Juniorcyklar - en samlingstråd när barnen blivit äldre

Inga problem med mina barn men kusinen som cyklar halva vägen till skola på bakhjulet och som behöver ha örat riktat 2ggr i veckan påstår sig behöva luftdämpare och växlar. Jag försöker övertyga honom att det är en dirt han behöver men växlar ska han ha säger han. Får hoppas det är en fas annars blir det svårt att styra upp lämplig cykel för skogen

Såklart ska han har en dirt!

Förra ägaren av sonens DJ cyklade till skolan på den i flera år. Funkar hur bra som helst i skogen (men kanske spelar det en roll att min son är orimligt stark, vi har några korta, branta backa). Köpt för precis en veckan sen. Fick några nya delar på onsdag, cyklat på mycket redan:

2024-10-17-22-07-03-148.jpg

2024-10-18-18-57-59-253.jpg

2024-10-20-17-30-57-360.jpg

2024-10-20-17-31-47-208.jpg

2024-10-20-17-21-40-003.jpg

2024-10-20-17-33-38-481.jpg

Såklart ska han har en dirt!

Förra ägaren av sonens DJ cyklade till skolan på den i flera år. Funkar hur bra som helst i skogen (men kanske spelar det en roll att min son är orimligt stark, vi har några korta, branta backa). Köpt för precis en veckan sen. Fick några nya delar på onsdag, cyklat på mycket redan:

Visa bilaga 733527

Visa bilaga 733528

Visa bilaga 733529

Visa bilaga 733530

Visa bilaga 733531

Visa bilaga 733532
Ja, han borde ha det. Jag har tvekat lite för länge på billiga object några ggr. Det är inte mitt barn så blir ju lite stökigt att styra och ställa.

Ja, han borde ha det. Jag har tvekat lite för länge på billiga object några ggr. Det är inte mitt barn så blir ju lite stökigt att styra och ställa.

Ja tvekade länge, men den här veckan har varit redan nästan värd pengarna jag lagde på begagnade cykeln, han har haft det så otroligt roligt! Riktigt tur är att sonen kan cykla uppför lokala stigen med den till flowtrailen (och att två grabbarna byggde riktiga kickers på flera hopp där för några veckor sen, nu är det mer dirtbanan än flowtrail). Nuvarande utväxlingen är lite för tung med 32/14. Jag har just beställt ett 15t frihjul, det borde räcka.

Tack för alla svar!
Då låter det som att jag gjort ett bra val på cykel till pojken. 😄

Köpte svart ram som ni enl. önskemål.
Själv hade jag valt röd.

Hoppas kunna hitta Rekon 2,4" däck någonstans till bra pris.
Provar med 150mm vevarmar.
I bästa fall har jag den ihopbyggd inom ett par veckor. Lägger ut bilder få fort det är klart.
Va, hade ju inte lagt ut en bild på Primal V2!
Som på bilden blev det 13kg blankt.
IMG_0221.webp

Ja tvekade länge, men den här veckan har varit redan nästan värd pengarna jag lagde på begagnade cykeln, han har haft det så otroligt roligt! Riktigt tur är att sonen kan cykla uppför lokala stigen med den till flowtrailen (och att två grabbarna byggde riktiga kickers på flera hopp där för några veckor sen, nu är det mer dirtbanan än flowtrail). Nuvarande utväxlingen är lite för tung med 32/14. Jag har just beställt ett 15t frihjul, det borde räcka.

Lokala slingan - är det fortfarande Fiskartorpet? Länge sen jag var där nu.

Snygg (förutom slangbuske).

Jag hoppas att Piken har en Charger 3.1, annars är den överdämpad.
Ormboet (alla slangar) är faktiskt åtgärdat nu 🙂.

Det är alltid det jobbigaste. Att få till perfekt längd.
Sugen som jag är att snabbt testa cykeln, fyller jag alltid bromsarna och sätter i vajrar INNAN jag justerar till rätt längd. Vilket innebär lufta om bromsar, torka olja, dra ur vajrar...

???
Överdämpad? Vad betyder det.

Det är en 130mm "Charger 3 RC2 W/ButterCups".

Det betyder att gaffeln har mycket för hög kompressionsdämpning, åtminstone för barn. Barnet kommer inte att utnyttja mycket av slaget och det kommer inte att kännas bra. Du behöver en 3.1 headvalve / shimkit för att bygga om till Charger 3.1 som har mycket större justermån.

Finns mycket information på nätet och t.ex. här:

Det betyder att gaffeln har mycket för hög kompressionsdämpning, åtminstone för barn. Barnet kommer inte att utnyttja mycket av slaget och det kommer inte att kännas bra. Du behöver en 3.1 headvalve / shimkit för att bygga om till Charger 3.1 som har mycket större justermån.

Jaha.... hade jag inte koll på. 👍
Vi har inte hunnit labba så mycket med inställningarna än. Det är massa inställningar/features men vi kanske inte får full nytta av dem?

Men jag tycker gaffeln känns bra, dvs går lätt att trycka ihop och det går att justera återfjädringen helt OK.
Naturligtvis är det lågt tryck, han väger ju in på ca 40kg. Men vad jag hunnit med att se verkar den funka helt OK. Indikator-ringen var iaf. i botten efter han cyklat i dörrten men vi har inte cyklat stig än.

Men med det sagt. Bra att veta att man kan köpa till en 3.1-sats om gaffeln skulle visa sig för hård när mtb-träningarna kommer igång.

Senast ändrad:
Jaha.... hade jag inte koll på. 👍
Vi har inte hunnit labba så mycket med inställningarna än. Det är massa inställningar/features men vinkansle inte får full nytta av dem?

Men jag tycker gaffeln känns bra, dvs går lätt att trycka ihop och det går att justera återfjädringen helt OK.
Naturligtvis är det lågt tryck, han väger ju in på ca 40kg. Men vad jag hunnit med att se verkar den funka helt OK. Indikator-ringen var iaf. i botten efter han cyklat i dörrten men vi har inte cyklat stig än.

Men med det sagt. Bra att veta att man kan köpa till en 3.1-sats om gaffeln skulle visa sig för hård när mtb-träningarna kommer igång.

Ah, det förvånar mig! Är du säkert på att det är en Charger 3 dämpare och inte 3.1?

Returdämpningen verkar inte vara problematisk, det är bara kompressionsdämpningen som är för hög för lätta åkare. Men om har kan utnyttja hela slaget och det känns bra, så finns det ju ingen problem att lösa.

Ah, det förvånar mig! Är du säkert på att det är en Charger 3 dämpare och inte 3.1?

Returdämpningen verkar inte vara problematisk, det är bara kompressionsdämpningen som är för hög för lätta åkare. Men om har kan utnyttja hela slaget och det känns bra, så finns det ju ingen problem att lösa.
Hej, enl. Trailhead är det en 3 och inte 3.1.
Det var ju synd.

Men samtidigt blir det mycket (ca300eur) bättre ekonomi att köpa och uppgradera en charger3->3.1 än att köpa en flång ny charger 3.1.
Kommer nog säkert slå till på ett sånt där uppgraderingskit vad det lider.
(Någon som installerat och vet om det är "medelsvårt" att uppgradera.?)

Läste precis nedan recension från Enduro-mtb. Man vill? ju vara en Tech nerd😉

"Our conclusions about the NEW Charger 3.1 damper​

RockShox quickly took all the feedback on board and made fine adjustments to their damper. The updates are consistently positive and improve not only the ride feel but also the adjustability. RockShox also offer all the necessary update kits at a fair price, giving tech nerds the opportunity to fine-tune their fork to their individual needs.
"

Hej, enl. Trailhead är det en 3 och inte 3.1.
Det var ju synd.

Men samtidigt blir det mycket (ca300eur) bättre ekonomi att köpa och uppgradera en charger3->3.1 än att köpa en flång ny charger 3.1.
Kommer nog säkert slå till på ett sånt där uppgraderingskit vad det lider.
(Någon som installerat och vet om det är "medelsvårt" att uppgradera.?)

Läste precis nedan recension från Enduro-mtb. Man vill? ju vara en Tech nerd😉

"Our conclusions about the NEW Charger 3.1 damper​

RockShox quickly took all the feedback on board and made fine adjustments to their damper. The updates are consistently positive and improve not only the ride feel but also the adjustability. RockShox also offer all the necessary update kits at a fair price, giving tech nerds the opportunity to fine-tune their fork to their individual needs.
"

Jag länkade ovan till en kit för att bygga om en Charger 3 till 3.1 som kostar 84 euro. Det är helt överkomlig, om man känner att man kan göra jobbet själva.

Som sagt tror jag, och många här, att en Charger 3 kommer att vara överdämpad till en 40 kg åkare. Men provar gärna mycket på stig för att ser om ni tycker att den funkar ok som den är. Både LSC och HSC borde vara helt öppet. Rebound helt öppet eller kanske några clicks.

Generellt är gafflar ofta överdämpad till barn. Jag köpte en Pike Ultimate med Charger 2.1 till min son för att jag hade läst att den har en stor justeringsomfång. Den funkar perfekt med dämpningen helt öppen till min son som vägde lite mindre än 40 kg när han fick gaffeln.

Jag länkade ovan till en kit för att bygga om en Charger 3 till 3.1 som kostar 84 euro. Det är helt överkomlig, om man känner att man kan göra jobbet själva.

Som sagt tror jag, och många här, att en Charger 3 kommer att vara överdämpad till en 40 kg åkare. Men provar gärna mycket på stig för att ser om ni tycker att den funkar ok som den är. Både LSC och HSC borde vara helt öppet. Rebound helt öppet eller kanske några clicks.

Generellt är gafflar ofta överdämpad till barn. Jag köpte en Pike Ultimate med Charger 2.1 till min son för att jag hade läst att den har en stor justeringsomfång. Den funkar perfekt med dämpningen helt öppen till min son som vägde lite mindre än 40 kg när han fick gaffeln.
Han kör på ca 2bars tryck (-30psi) och återfjädringen och alla andra reglage på minsta (fullt öppet).
Men vi får se hur han tycker den är på längre stig-turer och utförslöpor. Det är nog då man märker skillnaden om den är för hård.
På förra cykeln hade han iaf en Manitou Markhor och den måste jag säga var suverän. Lätt och bra dämpning.
Skulle nog köpt en sån Markhor till hans nya cykel istället, när jag tänker efter.
Men jag fick en "deal" på pike som jag inte kunde låta bli...

Jaja...
tack för tipset om uppgraderingskitet !🙂

I teorin kan retur bli långsam på så låga tryck men jag har ingen aning på hur det skiljer mellan dämpare. Jag tycker min 2.0 är rätt långsam på de tryck jag kör.
Det går eventuellt att shimsa men för bakdämpare rekommenderar RS mer neg volym speciellt för lätta cyklister.

I min familj är det vardagscykling som gäller. Elvaåringen är 149 cm med 70 cm innerben och växer så det knakar ur sin Woom 5.

Först kollade jag 26-tummare. Woom Original 6 kostar cirka 8000 kr och Woom Explore 6, med skivbromsar kostar 9500 kr. Vi är inte så imponerade av kvaliteten på Woom och dammet från fälgbromsarna. En Frog 74 kostar 7500 kr och finns endast med fälgbromsar.

Därmed började jag undersöka 28-tummare med små ramar, typiskt XS. Nuvarande kandidater är rabatterade fjolårsmodeller såsom Specialized Sirrus 3.0 EQ, Cannondale Quick 4 och Trek FX 2 resp 3. Lutar lite åt de dyrare varianterna med Tiagra och Deore (och i viss mån alu- eller kolfibergaffel), eftersom det är en del klagomål på växeln på Woom. Dynamo som på Sirrus EQ verkar också bra, eftersom det är lite opraktiskt med ett löstagbart framlyse som antingen måste bäras runt och kommas ihåg eller blir stulet.

En sak jag noterade är standover: Sirrus 63 cm, Quick 65,7 cm och FX 67,3 cm. Funkar alla? Skodonen lägger till 1-3 cm.

Sirrus har 165 mm vevarmar istället för 170 mm. Gör det något skillnad?

Det finns ett tre år yngre syskon, som kan ärva, så detta blir nog inte sista cykeln.

Från 150 generellt vuxencykel skulle jag säga så jag hade också skippat woom. På mtb small men har inte kollat sirrus eller liknande. Flickan fick en 28'' tralla på 45cm som jag antar är xs men då var hon nog en bit under 150

Alla gånger liten 27.5".
Sonen fyller elva och är runt 147-148 cm.
Kollade på några Trek Marlin 27.5 och landade till slut på en Specialized Jynx. Den var väl från början framtagen som en dammodell men passar bra för barn. Gaffeln är som väntat en trist historia men annars har den varit kanon och för att cykla till plugget och rulla ner för lite trappor duger den utmärkt till.
Marlin tenderar ligga lite högre pris utan något egentligen mervärde.
En annan uppsida med att det var en "tjejmodell" som ägts av en tjej är att den lackmässigt är riktigt bra fortfarande då tjejerna tenderar vara lite mer varsamma med sina prylar.

En liten nackdel med skivbroms - de sladdar snabbt slut på bakdäcken 😂

Hittade ett kitt här till lägre pris.

Jag hittade en billig 26" Gary Fisher Roscoe till dottern. Blev rätt ok med lite kortare bakdämp, kortare styrstam och dropper. 140mm gaffel och runt 125mm bak med Cane creek inline air. Har ett par kortare vevar som jag inte fått på än. Kapade sadelröret lite också. Med kortare dämpare blev den både lite lägre och flackare. 10 delad drivlina med lite större kassett också.
1000001623.webp

Bilagor

• Screenshot_20240703_162203_Instagram.webp
    Screenshot_20240703_162203_Instagram.webp
    537.9 KB · Besök: 72
  • 20240522_183702.webp
    20240522_183702.webp
    1.7 MB · Besök: 77
  • IMG_20240309_161559_944.webp
    IMG_20240309_161559_944.webp
    316.7 KB · Besök: 77
Sonen fick i höstas sin första fulldämpade cykel som han älskar. Inser att han med den börjar köra ännu lite hårigare saker och utan problem kan använda för att köra enduro och liftburen DH då och då. Han kör idag med knä- och armbågsskydd, öppen hjälm, ryggskydd (för skidåkning) samt handskar. Men känner att han skulle behöva lite mer skydd för downhilldagarna (och vissa endurodagar kanske också). Fullface-hjälm känns givet men ett bättre överkroppsskydd är väl också på sin plats?! Blir dock inte klok på vad man ska gå på?

Finns de skydd som är som hela "jackor" med bröst, rygg, axel, armbågsskydd i ett och så finns det enklare skydd som är mer bröst och ryggplatta i ett (ev med lite sidoskydd). Känns ju spontant som att det är bra att skydda axlar och nyckelben... Vad har era barn? Vad är era erfarenheter?

Sonen fick i höstas sin första fulldämpade cykel som han älskar. Inser att han med den börjar köra ännu lite hårigare saker och utan problem kan använda för att köra enduro och liftburen DH då och då. Han kör idag med knä- och armbågsskydd, öppen hjälm, ryggskydd (för skidåkning) samt handskar. Men känner att han skulle behöva lite mer skydd för downhilldagarna (och vissa endurodagar kanske också). Fullface-hjälm känns givet men ett bättre överkroppsskydd är väl också på sin plats?! Blir dock inte klok på vad man ska gå på?

Finns de skydd som är som hela "jackor" med bröst, rygg, axel, armbågsskydd i ett och så finns det enklare skydd som är mer bröst och ryggplatta i ett (ev med lite sidoskydd). Känns ju spontant som att det är bra att skydda axlar och nyckelben... Vad har era barn? Vad är era erfarenheter?

En skyddsjacka är bekvämare IMHO eftersom man opererar med den i "helheten": antingen är jackan på eller av. Man kan ju inte "glömma" att klä sig på en halv jacka.

Känns ju spontant som att det är bra att skydda axlar och nyckelben...
Jag läste någonstans att det är värdelöst att försöka skydda just nyckelben, och att befintliga kroppsskydd inte skyddar det. Det här benet är liksom formgivet att spricka först under överbelastningen, men därmed hjälper att skydda andra, viktigare ben från benbrott. Det fungerar alltså som "säkring", och dessutom läker snabbt även om krokigt.

Att skydda nacken med brace, å andra sidan, kan vara värt besväret.

Vid liftåkning:
- Full Face
- skyddsjackan med rygg och axelskydd
- lösa armbågsskydd då de integrerade i jackorna är svåra att få bra passformsmässigt
- knäskydd
- kraftiga shorts / byxor

Finns typ ingen skyddsjacka som ger något vidare skydd för revben eller nyckelben utan dessa är att betrakta som "förbrukningsvara" :)

Nackskydd är flitigt debatterat - något var och en får ta ställning till.
Oavsett skydd är det värdelöst om det inte används så där får man också göra en avvägning.

Det där låter jättekonstigt? Finns både mjuka och hårda skydd som gör stor skillnad jämfört med att köra utan.

Som jag har förstått skyddar axelskydd hud och muskler, men är det nästan omöjligt att absorbera energin som uppstår vid en nykelbensbrott. Man skulle behöva ett rigid harnesk. Därför är rygg och bröstskydd viktigare/nyttigare.

Som jag har förstått skyddar axelskydd hud och muskler, men är det nästan omöjligt att absorbera energin som uppstår vid en nykelbensbrott. Man skulle behöva ett rigid harnesk. Därför är rygg och bröstskydd viktigare/nyttigare.
Precis, det är ju balansspelet mellan skydd, vikt, komfort och rörlighet. Vill man skydda sig till vilket pris, finns ju Grizzlydräkt:

Gör en avvägning maximalt skydd, som de faktiskt använder….En full jacka kan väldigt varmt….
Vi kör Poc’s rygg/bröst skydd (vpd system). Grabbarna har både rygg platta och bröstplatta på oavsett om det är Stig,enduro, park, race bmx, freestyle bmx/dirt, tillsammans med armbågsskydd och knäskydd. Bröst plattan täcker riktigt bra och har hittills skyddat en hel del otrevligheter.
Är det varm kör de den utanpå kläderna, annars under….Funkar bra för oss, de är alltid på…

Gör en avvägning maximalt skydd, som de faktiskt använder….

Håller med. Sen är en avvägning hur ofta och dåligt barnet ramlar. Min son är duktigt på att ramla bra. Han har ramlat t.ex. på svarta, branta, steniga stig i Alperna utan skador. Endå gång han gjorde sig riktigt ont var när han ramlade båkat på asfalten vid en manual på en pumptrack. Då köpte jag en POC (skid)ryggkyddsväst. Den sitter så bra att sonen nu alltid använder den isf en underställströja. Om han skulle börja köra enduro skull jag också köpa en POC rygg/bröst skydd.

Grymma tips - tack! Låter som att vi (jag och sonen) är rätt ute med den mesta utrustningen, och att alla som kommenterat är överens om ett kombinerat bröst/ryggskydd är vägen att gå (dock med varierande åsikter om axelskydd :)).

Spontant har sonen aldrig ifrågasatt några skydd utan glatt tagits på sig det som erbjudits, men förstår självklart vikten av att ha något bekvämt som man inte väljer bort.

Smart kommentar om separata armbågsskydd (som han redan kör med) då det kan vara svårt att hitta rätt storleksmässigt.

Ja nyckelben förstår jag till hundra procent, men har brutit revben och bröstben snart tio gånger varav bara en gång med skyddsjacka, och då tog det på sidan där det var oskyddad.

Gällande:
Finns typ ingen skyddsjacka som ger något vidare skydd för revben eller nyckelben utan dessa är att betrakta som "förbrukningsvara" :)

Senast ändrad:
Har själv kört Poc VPD och nu Evoc men när jag började googla såg jag denna: https://foxracing.se/product/raceframe-impact-guard-—-junior/24634.html?dwvar_24634_color=001&dwvar_24634_size=OS&cgid=mtb-protections

Någon som har erfarenhet av den?

Inte regelrätta axelskydd men ändå mer skydd upp emot bröstet och på framsidan av axlarna och nyckelben (själv brutit ena).

Skulle säga att den är näst populärast, efter POC, i Järvsö. Jag har dock ingen åning om den skyddar bättre. Tror att det är svårt att får bra statistik.

Skulle säga att den är näst populärast, efter POC, i Järvsö. Jag har dock ingen åning om den skyddar bättre. Tror att det är svårt att får bra statistik.
Tackar!
Nej förstår att statistik inte tillgänglig, tänkte mer om någon testat dem. Trodde inte Poc gick ner till mindre storlekar på barn, sonen är bara 150cm, men ser att deras XS skulle funka.

Tackar!
Nej förstår att statistik inte tillgänglig, tänkte mer om någon testat dem.

Jag, men testad säger väl inte så mycket, förutom om barnet har kraschad hård flera gånger utan att skada sig.

Trodde inte Poc gick ner till mindre storlekar på barn, sonen är bara 150cm, men ser att deras XS skulle funka.

Jag ser att XS är till 125-150 cm. Då borde du satsa på S.

Det brukar nog vara rätt vanligt att många tycker överkroppsskydd är relativt korta, att nedre delen av ryggen är oskyddad. Vet inte hur det är för barn-/juniorstorlekar.

POC ryggskydd är långa, både min sons skid-VPD och mtb-VPD. Min sons krash på pumptracken gav en stor sår riktigt låg på ryggen, så håller med att det är bra att den går ner så långvsom mögligt. Själva hamnar jag precis på gränsen mellan M och L hos POC. Jag valde M (var också enda storlek i butiken där jag köpte den (med rabatt)).

Jag vet inte hur lång FOX år, men det verkar kortare från vad jag har sett i Järvsö.

Jag, men testad säger väl inte så mycket, förutom om barnet har kraschad hård flera gånger utan att skada sig.

Jag ser att XS är till 125-150 cm. Då borde du satsa på S.

POC ryggskydd är långa, både min sons skid-VPD och mtb-VPD. Min sons krash på pumptracken gav en stor sår riktigt låg på ryggen, så håller med att det är bra att den går ner så långvsom mögligt. Själva hamnar jag precis på gränsen mellan M och L hos POC. Jag valde M (var också enda storlek i butiken där jag köpte den (med rabatt)).

Jag vet inte hur lång FOX år, men det verkar kortare från vad jag har sett i Järvsö.
”Testat” var kanske fel ord här, mer om erfarenheten.

Men bra poäng med skydd som går ner lite längre. Är ju svårt när man kolla storlekstabeller och de tyckts täcka ganska stort längdintervall på barnet. Men är väl som alltid bäst att prova i butik.

Ja Small är nog bäst längdmässigt men sonen är rätt spinkig så lite rädd att han försvinner i den (förstår att man kan dra åt den).

”Testat” var kanske fel ord här, mer om erfarenheten.

Men bra poäng med skydd som går ner lite längre. Är ju svårt när man kolla storlekstabeller och de tyckts täcka ganska stort längdintervall på barnet. Men är väl som alltid bäst att prova i butik.

Ja Small är nog bäst längdmässigt men sonen är rätt spinkig så lite rädd att han försvinner i den (förstår att man kan dra åt den).
Tror du ska ha small (vi har båda hemma och small funkar bra från strax under 150 i vårt fall). Är väldigt ställbara, men för ett barn med mindre volym kan det vara nödvändigt att ta bort axel rems spännerna och tejpa remmarna mot varandra istället. Funkar kanon. Om du kör på POC och får det problemet, skicka ett PM så kan jag fota vår lösning…

Tror du ska ha small (vi har båda hemma och small funkar bra från strax under 150 i vårt fall). Är väldigt ställbara, men för ett barn med mindre volym kan det vara nödvändigt att ta bort axel rems spännerna och tejpa remmarna mot varandra istället. Funkar kanon. Om du kör på POC och får det problemet, skicka ett PM så kan jag fota vår lösning…
Ok - tack för tips! Skickar PM.

Tillbaka
Topp