Ny cykel - nya problem

Allroad

Aktiv medlem
Ny cykel - nya problem
Köpte denna Specialized från 2016 beggad förra året och den har något tickande, nästan knakande ljud som uppkommer när man trampar. Men bara när man trampar. Förra ägaren var en ungdom som inte vägde in på min matchvikt så då var det inte ett problem. Jag trodde först att det var en vajer som i och med min vikt låg och skavde mot vevarmen då ljudet verkar komma därifrån men har försökt justera bort den.

Så vad kan det då bero på?
IMG_7056.webp

Ny cykel - nya problem
Tror jag också är en bra början.
Tyvärr är ramen en resonanslåda som för ljud till de konstigaste platser, ända från sadeln, till exempel.

Ny cykel - nya problem
Vevlager, klinga mot kedjan, pedaler, rambultar… Vad gäller är elimineringsspel: byta ut en komponent, testa, om det inte hjälpte, gå till nästa komponent.

Ny cykel - nya problem
Två gånger har jag åkt på att det knakar som dåligt vevlager när man lägger på tryck och trampar, inget i mekställ eller lätt tramp, då det varit pga framdrevet. Båda samma cykel, med SRAM..

Ny cykel - nya problem
Av alla de gånger jag drabbats av knak har alla utom en gång fixats med lite alu-pasta på pedal- och vevlager-gängorna.
Senaste gången var det kedjan. Den hade sträckts en hel länk och med ny drivlina blev det tyst igen.

Ny cykel - nya problem
På mina cyklar brukar det alltid vara pedalerna eller ett dåligt åtdraget bakhjul. Lossa pedalerna gör rent och fetta in gängorna och sätt fast igen.

Det är aldrig vevlagret:

Ny cykel - nya problem
Glöm inte fett mellan styrlagerkoppar/ram, sadelstolpsklämman , flaskställ , bultarna som håller dämparen….
Slumpade så att jag satte ihop en hoj som stått över vintern nedmonterad.

Ny sadel direkt från förpackningen. Knakar som fan.

Jag har aldrig fettat klämman, du menar att det kan vara det?
Tänkte annars jag får testa en annan sadel till att börja med

Ny cykel - nya problem
På min trek är det knak från sadeln när man trampar. Lite 556 där rails går in i sadeln löser det knaket. Annars har knaket kommit från löst bakhjul, lös kassett, lös bakväxel, dåligt åtdraget styrlager och ej infettat sadelrör.

Ny cykel - nya problem
På min trek är det knak från sadeln när man trampar. Lite 556 där rails går in i sadeln löser det knake
Hade också ett sådant fall för ~8 år sedan på en cykel. Man kan inte dra åt något på sadeln i så fall, så det var WD-40 och en bön som gällde (spray and pray). Den här lösningen har hållit sedan dess.

Ny cykel - nya problem
Håller inte med, det var precis en lös vevlagerkopp vid mitt värsta knakande.

Det är klick-bete. I videon sägs det ganska tidigt att det visst kan vara vevlagret, men troligen inte. Bättre kolla allt annat som är enklare och ge sig på vevlagret sist (och då troligen i onödan eftersom man antagligen missat något enkelt innan man gav sig på vevlagret).

Ny cykel - nya problem
Habiten som jag köpte i höstas knakade bara vid belastning, ej i mekstället. Hittade spår av rost vid ena vevlagret när jag tog loss veven och efter byte av lager, shimano hollowtec II, så blev den tyst.

Ny cykel - nya problem
Det är klick-bete. I videon sägs det ganska tidigt att det visst kan vara vevlagret, men troligen inte. Bättre kolla allt annat som är enklare och ge sig på vevlagret sist (och då troligen i onödan eftersom man antagligen missat något enkelt innan man gav sig på vevlagret).
Det är väl ett erkänt fel på PF att de ofta ger upphov till knakande. Eller menar du att det bara är en myt?
Enda cykeln jag har ägt med PF fick jag byta pga knak. Har numera enbart BSA på samtliga cyklar och de knakar inte. Inte från vevlagret iaf 😄

Ny cykel - nya problem
Ställ dig upp och trampa. Knäpper det då är det knappast sadel eller sadelstolpen. Släpp styret och trampa. Knäpper det fortfarande är det mer troligt att ljudet är från drivlinan eller någon av de enormt många lagren i baksvingen. Efter det kan du ju börja spraya fett på ett lager i taget och se om det tystnar. Gängtejp har funkat för mig för att få tyst på vevlager.

Ny cykel - nya problem
Instämmer! Vid all felsökning ska man börja med de delar där åtgärden är enklast/billigast för att därefter gå vidare på krångligare delar. Sedan kan man väl fråga sig om vevlager är krångligt eller inte. Beror ju på vad man har för vana, verktyg mm.

Ny cykel - nya problem
Finns det klingbultar så dra åt även dom.

+1, är det Direct Mount av något slag så ta av drevet, rengör, fetta in och dra åt så in i helvete. :-)

Hade en Specialized i samma årsmodell som TS. Mitt knak kom just från drevets infästning mot vevarmen (RF Cinch). Bara när man trampade med lite moment. Tog mig bra länge att finna detta. :D

Ny cykel - nya problem
Det är väl ett erkänt fel på PF att de ofta ger upphov till knakande. Eller menar du att det bara är en myt?
Enda cykeln jag har ägt med PF fick jag byta pga knak. Har numera enbart BSA på samtliga cyklar och de knakar inte. Inte från vevlagret iaf 😄
Jag försökte sammanfatta videons budskap, utan att ta ställning i frågan. Videon utesluter inte vevlagret som knakkälla, även om rubriken kan ge det intrycket för de som inte tittar på videon.

Med min begränsade erfarenhet av tre MTB så knakade vevlagret på den första. Det var den enda med gängat vevlager, vilket var lätt fixat av cykelverkstad med fett och åtdragning. Tror de två senaste med PF har knakat i mycket annat än vevlager. Kan ju bero på ren slump. För litet urval att dra några slutsatser ifrån.

Ny cykel - nya problem
Det beror på verktyget. Med ett sådant "med öppet gap" kan man lyckas nå lagerkoppen utan att behöva avmontera vevarmar:

Visa bilaga 756341

Men en annan typ måste man ta av vevarmarna först:

Visa bilaga 756342

Det verkar ju bra, om man har gängat vevlager. Jag har dock PF, så väljer nog att kontrollera mycket annat innan jag pressar ut vevlagret. Det har varit rätt val hittills efter en handfull åtgärdade knak i: pedallager, växelförare, bakaxel, klingfäste, sadel, dämparfäste och senast bussning sadelstag.

Ny cykel - nya problem
Jag har dock PF, så väljer nog att kontrollera mycket annat innan jag pressar ut vevlagret.
Håller med, att pressa ut vevlagret är väl sista saken jag skulle försöka göra under felsökningen.

Men som sagt, för gängade vevlager (som TS verkar också ha) är det relativt enkelt att kontrollera momentkrafter där.

Ny cykel - nya problem
Det var väl dom tidiga pressfit lagren, där lagren pressades direkt i ramen, som kunde knaka, typ BB30. På nyare versioner där lagren sitter i en nylonhylsa har i alla fall jag aldrig haft nåt knak. Däremot i:
-dm klinga
-sadelrails
-styrstam
-bakväxel/öra
-pedaler
-vevarm (kolfiber delaminerat från aluspindel)
-sprucken aluminiumram

Tillbaka
Topp