[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Frida är väl högst osäkert om det blir nåt mer denna säsong pga skadan. Johaug kör i Kollen, sen är det slut.

Johaug sa väl att hon planerar att avsluta karriären på hemmaplan i Oslo till helgen och därefter pensionerar sig för gott.

Och som småbarnsförälder som varit ifrån sin dotter en hel del inför VM gissar jag att hon kommer att ha andra saker för sig än att supa skallen i bitar även om det för en person med till synes väldigt stor alkoholfixering kan te sig förvånande.

Frida är väl högst osäkert om det blir nåt mer denna säsong pga skadan. Johaug kör i Kollen, sen är det slut.
Ja, skulle bli väldigt förvånad om Frida åker något mer denna säsong. Hon vill nog ha så mkt tid som möjligt för att försöka kurera sig inför nästa säsong.

På tal om Johaug, jag stör mig en del på vissa kommentarer i artiklar och i sändningarna på temat "att dom andra kommit ifatt". Framförallt denna (fritt ur minnet) "Det har ju spekulerats tidigare säsonger hur det skulle gått om Johaug varit med, nu vet vi, dom andra har kommit ifatt". Nej, vi vet inte alls!

Hon hade ett uppehåll på lite mer än 2 år, antar att hon började hårdträna i början av sommaren 2024. Det är en sanning inom konditionsidrotter att det tar några år att bygga upp "distansegenskaper", att logga ändlöst antal träningstimmar, lex Sundby som härjade i VC som bäst för 10 år sedan, han låg väl på extremt många träningstimmar. Och för att inte tala om vår egen von Pöl.

Eliten får mer eller mindre ångest om dom tvingas göra uppehåll en vecka i träningen, även om det mer har att göra med formen inför tävlingar. Men att som i Johaugs ålder och med ett träningsuppehåll på 2 år tro att hon fortsatt har samma distanskapacitet känns lite märkligt. Jag tror fortfarande att hon skulle rensat VM om hon varit i samma form som 21/22, samma om hon fortsatt träna lika hårt efter OS 22. Möjligt att någon/några skulle ha kommit närmare henne, men "kommit ifatt", nej.

Självklart var hennes mål/hopp 3 individuella guld, det var en frisk satsning men min högst personliga åsikt är att det var lite dumt, inte lika dumt som Borgs trärack dock :) I hennes sista mästerskap blev det 3 silver och ett brons, annars hade det varit 3 guld (OS 22), och hon hade slutat som helt oövervinnelig.

Sen kan man ju vända på det, schysst av henne att ge dom andra chans till revansch, inte som Poel som tvärt la av efter sina guld, fortfarande ung. Kan tänka mig att hans närmaste konkurrenter gärna velat ha en chans till revansch.

Så kanske snarare modigt av henne egentligen.

På 5-milen så var det en stor nackdel för henne med den lösa snön med tanke på hennes teknik IMHO. Eller brist på snarare, iaf så som det ser ut för en lekman som jag. Allt man snappat upp om åkteknik, åka avslappnat, "stort", verkar hon sakna. Hon har alltid en hög frekvens, ibland ser det ut som om hon åker sprint, fast i flera mil. Hon vet säkert vad hon gör, men det ser lite konstigt ut tycker jag.
Man kan förstås bara spekulera i vad som skett om Johaug aldrig lagt av/pausat utan fortsatt träna och tävla.

Jag gissar dock att hon tränade rätt bra även innan sommaren 2024. Redan på sensommaren 2023 nämnde hon i en intervju att hon hade funderingar på VM 2025 och hon var ju inte direkt dålig på NM i fjol. Sen har det väl kanske varit ett pass per dag mer än dubbelpass under en tid.

Hon har ju även gjort lite kommenteringsjobb och jag har för mig att någon av hennes kollegor sa att hon under VM 2023 körde dubbla träningspass.

En aspekt är att hon också blivit några år äldre. Det behöver inte vara någon katastrof, men om något så sänker det kapaciteten även med bibehållen träning.

Frida och Ebba har också tränat på under Johaugs bortavaro och de är fortfarande i en ålder där många utvecklas. Rätt rimligt att tro att de är lite bättre än de var när hon la av/tog paus.

Man måste ju få dricka sprit, hur ska man annars kunna ha roligt? Dom absolut bästa festerna jag varit på kommer jag inte ihåg något av.

Jag fattar fortfarande inte varför det ska supas och härjars runt som publik på skidtävlingar?

Jag fattar fortfarande inte varför det ska supas och härjars runt som publik på skidtävlingar?
Min gissning är att det blivit "en grej" och då drar det till sig en massa människor som vill supa och festa och som egentligen är tämligen ointresserade av skidtävlingarna. I princip kan evenemanget vara lite vad som så länge det finns en massa människor som är intresserade av att etanolindränkt festande.

Just på VC i Holmenkollen har man haft ganska stora problem med fylla, så inte speciellt konstigt att dom försöker något.

Det är väl allmängiltigt för sportintresserade oavsett sport?

Du har ju en AIK-logga som profil så gissar att du sett det i andra sporter också.
Precis, kolla bara cyklingen, de stora vårklassikerna som t.ex. Flandern runt kantas ju av enorma öltält.

När det gäller Kollen så är ju en del av magin just stämningen, framförallt när herrarnas 5-mil gick på lördag eftermiddag var den magisk. Sedan har man tidigarelagt och t.o.m. bytt dag på dam- och herrloppet, med följd att det är inte alls samma folkfest längre. Som jag förstått har det varit betydligt mindre publik sedan man började experimentera med detta.

Precis, kolla bara cyklingen, de stora vårklassikerna som t.ex. Flandern runt kantas ju av enorma öltält.

När det gäller Kollen så är ju en del av magin just stämningen, framförallt när herrarnas 5-mil gick på lördag eftermiddag var den magisk. Sedan har man tidigarelagt och t.o.m. bytt dag på dam- och herrloppet, med följd att det är inte alls samma folkfest längre. Som jag förstått har det varit betydligt mindre publik sedan man började experimentera med detta.

Det är inte precis god stämning inkl lite lagom onykterhet som dom ser som ett problem. Som jag förstått det så har problemen med fylla och stökiga personer ökat dom senaste åren. Det har varit stora problem i anslutning till "festen", vid någon buss/t-banestation (eller vad det är dom har i Oslo) om jag minns rätt.

EDIT: Det är alltså inte arrangörerna som fördärvar stämningen, det är dom som inte kan sköta sig.

Om folk hade lyckats sköta det på en rimlig nivå tror jag inte det hade vidtagits några åtgärder. När det går till att människor super sig medvetslösa eller blir så fulla att omdömet fullkomligen försvinner och det leder till slagsmål förstår jag att arrangörerna tycker det är problematiskt.

Som jag minns det hade de morgon/förmiddagsstart innan de flyttade starten till eftermiddagen. Kan det ha varit i övergången till att köra tre varv istället för två som de bytte från fm till em?

Det är inte precis god stämning inkl lite lagom onykterhet som dom ser som ett problem. Som jag förstått det så har problemen med fylla och stökiga personer ökat dom senaste åren. Det har varit stora problem i anslutning till "festen", vid någon buss/t-banestation (eller vad det är dom har i Oslo) om jag minns rätt.
Det var ett år, säkert 10 år sedan nu, som de fick stänga trikken ner på stan efter loppet eftersom folk promenerade på spåret. Självklart var det fyllskallar som gjorde det, men man får ju också komma ihåg att det blir en enorm belastning när 100 000 ska hem samtidigt. Jag var själv där (har väl varit där ca 10 ggr från VM 2011 och framåt), och om jag minns rätt var det nåt med tävlingsprogrammet det året som gjorde att det blev enorm belastning just då (det brukar vara backhoppning efteråt, men var nog inte det då, dvs allt var slut när 5-milen var slut).
Men efter det året började de experimentera och har tappat mycket publik, med följd att de värsta fylleristerna märks mer. Jag tror dock inte att de är inne på rätt väg, genom att flytta ungdomarna ner till Kapellskogen (som tidigare har varit vikt åt familjeaktiviteter) kommer de tränga undan annan publik, och troligen tappa ännu mer.

Alternativt har de bara sett att biljettförsäljningen är låg och därför vill de ha en kortare bana för att det inte ska se glest ut i publikleden.

Har det alltid varit så eller är det något som tillkommit med tiden?

Eller så har definitionen av ”redlös” glidit med tiden...

Traditionen att sova i tält ute i marka Holmenkoll-helgen har ju funnits väldigt länge, och ingen ska inbilla mig att festandet i samband med det är nåt som tillkommit på senare år. Festandet är ju snarare en förutsättning för att stå ut med det. Möjligtvis har det blivit mer synligt i takt med att banan kortats ner. Det som ev tillkommit är knarkandet, men det är ju generellt i samhället och en polisiär uppgift att stävja.

Måste man supa för att tälta utomhus och titta på ett skidlopp?
Man måste inte, men min erfarenhet av att ha varit på plats är att majoriteten av de som tältar ser festandet som en del av grejen. Tror inte jag sett nån av de som tar trikken upp på fredag kväll med tält och packning som inte har en kasse öl eller en vinflaska med sig.

Men men, vi får väl se på lördag om det är likadant tryck och livat i Kapellskogen som det brukar vara uppåt Frognerseteren.

Jaha…

Hon måste ha tänkt tanken, REVANSCH! Och har hon en normal relation med sin man har dom säkert pratat om det. Hon har ju uttryckt flera gånger att hennes familj fått stå ut med mycket under hennes satsning mot VM. Har dom pratat om OS så har säkert snacket gått om just det, att hon har dåligt samvete, då kan hennes mans inlägg vara ett sätt att stötta henne och visa att han inte har några problem att ta hand om hemmet.

Att hon överhuvudtaget gjorde comeback till VM efter en sagolik karriär tror jag till stor del berodde på tävlingsabstinens, kanske samma tomhet som många stjärnor beskriver efter karriären. Att det endast skulle vara en dröm om 5-milsguld på hemmaplan känns inte så troligt IMHO. Hon var fullt medveten om all plåga det skulle innebära.

Som sagt , kul att spekulera.

Så, tävlingsabstinens och revanschlusta, skulle verkligen min karriär avslutas med 3 silver och ett brons - typ.

Och hon måste bestämma sig ganska snart efter sista tävlingen, hur många veckor tar dom semester innan sommarträningen? 1 vecka?

Hon måste ha tänkt tanken, REVANSCH! Och har hon en normal relation med sin man har dom säkert pratat om det. Hon har ju uttryckt flera gånger att hennes familj fått stå ut med mycket under hennes satsning mot VM. Har dom pratat om OS så har säkert snacket gått om just det, att hon har dåligt samvete, då kan hennes mans inlägg vara ett sätt att stötta henne och visa att han inte har några problem att ta hand om hemmet.

Att hon överhuvudtaget gjorde comeback till VM efter en sagolik karriär tror jag till stor del berodde på tävlingsabstinens, kanske samma tomhet som många stjärnor beskriver efter karriären. Att det endast skulle vara en dröm om 5-milsguld på hemmaplan känns inte så troligt IMHO. Hon var fullt medveten om all plåga det skulle innebära.

Så, tävlingsabstinens och revanschlusta, skulle verkligen min karriär avslutas med 3 silver och ett brons - typ.

Och hon måste bestämma sig ganska snart efter sista tävlingen, hur många veckor tar dom semester innan sommarträningen? 1 vecka?
Äh, han vill väl bara ha ut henne ur huset, få lite lugn och ro när hon tränar 😏

Planerna på ett barn till kan ju enkelt skjutas upp ett år till (utan att veta om dom haft svårigheter på den punkten).

Jag tror säkert Johaug funderar över OS, men att hon inser att hon måste satsa än hårdare än satsningen mot VM i så fall. Iofs kan hon bygga vidare från denna satsningen, kanske t.o.m. känner att det vore en bortkastad satsning om hon inte gör det. Men isf ännu mer från barnet.

Min mycket spekulativa gissning är att flera i hennes innersta krets avråder henne, men att hon ändå funderar på det, men till slut avstår.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.

Jag undrar över vettigheten med att Johaug skulle köra vidare mot OS och någon slags revansch. Jag tror tåget har gått. Redan innan förra pensioneringen fanns tecken på att det inte gick att ta ur full effekt längre. Ålder och för många säsonger. Går att göra liknelser med två tidigare skiddrottningar.

Björgen och Kalla hade lysande karriärer långt förbi 30-strecket men plötsligt räckte det inte längre och båda slutade som skuggor av sig själva. Trots hård träning blev de frånåkta av konkurrenterna.

Klassiska är väl att de drar igång träningen inför nästa säsong då maj börjar så för den stora majoriteten är det nog mer än en vecka.

En hel del åkare slappnar nog dessutom av en del efter VC är avklarad och t.ex. SM kört. Loppen efter det kan ha en del åkare som underpresterar pga att de visserligen åker loppen men lite gått in i mellan-säsonger-mod.

Sen är det ju inte så att t de nödvändigtvis ligger på sofflocket under mellanperioden. En hel del verkar ägna sig åt vårskidåkning i svenska fjällen, men utan någon genomtänkt träning.

Johaug, inte vet jag, att vara topp tre i världen är ju inte så himla dåligt när man snart är 37. :unsure: Vi kanske kan kalla det "godkänt" trots att vi snackar om just Johaug. (y) Men om hon däremot tycker att allt annat än vinst vore ett kapitalt misslyckande är det en annan sak, risken är ju att hon inte har så mycket extra kvar att få ut. Sedan blev det oturligt nog skumma förhållanden i Trondheim (underlaget) och möjligt att det inte passade henne men självklart kan sådant påverka ett lopp mycket och slå olika mot olika typer av åkare, det blir lite mera chansartat. Möjligen är hon revanschsugen om hon tror/känner att hon inte riktigt fick ut allt hon hade i kroppen.

Senast ändrad:
Kul att hon kom tillbaka och försökte. Också lite väntat och bra att hon inte längre var överlägsen, och att dom bästa svenska tjejerna var bättre och vann !

Under VM var ju inte spåren eller vädret jättebra precis vad jag förstått.
Hade Johaug haft bättre chans på ett guld vid perfekta förhållanden?

Fast det var ju inte femmilsföre på skiathlonen direkt. Sen påverkar förstås underlaget, men riktigt hårt skulle jag snarare säga gynnar Sundling.

Ja, man såg ju i söndags att det gick ganska snabbt att bli av med alla förutom fyra riktiga kapacitetsåkare. Vid ”perfekta förhållanden” hade spurtare hängt med längre, och kanske hela vägen.

Tillbaka
Topp