Kedjan slakar när jag frihjular!?

jensclaudius

Aktiv medlem
Hej, har ett problem jag inte varit med om tidigare. Trampar jag till och sen slutar och frihjular så skickar / kastar kassetten fram kedjan, inte så illa så den hoppar av klungan, men inte långt ifrån. Navet är ett DT 370, bytte ratchetringarna till 54 från något grövre samt rengjorde och fettade in allt men fortfarande samma problem.

Någon som har någon idé vad det kan beror på?

Jag tänker så också. Inne i navet finns en frihjulsmekanism, med små klackar på fjädrar, som hugger in när du trampar, och låter dig rulla tramplöst. Kanhända har fett letat sig in där. Där ska vara rent och jätterent, men i n t e smort.

Jag tänker så också. Inne i navet finns en frihjulsmekanism, med små klackar på fjädrar, som hugger in när du trampar, och låter dig rulla tramplöst. Kanhända har fett letat sig in där. Där ska vara rent och jätterent, men i n t e smort.
Jo, det ska vara fett där på navet som TS beskriver.

Däremot finns visst nån tätning som kan hamna snett och orsaka trögt frirull, vilket bland annat ger detta problem. Jag vet inte exakt var den sitter dock.

Ratchetringarna ersätter klackar och fjädrar. På vissa nav (kommer inte ihåg om det är DT) skall det som @Makten skrev finns någon distans som måste vara på rätt ställe för att frihjulet skall fungera korrekt.

Jag har bara haft problem en gång och då på Nukeproof horizon. Jag fyllde skiten med biltema fett och sen dess har den frihjulat. Det är dock sk. prawlers i den.

Om hylsan på bilden är för kort/komprimerad eller om du har geggat för mkt fett så kärvar bodyn

Screenshot_20250320_165802_Samsung Internet.webp

När jag packade mitt DT Swiss ratchetnav fullt med navfett, slutade frihjulet att engagera sig. Efter en snabb rengöring började allt fungera som vanligt.

På ett Fulcrumnav hade jag ett problem som liknade ditt: lätt men märkbart tryck på kedjan från baknavet när cykeln frihjulade, vilket även orsakade att vevarmarna kunde börja röra sig "av sig själv" efter en stund.
Då upptäckte jag små sprickor i den fasta kuggringen inne i frihjulet. Jag lyckades med garantiärendet på detta.

Senast ändrad:
Här blev det fart i tråden.

Jag har hyfsat bra koll på hur navet fungerar då jag brukar byta lagren i mina nav (har även flera hjul med just DT nav) själv. Använt DT swiss eget fett, enligt instruktion. Rengjorde allt ordentligt innan. Hylsan sitter rätt och är inte skadad, plockade bort den och rengjorde samt fettade in den med. Den frihjular hur fint som helst när jag har allt löst.

Får väl reva ner navet och säkerställa att alla lager sitter korrekt så i get sitter snett. Även så att hylsan i bodyn ser ok ut.

Exakt vad Rock säger. Den där tätningsringen måste sitta rätt annars nyper det, Det är lätt hänt att råka sätta den åt fel håll. Jag har själv gjort det en gång.

servade mitt shimano baknav igår, monterade och sen samma problem som ts. inte riktigt lika illa, utan bara när jag frihjulade och trampade bakåt samtidigt.

servade om hela navet och fick frihjulet att spinna som aldrig förr, monterade och... samma problem!

sen insåg jag att monterat nyvaxad kedja som löpte jättesegt genom bakväxeln och orsakade problemet vid bakåttramp :)

jag brukar smörja klackarna och ringen med finishline grön. lagom och tillräckligt tjockt för att ligga kvar, inte så tjockt som fett, vilket lätt kan få klackarna att suga fast, inte fällas ut.

Fortsättning..

Har nu bytt till en ny body, ratchetringar, bytt kassett och kedja och problemet kvarstår… blir smått galen på vad det kan vara..allt löper finfint med det är på de tyngsta växlarna det händer när jag slutar trampa tvärt och har lite belastning.

Några idéer på vad det skulle kunna vara?

Kan det vara axeln som är lite böjd? Det kan göra att det frihjular sämre på vissa växlar beroende på vart axeln är böjd. Jag skulle prova ny axel.

På minste drevet bak är kraften på kedjan störst, så där är chansen störst att kedjan dras framåt när friktionen i frihjulet är lite för högt. Snurrar kassetten nägra varv när du tar bort hjulet från cykeln och sätta fart på den? Snurrar den lika fritt när hjulen är monterad i cykeln utan kedjan på?

På minste drevet bak är kraften på kedjan störst, så där är chansen störst att kedjan dras framåt när friktionen i frihjulet är lite för högt. Snurrar kassetten nägra varv när du tar bort hjulet från cykeln och sätta fart på den? Snurrar den lika fritt när hjulen är monterad i cykeln utan kedjan på?

Den snurrar precis lika bra dvs några varv när hjulet sitter på som när det står bredvid cykeln.

En fråga lite på samma tema
Är det värt att kosta på ,ca 1000 för mtrl, en ombyggnad av ett DT370 nav till ratchet jag har själva bodyn.

Senast ändrad:
Den snurrar precis lika bra dvs några varv när hjulet sitter på som när det står bredvid cykeln.

Konstigt ... Om frihjulet snurrar bra förstår jag inte varför den skulle villa rotera med navet och drar med kedjan.

Har du bytt den där hylsan som @Manurhin2 tipsade om för ett par månader sen? Om inte så testa det. Det fixade samma problem på ett DT-nav för mig i alla fall.

Om det skulle vara problemet skulle frihjulet inte snurra lika bra när hjulet är monterad på cykeln.

Konstigt ... Om frihjulet snurrar bra förstår jag inte varför den skulle villa rotera med navet och drar med kedjan.

Om det skulle vara problemet skulle frihjulet inte snurra lika bra när hjulet är monterad på cykeln.
Jag förstår inte heller, har skruvat mycket med cyklar, bilar mm och brukar vanligtvis förstå hur saker och ting fungerar, men det här….

Jag har samma problem men har aldrig blivit klok på vad det är som orsakar det. Problemet uppstår inte alltid heller utan typ en gång var femte runda eller något. Allt monterat korrekt enligt DT:s instruktioner med deras specialfett och så vidare.

om de går trögt minskar snarare risken för problemet.

friktion mellan kassett och nav lär som berk skriver krävas för att kedjan skall mata på så som beskrivits.

det kan räcka med för mycket fett. och det är som jag skrev tidigare ett vanskligt smörjmedel i frihjulsmekanismer, och jag rekommenderar hellre finishline grön, helsyntetisk olja av ett tjockflytande slag.

vid det här laget trängtar vi en video på problemet. då kanske nån upptäcker nåt i periferin som inte står rätt till :)

Navet är ett DT 370, bytte ratchetringarna till 54
är det verkligen mindre friktion i 54t? jag hade gissat att 18t hade mindre.

här är nån helt random forummänska som hävdar att felet för hen var att lagerbanorna var målade. låter konstigt iofs

Har nu konstaterat att det inte är hjulet det är något fel på efter att ha monterat en annan uppsättning. Så vad kan det då bero på? Oavsett hjul så slakar kedjan på de två tyngsta växlarna när jag trampar till med kraft och plötsligt slutar. Kan inte se något med blotta ögat vid själva infästningen i ramen som skulle kunna påverka det heller.

Några tankar/ideer?

Man brukar ofta få den effekten på de minsta dreven bak. Jag tycker dock det är sällan som man kör på någon av sina två tyngsta växlar (typ 40-80 km/h beroende på utväxling och cykeltyp) med full kadens och kraft och sen plötsligt slutar trampa.

Var mest ute efter om det var ett praktiskt problem eller mer ett mekställsproblem, typ som de som brukar skriva om att kedjan byter drev när man trampar baklänges, varpå problemen slutar när man slutar okynnestrampa baklänges..

Hoppas det löser sig, har tyvärr ingen input kring det mekaniska i den här frågan.

Tillbaka
Topp