Thule cykelhållare för dragkrok

galab

Aktiv medlem
Skillnader Thule cykelhållare för dragkrok?

Är det någon som vet vilka skillnaderna är mellan Thules Velo Compact 926 och samma märkes EasyFold XT 3?Jag kan inte läsa mig till det på Thules hemsida och hittar inte heller svar här i tidigare trådar...

De här bilderna på EasyFold sammanfattar väl skillnaden rätt bra:
1742842112533.webp

Tack för svar. Men även Compact är vikbar och kan fällas bakåt för att komma åt bagaeutrymmet. Vilka skillnader kvarstår?

Velo compact 926 är inte ihopvikbar enligt vad jag fattar på Thules hemsida. Dvs den kan inte vikas ihop och bäras som väska som mannen med keps på bilden ovan gör. Båda kan däremot tiltas bakåt när de sitter på dragkroken så man kan öppna bagageluckan enkelt.
Ännu enklare: fördelen med fold är att den tar mindre plats vid förvaring.

Nu har jag kollat mer. Båda är hopvikbara.Compact är mindre både utfälld och ihopvikt. Skillnaderna är:

Fold har något högre maxvikt på cyklarna - 30 istället för 25
Fold har hjul så man kan släpa den i ihopvikbart tillstånd, det har inte Compact
Fold klarar cyklar med längre hjulbas och bedöms mer stabil.

För min del är det sistnämnda enda ev argumentet för den dyrare Fold.

Nu har jag kollat mer. Båda är hopvikbara.Compact är mindre både utfälld och ihopvikt. Skillnaderna är:

Fold har något högre maxvikt på cyklarna - 30 istället för 25
Fold har hjul så man kan släpa den i ihopvikbart tillstånd, det har inte Compact
Fold klarar cyklar med längre hjulbas och bedöms mer stabil.

För min del är det sistnämnda enda ev argumentet för den dyrare Fold.
Nu verkar du ju ha gjort research men Velocompact kan väl endast fälla ner bygeln (dvs metallramen som armarna som håller fast cyklarna fäster i) i ihopfällbart läge medan fold kan du väl (även) fälla upp skenorna där hjulen står i/på när cyklarna är monterade på stället? Dvs Fold borde, trots vad du skriver ovam, bli mindre och kompaktare?!

Kör själv med Compact och kan endast fälla ner bygeln, gör att stället är lika brett men mindre högt i ihopfällbart läge, kanske lätt att försvara det ståendes på högkant då.

Thules cykelgrejer är en djungel… Men är du verkligen säker på att VeloCompact är ihopvikbar? När jag kollar på hemsidan ser det bara ut som att man kan fälla ner ”bygeln” som man fäster ramen i, inte vika ihop hela stället. Texten de skriver är tvetydig. Bilderna jag hittar visar inget ihopvikt ställ. https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velocompact-3-13-pin-_-926002

Jag har för en övrigt en easy fold för två cyklar. Den har inga hjul men den är ihopvikbar och blir liten ihopvikt. Men tung som fan!

Men pratar vi inte om varandra här? Med Fällbar och ihopvikbar menar jag olika saker. Båda är definitivt fällbara (alltså att de kan tiltas bak på dragkroken för åtkomst av bagage,) men bara easy fold kan vikas ihop för att bli mindre när det förvaras.

Men pratar vi inte om varandra här? Med Fällbar och ihopvikbar menar jag olika saker. Båda är definitivt fällbara (alltså att de kan tiltas bak på dragkroken för åtkomst av bagage,) men bara easy fold kan vikas ihop för att bli mindre när det förvaras.
Ja precis, var det jag försökte få fram ovan men kanske var otydlig.

Ja precis, var det jag försökte få fram ovan men kanske var otydlig.
Nej det var inte ditt inlägg jag tänkte på utan inlägget före (apropå otydlighet :-)
Men summa summarum kan vi konstatera att den stor skillnaden är att easy fold kan vikas ihop för enklare förvaring men compact kan inte det. Väl på dragkroken funkar de på ungefär samma sätt men easy fold kan ta lite tyngre och större cyklar eventuellt.

Hej,

En annan skillnad är "knopparna" man vrider för att strama åt klorna runt ramen. Om jag kommer ihåg rätt har Easyfold XT knoppar som har inbyggd moment som klickar när de är åtdragna tillräckligt hårt. Kan vara bra att ha om man har kolfiberram skulle jag gissa.

Förvarar min cykelhållare på en vägg, så att ihopvikningsfunktionen skulle inte hjälpa för mig. För andra kan det säkert vara bra.

1742913992335.webp

Förvarar min cykelhållare på en vägg, så att ihopvikningsfunktionen skulle inte hjälpa för mig. För andra kan det säkert vara bra.

Visa bilaga 759022
Jag förvarar iofs mitt EasyFold ihopvikt på golvet vilket inte tar stor plats. Men jag skulle också lika gärna kunna hänga upp det på väggen. Den största vinsten med det är att det är enkelt och kompakt att hantera vid monteringen (fälls isär efter att det sitter på kulan, mitt för tre cyklar har hjul under så behöver inte bäras) och att det går att slänga in i skuffen enkelt om jag inte vill låta det sitta.

Nu var det kanske inte frågan, men jag håller med om att easy fold är ett riktigt bra cykelställ. Genomtänkta detaljer, känns väldigt gediget. Lätt att hantera och lätt att förvara. Ja, högt pris men känns ändå prisvärt.

Har man långa cyklar så kommer cyklarna att hänga ner mycket mer på ett compact också, kan t.o.m. riskera att hjulen smälter p.g.a. avgassystemet på bilen blåser rakt på hjulen.

På ett Fold står cyklarna mycket högre.

Tack för svar. Men även Compact är vikbar och kan fällas bakåt för att komma åt bagaeutrymmet. Vilka skillnader kvarstår?
Det mär just ihopfällbarheten när den ej används. Velocompact tar upp hela golvet i baggaget på en Tesla ModelY, men en Easyfold bara halva och tar inte mycket mer plats på höjden.
Så EasyFold är lättare att förvara om man har tajt med utrymme.

Hej,

En annan skillnad är "knopparna" man vrider för att strama åt klorna runt ramen. Om jag kommer ihåg rätt har Easyfold XT knoppar som har inbyggd moment som klickar när de är åtdragna tillräckligt hårt. Kan vara bra att ha om man har kolfiberram skulle jag gissa.
Om man lyckas dra sönder en kolfberram med rattarna utan moment så förtjänar man att åka runt på en stålhoj resten av livet.

Skillnader Thule cykelhållare för dragkrok?

Är det någon som vet vilka skillnaderna är mellan Thules Velo Compact 926 och samma märkes EasyFold XT 3?Jag kan inte läsa mig till det på Thules hemsida och hittar inte heller svar här i tidigare trådar...
Velo Compact är inte hopfällbar, men har plats för en 4:e cykel med en tillsats (4th Bike Adapter).
EasyFold XT 3 är ihopfällbar, mycket elegant, men mycket dyrare, den kan inte kompletteras med en 4:e cykel.
Jag själv valde Velo Compact för att få möjlighet med en 4:e cykel.
Jag monterade en lös dragkrok som Biltema säljer under en hylla i garaget, där hänger jag upp Velo Compacten snyggt och prydligt på väggen.
Mvh Åke

Observera att EasyFold 3 och EasyFold XT 3 är inte samma. Förvirrande nog tar EasyFold 3 bara 2 cyklar, medan "3an" i EasyFold XT 3 verkar indikera att den tar 3 cyklar... Så egentligen ska man väl jämföra EasyFold 3 vs. EasyFold XT 2.

Edit: Det finns visst EasyFold 3 för 3 cyklar också. Lade till den.

Några av de viktigaste skillnaderna enligt mig (från Thules hemsida):

EasyFold XT 2
* Antal cyklar: 2
* Avstånd mellan cyklar 22 cm
* Max hjulbas: 1300mm
* Max ramdiam. 80mm
* Kompatibel med kolfiber om man köper adapter
* Vikt: ~18kg

EasyFold XT 3
* Antal cyklar: 3
* Avstånd mellan cyklar: 22 / 19 cm
* Max ramdiam. 80mm
* Vikt: ~23kg

EasyFold 3 (2 cyklar)
* Antal cyklar 2 (3 med extension)
* Avstånd mellan cyklar: 25 cm
* Max hjulbas: 1350mm
* Max ramdiam. 90mm
* Kompatibel med kolfiber

EasyFold 3 (3 cyklar)
* Antal cyklar 3 (4 med extension)
* Avstånd mellan cyklar: 19 cm
* Max ramdiam. 90mm
* Vikt: ~22kg

Nu är bara frågan vad man ska köpa... :)

Senast ändrad:
Observera att EasyFold 3 och EasyFold XT 3 är inte samma. Förvirrande nog tar EasyFold 3 bara 2 cyklar, medan "3an" i EasyFold XT 3 verkar indikera att den tar 3 cyklar... Så egentligen ska man väl jämföra EasyFold 3 vs. EasyFold XT 2.

EasyFold XT 2
* Max ramdiam. 80mm

EasyFold XT 3
* Max ramdiam. 80mm

EasyFold 3 (2 cyklar)
* Max ramdiam. 90mm

EasyFold 3 (3 cyklar)
* Max ramdiam. 90mm

Du har glömt Epos

Största skillnaden till epos verkar vara att den passar bilar med utanpåliggande bakre reservhjul för den har lite andra armar för att hålla cykeln. Har också större avstånd mellan cyklarna (25cm för 3 cyklar).

Tveksamt om det är värt typ 10-15% högre pris?

Kanske redan nämnts ovan, men en fördel med fold är att det är enklare att få in den i bilen.

Ibland behöver man parkera i trånga utrymmen, då kan man slänga in stället i bagaget under cyklingen.

EasyFold XT 2
* Max ramdiam. 80mm

EasyFold XT 3
* Max ramdiam. 80mm

EasyFold 3 (2 cyklar)
* Max ramdiam. 90mm

EasyFold 3 (3 cyklar)
* Max ramdiam. 90mm

Tänkte precis skriva och fråga om skillnaderna så tack!

Tillbaka
Topp