Schwalbe Marathon plus eller Vittoria Ridearmor TLR för pendling?

carl-einar

Aktiv medlem
Hej!

Ska byta däck på min pendlarcykel, är det någon som har tips?
Har en Trek Checkpoint med Bontrager GR1 Comp, kanttråd, 60 tpi, 700 x 40 mm. tycker den har rullat rätt segt m.

Använder den bara till pendling på asfalt.
väljer mellan
- Schwalbe Marathon plus
- Vittoria Ridearmor TLR

Schwalbe verkar rekommenderas för pendling men är tyngre. Kostar ungefär samma

Går det bra med smalare däck? Bägge finns i 700x38

Vad skulle ni välja?

På sommaren funkar slicks bra. För åretrunt pendling föredrar jag Marathon Almotion. Den rullar bara lite sämre än en bra slick och har för mig just tillräckligt med grepp på snö och lite is.

På sant happymanér så struntar jag i ursprungsfrågan och rekommenderar istället det jag kör själv.

Är väldigt nöjd med Panaracer gravelking slick plus för vardagscykling. Kör 38 mm. Bekvämt som fasen och rullar fint trots att det har bra punkteringsskydd, och oväntat bra grepp även när det är lite lätt småfrostigt och halt. Har kört det hela vintern, orkade inte byta till dubbdäck i år.

Varianten utan "plus" har sämre punkteringsskydd och rullar säkert ännu bättre och mjukare.

Jag kör sen några/många år med Marathon. Med och utan rejäl packning. På asfalt och allt möjligt. Inte en enda punka. Säkert rullar de dåligt, men de rullar i alla väder (utom på vintern, då jag kör W240, som rullar ännu sämre). :)

Själv ska jag nu prova Specialized S-Works Mondo 32 mm som pendlingsdäck men inte som året runt däck, jag kör dubbat på vintern. (y) De hade hmmm "hyfsat" pris på tcm

Reklamen säger "lång livslängd och tålighet, allvädersgrepp och otroligt punkteringsskydd" :unsure: 😅 (jag är lätt skeptisk men det blir förhoppningsvis bra)

Frun kör med marathon och har inte haft en punka på flera år. Hon är svinnöjd, för det prio ett för henne. Och hennes sopiga trötta mekaniker är nöjd med det också. (Hon skiter i rullmotstånd, Strava-tider och "känsla" osv)
Jag har köpt på mig conti 24 seasons för de ska ju vara så sköna och rulla så bra. Och det stämmer väl. Fick dock två punkor samma vecka efter någon månad, på dödsgruset i dec. En fram och en bak och har mardrömmar över hur gummit såg ut. Vassa, små, envisa stenar och några glasbitar satt fast där. Mängder av dem. Tror det var glasbitar som penetrerade punkaskyddet. Pillade bort glas och sten och fyllde igen de största hålen med superlim som jag tror stelnat och ramlat bort. Veckan efter fick två punkor vittoria zaffiros ute på södertörn. Livet!

Tack, då skippar jag marathon plus
Gör inte det - om du inte gillar att laga punkar förstås.
Det tröga rullet är en omhuldat happymyt som inte har med pendlingscykling att göra. Sämre än GP5000 som has på räsern såklart men helt ok för vardagscyklingen.
Själv cyklade jag i åratal på Marathon Plus, 3 mil om dagen, året runt, utan en punka.
Om Vittoria vet jag inget.

Kör Marathon Supreme bak och de är perfekta pendlardäck. Tror inte de finns i sortimentet längre och det är ju eg en kvalitetsstämpel. De håller länge.
Fram kör jag Vittoria Voyager Hyper som inte heller tillverkas längre. Också en kvalitetsprodukt.

Sista punkan var när dottern gick på dagis tror jag. Måste var 8-10 år sedan.

På sant happymanér så struntar jag i ursprungsfrågan och rekommenderar istället det jag kör själv.

Är väldigt nöjd med Panaracer gravelking slick plus för vardagscykling. Kör 38 mm. Bekvämt som fasen och rullar fint trots att det har bra punkteringsskydd, och oväntat bra grepp även när det är lite lätt småfrostigt och halt. Har kört det hela vintern, orkade inte byta till dubbdäck i år.

Varianten utan "plus" har sämre punkteringsskydd och rullar säkert ännu bättre och mjukare.
Tack det uppskattar jag 😊

Marathon plus rullar urkasst och är obekväma. Det är inte en happymyt. Sen kan det förstås ändå vara rätt val (för dem som ser en punktering som världens undergång). Men har du någon som helst önskemål om hyfsat rull och rimligt bekväm framfart så skulle jag välja nåt annat.

Ocyklingsbara är dem absolut inte, men jag hade inte heller velat ha dem på någon av mina cyklar.

Själv har jag klarat mig utan punktering med mina graveldäck(Terreno Dry 38mm) vid daglig pendling i två år så jag fattar inte riktigt problemet. Handlar det om körstil kanske? Jag kan förstå att man kanske inte vill pendla på ett renodlat racerdäck i vanliga fall men om det bara handlar om asfalt så borde det ju inte vara ett speciellt stort problem, ffa inte med de nyare breda däcken.

Men största problemet med dem enligt mig är nog hur obekväma dem är, som nämns ovan. Jäklar vilken skillnad det var när jag bytte till ovanstående graveldäck.

Ocyklingsbara är dem absolut inte, men jag hade inte heller velat ha dem på någon av mina cyklar.

Själv har jag klarat mig utan punktering med mina graveldäck(Terreno Dry 38mm) vid daglig pendling i två år så jag fattar inte riktigt problemet. Handlar det om körstil kanske? Jag kan förstå att man kanske inte vill pendla på ett renodlat racerdäck i vanliga fall men om det bara handlar om asfalt så borde det ju inte vara ett speciellt stort problem, ffa inte med de nyare breda däcken.

Men största problemet med dem enligt mig är nog hur obekväma dem är, som nämns ovan. Jäklar vilken skillnad det var när jag bytte till ovanstående graveldäck.
Det handlar mkt om det här krossade gruset, "dödsgruset", som med sina vassa spetsar kan fastna i däcket, eller råka lämna en vass spets som så småningom tränger genom däcket och in i slangen. Handlar mer om var du cyklar än körstil, och om man grusar med krossat grus. Snällare mot drivlinan än sand men men....

Skönt att veta att jag klarar mig bra i helvetet och med ett enkelt däcksbyte kan hamna i himlen!

Marathon plus rullar urkasst och är obekväma. Det är inte en happymyt. Sen kan det förstås ändå vara rätt val (för dem som ser en punktering som världens undergång). Men har du någon som helst önskemål om hyfsat rull och rimligt bekväm framfart så skulle jag välja nåt annat.
Pendling handlar nog för de flesta att komma fram till jobbet utan oväntade och ovälkomna dröjsmål. Kan förstås vara olika för olika människor men generellt så...
Fö anser jag inte att MP rullar dåligt med min egen erfarenhet i ryggen.

Enligt BCRR så ligger Schwalbe på 25,5W @ 4 bar vilket kan vara acceptabelt. Men däckskrället väger 900gram. Det är tydligen 9mm tjockt så det blir väl lättare med åren men med den mängden gummi så håller väl däcket en livstids för de allra flesta dödliga. Fördelen är att det blir lättare med åren!

Enligt BCRR så ligger Schwalbe på 25,5W @ 4 bar vilket kan vara acceptabelt. Men däckskrället väger 900gram. Det är tydligen 9mm tjockt så det blir väl lättare med åren men med den mängden gummi så håller väl däcket en livstids för de allra flesta dödliga. Fördelen är att det blir lättare med åren!
På fruns ganska måttligt använda Skeppshult från 2008/2009 ser däcken forfarande som nya ut så det dröjer nog ett tag innan de når acceptabel vikt för de flesta.
Och rullet är nog ganska svårt att avgöra objektivt. Men de känns tröga som fan tycker jag! Men det kan ju vara vikt och stötigheten som gör det i första hand.

Är det bara jag som pendlar på 28 mm GP5000?
OK, det blir en eller två punkteringar per år men några hade jag fått med alla däck fyllda med luft. Hittills har jag inte sett några däck som klarar häftstift.

Det handlar mkt om det här krossade gruset, "dödsgruset", som med sina vassa spetsar kan fastna i däcket, eller råka lämna en vass spets som så småningom tränger genom däcket och in i slangen. Handlar mer om var du cyklar än körstil, och om man grusar med krossat grus. Snällare mot drivlinan än sand men men....
Det fastnar inte så mycket gris i slicks är min erfarenhet. Många år på Voyager Hyper och fick bara nån enstaka punka och då var det nån bit ståltråd från en sopmaskin. Körde det året runt bak och bytte bara däck fram de sista åren.

Nu nått rätt lätt WTB som satt på cykeln, verkar också hålla.

Är det bara jag som pendlar på 28 mm GP5000?
OK, det blir en eller två punkteringar per år men några hade jag fått med alla däck fyllda med luft. Hittills har jag inte sett några däck som klarar häftstift.
25 mm GP5000 :cool:
På sommarhalvåret iaf, dvs från nu till oktober. Vinterhalvåret körs på 32 mm GP 5000 så länge det inte är snö/is men de dagarna kan oftast räknas på en hand.
Pendlar runt 1000 mil/år och passerar centrala delar av Malmö/Arlöv/Lund.

1 punktering sedan oktober (liten jävla glasbit) och har nog aldrig kommit över fem på ett år. Alltid reservslangar och verktyg med så tycker inte det är nåt problem.

25 mm GP5000 :cool:
På sommarhalvåret iaf, dvs från nu till oktober. Vinterhalvåret körs på 32 mm GP 5000 så länge det inte är snö/is men de dagarna kan oftast räknas på en hand.
Pendlar runt 1000 mil/år och passerar centrala delar av Malmö/Arlöv/Lund.

1 punktering sedan oktober (liten jävla glasbit) och har nog aldrig kommit över fem på ett år. Alltid reservslangar och verktyg med så tycker inte det är nåt problem.
Vi är ju alla olika. När jag pendlar orkar jag verkligen inte med punkteringar och andra problem. Så mina GP5000, de sitter på landsvägscykeln.

Jag orkar inte heller med punkor när jag pendlar och kan ta att däcken rullar lite trögare. Jag pendlar med Pirelli Cinturato Velo TLR vilka jag är extremt nöjd med tål det det mesta och rullar hyfsat.

Vet inte exakt hur mycket jag pendlar, absolut inte som skåningar 🙂 (@NLC & @ani) men det är väl ca 600 mil / år men kör ju olika däck sommar- respektive vinter halvår. Tror jag fått en punka på slicks senaste ca 4 åren (både kört TL och med slang), om 9mm 900 grams Marathon däck skull förhindrat just den punkan är något oklart men fullt möjligt. (y) Pendling på asfalt.

Edit: 2 punkor förresten, minns att jag fick ett snakebite också under ett misslyckat akrobatiskt hopp över en fet trottoarkant också (bakhjulet landade pladask på kanten).

Det hela har självklart extremt mycket att göra med hur ofta man byter sina däck också. Visst behöver man byta slicks avsevärt oftare än däck som varar ungefär en livstid (9mm 900 grams Marathon däck)

Senast ändrad:
Många bra förslag, Tack!

Angående Vittoria RideArmor 700x38 så svarade Vittoria att dom går att använda men att de är utvecklade för 23mm fälgar. Mina är 19mm. Hur mycket behöver man bry sig om vilken bredd fälgen har?

Tycker annars att både Specialized Mondo 35 (lite dyra) och Pirelli Cinturo Velo TLR 700x35 lät intressanta. Passar de till mina 19mm fälgar? Hur tar man ens reda på det?

Tillbaka
Topp