OT: Semaglutid (ozempic mfl)

Japp, inga konstigheter där = energiunderskott innebär tapp av både muskel- och fettmassa. Jobbar man inte då aktivt genom kost och träning med att motverka det för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt blir det inget vidare.

Som jag nämnde tidigare är det lite småpoppis bland kroppsbyggare i dietfasen inför en tävling men då finns väldigt genomtänkta protokoll för att försöka hålla muskelmassan man slitit för att bygga över åren.

Har bara gått tre dagar med Rybelsus, så det kan lika gärna vara placebo men det känns nästan sjukt att inte vakna hungrig och kasta i sig frukost, för att sedan vara vrålhungrig 1-1.5h senare och sedan bara vänta på lunchen för att det kurrar i magen!

Nu förstår jag dom som bara äter lite gröt på morgonen för att sedan glömma att det är lunch för att de inte är hungriga! Ska bli intressant om det håller i sig, ändå är det bara den låga startdosen just nu!

Det är ju lätt att gå ner i vikt om man inte är hungrig och småsugen hela tiden! =)

Har bara gått tre dagar med Rybelsus, så det kan lika gärna vara placebo men det känns nästan sjukt att inte vakna hungrig och kasta i sig frukost, för att sedan vara vrålhungrig 1-1.5h senare och sedan bara vänta på lunchen för att det kurrar i magen!

Nu förstår jag dom som bara äter lite gröt på morgonen för att sedan glömma att det är lunch för att de inte är hungriga! Ska bli intressant om det håller i sig, ändå är det bara den låga startdosen just nu!

Det är ju lätt att gå ner i vikt om man inte är hungrig och småsugen hela tiden! =)
Skönt. Upplever lite detsamma med Metformin som jag gått på sen januari då doktorn sa att jag åkt på diabetes2.

Skönt. Upplever lite detsamma med Metformin som jag gått på sen januari då doktorn sa att jag åkt på diabetes2.
Önskade att det gjorde samma med mig, prisskillnaden är ju astronomisk jämfört med Rybelisus, +1200kr för 30 tabletter!

Tyvärr gör metformin kaos i magen på mig, fick trappa ner dosen, tack o lov inget illamående!

Men med högkostnadsskyddet blir det väl ingen skillnad i praktiken?
Bara att instegskurvan innan rabatterna kommer blir brantare.
På ett år har man väl betalat lika mycket ändå?
Som du säger kan högkostnadsskyddet mildra. Dock betalade jag typ 60:- för tre månader metformin, så baserat på det kommer jag inte upp i någon högre summa.

Slutade självmant med semaglutid (rybelsus), fick ganska kort efter att börjat med tabletterna problem med gallan, aldrig haft problem med det innan! Efter att hamnat på akuten p.g.a. gallsten så slutade jag ta medicinen. Inga gallkänningar sedan dess! Surt då det verkligen hjälpte mot matsuget!

Jag känner en handfull personer som fått denna medicin. Samtliga har kämpat en stor del av deras liv med kraftig övervikt. De har bantat och gjort operationer, men inget har fungerat långsiktigt om ens alls. De bekanta som använt medicinen har samtliga tappat +20 Kg och är väldigt nöjda med det. Men medaljens baksida är att några fått matsmältningsbekymmer. Lös eller trög mage. Men menar ändå att det är värt det. Medicinen lugnar hetsen efter mat och onyttigheter. Mer fokus på annat skojig och viktigt i livet. Stor skillnad på livskvalitet - När man orkar leka med barn, barnbarn. Arbeta. Gå upp för trappor utan att vara slut. Motionera. Dejta. Sex. Inte vara så trött jämt. Och en massa annat som får en att vilja kliva upp på morgonen.

Jag tar Ozempic p.g.a typ 2 diabetes som de har svårt att få ordning på. Jag är extremt känslig och även små mängder socker i kosten ger direkt höga utslag. Jag går absolut ner i vikt, men jag gissar att 75% i mitt fall är tråkig men nyttig kost och 25% till kommer från medicinering. Magen är trög och aptiten påverkas så det har helt klart även sociala konsekvenser som man bör väga med.

Jag kanske inte klassats som överviktig, men trots MTB, triathlon och andra sporter kom jag aldrig under 100 kg förut. Nu är jag nere på 91. Kroppen har fortfarande svårt att reglera blodsocker, trots medicin, och jag pendlar snabbt. Träning över en timma ger ofta lågt blodsocker (runt 4, risk för att svimma runt 3).

Tillbaka
Topp