Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skickade ett drs 610 till återvinningen.+några cd spelare.
+1Vaaa? Är du helt galen???
Jo innan man blir en utredning för Riksantikvarieämbetet.,
Skulle spontant säga Harman KardonHar två frågor:
A. Vilken är bäst av Akai AA-8030 och Harman Kardon 430?
B. Vilka moderna men kompakta högtalare ala Klipsch R-40M passar bäst till dessa?
Med gamla upptorkafe kondningar som ger dist i mängder eller upptorkat kylfett det som ligger mellan kylfläns och transistor när bättre med nya grejor.Harman Kardon från mitten av 70-talet är fina grejer.
Men, det behöver rengöras pottar och omkopplare, de sprakar nog en del.
Jag är inte så noga med det där. Jag vill ha bra ljud i snygg förpackning. Mina referenser är Audio Pro C20 och Audio Pro A48.Rotel och Denon ,även Technics är bättre beroende vilken model det är
Du får nog bättre ljud med både Denon och Rotel.Jag är inte så noga med det där. Jag vill ha bra ljud i snygg förpackning. Mina referenser är Audio Pro C20 och Audio Pro A48.
Potentiometern sprakar förvånansvärt lite, och endast vid botten av volymvredet. Ska leta efter en guide på nätet för rengöring.
Hela förstärkaren är i ypperligt skick. Det är arvegods från svärfars som nyligen gick bort.
Har även en Denon POA-1500 och en del Technics-grejer (samt ett Rotal-set men det är tydligen inte mkt att hänga i granen).
Troligen så ligger felet i volym kontrollen hade samma problem med en Denon 1560 engång i tiden.Själv håller jag på att fixa med min Denon PMA-980r.
Den lider nämligen av ett kännt fel, byter ingång och högtalar par lite hux-flux av sig själv!
Man behöver plocka isär hela omkopplaren och rengöra ordentligt.
Visa bilaga 755918
Ja, den ser ju oförskämt fräsch ut! Inget som gått varmt vad man kan se iaf.Ser fräscht ut om du frågar mig. Den är trots allt lite exakt 50 år gammal.
Visa bilaga 755972
Det är hög tid att erkänna att jag har två.Ja, den ser ju oförskämt fräsch ut! Inget som gått varmt vad man kan se iaf.
Jösses! 2st!!Det är hög tid att erkänna att jag har två.
Den defekta och superslitna till höger. Visa bilaga 755984
Ja, alltså om sanningen ska fram så ärvde vi cirka 50 förstärkare av olika slag efter min svärfar. Han var något av en samlare. Kan nämnas att han hade sju par (defekta) Karlsson-högtalare. Det mesta har jag sålt för småpengar eller givit bort till entusiaster.Jösses! 2st!!
Så här ser det ut inuti min ~100W förstärkare från 2024Ser fräscht ut om du frågar mig. Den är trots allt lite exakt 50 år gammal.
En viss skillnad mot hur det såg ut på 70-talet!Så här ser det ut inuti min ~100W förstärkare från 2024
![]()
Men det är en del mer som skiljer;
Så här ser det ut inuti försteget
- Det är en monoeffektförstärkare
- Den har separat nätdel
![]()
Det är i stereo, har inbyggd nätdel och massor med funktioner
Blir inte så lätt att hålla de moderna grejerna vid liv i 50 årEn viss skillnad mot hur det såg ut på 70-talet!
Så här ser det ut inuti min ~100W förstärkare från 2024
![]()
Men det är en del mer som skiljer;
Så här ser det ut inuti försteget
- Det är en monoeffektförstärkare
- Den har separat nätdel
![]()
Det är i stereo, har inbyggd nätdel och massor med funktioner
Varför skulle det inte funka att hålla liv i en sådan förstärkare (eller två pga monoslutsteg)?Blir inte så lätt att hålla de moderna grejerna vid liv i 50 år![]()
+1Topping B100 block?
+1men vad kör du med för försteg?
Edit: Wiim ultra?
Varför skulle det inte funka att hålla liv i en sådan förstärkare (eller två pga monoslutsteg)?
+1
+1
De matchar även i strl, se här
Det förstår jag, den verkar bra och välljudande på alla sättSnyggt, har ögonen på deras B200 för tillfället.
Troligen ic kretsar med mjukvara som inte är lätta att ersätta med standardkomponenter när dessa inte finns att köpa längre. Men det gäller ju nästan all elektronik sedan ganska länge.Varför skulle det inte funka att hålla liv i en sådan förstärkare (eller två pga monoslutsteg)?
+1
+1
De matchar även i strl, se här
Men varför skulle de (ic kretsar med mjukvara) sluta att fungera?Troligen ic kretsar med mjukvara som inte är lätta att ersätta med standardkomponenter när dessa inte finns att köpa längre.
Det gäller ju inte förstärkarna i #783 och #785Men det gäller ju nästan all elektronik sedan ganska länge.
Det förstår jag, den verkar bra och välljudande på alla sätt
Men den är också ~dubbelt så dyr som B100 och för mig räcker effekten
hos B100 till med råge, särskilt här i den lyhörda lägenheten.
Trögdrivna horn? En modern 20 w stärkare med bra nätdel spelar ju jättehögt och om jag fattat rätt så klarar ju även de billigaste 200 kr stärkarna av knepiga impedanser hur enkelt som helstFör mig är huvudsaken att den klarar av att driva mina horn, med alla dess fasvridningar och impedansdippar.
Så risken finns att det blir dyrt, riktigt dyrt...
För mig är elektroniken ny, både i sta'n och på landet.Jag bryr mig inte om moderna funktioner. Syftet med att behålla 430:n i fråga är som minne efter svärfar. Att kunna slå på den som radio i köket när man ska ta en espresso och dra på volymen om en skön låt spelas.
+1Livet handlar om att maxa antalet och möjligheterna till goa stunder mitt i all vardagsstress som allt för ofta tränger sig på.
Tyvärr inga konkreta tips mer än att de skall väl vara begagnadeTillbaka till mig fråga som jag inte känner att jag fick svar på. Vad ska jag införskaffa för högtalare på sikt? De får gärna var mindre än två ihopsatta mjölkförpackningar.
A4-14 är ju även jämfört med moderna grejer riktigt bra högtalare. Blir förvånad över att jag inte äger ett par självFör mig är elektroniken ny, både i sta'n och på landet.
Men högtalarna är inköpta beg på båda ställena, de på landet är hela ~45 år gamla (men renoverade)
![]()
+1
Tyvärr inga konkreta tips mer än att de skall väl vara begagnade![]()
Trögdrivna horn? En modern 20 w stärkare med bra nätdel spelar ju jättehögt och om jag fattat rätt så klarar ju även de billigaste 200 kr stärkarna av knepiga impedanser hur enkelt som helst
Därför jag skrev "bra nätdel". En 20W stärkare som du köper på amazon klarar med en bra nätdel (bra som i att den är lite dyrare än själva stärkarkortet) helt utan problem driva i låg last.De är inte trögdrivna per se (95db enl tillverkaren) utan det jag behöver är en förstärkare/slutsteg som klarar av att leverera strömmen stabilt då impedansen i högtalarna varierar. T.ex vid 2ohm så behöver förstärkaren leverera mer ström för att behålla effekten, gentemot 8ohm
Undrar om dom klarar kappa 90 som ramlar under 1ohmDärför jag skrev "bra nätdel". En 20W stärkare som du köper på amazon klarar med en bra nätdel (bra som i att den är lite dyrare än själva stärkarkortet) helt utan problem driva i låg last.
De nya stärkarna från tex topping är nästan så bra som en stärkare kan vara. Om dina högtalare klarar en maxeffekt på säg 80 W och du matar den med en 200 W stärkare så har du bara köpt en massa watt du inte kan använda. Rent slöseri med pengar.
Tiden där folk köpte 300 W stärkare för att de var de enda som kunde leverera 20 "bra" watt är förbi.
Därför jag skrev "bra nätdel". En 20W stärkare som du köper på amazon klarar med en bra nätdel (bra som i att den är lite dyrare än själva stärkarkortet) helt utan problem driva i låg last.
De nya stärkarna från tex topping är nästan så bra som en stärkare kan vara. Om dina högtalare klarar en maxeffekt på säg 80 W och du matar den med en 200 W stärkare så har du bara köpt en massa watt du inte kan använda. Rent slöseri med pengar.
Tiden där folk köpte 300 W stärkare för att de var de enda som kunde leverera 20 "bra" watt är förbi.
Eftersom det är helt konsekvensfritt från min sida så säger jag ja!Visa bilaga 756106
Så du säger att en modern förstärkare klarar av sådana här svängningar i impedansen? (Klipsch RF 7 mätning från tidningen high fidelity)
Mitt förra slutsteg klarade av dem med bravur, men inte Yamaha stärkaren jag använder nu, mest troligt pga underdimensionerad strömförsörjning...
Att det är en Hegel kan även jag läs mig till, men vilken modell?Efter nätverks ingång och Spotify "direkt" i stärkaren är nu nätkabeln till TV frånkopplad.
Alla Chromecast Audio slutade fungera samtidigt och jag hoppas att Google fixar det snart:Nu verkar Chromecasten ha gett upp, och jag är rätt vilsen. Gillar musik, men inte att jaga rätt hifi...