Cykel till vätternrundan

Carolinak

Medlem
Cykel till vätternrundan
Hej!
2026 ska jag ge mig på en klassiker och behöver därför införskaffa mig en cykel. Har aldrig träningscyklat förut men har tänkt börja detta år, dock vet inte vad jag ska kika efter/köpa, några tips?

Tacksam för all hjälp!!

Cykel till vätternrundan
Japp! Har du någon cykelklubb i närheten? I så fall kanske du kan få hjälp med storlekstips och annat.
Racer ska du ha, och passformen är viktig. Cykeln ska passa dig och inte tvärtom. Förhoppningsvis kan en klubb låta dig prova något.

Cykel till vätternrundan
Storlek och någon som hjälper till med grundinställning är rätt viktigt. Har du det kan du hitta både begagnat och nytt så där kommer budgeten in.

Ska du köra en Vättern, träna inför det och sedan lagom till hösten -26 bocka av rundan och hänga cykeln på väggen eller lägga den på blocket så talar det för begagnat. Det kan kräva en del fix (eller verkstadsbesök).

Tror du att du fortsätter i någon omfattning så talar det för att jaga runt på reorna. Det samma om pengar inte så noga, nytt är bekvämt.

Var petig med storleken bara, resten fixar sig.

Cykel till vätternrundan
Storlek och någon som hjälper till med grundinställning är rätt viktigt. Har du det kan du hitta både begagnat och nytt så där kommer budgeten in.

Ska du köra en Vättern, träna inför det och sedan lagom till hösten -26 bocka av rundan och hänga cykeln på väggen eller lägga den på blocket så talar det för begagnat. Det kan kräva en del fix (eller verkstadsbesök).

Tror du att du fortsätter i någon omfattning så talar det för att jaga runt på reorna. Det samma om pengar inte så noga, nytt är bekvämt.

Var petig med storleken bara, resten fixar sig.
Hej!
Tack för svar, men finns det vissa modeller och märken som är bättre än andra då det är en del timmar man ska cykla eller är det bara kika efter en racercykel?

Cykel till vätternrundan
Det enkla svaret är: Ja, det finns bättre och sämre märken.

Sedan börjar problemen.
Det var ett väldigt rakt svar! Men ändå ger det inga svar. Jag som förhållandevis erfaren cyklist blir lite konfunderad, är man nybörjare och frågar om hjälp på ett forum gissar jag att man blir ännu mer förvirrad.

Kan du inte, för TS skull, utveckla vad du menar? Kanske tom ge exempel på bättre och sämre märken?

Cykel till vätternrundan
Det var ett väldigt rakt svar! Men ändå ger det inga svar. Jag som förhållandevis erfaren cyklist blir lite konfunderad, är man nybörjare och frågar om hjälp på ett forum gissar jag att man blir ännu mer förvirrad.

Kan du inte, för TS skull, utveckla vad du menar? Kanske tom ge exempel på bättre och sämre märken?
Säger som Calle Bildt: Frågan är fel ställd.
IMG_7879.webp

Cykel till vätternrundan
Så varför skriver du i en sådan här tråd? För att känna dig viktig?
Det blir ju jävligt svårt att på rak arm lista alla cykelmärken och modeller. Frågan är så allmän och bred att den inte går att svara på på ett vettigt sätt.

Vilken fart gäller?
Hur flexibel i kroppen är cyklisten?
Kan hon meka själv?
Ska hon cykla mer än bara Vätternrundan?
Vilket är prisspannet?
Ska hon cykla själv eller med kompisar/i klunga?
Är det nytt eller begagnat som gäller?

Etc etc etc.

Konstigt, jag kan inte minnas att du brukar vara så aktiv när det gäller att ge tips och råd i andra trådar, men det går fint att hoppa in och ha synpunkter på vad andra skriver. Starkt jobbat. 👌🏻

Edit: Tog bort surmulen uppmaning i början.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel till vätternrundan
Det är inte särskilt viktigt vad det står på ramen. Inte som nybörjare som ska köra VR. Så länge det inte står typ Postkodslotteriet dårå.

Det är inte heller viktigt vad komponenterna heter, så länge de fungerar (växlar och bromsar).

Du kan absolut komma undan med en begagnad hoj för kanske 5-10k. Se till att den inte är antik. Alltså åtminstone 10 växlar bak (för enkelhet att hitta reservdelar och kompatibilitet) och 2 växlar fram (inte mer, inte mindre). Växlarna ska vara integrerade i bromshandtagen. Om ramen är gjord av kolfiber, alu eller stål spelar mycket liten roll på första cykeln.

Det som är viktigast är att storleken är rätt! Man kan fråga en säljare eller cykelintresserad kompis, men det är väldigt bra om man själv har en liten uppfattning om vilken storlek man behöver. Googla, finns guider på nätet. Som Tob skriver skiljer även sittställningar på olika ramar även om de är samma storlek, det finns mer aggressiva raciga och mer avslappnande endurance. Googla lite. Och prova gärna lite olika cyklar.

Det näst viktigaste är att skicket är bra. Vid begagnatköp är det ganska svårt att avgöra om man är ny. Ta med en vän om du har någon som kan? Kan tala för att ett nyköp kan vara värt det.

Det tredje viktigaste är att cykeln är snygg. Imho. Man cyklar mer om man är lite kär i hojen. :-)

Glöm inte bort att du ska ha hjälm, glasögon och handskar. Gärna lite cykelspecifika kläder (med tiden, går bra att cykla i vad som helst i början). Pump och några insexnycklar. Du behöver helst lära dig laga en punktering och ta hand om kedjan. Googla. Byt till fräscha däck ett par veckor innan start.

Det var typ det! :-) (Finns förstås en hel del mer att säga). Köp en cykel i rätt storlek, börja träna och ha det så roligt på VR! Lycka till!

Cykel till vätternrundan
Det blir ju jävligt svårt att på rak arm lista alla cykelmärken och modeller. Frågan är så allmän och bred att den inte går att svara på på ett vettigt sätt.

Vilken fart gäller?
Kan hon meka själv?
Vilket är prisspannet?

Etc etc etc.

Konstigt, jag kan inte minnas att du brukar vara så aktiv när det gäller att ge tips och råd i andra trådar, men det går fint att hoppa in och ha synpunkter på vad andra skriver. Starkt jobbat. 👌🏻

Oj, undrar vad du editerade bort?

Det är jättelätt att svara på. Som nybörjare behöver du inte fundera så mycket på märket på cykeln, det är en massa annat som är viktigare.

Nej, du är ju ny här. Jag började ge råd när jag hade hängt här i 5-10år (och cyklat i 10-15). När jag kände att jag verkligen hade något att bidra med liksom. Vill minnas att jag hade en rätt aktiv råd-period när fultyskarna kom, jag hade själv köpt en Radon (som jag älskade) och ville gärna tipsa andra om att våga beställa från tysken, istället för att slentrianköpa en instegs-Scott. Sen kom Sixten och då var det bara att ta baksätet några år! :-) Därefter tycker jag nog att jag plockar upp någon stackars bortglömd ”vilken ska jag köpa”-tråd ibland. Och tipsar om Kina-hjul mm.

Stör mig på folk som ska in och spela Allan i nybörjartrådar. Försök håll fokus och hjälp personen liksom, utan att röra till saker i onödan. Ingen bryr sig om var du köpt din tröja.

Cykel till vätternrundan
Det är inte särskilt viktigt vad det står på ramen. Inte som nybörjare som ska köra VR. Så länge det inte står typ Postkodslotteriet dårå.

Det är inte heller viktigt vad komponenterna heter, så länge de fungerar (växlar och bromsar).

Du kan absolut komma undan med en begagnad hoj för kanske 5-10k. Se till att den inte är antik. Alltså åtminstone 10 växlar bak (för enkelhet att hitta reservdelar och kompatibilitet) och 2 växlar fram (inte mer, inte mindre). Växlarna ska vara integrerade i bromshandtagen. Om ramen är gjord av kolfiber, alu eller stål spelar mycket liten roll på första cykeln.

Det som är viktigast är att storleken är rätt! Man kan fråga en säljare eller cykelintresserad kompis, men det är väldigt bra om man själv har en liten uppfattning om vilken storlek man behöver. Googla, finns guider på nätet. Som Tob skriver skiljer även sittställningar på olika ramar även om de är samma storlek, det finns mer aggressiva raciga och mer avslappnande endurance. Googla lite. Och prova gärna lite olika cyklar.

Det näst viktigaste är att skicket är bra. Vid begagnatköp är det ganska svårt att avgöra om man är ny. Ta med en vän om du har någon som kan? Kan tala för att ett nyköp kan vara värt det.

Det tredje viktigaste är att cykeln är snygg. Imho. Man cyklar mer om man är lite kär i hojen. :-)

Glöm inte bort att du ska ha hjälm, glasögon och handskar. Gärna lite cykelspecifika kläder (med tiden, går bra att cykla i vad som helst i början). Pump och några insexnycklar. Du behöver helst lära dig laga en punktering och ta hand om kedjan. Googla. Byt till fräscha däck ett par veckor innan start.

Det var typ det! :-) (Finns förstås en hel del mer att säga). Köp en cykel i rätt storlek, börja träna och ha det så roligt på VR! Lycka till!
Där har du det!

Tänker du dig begagnat (vilket nog är det mest förnuftiga) skulle jag säga, välj bort de mest exklusiva komponentgrupperna också. Dyrt att underhålla och det blir underhåll över tid. Att byta till billigare komponenter vid reparation är en väg men vad är det då för vits?

Generellt, kan du inte prova ska du nog vara försiktig med de mest aggresiva varianterna. Eller, tänker du inte köra hårt i år så ska du nog också undvika dem.

Det är också svårt att göra en för stor ram mindre medan man kan göra en lite för liten något större fick jag höra förra året när jag köpte min. Ligger du på gränsen är alltså den mindre oftast mest rätt.

För egen del uppskattar jag en rimlig vikt, men att jaga det sista hektot är ointressant. (Det är för att jag släpar på lite för många kilo egenvikt i uppförsbackarna.)

Cykel till vätternrundan
Stör mig på folk som ska in och spela Allan i nybörjartrådar. Försök håll fokus och hjälp personen liksom, utan att röra till saker i onödan. Ingen bryr sig om var du köpt din tröja.

Och jag stör mig på din ton. Jag gör nästan alltid så gott jag kan, andra får svara på om de någon gång blivit hjälpta av något jag har skrivit, men som du säkert vet har jag varit rätt aktiv även om jag är ”ny” här. Jag har mekat mycket med gammal skit och det är det jag kan någonting om. Har aldrig sett dig kommentera någon bygg- eller renoveringstråd heller. Men det är kanske inte din stil? Det är min stil, så det är där jag har något att bidra med. Man behöver inte ha cyklat i 15 år för att dela med sig av sina misstag så att andra slipper göra dem, till exempel.

Kul att du hjälper till ibland, de flesta ”gamla” medlemmar brukar inte direkt bidra till någon trevlig stämning, är min uppfattning. De sitter mest i sin medelklassbubbla och drar ironiska skämt eller skriver lite fräckt om sina fräcka sportbilar eller fräcka klockor. Gott om självironi är det ont om. Men, som sagt, det är ingenting jag har sett från dig. Å andra sidan är jag rätt obrydd av hur länge man varit medlem på ett internättforum, om jag ska vara ärlig.

Och jag är alltid, alltid intresserad av att veta var någon köpt sin tröja. Om den är stilig.

Ta hand om dig.

Cykel till vätternrundan
Och jag stör mig på din ton. Jag gör nästan alltid så gott jag kan, andra får svara på om de någon gång blivit hjälpta av något jag har skrivit, men som du säkert vet har jag varit rätt aktiv även om jag är ”ny” här. Jag har mekat mycket med gammal skit och det är det jag kan någonting om. Har aldrig sett dig kommentera någon bygg- eller renoveringstråd. Men det är kanske inte din stil?

Kul att du hjälper till ibland, de flesta ”gamla” medlemmar brukar inte direkt bidra till någon trevlig stämning, är min uppfattning. De sitter mest och drar ironiska skämt eller skriver lite fräckt om sina fräcka sportbilar eller fräcka klockor. Gott om självironi är det ont om.
Nämen. Det är ju väldig möjligt att du har kommit med det bästa tipset i hela tråden. Det där lite svepande att ”det finns bättre och sämre märken” men om du kunde utveckla det lite så att folk (tex TS) förstår vad du menar istället för att bli stött och försöka hugga på mig skulle det vara lättare att värdera.

Det fanns en tid (studietiden…) när jag läste ALLT på Happy. Jo, jag erkänner! Precis varenda tråd, så fort det dök upp en ”ny-markering”. Men jag har aktivt försökt skapa mig ett liv nu. Det kan leda till att jag nuförtiden inte läser alla trådar, och följdaktligen inte kommenterar eller likear. Men jo, jag läser även bygg- och renoverings-trådar. Jag får erkänna att jag släppt Miayta-tråden, hamnade efter och kommer aldrig hinna ifatt igen. :-) Jag vet att jag har läst (delar av?) din dansktråd tex och likeat något och kommenterat den coola Isaac-gaffeln. Om jag har missat något du skrivet senare så är det kanske olyckligt (för mig?) men inget att göra åt!

Jag undrar om du kanske lägger lite mycket press på dig när du verkar ha en ambition att ha koll på vad alla på Happy skriver, likear och tycker. Mitt råd är släpp det! Lev lite mer i stunden, skit i andra och älta inte gammal skåpmat (eller klockor och sportbilar)!

Med detta så släpper jag nog helst tjafset för ikväll! Du får självfallet svara på det här, eller kanske försöka hjälpa TS att välja en bra cykel för VR! Ha en fin kväll!

Cykel till vätternrundan
Jag undrar om du kanske lägger lite mycket press på dig när du verkar ha en ambition att ha koll på vad alla på Happy skriver, likear och tycker. Mitt råd är släpp det! Lev lite mer i stunden, skit i andra och älta inte gammal skåpmat (eller klockor och sportbilar)!
Det är lugnt, du behöver inte oroa dig. Jag lever i stunden, planerar i princip ingenting längre än en vecka framåt. Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Däremot har jag ett gott minne och kommer ihåg det mesta som människor skriver. Jag har inga ambitioner gällande detta, det bara är så, det fastnar och jag minns det. Framförallt när det handlar om dumheter, som tycks hoppa som glada grodor ur munnen på en del forummedlemmar.

Låt mig citera Aksel Sandemose:

Jag mindes allt som lärarna talade om. Jag häpnade över andra pojkar när vi pratade, för det var så mycket de inte hade en aning om fast också de hade hört det. Jag blev generad - för då hade saken nog inte varit värd att lägga på minnet. Den som är liten och förtryckt tror aldrig på sig själv, inte ens när han skenbart kunde få upprättelse.

Men lärarna gillade att jag var ’uppmärksam’ och berömde mig, de tror att sådant är en viljesak och ger betyg för det eller straffar motsatsen. De kan prygla ett barn till foglighet, men inte till uppmärksamhet. De trodde väl också att uppmärksamheten var ett uttryck för aktning. Jag avskydde dem. Ändå trodde jag själv på uppmärksamheten, jag hade som ett lim på hjärnan, saker och ting blev liggande på ett plan där de blev ihågkomna. Men det kändes som ett fel: de andra var käckare och mera likgiltiga för det som lärarna sade än jag var.

Det har ständigt följt mig sedan dess. Jag hör folk diskutera de mest ovidkommande ämnen, men jag vet alltid något om det jag med, för man har ju hört, sett och läst allt möjligt bara man i sex månader av sitt liv prenumererat på en tidning. Och jag minns trofast hela härligheten.

Mitt råd till dig, om jag får komma med ett: När du känner att du ser en oförrätt, en nedrighet i det lilla, ett upprepat och illasinnat beteende över lång tid - tänk inte att du ska rycka på axlarna och se det som ”gammal skåpmat”. Glöm det inte, låt dem inte komma undan, utan reagera! Det är alldeles för få som gör det nuförtiden.

Att resignera är att acceptera, att låta de jävlarna få hålla på. Gör inte det.

Med detta sagt, ta hand om dig. Cykla försiktigt.

Cykel till vätternrundan
Wilier Montegrappa Tiagra 4700 2023 kr 13858.63 kr 7206.49
bikeINN Wilier Montegrappa Tiagra 4700 2023 kr7206.webp

Geometri, passar cykeln dig. Vissa cyklar är mer upprätta och bekväma, andra mer aggressiva. Testa cyklar IRL, surfa upp deras stack & reach.

Ramen & gaffelns egenskaper. Styvhet, komfort m.m. Kolla på tidningen Tour Magazine som gör bra tester!

Komponenter. Försök hitta något med 105 eller åtminstone Tiagra.

Maximal däckbredd. Hur breda däck rymms i ramen. Bredare däck ger bättre komfort. Maximal däckbredd anges inte alltid. Ibland går det att googla fram. Hur breda däck cykeln levereras med kan vara en snabb fingervisning. Fälgbromsade cyklar tar generellt sett inte lika breda däck.

Radon R1 105 1.154,41 € (incl. 25% VAT) + 69,99 € shipping = 1 224,4 € ≈ 13 418,39 SEK.Visa bilaga 758241
Radon R1 Tiagra Tour Test
Radon R1 Ultegra Tour Test

Cube ATTAIN SLX 105 1.399,00 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping = 1468.9 € ≈ 16 090,76 SEK

Cube ATTAIN HPA SLX TOUR Test

Cube ATTAIN RACE 1.199,00 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping = 1.268.9 € ≈ 13 899,06 SEK

Canyon Endurace 6 Tiagra 16.899 SEK -2.400 SEK 14.499 SEKVisa bilaga 758242
Canyon Endurance 6 TOUR Test

Senast ändrad:
Cykel till vätternrundan
Det är lugnt, du behöver inte oroa dig. Jag lever i stunden, planerar i princip ingenting längre än en vecka framåt. Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Däremot har jag ett gott minne och kommer ihåg det mesta som människor skriver. Jag har inga ambitioner gällande detta, det bara är så.

Låt mig citera Aksel Sandemose:

Jag mindes allt som lärarna talade om. Jag häpnade över andra pojkar när vi pratade, för det var så mycket de inte hade en aning om fast också de hade hört det. Jag blev generad - för då hade saken nog inte varit värd att lägga på minnet. Den som är liten och förtryckt tror aldrig på sig själv, inte ens när han skenbart kunde få upprättelse.

Men lärarna gillade att jag var ’uppmärksam’ och berömde mig, de tror att sådant är en viljesak och ger betyg för det eller straffar motsatsen. De kan prygla ett barn till foglighet, men inte till uppmärksamhet. De trodde väl också att uppmärksamheten var ett uttryck för aktning. Jag avskydde dem. Ändå trodde jag själv på uppmärksamheten, jag hade som ett lim på hjärnan, saker och ting blev liggande på ett plan där de blev ihågkomna. Men det kändes som ett fel: de andra var käckare och mera likgiltiga för det som lärarna sade än jag var.

Det har ständigt följt mig sedan dess. Jag hör folk diskutera de mest ovidkommande ämnen, men jag vet alltid något om det jag med, för man har ju hört, sett och läst allt möjligt bara man i sex månader av sitt liv prenumererat på en tidning. Och jag minns trofast hela härligheten.

Mitt råd till dig, om jag får komma med ett: När du känner att du ser en oförrätt, en nedrighet i det lilla, ett upprepat och illasinnat beteende över lång tid - tänk inte att du ska rycka på axlarna och se det som ”gammal skåpmat”. Glöm det inte, låt dem inte komma undan, utan reagera! Det är alldeles för få som gör det nuförtiden.

Att resignera är att acceptera, att låta de jävlarna få hålla på. Gör inte det.

Med detta sagt, ta hand om dig. Cykla försiktigt.
Nästan helt OT, men; citera (eller åtminstone parafrasera) både Aksel Sandemose och Olof Palme i samma inlägg. ❤️

Cykel till vätternrundan
Nästan helt OT, men; citera (eller åtminstone parafrasera) både Aksel Sandemose och Olof Palme i samma inlägg. ❤️
Haha! Ja, ”dessa satans mördare” ska det väl vara egentligen. Och ”en nedrighet i det lilla” är ju bara så vackert! 😍 Från hans antirasistiska tal, som väl samplades av Latin Kings, tror jag?

Cykel till vätternrundan
Grymt prisvärd! Köpte en sån till yngsta dottern för nåt år sedan och den var prisvärd redan då.
Helt klart. Nästan att man är sugen på att klicka hem en bara för att.
Den dealen är svårslagen även när man sonderar begagnatmarknaden på köp/sälj och Blocket.

Cykel till vätternrundan
Grymt prisvärd! Köpte en sån till yngsta dottern för nåt år sedan och den var prisvärd redan då.
Helt klart. Nästan att man är sugen på att klicka hem en bara för att.
Den dealen är svårslagen även när man sonderar begagnatmarknaden på köp/sälj och Blocket.
Visst är det ett bra pris
Men den verkar inte ha särskilt enduranceanpassad geometri liksom en del andra begränsningar i geometrin, särskilt i sittställningen för både korta och långa cyklister.
Åtminstone om geometritabellen stämmer
wilier-montegrappa-tiagra-4700-2023-road-bike.webp

Men för den som den passar och funkar för är det gissningsvis ett riktigt bra köp

Cykel till vätternrundan
För mig, och troligtvis även TS, är det svårt att tolka geometri i tabellform. Jag går på det som eventuellt beskrivs för modellen. Att gå på tabellerna vore ju bättre.

Går det att översätta detta till ens egna mått på ben armar, längd etc och få en uppfattning om vad som är någorlunda behagligt för oss amatörer? Då får man ju också med vartåt det lutar om man har ovanligt långa ben och korta armar eller tvärt om. Gissar att det finns sådan hjälp i tabellform eller i någon kalkylator (?) Hade varit lite intressant eftersom jag troligen behöver en cykel till snart...

Cykel till vätternrundan
För mig, och troligtvis även TS, är det svårt att tolka geometri i tabellform. Jag går på det som eventuellt beskrivs för modellen. Att gå på tabellerna vore ju bättre.

Går det att översätta detta till ens egna mått på ben armar, längd etc och få en uppfattning om vad som är någorlunda behagligt för oss amatörer? Då får man ju också med vartåt det lutar om man har ovanligt långa ben och korta armar eller tvärt om. Gissar att det finns sådan hjälp i tabellform eller i någon kalkylator (?) Hade varit lite intressant eftersom jag troligen behöver en cykel till snart...
Därav min reservation mot att svara på TS fråga. Det finns så fruktansvärt många variabler, omöjligt att ge ett meningsfullt och uttömmande svar. Bästa rådet för någon som är helt renons på kunskap är nog att gå till en seriös cykelbutik, exempelvis Erlan i Varberg, och fråga fråga fråga samt prova prova prova.

Cykel till vätternrundan
TS är redan på väg till en butik... Tycker ändå det borde finnas en del att gå på... Jag ska kolla för egen del (du vet, jag känner ju inte ens när det är rätt...)

Cykel till vätternrundan

Ett problem med försäljares/tillverkares storlekskalkylatorer är att de ofta viktar åt ett värde, ofta benlängden, så en person med otypiskt,exvis "för långa" ben blir rekommenderad en större storlek fast hen skulle behöva en *mindre*.
Lägg på detta att olika försäljare/tillverkare har olika bedömningar om vad som är "racing" resp "endurance" geometri.
Så i praktiken måste en köpare ha en referensram, no pun intended.

Cykel till vätternrundan
Stack och reach är bra mått för sittställningen men enklast blir det förstås om man redan har en cykel och vet, eller mäter upp, dess stack och reach för då kan man enkelt(?) jmf med andra cyklar
Eller leta i en "databas" typ:

Det finns olika kalkylatorer på nätet för att komma fram till grundläggande stack och reach mått,
men eftersom de utgår från schabloner och tabellvärden kan man i värsta fall hamna uppemot 5cm fel, särskilt om man endast utgår från kroppslängd utan att ta hänsyn till proportioner och personliga skillnader som flexibilitet o likn.
Jag har den långa och hårda(?) vägen lärt mig vilken stack och reach som funkar för mig,
men det betyder inte att jag är ngn sorts bikesizing-guru.

Så om du inte ha en cykel att utgå från blir mitt råd att googla
"bike sizing how to find my stack and reach"
eller ngt liknade
<REDIGERAT>
Kanske börja här: https://www.theproscloset.com/blogs/news/whats-the-best-bike-fit-calculator
</REDIGERAT>

En sak till:
Självklart går det att (fin-)justera sittställningen med olika långa styrstammar liksom med distanser under den.
Men man bör försöka begränsa sådana justeringar till max 1-2cm.

Senast ändrad:
Cykel till vätternrundan

Vilken fart gäller?
Kan hon meka själv?
Vilket är prisspannet?

Etc etc etc.

Det här var ett bättre svar, mycket bättre än ditt tidigare som snarare skrämmer bort folk från forumet. Är oftast så forum dör 👍

Cykel till vätternrundan
Om du köper en cykel så kolla upp vad det är för hjul, många av de billigaste är tunga och tröga (dålig respons). Det är ganska lätt att hitta bra begagnade hjul för en mindre summa.

Cykel till vätternrundan
Om du köper en cykel så kolla upp vad det är för hjul, många av de billigaste är tunga och tröga (dålig respons). Det är ganska lätt att hitta bra begagnade hjul för en mindre summa.
Om det är lätt att hitta billiga hjul begagnade så känns ju det snarare som något man inte behöver kolla noga på? Då det är så billigt att köpa begagnade dvs.

Tillbaka
Topp