HRV-status på Garmin - Lyda eller trotsa?

nilskarlsson

Aktiv medlem
Min Garmin säger: "Din träningsbelastning är optimal, men din HRV-status indikerar ackumulerad trötthet. Se till att ge dig själv tillräckligt med tid att återhämta dig". Hur tänker ni kring det? Ska man lyda Garmin eller kämpa på? Har en träningsplan som inte säger vila idag. Sov nio timmar och 20 minuter inatt.

Jag har sakta men säkert börjat lyssna mer och mer på vad klockan säger, men med det sagt inte lyda helt. Känns dock som att HRVt är en ganska bra indikator på hur kroppen mår dvs om man är förkyld, tränat hårt, sovit dåligt etc.. Dagar med lågt HRV behöver inte innebära vila för mig men skulle nog inte köra det hårdaste passen då. Tycker ofta att när jag tränar med lågt HRV så känns kroppen inte lika lätt så har tänkt (kanske inbillat mig) att det ändå finns korrelation.

Har du ett schema som ska följas skulle jag testa att skjuta på dagens pass en dag framåt och se om HRVt är bättre då.

Lyssnar sällan på HRV, men har absolut hänt att det sammanfaller med att jag blir sjuk.

Men livet är för kort för att lyssna på våra enheter. Ut i solen och träna. Vila kan du göra en regnig dag.

För mig korrelerar nattlig HRV fantastiskt bra med alkoholintag men bara halvdant med övrigt som jag har försökt kartlägga (sömn, träning, stress). Dock är det definitivt lägre om jag är uppenbart sjuk, men det känner man ju ändå. Om det bara är lite lägre än min baslinje så känns det inte som jag oftast fattar varför tyvärr.

Fattar ingenting. Vad är snabba förändringar? Är allt inom den grå sektorn bra, dåligt eller ointressant? Är uppgången från 40 till 43 ms stor eller liten?

1742571404250.webp

Ja, jag var på puben igår och hinkade bärs.

Min Garmin säger: "Din träningsbelastning är optimal, men din HRV-status indikerar ackumulerad trötthet. Se till att ge dig själv tillräckligt med tid att återhämta dig". Hur tänker ni kring det? Ska man lyda Garmin eller kämpa på? Har en träningsplan som inte säger vila idag. Sov nio timmar och 20 minuter inatt.
För många verkar användbarheten av HRV vara tveksam, konsensus(?) är att HRV verkar fungera för ~1/3 av befolkningen.
Det har förstås diskuterats här tidigare, tex i den här tråden
och då särskilt inlägg #78.

Fattar ingenting. Vad är snabba förändringar? Är allt inom den grå sektorn bra, dåligt eller ointressant? Är uppgången från 40 till 43 ms stor eller liten?

Visa bilaga 758220
Ja, jag var på puben igår och hinkade bärs.
40 till 43 måste ligga inom felmarginalen. Din kurva ser extremt platt ut jämfört med min i alla fall. Jag kan se rätt stora förändringar, här är ett exempel på en vecka där jag var sjuk. Det ”tråkiga” är dock att jag egentligen kände mig lika sjuk tisd-fredag, hade bara feber tisdag och då var ju HRV klart lägst. Lördag-söndag började jag dock känna mig bättre vilket inte HRV indikerar. Sen jag skaffade mig Oura-ringen har jag inte tränat någon riktigt tung vecka dock, det är det enda jag egentligen fortfarande känner att jag inte kan utvärdera än (alltså om HRV ger tydlig utfall om jag är sliten fysiskt).
Men, som jag nämnt förut, det verkar saknas konsensus om hur apparaterna samlar in datan. Så helt jämförbart mellan olika produkter är det nog inte.

Bilagor

• IMG_5708.webp
    IMG_5708.webp
    95.8 KB · Besök: 99
Tack för svar allihopa. Så här ser min HRV-status ut. Sammanfaller f. ö. väl med att jag inte ätit enligt plan. Var på gymmet och lyfte tungt idag och märkte inte av någon trötthet alls.
Skärmavbild 2025-03-21 kl. 19.56.26.webp

Nej för fan!
Lyssna på datorern om hur du mår! De vet mycket bättre hur du känner dig än vad du själv gör.

Skämt åt sido, mår du bra och känner dig pigg så borde du bara köra på. :)

För mig korrelerar nattlig HRV fantastiskt bra med alkoholintag men bara halvdant med övrigt som jag har försökt kartlägga (sömn, träning, stress). Dock är det definitivt lägre om jag är uppenbart sjuk, men det känner man ju ändå. Om det bara är lite lägre än min baslinje så känns det inte som jag oftast fattar varför tyvärr.
Både uppmätt sömn och HRV tokdyker av alkoholintag för mig. Kör man dessutom kvällsbastu med någon öl när man svettas av mellan rundorna så tycker klockan att man mer eller mindre är döende.

Nej för fan!
Lyssna på datorern om hur du mår! De vet mycket bättre hur du känner dig än vad du själv gör.

Skämt åt sido, mår du bra och känner dig pigg så borde du bara köra på. :)
Har landat i att man förstås ska lyssna på sin klocka (man har ju köpt den av det och andra skäl) men därefter ta ett beslut utifrån fler faktorer. Alkohol förklarar inte mina HRV-resultat då jag inte druckit på över tio år. Arbetshypotesen är att klockan har rätt, att jag har kört fört hårt under för lång tid (kombinerat med kaloriunderskott).

Många (de flesta?) sportklockor använder samma algoritm för träning, ACWR, och underlaget för den är tydligen synnerligen begränsat. Detta har kanske inte direkt med HRV att göra men jag tror inte att man ska ta klockans förslag som sanning alla gånger utan ta egna beslut.
Även för mig kan (en ganska begränsad mängd) alkohol påverka HRV negativt.

Studien är länkad nedanför artikeln.

HRV för träningsstyrning var superhett för några år sen. Numera är nyttan rätt ifrågasatt och många som pratade varmt om det har släppt det helt.

Tyvärr är det ofta först efter att någon trend klingat av på toppen som "allmänheten" hoppar på och då kan det bli en seglivad rackare.

Känn efter själv, om man tvekar inför ett pass är 20 minutersknepet rätt bra, börja passet och runt 20 minuter in ser du hur kroppen svarar. Känns det mycket tyngre än det borde, skippa eller trampa lugnt en halvtimme och prova igen när det känns bättre.

Är man tveksam inför ett hårt pass, skippa hellre än att forcera. Det viktigaste i en träningsplan är inte en enskilt pass utan kontinuitet i träningen. Att då och då behöve skippa, flytta eller ändra ett pass intensitet är fullt normalt.

Din klocka har ingen aning om hur din kropp mår vilken sammanlagd strass du utsätts för osv.

HRV för träningsstyrning var superhett för några år sen. Numera är nyttan rätt ifrågasatt och många som pratade varmt om det har släppt det helt.

Tyvärr är det ofta först efter att någon trend klingat av på toppen som "allmänheten" hoppar på och då kan det bli en seglivad rackare.

Känn efter själv, om man tvekar inför ett pass är 20 minutersknepet rätt bra, börja passet och runt 20 minuter in ser du hur kroppen svarar. Känns det mycket tyngre än det borde, skippa eller trampa lugnt en halvtimme och prova igen när det känns bättre.

Är man tveksam inför ett hårt pass, skippa hellre än att forcera. Det viktigaste i en träningsplan är inte en enskilt pass utan kontinuitet i träningen. Att då och då behöve skippa, flytta eller ändra ett pass intensitet är fullt normalt.

Din klocka har ingen aning om hur din kropp mår vilken sammanlagd strass du utsätts för osv.
Så är det ju, klockan är ju bara ett hum egentligen.
Går själv med överbelastning och gjort det nu i några dagar men klockan fortsätter säga att man skall röra på sig och Apples app tjatar på en :) fast ingen av dessa vet ju hur kroppen mår egentligen dvs att man inte kan ut och löpa 10mil eller cykla hög tempo i några mil pga överbelastning :)
Så ja, känn efter själv hur det går, funkar det så funkar det.

Tycker det brukar stämma hyggligt bra för mig men låter alltid känslan styra. Och även för mig påverkar alkoholintag både nattsömn och HRV väldigt tydligt, även om det är måttligt. Det kan iofs få mig att avstå helt istället bara med den vetskapen och det är ju antagligen bra.

Tycker det brukar stämma hyggligt bra för mig men låter alltid känslan styra. Och även för mig påverkar alkoholintag både nattsömn och HRV väldigt tydligt, även om det är måttligt. Det kan iofs få mig att avstå helt istället bara med den vetskapen och det är ju antagligen bra.
Ja så gör jag med. Som Glitch säger är känslan förstås viktig men tycker ändå att klockan adderar lite stöd till mitt beslut. Jag kollar på sömnen, HRV och vilopuls varje morgon och låter det vara en delfaktor i mitt beslut kring dagens träning, andra faktorn är just känslan. Jag kör rätt blandad träning med paddling, mtb men främst löpning där jag varje vecka försöker få in minst ett intervallpass, ett längre och sen några vanliga distanspass. Vaknar jag och känslan + klockans värden är dåliga avstår jag ifrån de hårdare/längre passen. Sen om det är rätt beslut eller inte är ju svårt att veta med 100% säkerhet men har gjort att jag varit skade och sjukdomsfri väldigt länge. Sen har det varit dagar då känslan varit dålig men klockan gett bra värden, då har jag som Glitch säger testat lugnt och sen låtit känslan efter några km bestämma om jag kör hårt eller tar ett mellanmjölkspass.

Så för att summera, inte beredd att ge upp klockans hälsofunktioner helt, tycker det ger ändå ett hyffsat värde.

Klokt. Det är lätt att överdriva effekten av att ställa in/skjuta upp ett pass. Samma som när man fuskar med kosten någon gång.

Tillbaka
Topp