[Batterifråga] Li-ion vs Li-HV?

Aron

Inventarie
Jag har en avancerad batteriladdare som enligt produktbladet klarar nimh, lipo, life och lihv. Nu kom barnen och ville ha laddning på ett li-ion batteri (2s) vilket gör mig lite villrådig.

Om jag tolkar mina webbsökningar rätt är Li-HV samma batteriteknilogi som Li-Ion, men med högre energidensitet? (Att de brukar ligga på strax över 4V per cell i stället för strax under) Kan jag i så fall använda LiHV programmet för att ladda Li-Ion accet? Jag kan ställa laddströmmen i tiondelar från 0 till 5A. Laddprogrammet för LiHV är på 7,6V och accen som ska laddas är på 7,4V. Laddspänningen kan inte justeras i min laddare.

Min fråga är egentligen om ordet Li-Ion fallit bort i den långa färden från Kina, eller om det är någon faktisk skillnad i laddcyklerna?

Senast ändrad:
Skulle tro att du går bet på den med din laddare. Är helt olika laddkurvor för dom. MEN, jag är inte helt säker. Är laddaren "avancerad" så kommer den säga ifrån oavsett. Jag har en relativt vass laddare till mina batterier jag tävlar med i radiostyrd bil och den säger ifrån om jag glömt byta program mellan olika sorters batterier. HV är ju som sagt 7.6v och standard är 7.4.

Jag har en avancerad batteriladdare som enligt produktbladet klarar nimh, lipo, life och lihv. Nu kom barnen och ville ha laddning på ett li-ion batteri (2s) vilket gör mig lite villrådig.

Om jag tolkar mina webbsökningar rätt är Li-HV samma batteriteknilogi som Li-Ion, men med högre energidensitet? (Att de brukar ligga på strax över 4V per cell i stället för strax under) Kan jag i så fall använda LiHV programmet för att ladda Li-Ion accet? Jag kan ställa laddströmmen i tiondelar från 0 till 5A. Laddprogrammet för LiHV är på 7,6V och accen som ska laddas är på 7,4V. Laddspänningen kan inte justeras i min laddare.

Min fråga är egentligen om ordet Li-Ion fallit bort i den långa färden från Kina, eller om det är någon faktisk skillnad i laddcyklerna?
VIlka inställningar finns det på laddaren? Lipo och li-ion är rätt snarlika så bör gå köra med det programmet. Akta dig för hv programmet då det riskerar att göra havoc med dina celler.

VIlka inställningar finns det på laddaren? Lipo och li-ion är rätt snarlika så bör gå köra med det programmet. Akta dig för hv programmet då det riskerar att göra havoc med dina celler.
Jag har laddinställningar för Li-po, li-ion, li-fe och vanliga blyackar. Från 1 cell upp till 6 celler. Balansering finns till alla litium-program. Även hv har jag till men det använder jag aldrig då på tävling får spänningen ej överstiga 4.2v per cell. Dock kör jag med 2-cells 7.6v, alltså hv men laddar bara till 4.2/cell. Detta då man får "punch" under ett helt heat på 5 minuter då ett vanligt 7.4 tappar efter 3 minuter.

LiHV är LiPo celler med 0.15V högre spänning än vanliga LiPo celler (4.35V vs 4.2V vid full laddning vid full laddning).
Li-ion celler bör laddas med Li-ion inställningen på laddaren.

Laddaren har program för NiMH, LiPo, LiFE och Li-HV. Jag tycker att det är rätt märkligt att den saknar program för Li-Ion. Jag köpte den för ett år sedan, men den har blivit liggandes fram till nu.

Laddaren är en Gens ACE IMARS III ifall bidrar till någon klarhet.

Laddaren har program för NiMH, LiPo, LiFE och Li-HV. Jag tycker att det är rätt märkligt att den saknar program för Li-Ion. Jag köpte den för ett år sedan, men den har blivit liggandes fram till nu.

Laddaren är en Gens ACE IMARS III ifall bidrar till någon klarhet.
Onekligen lite märkligt.

Tillbaka
Topp