Tråden om remdrift

Tråden om remdrift
Jag har en IKEAcykel Sladda med drivrem som gått av. Någon som vet hur man får tag på/tillverkar en ny sådan? De är tagna ur drift och det går inte att köpa reservdelar på IKEA. Tack på förhand, Bella

I tråden om cykeln står att remmen inte tillverkades för 7 år sedan, så är väl omöjlig att få tag i.

IKEA har ju återkallat cykeln eftersom den anses farlig, borde du inte få pengarna tillbaka då?

Tråden om remdrift
I tråden om cykeln står att remmen inte tillverkades för 7 år sedan, så är väl omöjlig att få tag i.

IKEA har ju återkallat cykeln eftersom den anses farlig, borde du inte få pengarna tillbaka då?

Var det inte Conti som tillverkade Ikeas remmar? Prova där.

Tråden om remdrift
Det var Continental som slutade med remmarna och återkallade alla som sålts. Så det är nog ingen större chans.
@SladdBella Men Ali kan vara din vän

Edit, ser att märket är Contnental. Inte ConInental. Med vanlig kinesisk fuskmärkning.
Men det kan mycket väl fungera ändå, själv hade jag inte tvekat.

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Jag vill byta mitt framdrev från 50t till 46t. Måste jag byta rem då?

Beror på hur du justerar remspänningen, det finns ett par varianter. Tror inte att ett excentriskt vevparti klarar två kuggar.

Distansen mellan vevlagret och bakaxeln blir bara distans mellan två kuggar längre, som är 11 mm. Det borde funka både med excentrisk vevparti och justerbar baxaxel, förutom om de redan sitter nära längste läget.

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Oavsett hur man gör så är det opropertionerligt dyrt.
Kollade vad det skulle kosta att få lite tyngre utväxling på min Canyon ifjol men släppte det.

Tråden om remdrift
Distansen mellan vevlagret och bakaxeln blir bara distans mellan två kuggar längre, som är 11 mm. Det borde funka både med excentrisk vevparti och justerbar baxaxel, förutom om de redan sitter nära längste läget.
Jag kan bara tala för min Scott som enbart justeras med excentriskt vevlager. Där lär det inte räcka.
Hur skulle det fö fungera med justerbar bakaxel om man har skivbromsar?
Nå, vi vet inte vad @tobiascyklar har för hoj och vilka justeringsmöjligheter den har.

Tråden om remdrift
Jag kan bara tala för min Scott som enbart justeras med excentriskt vevlager. Där lär det inte räcka.
Hur skulle det fö fungera med justerbar bakaxel om man har skivbromsar?
Nå, vi vet inte vad @tobiascyklar har för hoj och vilka justeringsmöjligheter den har.

Justeringsmån på en excentriskt vevlager är mycket mer än 11 mm. Det funkar bara inte om den redan är justerad framåt. Min cykel har justerbara dropouts. Med skivbroms sitter infästningen på dropouten.

Tråden om remdrift
Om man vill bygga en singel speed. Finns det nåt kit att köpa?
Bakre drev är fäst precis som ett vanligt kedjedrev på navet som en ss så det är inget problem. Problemet är att bakre gaffel måste vara delbar eftersom remmen inte är det.

Och det är fortfarande 22 mm av samma skäl.

Tråden om remdrift
Bakre drev är fäst precis som ett vanligt kedjedrev på navet som en ss så det är inget problem. Problemet är att bakre gaffel måste vara delbar eftersom remmen inte är det.

Och det är fortfarande 22 mm av samma skäl.
Det dyker ju upp annonser på cyklar med höjt kedjestag ibland.

Bilagor

• large_IMG_1198.webp
    large_IMG_1198.webp
    180.5 KB · Besök: 73
Tråden om remdrift
IMG_4323.webp

Efter många år med remdrift (flera olika cyklar för mig och fyra cyklar totalt i familjen) har det hänt. En rem brast.
Jag cyklar till vardags, året om, ffa 9 km till jobbet, men åker bara kanske varannan dag till kontoret.
Är cdn ok eller bör jag gå på cdx?

Tråden om remdrift
Efter många år med remdrift (flera olika cyklar för mig och fyra cyklar totalt i familjen) har det hänt. En rem brast.
Jag cyklar till vardags, året om, ffa 9 km till jobbet, men åker bara kanske varannan dag till kontoret.

Vid byte till CDX behöver du också byta drev fram och bak. Om dreven ändå behöver bytas skulle jag byta till CDX, annars skulle jag köpa en CDN rem. En ny rem varje många år är helt ok tycker jag. Min CDN framdrev, i plast, slits lika snabbt som en rem.

Tråden om remdrift
Visa bilaga 807049

Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge!​

Är prisskillnaden stor? Och är profilen lika den gamla? Har för mig att det finns en skillnad där.

Tråden om remdrift
Vid byte till CDX behöver du också byta drev fram och bak. Om dreven ändå behöver bytas skulle jag byta till CDX, annars skulle jag köpa en CDN rem. En ny rem varje många år är helt ok tycker jag. Min CDN framdrev, i plast, slits lika snabbt som en rem.
Mina har typ varit helt underhållsfria år efter år. Ett drev pajat.

Tack för info trodde det var samma drivlina! Klickat hem cdn.

Tråden om remdrift
Kollade Claude också:

For 2000 km per year in Stockholm, I’d recommend the **CDN belt**.

Here’s why:

The CDX is Gates’ heavy-duty option designed for high-torque applications like cargo bikes, e-bikes, or very hilly terrain with lots of weight. It’s wider and stiffer than the CDN.

The CDN is their standard belt for regular bikes and would be perfectly adequate for your use case. At 2000 km/year, you’re cycling moderately (roughly 5-6 km per day average), and Stockholm is relatively flat. The CDN will easily handle this mileage and should last you many years - Gates rates their belts for 20,000+ km of lifespan, so you’d get 10+ years from a single belt at your riding rate.

The CDN is also:

- Lighter and more flexible, which means slightly better efficiency
- Less expensive to replace
- Easier on your frame and rear hub bearings due to lower tension requirements

The only reason to choose CDX would be if you’re regularly carrying heavy cargo, riding a particularly heavy bike, or if you’re a very powerful rider who puts exceptionally high torque through the drivetrain. For year-round commuting in Stockholm at moderate distances, the CDN is the right choice.

Tråden om remdrift
ChatGPT tycker cdx…

Short answer: go for CDX if you can afford it. 🙂

Here’s why, with your use case in mind:
CDN vs CDX in practice

CDN
  • Designed as a “value-oriented” belt for low-mileage, fair-weather city bikes.
  • Earlier versions especially had faster-wearing rear sprockets – one long-term user saw serious wear on a CDN rear cog already around 1 800 km, while the same bike’s CDX rear cog was still fine after 6 000+ km in year-round use.
  • Good for dry urban riding, occasional rain, modest yearly distance.

CDX
  • Higher-end system: more durable materials (stainless / hardened metal sprockets, tougher belt), built for commuters, touring, off-road and bad weather.
  • Specifically recommended by many mechanics/riders for winter, grime, salt and heavy use, especially the rear sprocket.
  • Costs more up front, but usually lasts longer and copes better with mud, slush and grit.
Your situation: ~2 000 km/year, year-round, in Stockholm

Even though 2 000 km/year isn’t huge, Stockholm winter means:
  • road salt,
  • slush, sand and grit,
  • regular wet/freezing cycles.
Those conditions are exactly what tends to kill the more “budget/urban” CDN rear cogs faster, while CDX parts are made to shrug that off for many seasons.

Recommendation
  • If you are choosing now (new bike or new drivetrain):
    👉 Pick CDX – it’s better matched to year-round Nordic commuting and will likely be cheaper in the long run due to slower wear.
  • If you already have a CDN setup and want to improve it:
    • A common upgrade is CDX rear sprocket + your existing CDN belt and front ring, which are compatible and often wear more slowly anyway.
    • That gives you most of the winter-durability benefit where it matters most, without changing everything at once.
Simple rule of thumb
  • Fair-weather city riding, <1 500 km/year, little winter use → CDN is fine.
  • Regular commuting, winter, salt, or you hate replacing parts → CDX.
Given “year round in Stockholm” + 2 000 km/year:
👉 CDX is the smarter choice.

Tråden om remdrift
Vid byte till CDX behöver du också byta drev fram och bak.
Om man har ett centertrack-bakdrev i metall, t.ex. CDN, så borde man inte behöva byta det. Jag använder mitt CDN-bakdrev med CDX-rem, och de CDN-bakdrev som finns på https://shop.carbondrive.net/en/Sho...1&properties=998edeb5e0ca4b2798c70858041cf941 uppges vara kompatibla med CDX-rem.

Mitt CDN-framdrev var helt slut när jag bytte till CDX, så jag kan inte säga om det går att använda CDN-framdrev med CDX-rem. Det nämns inte heller på shop.carbondrive.net.
The CDX is Gates’ heavy-duty option designed for high-torque applications like cargo bikes, e-bikes, or very hilly terrain with lots of weight. It’s wider and stiffer than the CDN.
Både CDN och CDX har väl lika bred rem (12 mm), och båda är centertrack.

Men det är rimligt att CDX är lite styvare då kolfiberförsträrkningen är kraftigare. Vilket kanske ger lite större förluster, speciellt vid låg belastning (när man räknar i procent i alla fall).

Fast om en CDN-rem håller i många år så låter det som CDN är ett bra alternativ för den cykeln och för sättet den används.

Tillbaka
Topp