[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Bumpar denna kassettdäckstråd:

IMG_1929.webp

De här står ute i förrådet och väntar på… ja, mig förmodligen 🙄

Jag skickade ett drs 610 till återvinningen.+några cd spelare.
Vaaa? Är du helt galen???
+1
Jag lämnade till den lokala välgörenhets/second hand-butiken, men jag hade kvar bruksanvisningen
(+fjärrkontroll för sista VHSen)
Sista CD-spelaren kunde jag sälja, det var en för sin tid attraktiv modell.

Även CD-skivorna lämnade till en second hand-butik, men jag hade rippat=>FLAC innan
och nu kan jag lyssna på dem via USB-uttaget i min
960x0.jpg

Har två frågor:
A. Vilken är bäst av Akai AA-8030 och Harman Kardon 430?
B. Vilka moderna men kompakta högtalare ala Klipsch R-40M passar bäst till dessa?

Skulle nog satsa på mera moderna receiver det finns saker man inte tänker på när det kommer till äldre saker så som hur är det ställt med kondningar a är dom okej eller helt uppsvällda.

Harman Kardon från mitten av 70-talet är fina grejer.
Men, det behöver rengöras pottar och omkopplare, de sprakar nog en del.

Harman Kardon från mitten av 70-talet är fina grejer.
Men, det behöver rengöras pottar och omkopplare, de sprakar nog en del.
Med gamla upptorkafe kondningar som ger dist i mängder eller upptorkat kylfett det som ligger mellan kylfläns och transistor när bättre med nya grejor.
Eller att försöka spela lite starkt så kommer det att dista något kopiöst.

Potentiometern sprakar förvånansvärt lite, och endast vid botten av volymvredet. Ska leta efter en guide på nätet för rengöring.

Hela förstärkaren är i ypperligt skick. Det är arvegods från svärfar som nyligen gick bort.

Har även en Denon POA-1500 och en del Technics-grejer (samt ett Rotal-set men det är tydligen inte mkt att hänga i granen).

Senast ändrad:
Potentiometern sprakar förvånansvärt lite, och endast vid botten av volymvredet. Ska leta efter en guide på nätet för rengöring.

Hela förstärkaren är i ypperligt skick. Det är arvegods från svärfars som nyligen gick bort.

Har även en Denon POA-1500 och en del Technics-grejer (samt ett Rotal-set men det är tydligen inte mkt att hänga i granen).

Då skulle jag absolut använt den! Om det inte ens knappt sprakar i omkopplare och pottar.
Harman Kardon 430 är en fin sak, med bra och gött ljud (varmt) med bra botten, trots sina modesta Watt.

POA-1500 är ju en riktig best, tror den väger 20 kg!
Men det är ju ett slutsteg enbart.

Själv håller jag på att fixa med min Denon PMA-980r.
Den lider nämligen av ett kännt fel, byter ingång och högtalarpar lite hux-flux av sig själv!
Man behöver plocka isär hela omkopplaren och rengöra ordentligt.

Pma980r.webp

Senast ändrad:
Ser fräscht ut om du frågar mig. Den är trots allt lite exakt 50 år gammal.
Så här ser det ut inuti min ~100W förstärkare från 2024
index.php

Men det är en del mer som skiljer;
  • Det är en monoeffektförstärkare
  • Den har separat nätdel
Så här ser det ut inuti försteget
index.php

Det är i stereo, har inbyggd nätdel och massor med funktioner

index.php

• Den har separat nätdel
index.php

En viss skillnad mot hur det såg ut på 70-talet!

index.php

• Den har separat nätdel
index.php

Topping B100 block? men vad kör du med för försteg?

Edit: Wiim ultra?

Varför skulle det inte funka att hålla liv i en sådan förstärkare (eller två pga monoslutsteg)?

+1

+1
De matchar även i strl, se här
Troligen ic kretsar med mjukvara som inte är lätta att ersätta med standardkomponenter när dessa inte finns att köpa längre. Men det gäller ju nästan all elektronik sedan ganska länge.

Troligen ic kretsar med mjukvara som inte är lätta att ersätta med standardkomponenter när dessa inte finns att köpa längre.
Men varför skulle de (ic kretsar med mjukvara) sluta att fungera?
Att funktioner i försteget som Spotify, Chromecast och wifi kan ha uppdaterats och inte är bakåtkompatibla kan förstås ske. Men sådant som standarden för CD-ljud har ju varit den samma >40år
Och sådant berör ju inte slutstegen öht. särskilt inte eftersom de är utan (inbyggd) nätdel.

Men det gäller ju nästan all elektronik sedan ganska länge.
Det gäller ju inte förstärkarna i #783 och #785

Jag bryr mig inte om moderna funktioner. Syftet med att behålla 430:n i fråga är som minne efter svärfar. Att kunna slå på den som radio i köket när man ska ta en espresso och dra på volymen om en skön låt spelas.

Livet handlar om att maxa antalet och möjligheterna till goa stunder mitt i all vardagsstress som allt för ofta tränger sig på.

Tillbaka till mig fråga som jag inte känner att jag fick svar på. Vad ska jag införskaffa för högtalare på sikt? De får gärna var mindre än två ihopsatta mjölkförpackningar.

Det förstår jag, den verkar bra och välljudande på alla sätt
Men den är också ~dubbelt så dyr som B100 och för mig räcker effekten
hos B100 till med råge, särskilt här i den lyhörda lägenheten.

För mig är huvudsaken att den klarar av att driva mina horn, med alla dess fasvridningar och impedansdippar.
Så risken finns att det blir dyrt, riktigt dyrt...

För mig är huvudsaken att den klarar av att driva mina horn, med alla dess fasvridningar och impedansdippar.
Så risken finns att det blir dyrt, riktigt dyrt...
Trögdrivna horn? En modern 20 w stärkare med bra nätdel spelar ju jättehögt och om jag fattat rätt så klarar ju även de billigaste 200 kr stärkarna av knepiga impedanser hur enkelt som helst

Jag bryr mig inte om moderna funktioner. Syftet med att behålla 430:n i fråga är som minne efter svärfar. Att kunna slå på den som radio i köket när man ska ta en espresso och dra på volymen om en skön låt spelas.
För mig är elektroniken ny, både i sta'n och på landet.
Men högtalarna är inköpta beg på båda ställena, de på landet är hela ~45 år gamla (men renoverade)
dsc_2324-e1587055939552.jpg

Livet handlar om att maxa antalet och möjligheterna till goa stunder mitt i all vardagsstress som allt för ofta tränger sig på.
+1

Tillbaka till mig fråga som jag inte känner att jag fick svar på. Vad ska jag införskaffa för högtalare på sikt? De får gärna var mindre än två ihopsatta mjölkförpackningar.
Tyvärr inga konkreta tips mer än att de skall väl vara begagnade :sneaky:

För mig är elektroniken ny, både i sta'n och på landet.
Men högtalarna är inköpta beg på båda ställena, de på landet är hela ~45 år gamla (men renoverade)
dsc_2324-e1587055939552.jpg

+1

Tyvärr inga konkreta tips mer än att de skall väl vara begagnade :sneaky:
A4-14 är ju även jämfört med moderna grejer riktigt bra högtalare. Blir förvånad över att jag inte äger ett par själv 😂.
Men det ska nog bli ändring på den fronten.

Trögdrivna horn? En modern 20 w stärkare med bra nätdel spelar ju jättehögt och om jag fattat rätt så klarar ju även de billigaste 200 kr stärkarna av knepiga impedanser hur enkelt som helst

De är inte trögdrivna per se (95db enl tillverkaren) utan det jag behöver är en förstärkare/slutsteg som klarar av att leverera strömmen stabilt då impedansen i högtalarna varierar. T.ex vid 2ohm så behöver förstärkaren leverera mer ström för att behålla effekten, gentemot 8ohm

De är inte trögdrivna per se (95db enl tillverkaren) utan det jag behöver är en förstärkare/slutsteg som klarar av att leverera strömmen stabilt då impedansen i högtalarna varierar. T.ex vid 2ohm så behöver förstärkaren leverera mer ström för att behålla effekten, gentemot 8ohm
Därför jag skrev "bra nätdel". En 20W stärkare som du köper på amazon klarar med en bra nätdel (bra som i att den är lite dyrare än själva stärkarkortet) helt utan problem driva i låg last.

De nya stärkarna från tex topping är nästan så bra som en stärkare kan vara. Om dina högtalare klarar en maxeffekt på säg 80 W och du matar den med en 200 W stärkare så har du bara köpt en massa watt du inte kan använda. Rent slöseri med pengar.

Tiden där folk köpte 300 W stärkare för att de var de enda som kunde leverera 20 "bra" watt är förbi.

Därför jag skrev "bra nätdel". En 20W stärkare som du köper på amazon klarar med en bra nätdel (bra som i att den är lite dyrare än själva stärkarkortet) helt utan problem driva i låg last.

De nya stärkarna från tex topping är nästan så bra som en stärkare kan vara. Om dina högtalare klarar en maxeffekt på säg 80 W och du matar den med en 200 W stärkare så har du bara köpt en massa watt du inte kan använda. Rent slöseri med pengar.

Tiden där folk köpte 300 W stärkare för att de var de enda som kunde leverera 20 "bra" watt är förbi.
Undrar om dom klarar kappa 90 som ramlar under 1ohm🤔

1000010386.webp

Så du säger att en modern förstärkare klarar av sådana här svängningar i impedansen? (Klipsch RF 7 mätning från tidningen high fidelity)

Mitt förra slutsteg klarade av dem med bravur, men inte Yamaha stärkaren jag använder nu, mest troligt pga underdimensionerad strömförsörjning...

Visa bilaga 756106

Så du säger att en modern förstärkare klarar av sådana här svängningar i impedansen? (Klipsch RF 7 mätning från tidningen high fidelity)

Mitt förra slutsteg klarade av dem med bravur, men inte Yamaha stärkaren jag använder nu, mest troligt pga underdimensionerad strömförsörjning...
Eftersom det är helt konsekvensfritt från min sida så säger jag ja!

Personligen hade jag testat med något billigare än topping. Jag tror inte jag skulle höra skillnaden på en sån eller tex en billig TPA3221 stärkare.

Om du har något gammalt nätaggregat från någon elektronikpryl över som kan leverera 24 V 2A eller därikring tycker jag att du ska köpa en av de där jättebilliga blåtandsförstärkarkorten.

Även om de inte är superhifi är de jätteroliga att leka med och de låter bra tycker jag

För några år sedan lurades jag in i världen av bra ljud av en vän. Efter en del testande landade jag i ett par aktiva Genelec 8020D-högtalare. Jag spelar enbart musik via Spotify, så på kompisens inrådan kopplade jag en Chromecast Audio till en D/A-omvandlare (optisk utgång från Chromecast, RCA från D/A).

Nu verkar Chromecasten ha gett upp, och jag är rätt vilsen. Gillar musik, men inte att jaga rätt hifi...

Vad kan jag ersätta Chromecasten med, helst utan att behöva köpa nya kablar också? Prismässigt är jag snarare på Meridas instegscyklar istället för Factor eller S-works :)

Tillbaka
Topp