress nära dig.

och den där plastringen; har den någon funktion?

Jag ser nu att Aron's är XT. Det verkar också finnas som har en större bult vid varje arm. Den här lösningen är problematiskt för att skruvarna lossnar för många. Dessutom tycker jag att det är overengineering med stål tänder på en plastringa som man fästnar med skruvar på en aluspider som man faster med ett specialverktyg på en DM på vevarmen. Dock fint att man kan har ståltänder med lite mindre vikt än en hel stålklinga.

Det är en bärande del av klingan. Stål plus plast istället för aluminium.
dömt till undergång med andra ord??

en klinga på mtb måste när vissa hinder passeras kunna tåla full belastning av cyklist plus cykel. stål är förstås bättre än alu både slitagemässigt och strukturellt, men då får man ju inte blanda bort korten genom bärande delar av plast.

man tar sig för pannan.

verkar för tillfället som att shimanos bästa gren inte är vevpartier.

dömt till undergång med andra ord??

en klinga på mtb måste när vissa hinder passeras kunna tåla full belastning av cyklist plus cykel. stål är förstås bättre än alu både slitagemässigt och strukturellt, men då får man ju inte blanda bort korten genom bärande delar av plast.

man tar sig för pannan.

verkar för tillfället som att shimanos bästa gren inte är vevpartier.
Plasten är alltså kolfiber eller något motsvarande. Inte ihopknölad gladpack.

Plasten är alltså kolfiber eller något motsvarande. Inte ihopknölad gladpack.
det verkar ju i det här fallet oavsett inte dimensionerat för att hålla.

om man cyklar i bråkig terräng blir det ju en del islag och slitage, som kan vara svåra att simulera på ett labb i tokyo.

som illustration av hur utsatt klingan är tog jag den här bilden 2022. kör fortfarande med samma ex😬. nednötta alu-tänder på delar av klingan är i praktiken alltså inget större problem.
.

IMG_7891.webp

det verkar ju i det här fallet oavsett inte dimensionerat för att hålla.

om man cyklar i bråkig terräng blir det ju en del islag och slitage, som kan vara svåra att simulera på ett labb i tokyo.

som illustration av hur utsatt klingan är tog jag den här bilden 2022. kör fortfarande med samma ex😬. nednötta alu-tänder på delar av klingan är i praktiken alltså inget större problem.
.

Visa bilaga 755830
Herregud! Och här finns jag som tänker slänga en 1 år gammal framklinga med en böjd och sedan riktad kugge, när man vågar köra vidare med en klinga helt utan kuggar!

IMG_7142.webp

Innan. (Lånad bild men samma konstruktion)

IMG_7139.webp

Efter 25 min pyssel i förmiddags.

Borrade ut nya hål och försänkte. Klingan är nu fäst med M3 montagesskruv.

Vi får se hur länge det håller. Men jag tror att det är åtgärdat för stunden.

Jag kan inte säga vad det är för plast, men jag ser inga fibrer så kolfiber är det inte. Materialet är lätt att bearbeta med fil och tång, men lite skört.

Och ifall någon annan samma väg skall vandra:
  • Man skruvar ut de gamla skruvarna med en TT15 bits.
  • Jag borrade ut nya hål inifrån med en 3,2 mm borr. Och använde det nya hålet för att försänka från andra hållet med en 5,5 mm borr.
  • Skruvarna är M3*8
  • Hålet i vevarmen är större än i klingan så det behövs brickor på baksidan. Krafterna är alltid åt samma håll, så jag tror inte att glappet mellan skruv och håll kommer att försvaga väsentligt i praktiken. Men om man vill kan man ju konstruera en liten distans.
Kan tillägga att jag inte ser någonsomhelst fördel med plasten, utom rent produktionstekniskt. Det blir varken starkare eller lättare. Däremot spar de såklart lite pengar i fabriken på att slippa hantera muttrar och i stället dra alla 8 skruv direkt i klingan

Senast ändrad:

Vi får se hur länge det håller.
Du skriver inget om det men att droppa på lite skruvlåsning kan vara en bra idé

Jag använder Biltema skruvlåsning på de flesta av de skruvar på cykeln som jag vill ska sitta kvar,
den skall även minska risken för att korroderade gängor.
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Visa bilaga 755856
Innan. (Lånad bild men samma konstruktion)

Visa bilaga 755858

Vi får se hur länge det håller. Men jag tror att det är åtgärdat för stunden.

Jag kan inte säga vad det är för plast, men jag ser inga fibrer så kolfiber är det inte. Materialet är lätt att bearbeta med fil och tång, men lite skört.

Och ifall någon annan samma väg skall vandra:
  • Man skruvar ut de gamla skruvarna med en TT15 bits.
  • Jag borrade ut nya hål inifrån med en 3,2 mm borr. Och använde det nya hålet för att försänka från andra hållet med en 5,5 mm borr.
  • Skruvarna är M3*8
  • Hålet i vevarmen är större än i klingan. Krafterna är alltid åt samma håll, så jag tror inte att det kommer att försvaga väsentligt i praktiken. Men om man vill kan man ju konstruera en liten distans.
riktigt snyggt jobb. bättre än nytt..?

Kan tillägga att jag inte ser någonsomhelst fördel med plasten, utom rent produktionstekniskt. Det blir varken starkare eller lättare. Däremot spar de såklart lite pengar i fabriken på att slippa hantera muttrar och i stället dra alla 8 skruv direkt i klingan

Jag misstänker att estetiken spelar en stor roll.

Ha överseende med att ”spindle” kan vara slarvig terminologi.
Ja, din terminologi är rätt konstig/felaktig svengelska. 🤪

engelska Spindle = svenska Axel
engelska Spider = svenska Spindel

Så bägge delar av vevparti men rätt olika…

Tillbaka
Topp