[OT] Dottern vill studera i USA. Erfarenheter?

En sak man behöver tänka på om man ska läsa en termin eller ett år på ett annat lärosäte är att det behöver stämma med utbildningsplanen, alternativt att man accepterar att läsa ett extra år. Jag gick en utbildning där man hade lagt en obligatorisk kurs varje läsperiod. Jag känner bara till två som åkte utomlands och jag har för mig att de löste problemet genom att läsa dubbelt året därpå.
Jag känner nog en handfull, och det varierade lite. En del kunde de tillgodoräkna, men nog fick de läsa igen lite när de kom hem. Å andra sidan, ett år extra skadar inte, det var ändå en kul tid i livet som inte kommer igen. Jag läste själv ett år extra, utan att ha nåt utbytesår. Har man bara valt rätt utbildning går det fort att betala tillbaka ändå, de flesta av oss betalade nog tillbaka våra studielån på 10-15 år och kommer ändå kunna pensionera oss i förtid om vi vill.

De där rankningarna av universitet som finns vilar på ganska lös grund. Dessutom är det i verkligheten oftast mycket mer intressant för den studerande att titta på hur de ligger till inom det specialområde som studenten vill lära sig. Då kan prioriteringen mellan universiteten bli helt annorlunda.

Min son tittar på att studera ett år utomlands och faktum är att de de senaste åren haft problem att fylla de platser de har i USA. Det tycks inte vara lika attraktivt som det varit tidigare.
MIT har varit rankat nummer 1 i världen dom senaste 13 åren, ca 4% av dom som söker blir antagna. Rankingen vilar inte på lös grund, folk är intresserade av vilka utbildningar som är bäst. Vilket land har totalt överlägset flest antal Nobelpristagare?

MIT har varit rankat nummer 1 i världen dom senaste 13 åren, ca 4% av dom som söker blir antagna. Rankingen vilar inte på lös grund, folk är intresserade av vilka utbildningar som är bäst. Vilket land har totalt överlägset flest antal Nobelpristagare?
Per capita är det dock:

All five prizes (Chemistry, Literature, Peace, Physics, and Physiology or Medicine) and the Nobel Memorial Prize in Economic Sciences are considered.

1742314267570.webp

Utmärkt med ekonomiskt studiestöd, till en stormakt, som öppet går ut och hotar vårt grannland Danmark med militär invasion!
Vi kanske skall starta en insamling här på "Happy"!?
Ser ingen vad som håller på att hända i världen?
Jo, Vi (Sverige) kommer att hjälpa Danmark mot ev inkräktare eftersom vi förbundit oss att skydda varandras ryggar!

Trevligt med en gammal lista, USA nu 423 Nobelpris, Storbritannien 143

Trevligt med en gammal lista, USA nu 423 Nobelpris, Storbritannien 143
Ni jämför dock äpplen och päron: om fredspriset ska inkluderas. Men visst har några priser delats ut efter 2013, men klart färre än före så statistiken bör inte ha ändrats särskilt mycket (förutom eventuellt för några enstaka små länder där enskilda pris ger stort utslag per capita).

Kommentarerna på den här tråden, överträffar allt mänskligt tänkande förnuft!
Lämnar nu tråden, för att ge plats åt alla som hyllar supermakter, som öppet går ut och hotar våra grannländer med militär invasion. Tydligen är detta, enligt det "Blå bandet", helt okej.

Lämnar nu tråden, för att ge plats åt alla som hyllar supermakter, som öppet går ut och hotar våra grannländer med militär invasion. Tydligen är detta, enligt det "Blå bandet", helt okej.
Genom att politik inte ska avhandlas på forumet utgår jag från att det är denna tidskrift om nykterhet som avses med "Blå bandet".

HeHe, Usa är ett fantastiskt land. Det är dock inte den dumskalle som lyckades bli President. Men dom flesta verkar ha väldigt svårt att skilja på saker. Tror dom läser för mkt Svenska tidningar.

Senast ändrad:
HeHe, Usa är ett fantastiskt land. Det är dock inte den som lyckades bli President.
Nej, presidenten är inte ett land, utan en person. Men det kanske också är där det blivit fel.

Men dom flesta verkar ha väldigt svårt att skilja på saker.
Jag tycker argumenten varit rätt sunda. USA som demokratiskt land hänger på en skör tråd, då motorsågen i oligarkens hand gör vad den kan för att tillsammans med Trumps dekret demontera stora delar av demokratins stöttepelare. Bland annat har utbildningsväsendet drabbats hårt med plötsliga och oförutsedda nedstängningar. Det är extremt relevant, oavsett vad man har för politisk hållning. Om du påbörjar en lång och dyr utbildning vill du väl inte ta risken att den läggs ner innan examen?

Tror dom läser för mkt Svenska tidningar.
Jag tror i så fall en stor del av världen läser för mkt svenska tidningar.

"The free world needs a new leader" kommer stå skrivet i historieböckerna.

HeHe, Usa är ett fantastiskt land.

Med den kommentaren menar jag inte Trumpens senaste politik såklart. Utan det man kan uppleva som privatperson om man reser runt och turistar, jobbar el studerar, och träffar en massa coola människor.

Men eftersom många här bara blir matade av media med Trumpens senaste stolligheter 5ggr om dan så missar dom allt det väsentliga med ett suveränt land !

Det börjar dyka upp rätt mycket nyheter om 'normalt-sett-inte-diskriminerade-personer' som trots att alla papper verkar vara i ordning blir inspärrade i dagar/veckor innan de blir tillbakaskickade. Även personer som brukar åka in regelbundet.

Det kan kanske upplevas som ett problem även för politiskt ointresserade.

Med tanke på de snabbt skiftande reglerna skickade University of California i Los Angeles ut en varning till utrikesfödda studenter och personal i veckan. De uppmanas att överväga riskerna med att lämna landet under vårlovet och varnas för att ”återinträdeskraven kan ändras medan du är borta”.

Har det blivit tramsiga tråden för gröna damer nu? Goodwins lag etc. bla bla bla.

Bilagor

• IMG_0163.webp
    IMG_0163.webp
    82 KB · Besök: 45
  • IMG_0162.webp
    IMG_0162.webp
    32.2 KB · Besök: 38
  • IMG_0161.webp
    IMG_0161.webp
    26.4 KB · Besök: 34
Senast ändrad:
Har det blivit tramsiga tråden för gröna damer nu? Goodwins lag etc. bla bla bla.

Nog kan det vara så att både Ivanka och Annie gillar den gröna färgen och klädstilen.
Men åtminstone jag ser fler paralleller mellan Trump och The Handmaid's Tale än mellan Lööf och den serien och färgen på kläderna.

Nog kan det vara så att både Ivanka och Annie gillar den gröna färgen och klädstilen.
Men åtminstone jag ser fler paralleller mellan Trump och The Handmaid's Tale än mellan Lööf och den serien och färgen på kläderna.

Det är väldigt va alla män blivit intresserade av dammode senaste månaden.

Eftersom Ivankas kläder är från Dior passar jag på att rekommendera dig att se dramaserien The New Look (AppleTV+) där man får ta del av Christian Dior, och hans systers, vedermödor med nazisterna.

Det är väldigt va alla män blivit intresserade av dammode senaste månaden.

Eftersom Ivankas kläder är från Dior passar jag på att rekommendera dig att se dramaserien The New Look (AppleTV+) där man får ta del av Christian Dior, och hans systers, vedermödor med nazisterna.

Jag är uppriktigt orolig över det som händer i USA och tycker att bilden med Ivanka och Serena är en bra allegori till det som händer i USA, men det är jag det.
De bekanta jag har där är ännu mer oroliga.

Jag är uppriktigt orolig över det som händer i USA och tycker att bilden med Ivanka och Serena är en bra allegori till det som händer i USA, men det är jag det.
De bekanta jag har där är ännu mer oroliga.

Grönt är årets trendfärg.

De bekanta jag refererar till ovan är min familj från mitt år som utbytesstudent (high school).

Jag har bott i USA ett år, och varit där ganska mycket även senare och tycker att det är ett supertrevligt land. Jag har en mycket nära person vars dotter ska iväg och plugga på high school nästa år, och för att återknyta till trådens ämne, så tycker jag att studera utomlands är något som fler bör göra. Jag pluggade även ett år på universitet i Singapore.

Resa är ju superkul, och så värt det. Det kan man såklart göra även till länder som har ledare med annorlunda åsikter än dig själv. Att det finns Usa-hatare här och där som kryper fram ur skuggorna nu är väl väntat.

Dessvärre har USA-hatare tagit över själva landet, och försöker montera ner klassiska saker som habeas corpus (att bara hamna i fängelse efter en korrekt rättsprocess), pressfrihet och akademisk frihet.

Det finns rent praktiska säkerhetsskäl också. Det har ju alltid funnits risker med USA (som att landet har mycket högre risk för skjutvapenvåld och sämre trafiksäkerhet), men nu finns dessutom risk att hamna i "förvar" vid gränsen även som västlänning.

Jag besökte San Francisco i början av februari för att hälsa på en kompis som är född och uppvuxen där. Jag upplevde att jag blev ganska hårt utfrågad av gränsvakten, men insläppt efter en stund. Inte vad jag förväntade mig som vit medelålders välutbildade man med svenskt pass. Och definitivt inte särskilt trevligt. Och inte heller hur jag blivit behandlad tidigare gånger jag varit i USA.

Med den upplevelsen i bagaget och med rapporter från andra som råkat betydligt värre ut skulle jag i dagsläget tänka över om jag är beredd att åka. Men sedan håller jag med andra om att det finns väldigt mycket intressant att uppleva där borta, särskilt med en lokal guide. Jag besökte bland annat både Stanford och UC Berkeley. Ingen tvekan om var pengarna finns av de två 😄

En uppdatering för de som är intresserade av ämnet. Vi har nu ansökt till Santa Monica College.

Jag pratade med en cykel-polare vars dotter hade varit iväg och hon hade haft den bästa tiden i sitt liv. Hon hade blivit betydligt bättre på engelska men framförallt hade hon mognat en hel del så var enligt honom värt varje krona.

Dottern kommer studera en så kallad "study abroad" vilket innebär att hon läser fristående kurser under ett år, därefter kan hon välja ifall hon vill plugga vidare och ta en så kallade associate degree. CSN täcker i princip hela utbildningen och hon är taggad. I värsta fall kan hon alltid åka hem 😃
Min erfarenhet är att det kan skilja rätt mycket på vad det kostar men räkna med cirka $20 000 - $32 000 per år för kursavgifter, levnadskostnader etc. för tvååriga community college. Privata college och universitet kan kosta betydligt mer än så, men det går att hitta en del alternativ kring $40 000/år.

Från CSN kan man räkna med att man får cirka 300 000 kr per år så det är generöst. Stod rätt bra om det här:
https://calistudies.se/finansiering-av-studier-i-usa
Återigen stort tack för tipset, vi fick jättebra hjälp.

Senast ändrad:
Wow, Santa Monica LA ? Best choice ever !! Har varit i LA och jobbat många månader förut, och det är spot-on. Men hon behöver en bil såklart. Snyggt ! 😃

För mig blir det hela bara mer och mer obegripligt!

Genom att agera på ett sådant sätt att man vill generera kapital ifrån CSN till ett land som leds av en despot, som hotar våra grannländer, militärt, (I det här fallet Danmark), fattar jag absolut ingenting.
Till er som hävdar: Vilken världssituation vill ni ha?

Demokrati vänner i Europa kommer aldrig att acceptera stöd till despoter, som hotar våra vänner inom EU:s medlemsländer.
Tydligen finns det dock tom människor här på "Happy", som öppet går ut och gör just detta!
Ni borde skämmas!!!

För mig blir det hela bara mer och mer obegripligt!

Genom att agera på ett sådant sätt att man vill generera kapital ifrån CSN till ett land som leds av en despot, som hotar våra grannländer, militärt, (I det här fallet Danmark), fattar jag absolut ingenting.
Till er som hävdar: Vilken världssituation vill ni ha?

Demokrati vänner i Europa kommer aldrig att acceptera stöd till despoter, som hotar våra vänner inom EU:s medlemsländer.
Tydligen finns det dock tom människor här på "Happy", som öppet går ut och gör just detta!
Ni borde skämmas!!!
Särskrivna "demokrati vänner" verkar dock lägga sig i fosterställning rätt fort när det kommer till kritan. Jag ser rätt lite verkstad på den fronten...

Du visar härmed ditt ställningstagande för en despot, som hotar vårt grannland. Och det har du all rätt att göra.
Allt enligt vår Svenska yttrandefrihet! Tyvärr råder inte samma status dit du vill skicka din dotter. Tips: flytta dit permanent och stanna. Du kommer garanterat att vara i gott sällskap.

Finns mkt brister i USA. Nog mer på sistone.
Men varför gå över atlanten efter vatten.

Trol många här som dissat MIT o Harvard som hade kunnat läst där bara de inte haft sådana djupa insikter hur dåliga de universiteten är.

Det handlar inte om några universitets status "Carl A". Det trodde jag i min enfald du begripit!

Det handlar om att en supermakt hotar att invadera vårt grannland, Danmark militärt! Om du missat detta, kan jag bara beklaga!

För typ 18 år sedan eller något var jag några veckor i LA utan pengar med ett gäng brasilianska fighters för att tävla i kampsport. Det var en intressant upplevelse! Jag bodde i Carson/Compton och i San Pedro. Det var inte speciellt säkert och väldigt annorlunda. Utan fordon i LA så är det väldigt svårt att förflytta sig, så det är värt att ha i åtanke. Det är också väldigt segregerat och högst osäkert på många platser i LA, så det är värt att djupdyka i innan man väljer bostad.

Det handlar inte om några universitets status "Carl A". Det trodde jag i min enfald du begripit!

Det handlar om att en supermakt hotar att invadera vårt grannland, Danmark militärt! Om du missat detta, kan jag bara beklaga!

Fjantskalle ! Bofinken verkar ha en extremt begränsad förståelse av världen.

Så hjälp Dottir att studera i LA el Santa Barbara. Det blir en upplevelse för livet, och kommer att hjälpa henne att utvecklas enormt !! 😀

Fjantskalle ! Bofinken verkar ha en extremt begränsad förståelse av världen.

Så hjälp Dottir att studera i LA el Santa Barbara. Det blir en upplevelse för livet, och kommer att hjälpa henne att utvecklas enormt !! 😀
Man måste ju dock kunna hålla två saker i huvudet, och det verkar flera i tråden ha problem med.

Det är väl ingen som varit kritisk till konceptet med utlandsstudier i tråden? Upplevelser för livet, personlig utveckling, utbildning, erfarenhet och språklig utveckling går nämligen utmärkt att skaffa i andra länder också. Inte heller har det något med befolkningen att göra. Jag har tex enbart positiva erfarenheter av de kineser och iranier jag träffat. Men jag skulle verkligen inte råda någon att plugga i Kina eller Iran.

Det går inte att blunda för att de senaste två månaderna inneburit en dramatisk förändring av USA, dess styrning, dess plats i världen och även hur utlänningar bemöts i landet. Ingenting tyder på att det kommer ändras till det bättre de kommande åren, snarare lär det fortsätta i tangentens riktning.

En utbildning är en investering. Och att investera i USA är just nu ett extremt risktagande. Man kan säkerligen få en sjujäkla åktur och om värlen har tur har jag fel. Men jag skulle spela säkert kort och välja något annat land för utbildning. Sen har jag ju heller inte investerat i Bitcoins och Tesla-aktier. Jag kanske är en säkerhetsknarkare, men det har tagit mig rätt långt i livet.

Nope ! Usa är ett suveränt land, tyvärr är det några korkbollar som har makten nu. Åk dit och turista och studera, have fun, det är så värt det !!
Suveränt på vilket sätt? Balansen mellan arbete och fritid? Sjukvårdssystemet? Brottsstatistiken? Rasismen? Avgifterna för att studera? Skillnaden i livslängd mellan rik och fattig? Barnadödligheten? Överviktsproblematiken? Möjligheten till klassresor? Den hierarkiska strukturen i arbetslivet? Synen på sig själva som ”det enda fria landet i världen”?

Eller är det att de är så trevliga och öppna? Eller den storslagna naturen?

Jag är helt ärlig i min fråga, eftersom jag har väldigt svårt att se vad som skulle vara suveränt med landet. Vi är förvisso väldigt amerikaniserade i Sverige, så kanske är det svårt för oss att förhålla oss objektiva till USA.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är ju mycket tveksam till utvecklingen i det stora Amerikat och ser rätt stora risker med att börja studerra där nu. Även om jag inte gillar Amerikat, så är det en intressant plats. Aldrig tidigare har jag mött så öppna och välkommnande människor som i USA. Sedan kan det vara helt obildade och ha absurda åsikter om allt möjligt, men det är en annan sak. Jag hade nog inte valt att börja studera i USA just nu, men världen är inte riktigt så svartvit. Jag hade ju inte rest till USA för att studera just nu, men det är en rätt radikal förändring om världsläget som pågår och många hoppas nog på att den inte ska vara allt för långvarig?

Jag är ju mycket tveksam till utvecklingen i det stora Amerikat och ser rätt stora risker med att börja studerra där nu. Även om jag inte gillar Amerikat, så är det en intressant plats. Aldrig tidigare har jag mött så öppna och välkommnande människor som i USA. Sedan kan det vara helt obildade och ha absurda åsikter om allt möjligt, men det är en annan sak. Jag hade nog inte valt att börja studera i USA just nu, men världen är inte riktigt så svartvit. Jag hade ju inte rest till USA för att studera just nu, men det är en rätt radikal förändring om världsläget som pågår och många hoppas nog på att den inte ska vara allt för långvarig?
Det där att många är öppna och välkomnande håller jag helt med om, men jag kan aldrig släppa känslan av att det är för att de vill ha någonting av mig, att det finns ett slags baktanke hela tiden. ”I scratch your back and you scratch mine.” Allt är så centrerat kring pengar och framgång, lycka mäts i det.

Men det är förstås min känsla, ingen fakta.

Det där att många är öppna och välkomnande håller jag helt med om, men jag kan aldrig släppa känslan av att det är för att de vill ha någonting av mig, att det finns ett slags baktanke hela tiden. ”I scratch your back and you scratch mine.” Allt är så centrerat kring pengar och framgång, lycka mäts i det.

Men det är förstås min känsla, ingen fakta.
Nja, min uppfattning är att dom bara är öppna, välkommande, skrytsamma och vill visa upp sig. Jag blev inbjuden att bo gratis hos en massa okända människor i många veckor i USA. Jag var någonslags kampsportsluffare utan mycket att erbjuda förutom att jag var någorlunda okej på kampsport. Tvekmacka på vad jag hade att erbjuda i flera fall under min visit. Jag vill vara öppen med att jag inte har mycket över med amerikaner, men om man ska gå på sterotyper vill jag säga att dom är skrytsamma, välkommande, öppna och ganska dumma.

Tillbaka
Topp