[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Då är det boende i Mora som gäller eller?
Nu har jag aldrig varit i Norra Garberg, men som jag förstått drivs det mer eller mindre ideellt av IFK Mora och det finns inga boendemöjligheter däruppe. Så det är nog Mora som gäller.

Edit: Nja, det verkar som att det finns ett par stugor som ska gå att boka.

Jag har ingen kunskap om längdskidor. Har dock ett par som jag vill justera bak hälstödet(?) för att passa större pjäxor. Hur ska jag göra? Blir alltid nervös av plastdetaljer och eventuellt våld :)
20250104_180634.jpg

Jag har ingen kunskap om längdskidor. Har dock ett par som jag vill justera bak hälstödet(?) för att passa större pjäxor. Hur ska jag göra? Blir alltid nervös av plastdetaljer och eventuellt våld :)
Visa bilaga 745857
Tryck in en så bred platt skruvmejsel du hittar under inringad yta och lyft så den lilla haken släpper, sen drar du nedåt tills det blir rätt och släpper ner igen.
Screenshot_20250104-181748666 (1).jpg

Visa bilaga 745857
Du behöver egentligen en Rottefella justeringsnyckel
993ED60D-3993-42CE-9372-F1EDC257FCD1.jpeg

Den är gjord för att greppa i det lilla hålet i hälplattan. Lyft upp och för plattan bakåt. Troligtvis går det med en mejsel också, om man tar det försiktigt.

Jag läste någonstans att SNS Pilot-bindningar ska monteras 1 cm bakom skateskidans balanspunkt. Någon som kan bekräfta? Innan jag borrar sönder nya skidorna.

Jag läste någonstans att SNS Pilot-bindningar ska monteras 1 cm bakom skateskidans balanspunkt. Någon som kan bekräfta? Innan jag borrar sönder nya skidorna.
Jag har läst liknande, men minns inte åt vilket håll det var, om det var bakom eller framför.

Åkte en sväng på turskidor i måndags förmiddag, fick ihop 17 km på lite stigar, grusvägar och åkrar under de typ 4 h det hade snöat och inte börja regna. Man får passa på i dessa landsdedlar om det ska bli något. Nu är vädret riktigt tragiskt igen.
20250106_120300.jpg

Kanonväder i de fina landsändarna idag, lite blåsigt bara. Och synd att solen inte orkar så högt.

Någon som har åkt skidor i Skeikampen eller Sjusjöen? Tänker både på längd och tur. Sjusjöen verkar ju rätt stort så har svårt att navigera bland boenden.. Någon som har något allmänt att säga om dessa orter eller något i närheten. Eller finns det något ännu närmare i Norge om man åker från Västsverige.

Har inte koll, men det beror väl på hur förhållandena är i Nordmarka (Oslo). Om de är bra är ju det närmre och systemet är ju enormt.

För att se spårstatus i Oslomarka (alla delar inklusive Nordmarka) så är Föremeldingen på skiforeningen.no bäst. För alla andra delar av Norge är appen Skisporet helt ypperlig.
Oslomarka är väldigt stort, nästan 5-6 mil i alla riktningar. Minns att det kunde vara slask och ingen snö i stan, medan det var -5 och 40cm snö 45 minuter norrut.
Sjusjöen och Skeikampen har nog bra med spår men vädret har varit svårt i hela Norden i år.
Trysil lockar många västsvenskar och danskar men längdåkningen där tycker jag är sådär. Ganska lite nära fjället och det är drygt att sitta i bilen en timma till Bittermarka eller Trysilknut.

Ja där norr om Oslo finns ju också, det området känns ju rätt svårt att överblicka.. Jag hade fått för mig att det hette Nordmarka alltihop men ser nu att det finns massa olika "Marka".

Ja, Oslomarka är väl fel egentligen. Bara "marka" täcker allt. Men egentliga Nordmarka är ändå bäst med alla serveringsstugor var tionde km.

Preppar dom längdspåren på morgonen i år också?
Skistar verkar preppa varje morgon. Kanonfina spår.

Åkte på myren vid Vargen igår. Destination Vemdalen har tagit över driften av det spåret. De preppar inte varje dag. Igår var det lite lösa spår och dåligt stavfäste. De har väl ingen pistmaskin, så kör istället med rulle och spårkälke.

Rapporteringen på https://www.skidspar.se/ verkar allmänt dålig efter att Vasaloppet tog över.

Senast ändrad:
Skistar verkar preppa varje morgon. Kanonfina spår.

Åkte på myren vid Vargen igår. Destination Vemdalen har tagit över driften av det spåret. De preppar inte varje dag. Igår var det lite lösa spår och dåligt stavfäste. De har väl ingen pistmaskin, så kör istället med rulle och spårkälke.

Rapporteringen på https://www.skidspar.se/ verkar allmänt dålig efter att Vasaloppet tog över.
Dom började med det för typ 3 år sen. Innan dess preparade dom på kvällen, så att spåren hann frysa ihop innan folk började åka. Nu när vi varit där senast åren har det alltid varit väldigt löst. :/

Vikt, belag, och spannkonstruktion. I praktiken kan det innebära lite vad som helst, har du otur går de nya sämre. Det beror helt på hur spannkurvor och tryckpunkter ser ut och vilket före du brukar åka i.

Vikt, belag, och spannkonstruktion. I praktiken kan det innebära lite vad som helst, har du otur går de nya sämre. Det beror helt på hur spannkurvor och tryckpunkter ser ut och vilket före du brukar åka i.

Jag håller med.

Jag köpte nya skejtskidor för lite mer än 10 år sen. Då visste jag själva inte så mycket om skidorna och tyvärr butiken där jag köpte också inte. Skejt är inte så vanligt i Sverige och expertis mindre hos många butiker. Det var till slut tre personer som diskuterade kring vilken styvhet jag behövde och efter långa diskussioner rekommenderade de medium (och inte stiff), också för mer ojämnt underlag. Jag började misstänka att de var för mjuka. Beställde själva nya, nu stiff, för tre år sedan. Mycket bättre! Dessutom lättare och bättre belägg som tar upp vax mycket bättre (dyrare modell). Spannkurva kanske samma.

På klassiska skidorna är spännet ännu viktigare än på skejtskidor. Men då vet man hos de flesta svenska butiker hur man ska mäta om spännet passar åkaren.

Jo, jag får hoppas att jag lyckas trycka ner spannet. Det är betydligt spänstigare än på de gamla. Det var ju ändå det som var anledningen till bytet. Gamla skidorna hade bara 40 cm fästzon kvar och går att trycka igenom långt med bara fingrarna. Tyvärr lär det inte bli någon skidåkning den närmsta tiden.

Säsongs första längdåkning idag. Efter gårdagens regn var vi rädd att spåren skulle vara dåliga, men de var ok, även om lite hård på morgonen. Som tur tycker sonen nu ännu mer om längdåkning. Det blev 15 km skejt på morgonen, varav 12 på skoterspår på en sjö, och turskidåkning upp i fjällen på eftermiddagen. Vi fick också sol.

2025-02-23-17-20-45-861.webp

Det är inte rättvist! Jag längtar så mycket efter skarskejt, sista gången var för met mer än tio år sedan, och nu kan sonen åka och jag inte.

2025-02-26-15-33-30-610.webp

Konstig, blandad känslan: sista backarna gör ont efter 150 höjdmeter, men det finns få saker i livet som känns bättre än att klättra i andra växel (att trycka uppför lite lutning i tredje växel kommer nära).

2025-03-01-13-21-58-355.webp

IMG_4550.webp

IMG_4581.webp

Fintur från osthangsliften i Ramundberget förbi Ösjöstugan ner till Bruksvallarna igår med två döttrar och farmor. Körde samma sträcka två dagar innan med riktigt isiga spår som var toksnabba men nu var de körda en gång och det gled på lugnt och fint plus att det gick att bromsa i nedförsbackarna..

Senast ändrad:
Tyvärr börjar dottern bli gammal/för aktiv för pulkan så när det gick lite för sakta uppför en backe några dagar tidigare så klättrade hon ur och ville gå själv.. har lärt mej nu att man ska muta med lite godis/mat så sitter hon stilla längre

Skejt i förrgår i kontsnöparadiset och blivande VC-orten Borås. Gick halvtungunt med pulka i 10 plus. Riktiga VM-förhållanden.

Bilagor

• 20250326_110923.webp
    20250326_110923.webp
    673 KB · Besök: 88
Tillbaka
Topp