Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Livsnjutarunda efter jobbet

20250401_155543.webp

Äldsta dottern fick precis en 26"-cykel. Fick tag på ett litet renoveringsobjekt till gaffel för kaffepengar. Blev provmontage idag. Allt verkar passa som det ska.

Nu ska gaffeln rivas och genomgå en fullservice. Sen är stora frågan om dekalerna ska vara kvar eller tas bort. De är rätt slitna, och cykeln kommer användas även som vardagscykel. Men vi får väl se hur dottern vill ha det, jag kan tänka mig att till vardags sitter stela originalgaffeln på, och sen åker dämpargaffeln dit vid särskilda tillfällen. Får väl se.

Rätt nice ändå att bara bli straffad med 700g extra på dämpgaffeln jämfört med stela.

20250403_224653.webp

Och lite bildbehandlat "borttagna" dekaler på gaffeln:
20250403_224755.webp

Äldsta dottern fick precis en 26"-cykel. Fick tag på ett litet renoveringsobjekt till gaffel för kaffepengar. Blev provmontage idag. Allt verkar passa som det ska.

Nu ska gaffeln rivas och genomgå en fullservice. Sen är stora frågan om dekalerna ska vara kvar eller tas bort. De är rätt slitna, och cykeln kommer användas även som vardagscykel. Men vi får väl se hur dottern vill ha det, jag kan tänka mig att till vardags sitter stela originalgaffeln på, och sen åker dämpargaffeln dit vid särskilda tillfällen. Får väl se.

Rätt nice ändå att bara bli straffad med 700g extra på dämpgaffeln jämfört med stela.

Visa bilaga 760883

Och lite bildbehandlat "borttagna" dekaler på gaffeln:Visa bilaga 760884
Manitougafflar rockar!

Angående service, se till att läsa noga servicemanualen till gaffeln. Manitouer kan vara konstruerade lite annorlunda än t.ex. Fox/RockShox. På mina ex måste man skruva av benbultarna motsols eftersom det är själva kolvarna som är gängade; men detta kan variera för olika gafflar (jag har inte haft R7 än).

1743745165517.webp

Manitougafflar rockar!

Angående service, se till att läsa noga servicemanualen till gaffeln. Manitouer kan vara konstruerade lite annorlunda än t.ex. Fox/RockShox. På mina ex måste man skruva av benbultarna motsols eftersom det är själva kolvarna som är gängade; men detta kan variera för olika gafflar (jag har inte haft R7 än).

Visa bilaga 760905
Tack för tips! Jag har i princip bara kört RockShox så Manitou känns lite bakvänt på flera sätt (pun intended).

Sonen fick en GoPro av tandfen (stor present, men det var också två tänder), så den behövde provas vid Hagakullen. Han fick flera videos av stora step-upen. Vi möte också @Valhalla_ för första gången, trevligt!
PS: en perfekt cykeldag!

Visa bilaga 760835
Ja, trevligt. Din grabb är grym på detta.

Är man stammis så är man 🙂. Blev haga idag igen. Måste försöka minnas hur man gör nu så här i början på cykelsäsongen, som i och för sig aldrig tar slut numera.
Favorithoppet tror jag (eller långt upp på listan i alla fall):
1000019181.webp

Ja, trevligt. Din grabb är grym på detta.

Är man stammis så är man 🙂. Blev haga idag igen. Måste försöka minnas hur man gör nu så här i början på cykelsäsongen, som i och för sig aldrig tar slut numera.
Favorithoppet tror jag (eller långt upp på listan i alla fall):
Visa bilaga 761355
Sonen och jag kollade in det där hoppet och step-upen, vågade inte testa dem, vi får hänga på er och ta rygg ser jag!

Det är trevligt att det byggs ett motionsspår, men synd att det blev broar rätt över den bästa lokala mtb-sträckan, där man kunde pumpa fart över guppen…härnäst blir det väl förbjudet att cykla i spåret 😑

Visa bilaga 761411
Menar du att det inte var nåt träsk eller nåt som faktiskt behövde byggas över och ändå har nån byggt den där? Det känns ju smått överambitiöst

Idag var en bra dag.
Kom ut på en skön friskvårdstimme. Lyckades pricka klädseln.
Torrt så kunde köra utan skärmar. Rent estetiskt men ändå.
Satte nytt personbästa på min standardrunda.
Lyckades för första gången ta mig upp för det sista hindret som tidigare blivit push-bike.
Nu lever hoppet om en full runda utan fotisättning även om det blir svårt.
😊

IMG_5877.webp

Menar du att det inte var nåt träsk eller nåt som faktiskt behövde byggas över och ändå har nån byggt den där? Det känns ju smått överambitiöst
Inget träsk alls, däremot finns det både geggiga och en del rejält rotiga partier som inte fått spång - både före och efter bygget - så väldigt varierande framkomlighet. Det klarnar kanske framöver när det blir färdigt…

Tillbaka
Topp