Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, skulle bli väldigt förvånad om Frida åker något mer denna säsong. Hon vill nog ha så mkt tid som möjligt för att försöka kurera sig inför nästa säsong.Frida är väl högst osäkert om det blir nåt mer denna säsong pga skadan. Johaug kör i Kollen, sen är det slut.
Man kan förstås bara spekulera i vad som skett om Johaug aldrig lagt av/pausat utan fortsatt träna och tävla.På tal om Johaug, jag stör mig en del på vissa kommentarer i artiklar och i sändningarna på temat "att dom andra kommit ifatt". Framförallt denna (fritt ur minnet) "Det har ju spekulerats tidigare säsonger hur det skulle gått om Johaug varit med, nu vet vi, dom andra har kommit ifatt". Nej, vi vet inte alls!
Hon hade ett uppehåll på lite mer än 2 år, antar att hon började hårdträna i början av sommaren 2024. Det är en sanning inom konditionsidrotter att det tar några år att bygga upp "distansegenskaper", att logga ändlöst antal träningstimmar, lex Sundby som härjade i VC som bäst för 10 år sedan, han låg väl på extremt många träningstimmar. Och för att inte tala om vår egen von Pöl.
Eliten får mer eller mindre ångest om dom tvingas göra uppehåll en vecka i träningen, även om det mer har att göra med formen inför tävlingar. Men att som i Johaugs ålder och med ett träningsuppehåll på 2 år tro att hon fortsatt har samma distanskapacitet känns lite märkligt. Jag tror fortfarande att hon skulle rensat VM om hon varit i samma form som 21/22, samma om hon fortsatt träna lika hårt efter OS 22. Möjligt att någon/några skulle ha kommit närmare henne, men "kommit ifatt", nej.
Självklart var hennes mål/hopp 3 individuella guld, det var en frisk satsning men min högst personliga åsikt är att det var lite dumt, inte lika dumt som Borgs trärack dock :) I hennes sista mästerskap blev det 3 silver och ett brons, annars hade det varit 3 guld (OS 22), och hon hade slutat som helt oövervinnelig.
Sen kan man ju vända på det, schysst av henne att ge dom andra chans till revansch, inte som Poel som tvärt la av efter sina guld, fortfarande ung. Kan tänka mig att hans närmaste konkurrenter gärna velat ha en chans till revansch.
Så kanske snarare modigt av henne egentligen.
På 5-milen så var det en stor nackdel för henne med den lösa snön med tanke på hennes teknik IMHO. Eller brist på snarare, iaf så som det ser ut för en lekman som jag. Allt man snappat upp om åkteknik, åka avslappnat, "stort", verkar hon sakna. Hon har alltid en hög frekvens, ibland ser det ut som om hon åker sprint, fast i flera mil. Hon vet säkert vad hon gör, men det ser lite konstigt ut tycker jag.
”Rusfritt med sekkekontroll och ”termoskontroll”. De tar ytterligare steg för att döda folkfesten… Trist.![]()
Holmenkollen Skifestival flytter markafesten på grunn av snømangel
Snømangel tvinger arrangørene til å endre programmet og flytte festen nærmere arenaen.www.vg.no
Det är väl allmängiltigt för sportintresserade oavsett sport?Jag fattar fortfarande inte varför det ska supas och härjars runt som publik på skidtävlingar?
Min gissning är att det blivit "en grej" och då drar det till sig en massa människor som vill supa och festa och som egentligen är tämligen ointresserade av skidtävlingarna. I princip kan evenemanget vara lite vad som så länge det finns en massa människor som är intresserade av att etanolindränkt festande.Jag fattar fortfarande inte varför det ska supas och härjars runt som publik på skidtävlingar?
Skojar du?Du har ju en AIK-logga som profil så gissar att du sett det i andra sporter också.
Precis, kolla bara cyklingen, de stora vårklassikerna som t.ex. Flandern runt kantas ju av enorma öltält.Det är väl allmängiltigt för sportintresserade oavsett sport?
Du har ju en AIK-logga som profil så gissar att du sett det i andra sporter också.
Precis, kolla bara cyklingen, de stora vårklassikerna som t.ex. Flandern runt kantas ju av enorma öltält.
När det gäller Kollen så är ju en del av magin just stämningen, framförallt när herrarnas 5-mil gick på lördag eftermiddag var den magisk. Sedan har man tidigarelagt och t.o.m. bytt dag på dam- och herrloppet, med följd att det är inte alls samma folkfest längre. Som jag förstått har det varit betydligt mindre publik sedan man började experimentera med detta.
Det var ett år, säkert 10 år sedan nu, som de fick stänga trikken ner på stan efter loppet eftersom folk promenerade på spåret. Självklart var det fyllskallar som gjorde det, men man får ju också komma ihåg att det blir en enorm belastning när 100 000 ska hem samtidigt. Jag var själv där (har väl varit där ca 10 ggr från VM 2011 och framåt), och om jag minns rätt var det nåt med tävlingsprogrammet det året som gjorde att det blev enorm belastning just då (det brukar vara backhoppning efteråt, men var nog inte det då, dvs allt var slut när 5-milen var slut).Det är inte precis god stämning inkl lite lagom onykterhet som dom ser som ett problem. Som jag förstått det så har problemen med fylla och stökiga personer ökat dom senaste åren. Det har varit stora problem i anslutning till "festen", vid någon buss/t-banestation (eller vad det är dom har i Oslo) om jag minns rätt.
Det gemensamma är väl att det är festen/spriten/bengalerna/slagsmålen som är det intressanta och att sporten bara är ursäkten.Skojar du?Men på skidtävlingar....fattar inget.
Ja, usch, det är så hemskt
![]()
Drack öl med åskådare – sen bröt han VM-loppet
Stevenson Savart bröt femmilen efter två varv. Men innan det stannade han och tog en öl med den hysteriska publiken ute i spåren. – Det här är helt galet, säger han.www.expressen.se
Tror det är stor skillnad på Sverige och Norge. I Sverige är skidor mer helylle. I Norge intresserar det nästan allaSkojar du?Men på skidtävlingar....fattar inget.
Men jag har ju förklarat detta tidigare. Längdåkning är m e g a s t o r t i Norge med gigantiska folkfester, inte så mycket mer att säga om det egentligen.Skojar du?Men på skidtävlingar....fattar inget.
Jaha…
![]()
Makens passning till Johaug – efter guldmissarna i VM
Nils Jakob Hoff verkar vilja se frun Therese Johaug i OS. ”Och ps, lycka till mot Cortina?”, skriver han på Instagram. Inlägget har också gillats av svenska rivwww.aftonbladet.se
OK....fattar inget... Supa sig redlösa på Skidtävlingar!Men jag har ju förklarat detta tidigare. Längdåkning är m e g a s t o r t i Norge med gigantiska folkfester, inte så mycket mer att säga om det egentligen.
Norsk tradition.OK....fattar inget... Supa sig redlösa på Skidtävlingar!![]()
Man måste inte, men min erfarenhet av att ha varit på plats är att majoriteten av de som tältar ser festandet som en del av grejen. Tror inte jag sett nån av de som tar trikken upp på fredag kväll med tält och packning som inte har en kasse öl eller en vinflaska med sig.Måste man supa för att tälta utomhus och titta på ett skidlopp?
Jaha…
![]()
Makens passning till Johaug – efter guldmissarna i VM
Nils Jakob Hoff verkar vilja se frun Therese Johaug i OS. ”Och ps, lycka till mot Cortina?”, skriver han på Instagram. Inlägget har också gillats av svenska rivwww.aftonbladet.se
Äh, han vill väl bara ha ut henne ur huset, få lite lugn och ro när hon tränarHon måste ha tänkt tanken, REVANSCH! Och har hon en normal relation med sin man har dom säkert pratat om det. Hon har ju uttryckt flera gånger att hennes familj fått stå ut med mycket under hennes satsning mot VM. Har dom pratat om OS så har säkert snacket gått om just det, att hon har dåligt samvete, då kan hennes mans inlägg vara ett sätt att stötta henne och visa att han inte har några problem att ta hand om hemmet.
Att hon överhuvudtaget gjorde comeback till VM efter en sagolik karriär tror jag till stor del berodde på tävlingsabstinens, kanske samma tomhet som många stjärnor beskriver efter karriären. Att det endast skulle vara en dröm om 5-milsguld på hemmaplan känns inte så troligt IMHO. Hon var fullt medveten om all plåga det skulle innebära.
Som sagt , kul att spekulera.
Så, tävlingsabstinens och revanschlusta, skulle verkligen min karriär avslutas med 3 silver och ett brons - typ.
Och hon måste bestämma sig ganska snart efter sista tävlingen, hur många veckor tar dom semester innan sommarträningen? 1 vecka?
Hon har väl dessutom varit inne på att skaffa ett barn till.Äh, han vill väl bara ha ut henne ur huset, få lite lugn och ro när hon tränar![]()
Klassiska är väl att de drar igång träningen inför nästa säsong då maj börjar så för den stora majoriteten är det nog mer än en vecka.Hon måste ha tänkt tanken, REVANSCH! Och har hon en normal relation med sin man har dom säkert pratat om det. Hon har ju uttryckt flera gånger att hennes familj fått stå ut med mycket under hennes satsning mot VM. Har dom pratat om OS så har säkert snacket gått om just det, att hon har dåligt samvete, då kan hennes mans inlägg vara ett sätt att stötta henne och visa att han inte har några problem att ta hand om hemmet.
Att hon överhuvudtaget gjorde comeback till VM efter en sagolik karriär tror jag till stor del berodde på tävlingsabstinens, kanske samma tomhet som många stjärnor beskriver efter karriären. Att det endast skulle vara en dröm om 5-milsguld på hemmaplan känns inte så troligt IMHO. Hon var fullt medveten om all plåga det skulle innebära.
Som sagt , kul att spekulera.
Så, tävlingsabstinens och revanschlusta, skulle verkligen min karriär avslutas med 3 silver och ett brons - typ.
Och hon måste bestämma sig ganska snart efter sista tävlingen, hur många veckor tar dom semester innan sommarträningen? 1 vecka?
App, app, notera trådtiteln!
Klassas Skimo som längdskidor?App, app, notera trådtiteln!![]()