Lossa fastsvettad skruv med loctite…?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

Jag håller på och demonterar cockpiten på en för mig ny hoj som säljaren i ett par år använt som ren trainerhoj. Handdukar och annat till trots har det runnit en hel del svett som, eventuellt i kombination med Loctite, gör att diverse skruvar sitter som berget. Eftersom det är kolfiber överallt kan jag inte ta till våldsamma metoder.

Finns det någon för ändamålet lämplig spray jag kan använda för att lösa upp saltavlagringarna utan att skada kolfibern? Jag tycker mig ha hört om något mirakelmedel som cykelverkstäder använder.

Någon form av syra löser saltavlagringar, har du t ex något badrumsspray eller annan kalklösare hemma kan du testa det.

Det är inte saltet som gör att det sitter fast. Saltet har orsakat korrosion, så även om du löser upp salt är prylarna sannolikt ihopkorroderade i alla fall. Du behöver snarare lösa upp oxiderna från de ingående metallerna.

Se till så verktyget är bra! Rost blir det sällan inomhus. Prova att skruva åt skruvarna litet, litet, ty ibland får det gängorna att liksom hamna rätt. Skulle nog själv inte använda starkare lösningsmedel än tvål.

Okej så det här blev betänkligt värre än jag kunde ana. När jag plockade bort styret och styrstammen på hojen visade det sig att det ärgat så in i bänken under att det övre styrlagret (per bilder) är totalt sönderärgat eller sönderrostat. Det var så illa att när jag stoppade dit dammsugaren kunde jag dammsuga upp kulorna ut lagret (!). Lagret är ursprungligen ett FSA IS-2, för övrigt.

Så: Jag har fått bort låsringen, kulorna och plastinlägget som håller kulorna ekvidistanta. Det ni ser på bilderna är, så vitt jag kan bedöma, lagrets yttervägg samt lagrets inre perimeter som sitter runt framgaffeln. Dessa två delar sitter som berget och naturligtvis är det kolfiber runt. Hur sjutton får jag bort dessa delar så jag kan dra ut framgaffeln??

IMG_9959.webp
IMG_9956.webp

Okej så det här blev betänkligt värre än jag kunde ana. När jag plockade bort styret och styrstammen på hojen visade det sig att det ärgat så in i bänken under att det övre styrlagret (per bilder) är totalt sönderärgat eller sönderrostat. Det var så illa att när jag stoppade dit dammsugaren kunde jag dammsuga upp kulorna ut lagret (!). Lagret är ursprungligen ett FSA IS-2, för övrigt.

Så: Jag har fått bort låsringen, kulorna och plastinlägget som håller kulorna ekvidistanta. Det ni ser på bilderna är, så vitt jag kan bedöma, lagrets yttervägg samt lagrets inre perimeter som sitter runt framgaffeln. Dessa två delar sitter som berget och naturligtvis är det kolfiber runt. Hur sjutton får jag bort dessa delar så jag kan dra ut framgaffeln??

Visa bilaga 758704Visa bilaga 758705
Svett gör sådär. Styrlager skall hållas fettade. Bara att byta.

Tack, byte står på schemat och delen är beställd, men jag måste få av det gamla lagret först. Har du några idéer om hur jag skall få av det så är jag idel öra.

Har med gummiklubba provat att banka så hårt jag vågar med hänsyn till all kolfiber runt omkring. Det gav någon millimeter i extra spel men sedan var det stopp.

Jag har även försökt att med hammare och liten mejsel ”chippa” på ringen som sitter runt styrröret, men det gjorde ingen nytta.

Du ska ta bort expandern först (delen med det gängade hålet som sitter i gaffelröret). Det gängade hålet har nästan säkert (99%) en insexfattning en bra bit ner. Stick ner en insexnyckel och vrid, troligen 3mm eller 4mm.

Tack d_anders! Nu är expandern borta, det gick kanon. Tyvärr sitter metallringen runt styrröret fortfarande som berget. Vågar man sig på att använda något milt surt, typ citronsaft eller utblandad ättika, för att se om det släpper? Just det här området på hojen ser man ju normalt inte så en mindre missfärgning är inte hela världen.

Tittade på bilden igen. Kanske är det smutsen som luras, men det ser nästan ut som att gaffelröret har en lång lodrät spricka

Ibland sitter det en konisk plast- eller aluminiumring mellan lagret och styrröret. Den skulle kunna nypa om styrröret när du bankar det nedåt, så eftersom du lyckades rubba det nån millimeter så skulle jag prova att banka upp det igen och se om den där eventuella ringen går att lirka loss.

d_anders - den känns mer som en ”gjutkant” när man drar med fingret över. Jag tänkte jag skall reda ut vad det är när jag fått loss gaffeln och kunnat tvätta den ordentligt.

Makten - så här ser lagrets delar ut enligt reservdelsbilden:
IMG_9979.webp

De två lagren längst ned till höger sitter längst ned respektive upp på styrröret. Låsringen näst längst upp har jag identifierat och tagit bort. Frågan är vad sjutton delen lägst upp är, och om den över huvud taget används på min cykel. Tittar man på monteringsanvisningen till hojen illustreras vara två lager och låsringen.

d_anders - jag vet inte riktigt hur jag skall organisera mothåll eller banka ”riskfritt”. Det känns inte som en bra idé att slå direkt på toppen av styrröret. Om jag sätter ett fast stöd vid gaffelns botten och sedan bankar på ringen via ett dorn eller motsvarande känns det fortfarande som att gaffeln kan skadas. Har du några goda förslag på hur ett bra mothåll kan se ut?

jonte987 - min tanke var att göra ett spår eller jack som tillåter mig få grepp med en mejsel eller tång, snarare än att kapa hela vägen in till styrröret. Då borde Dremeln vara ok, tycker jag.

Tack d_anders! Nu är expandern borta, det gick kanon. Tyvärr sitter metallringen runt styrröret fortfarande som berget. Vågar man sig på att använda något milt surt, typ citronsaft eller utblandad ättika, för att se om det släpper? Just det här området på hojen ser man ju normalt inte så en mindre missfärgning är inte hela världen.
Ja epoxyn i kolfibern tål fortfarande mycket starkare syror än så, bara det inte är thinner, aceton eller andra lösningsmedel.

Men testa 5-56 först?

Sen tar du fram saltsyran så är lagret ett minne blott efter en stund...
1742820750752.webp

Haha, utmärkt! Noterar att även svavelsyra till äventyrs kan fungera medans salpetersyra ej är att rekommendera 💪💪💪. Skämt åsido - fenomenalt bra tabell. Skall prova 5-56 eller WD40 innan jag går på de tunga grejorna.

När du bankar ska ramen ha stöd framtill, kanske av ditt knä. Givetvis måste gaffeln gå fritt. Jag hade lagt en plankbit på röret och bankat med hammare

När du bankar ska ramen ha stöd framtill, kanske av ditt knä. Givetvis måste gaffeln gå fritt. Jag hade lagt en plankbit på röret och bankat med hammare
Tack! Så gör jag faktiskt, tro det eller ej.

Kan möjligen någon skål, kula eller distansering hamnat i kläm och ligger och nyper?
Ah, nu förstår jag hur du menar. Nej, inget sådant. Det verkar bara vara resterna av lagrets inre ring som nyper utav h-e runt röret.

Det går inte att jobba i gaffeländen? Man kan få duktigt moment med fastklämd gaffel eller ram.
Hm, det var ju en tanke. Jag får fundera lite, ser inte på rak arm hur jag skulle göra. Om ringen satt lite högre upp på röret skulle man kunna fixera den med en tång och vrida där nere på gaffeln, men jag kommer inte åt att fixera ringen. Har du någon idé lyssnar jag.

Svårt från skrivbordet men personligen hade jag varit mer rädd för dremeln än för traditionella metoder som 5-56, våld och värme.
Klart man kan råka slå sönder den men en ett två offentliga smällar borde den tåla? I alla fall om det görs med finess

Vad skulle hända om man slår där. Måste väl vara billigare att slå sönder axeln än styrröret. Eller slår man sönder hela gaffeln ändå

Bilagor

• Screenshot_20250325_190459_Snapchat.webp
    Screenshot_20250325_190459_Snapchat.webp
    46.9 KB · Besök: 29
Har du något spel i höjdled nu i gaffeln? Hur ser det vid resterna av det övre lagret när du vrider på gaffeln?

Kan det kanske vara crownracet som har ärgat fast med både gaffeln och det nedre lagret och det är det som håller fast? Låter osannolikt men inte 100% omöjligt.

Vad skulle hända om man slår där. Måste väl vara billigare att slå sönder axeln än styrröret. Eller slår man sönder hela gaffeln ändå
Kraften kommer på fel ställe, gaffeländarna risker att gå sönder tillsammans med axel, gaffeln är inte rak så kraften kommer snett i styrhuvudet, osv. Blir inte bra.

Har du något spel i höjdled nu i gaffeln? Hur ser det vid resterna av det övre lagret när du vrider på gaffeln?

Kan det kanske vara crownracet som har ärgat fast med både gaffeln och det nedre lagret och det är det som håller fast? Låter osannolikt men inte 100% omöjligt.
Jag har i nuläget ca 3mm spel i höjdled. Skall posta en uppdaterad bild när jag kommer hem. Det ser bokstavligen ut som att övre lagrets innerring sitter fast runt styrröret och att övre lagrets ytterskal sitter fast i ramen.

Angående crownracet - inte omöjligt, men jag vet inte hur det är konstruerat så jag har svårt att kolla. Jag vet dock att jag tagit bort en låsring som jag själv trodde var crownracet. Det jag tog bort syns på lagerbilden ovan, en rund ring med ett ”glapp” i så man kan få den att fjädra. Ved du eller någon ifall det kan sitta en kilformad ring under som håller fast lagret? I sådana fall kan det vara en sådan som spökar.

Ok - är det alltså så illa att resterna sitter helt fast i gaffeln och att "allt" roterar när gaffeln vrids?
Ja, precis då är det. Hela konkarongen rör sig när gaffeln vrids.

Det ser ut som det sitter kvar en bit av centrerings/klämringen mellan lagerbanan o styrröret o då är lagret nästan stört omöjligt att banka uppåt i de läget du är nu

testa ställ gaffeln mot golvet o sen ta ett dorn eller mejsel o försök knacka metallringen/lagerbanan på styrröret neråt istället

(den gråa randen ser ut att vara rester av centreringsringen)
IMG_9956.webp

Återstår då nästa fråga. Det undre lagret gick fint att lyfta ut med en tång. Per bild ser man tydligt skålningen i ramen för lagret. Där det övre lagret satt sitter fortfarande det defekta lagrets ytterring fast i skålningen och den sitter som sjutton. Några idéer om hur jag får loss den?

IMG_0044.webp
IMG_0046.webp

Tillbaka
Topp