nu ska jag svära i kyrkan. igen:)
vill du utan ansträngning spara ett par hundra gram och ändå behålla det feta rullet på grovt och mjukt underlag överväg (host) 559-fälgar. gärna breda sådana, och med t ex 55mm-däck.
att folk diggat 584 är ju mest för att de i standardfeta däckdimensioner säg 40-45 mm passar optiskt i ramar tänkta för 25-622. men dels motsvarar 25-622 bara 26,5 tum så det blir snart trångt på höjden, dels som nämnts i tråden blir det gärna trångt på bredden invid vevpartiet. 559 kan lösa båda problemen. så att överväga på en äldre cykel som inte sväljer det man önskar.
nu kör jag inte speciellt mycket grus annat än transporter, men just transporter är guldläge att testa rullfart på mer eller mindre grova grusvägar.
och då kan jag berätta att den här klassiska men plussifierade 559-cykeln från 2006 med måttliga 70 kg mig på ändå rätt grovmönstrade 2,4-däckupsättningen numera ardent fram och gamla nobby nic bak med ett tryck kring 1 bar; visat sig mycket svårslagen. kan inte riktigt minnas att det på grovt grus hänt faktiskt.
så sakernas tillstånd är inte alltid som man tror.
som några påpekat är dock rull inte allt, gärna inte så många watts skillnad, och ligger man bakom klarar man sig oftast bra trots lite rullhandikapp . men klättring med tunga däck och hjul gäller på..
så håller med dig om vikten:)
.
ville göra något roligt med min första mtb, en cube ams pro från 2006 köpt beggad från tyskland för några år sedan när jag inledningsvis ville prova på, och ha heldämpat utan att ta kostnaden för en 29a. blev biten så förstås inköptes sedan en sådan.
haft plats för den gamla 26an i garaget och tagit fram den då och då när gäster fått ta ett par nyare hojar. varje gång har jag tyckt den känts rätt kul egentligen, och förtjänar något bättre än att mest stå där.
vad den egentligen skulle behöva är bättre rollover, och så kom tanken på att plussifiera, köpa bredare fälgar och sätta på...
.
Visa bilaga 757576