MB31 Bramley bromsadaptrar

mawa

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att flytta över mina gamla Tektro-PM-bromsar från min gamla gravel till den MB31 Bramley-ram jag skaffade nyligen. Dock lirar inte befintliga adaptrar från GT-graden med fästpunkterna på den nya gaffeln, och passar jag bromsen direkt mot gaffeln så är c/c inte samma i gaffeln som på bromsen... Det kanske är normalt?!

Vet någon vilken typ av adapter som lirar med Bramley-gaffeln så jag kan skruva dit en 180-skiva?

Hittar den här men är osäker på om den fungerar: https://bikable.se/reservdelar/brom...xlc-adapter-180-mm-skiva-pm-gaffel-pm-bromsar

Skulle även vilja ha 180 skiva bak, men där är det flat-mount och jag hittar ingen adapter från DM-PM för 180-skiva.

Har dock inte surfat ihjäl mig ännu, utan tänkte jag kunde rida lite på den kollektiva erfarenheten om den finns. :whistle::whistle:

Jo men den var ju bara 160mm. Verkar som Shimano bara gör adaptrar upp till 160mm men det verkar finnas andra märken upp till 180mm typ dessa:

Bak: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/brakco-pm-fm-180-mm-rear-disc-brake-caliper-adapter/140900183/p
Fram:

Se där! Jag skrev dock inte allt jag tänkte, och ibland tänker man fel... Är det ett big no-no att sätta adapter på adapter? Som shimanos 160:a plus den +20mm jag redan har? Bak har jag redan löst den med DM->PM för 160 och sedan en +20mm. Men man kanske krashar och dör direkt om man gör så?!

Se där! Jag skrev dock inte allt jag tänkte, och ibland tänker man fel... Är det ett big no-no att sätta adapter på adapter? Som shimanos 160:a plus den +20mm jag redan har? Bak har jag redan löst den med DM->PM för 160 och sedan en +20mm. Men man kanske krashar och dör direkt om man gör så?!

Du kraschar och dör nog inte direkt iallafall men det är dödsstraff på det så du dör oavsett.

Jag lånar din tråd lite. På min Bramley sitter en sån här adapter med en 140-skiva. Vad behöver jag göra, utöver att byta skiva, för att kunna köra med 160?
IMG_8771.webp

Tillbaka
Topp