(Jätte OT) Vad är det för fel på Stockholmare när det gäller fotboll?

Det låter som en något grav överskattning av fyra fotbollsklubbars inverkan på samhällsekonomin… 🤣

Svensk elitfotboll bidrar med över 1.2 miljarder till samhället varav 493 miljoner i direkta intäkter till statskassan​

Förvisso publicerat 2019, så siffrorna är förmodligen ännu högre nu. Föreslår att du tar en runda på matchdag någon gång. Det är fullsatt i varje restaurang, det äts och dricks innan match. Kika sedan i barerna inne på arenan. Det flödar in pengar hela tiden. Förr kunden man se den fysiska biljettförsäljningen också med egna ögon men det är något som mer och mer sker digitalt. Lägg också till sponsorer som hjälper lagen att köpa spelare (som tex John Guidetti) för många många miljoner. Eller när klubbar säljer sina ungdomar från akademin till europeiska lag, ta då tex Alexander Isak där jag fortfarande tror att AIK får in en viss procent som ”moderklubb” vid hans flyttar mellan lag. Det är inga låga summor som fotbollen drar in direkt.

Så att sjuksköterskor skulle vara finansierade av fotbollen? Absolut. Alla? Nej, men det är inte så skatt fungerar.

Man ska inte underskatta fotbollen. Var det inte Taylor Swift som enskild artist var inflationsdrivande någon månad nu i höstas? Hon fyller alltså samma arena som AIK gör, gång på gång.

Även om du refererar en vinklad partsinlaga så är det säkert jättebra, men frågan är som sagt om inte detta går att åstadkomma utan de problem som dessa fyra klubbar dras med. Övriga publiksporter har som sagt inte dessa problem och inte övriga fotbollsklubbar heller. Varför skulle inte dessa fyra klubbar mäkta med detta när alla andra gör det?

Personligen tycker jag inte att supporterklubbarna ska ta smällen för att något enskilt fyllo (av 40 000 på plats) kastat ner något pappersflygplan som råkade träffa en domare. Om det nu stämmer. Jag som var på plats tyckte att det seglade ner precis innan planlinjen och att domaren inte ens var i närheten.
Man ser vad man vill se. Han blev träffad av en glasflaska. Kul arbetsmiljö…

Även om du refererar en vinklad partsinlaga så är det säkert jättebra, men frågan är som sagt om inte detta går att åstadkomma utan de problem som dessa fyra klubbar dras med. Övriga publiksporter har som sagt inte dessa problem och inte övriga fotbollsklubbar heller. Varför skulle inte dessa fyra klubbar mäkta med detta när alla andra gör det?
Vilka publiksporter är det du pratar om? För jag kan inte hitta en enda publiksport som inte har samma ”problem”. Har också tappat tråden på vilka problemen skulle vara. Vissa anser att flaggor förstör sporten, vissa vill gå så långt att man inte får sjunga eller skrika. Vissa vill till och med gå så långt som att förbjuda personer från att ställa sig upp. Så, vilka publiksporter menar du och vilka problem har fotbollen som dom inte har? Jag länkade tex till några artiklar om hockeyfans som slåss på krogar och utanför arenorna i Värmland och Norrland. Som insatt supporter känner jag väl till att det finns samma problematik i princip överallt.

Det enda jag kan komma på som är relativt ”problemfritt” är friidrott, curling och hästhoppning, men det drar knappast någon publik (och därmed skattepengar) att tala om utöver utövarnas egna tränare och familj.

Man ser vad man vill se. Han blev träffad av en glasflaska. Kul arbetsmiljö…
Och då finns det heller inga glasflaskor till försäljning där inne. Den behåller barpersonalen och ger dig innehållet i en plastmugg. Är det starköl får du inte ens ha muggen med dig ut till läktaren. Samt vid entré visiteras samtliga. Vad föreslår du att man gör mer än detta för att undvika att det sker igen? Är det vanligt att detta sker?

Då var det ett pappersark OCH en glasflaska som kastades för en glasflaska beter sig inte som ett pappersflygplan på väg ner när den kastas. Oftast avbryts matcherna på grund av det förstnämnda, och det är löjligt. I det här fallet var det rimligt att avbryta. Men skulle inte säga att domare behöver vara så rädda för att få fler glasflaskor kastade på sig då det finns regler och förhindrande åtgärder på plats redan.

Och ändå kastandes det minst en flaska. Reglerna och de ”förhindrande åtgärderna” fungerade alltså inte. Arrangören brast helt enkelt. Det måste få konsekvenser.

Och ändå kastandes det minst en flaska. Reglerna och de ”förhindrande åtgärderna” fungerade alltså inte. Arrangören brast helt enkelt. Det måste få konsekvenser.
Ja, precis. Det kommer absolut att få konsekvenser. Polisen filmar allt som sker på läktarna och har koll. Det är som sagt redan förbjudet. Men om man ska skylla på att det inte gjordes nog mycket för att förhindra det innan, hur långt ska vi gå? Det är redan väskförbud till exempel. Vad mer vill du införa för förbud och preventiva åtgärder än visitation och kontrollerad försäljning inne på arenorna?

Glasflaskor i huvudet på domare gynnar Sveriges ekonomi. Såklart kan klubbarna inget göra.
IMG_7706.webp
IMG_7707.webp
IMG_7708.webp
IMG_7710.webp
IMG_7713.webp
IMG_7714.webp
IMG_7715.webp
IMG_7716.webp
IMG_7717.webp
IMG_7718.webp
IMG_7719.webp
IMG_7720.webp

”Vad är det för fel på cykelsporten?? De deltagande lagen i tävlingarna skulle ha kunnat stoppa detta men det gör dom inte! Istället kommer lagen säkert att belöna detta och huliganerna kommer att skaffa häftiga tatueringar!!! Detta måste stoppas!!! Kedja fast all publik på cykeltävlingar till sina stolar och stoppa munkavle på dom så att dom inte råkar störa!! Detta är inga riktiga cykelfans!!!”

Visa bilaga 761518Visa bilaga 761519Visa bilaga 761520Visa bilaga 761521Visa bilaga 761522Visa bilaga 761523Visa bilaga 761524Visa bilaga 761525Visa bilaga 761526Visa bilaga 761527Visa bilaga 761528Visa bilaga 761529

”Vad är det för fel på cykelsporten?? De deltagande lagen i tävlingarna skulle ha kunnat stoppa detta men det gör dom inte! Istället kommer lagen säkert att belöna detta och huliganerna kommer att skaffa häftiga tatueringar!!! Detta måste stoppas!!! Kedja fast all publik på cykeltävlingar till sina stolar och stoppa munkavle på dom så att dom inte råkar störa!! Detta är inga riktiga cykelfans!!!”
Träffas cyklister eller cykeltävlingarnas funktionärer ofta av glasflaskor?
Är det ofta slagsmål på cykeltävlingar?
Inte? Okej.

Träffas cyklister eller cykeltävlingarnas funktionärer ofta av glasflaskor?
Är det ofta slagsmål på cykeltävlingar?
Inte? Okej.
Här är en cyklist som ”bröt tänderna”(?) tack vare en åskådares handväska:

Vi borde alltså förbjuda handväskor på cykeltävlingar!

Här är ytterligare en kollision mellan cyklist och åskådare:

Arrangören har därför brustit i säkerheten, för trots staket och regler har någon ändå gått ut på tävlingsområdet och kolliderat med en tävlande cyklist! Det måste vara helt omöjligt att sådant sker, annars är det inte säkert för de tävlande! Snacka om dålig arbetsmiljö.

Ett ännu större problem som dessutom är ganska unikt för just cyklingen är att deras funktionärer ganska ofta skadar sina tävlande istället, det måste också stoppas och göras helt omöjligt för såhär kan vi inte ha det:
IMG_7721.webp

För att inte tala om andra livsfarliga sabotage med höbalar och traktorer mitt i vägen:
IMG_7705.webp

IMG_7704.webp

Viss skillnad på en arenaidrott där arrangören har alla möjligheter att ha full kontroll.

Här är en cyklist som ”bröt tänderna”(?) tack vare en åskådares handväska:

Vi borde alltså förbjuda handväskor på cykeltävlingar!

Här är ytterligare en kollision mellan cyklist och åskådare:

Arrangören har därför brustit i säkerheten, för trots staket och regler har någon ändå gått ut på tävlingsområdet och kolliderat med en tävlande cyklist! Det måste vara helt omöjligt att sådant sker, annars är det inte säkert för de tävlande! Snacka om dålig arbetsmiljö.

Ett ännu större problem som dessutom är ganska unikt för just cyklingen är att deras funktionärer ganska ofta skadar sina tävlande istället, det måste också stoppas och göras helt omöjligt för såhär kan vi inte ha det:
Visa bilaga 761534

För att inte tala om andra livsfarliga sabotage med höbalar och traktorer mitt i vägen:
Visa bilaga 761535
Visa bilaga 761536
Du gör dig rätt löjlig. Men, det är ditt val (och inte olagligt). Har cykelfans klubbar där medlemmarna letar upp andra för att slåss?

Att folk beter sig illa är dåligt. Det händer även på cykeltävlingar. Få ursäktar dåligt beteende. Men när det gäller fotboll är det tyvärr inget ovanligt. Jag tror inte polisen betraktar cykeltävlingar som högriskevrnemang? Vad tror du (varsågod och fortsätt att bete dig som du gör...)?

Jag fattar vad ni greppar efter men det är omöjligt att ha ”full kontroll”. Inte ens DDR lyckades med det trots 4 stasiagenter per invånare.

Det går helt enkelt inte att idiotsäkra ett event som drar 40 000 personer. Zoomar man ut lite så ser man att det inte är så farligt ändå, sett till omständigheterna. Det sker fler ordningsstörningar på valfri musikfestival än på fotbollsmatcher. Sen kan man absolut välja att zooma in på enskilda händelser och förstora upp detta, precis som jag gjorde med cykeltävlingarna här ovan, men det är inte riktigt rättvist eller talande för sporten i sin helhet eller det nettopositiva avtryck den ändå gör på samhället.

Om din granne kör för fort eller misshandlar någon på stan så är det inte du som ska stå till svars för det. Inte heller är det Trafikverket som gjort för lite för att förhindra att fortkörning ens är teoretiskt möjligt.

Nä, det är ju inte så farligt om NÅN ANNAN får en glasflaska i huvudet. 39999 har ju INTE fått en glasflaska i huvudet!
Vi kan inte skydda oss mot meteoriter så lika bra att låta detta fortgå, år efter år.
Kriminellt beteende ledde till ett avbrott och vinst (för den sida som slängde flaskan). Dvs ett optimalt utfall för den som slängde flaskan (och som troligtvis inte kommer få ett straff öht).

"Härligt med [högrisk]engagemang."
"Jamen, cyklister ramlar ju omkull!?"

ALLA derbyn är problematiska högriskevenemang. Det är inte "enskilda händelser. Att anse att ALLA högriskevenemang är "enskilda" är att AKTIVT tona ned problematiken. Så beter man sig om man INTE vill lösa problem.

Du har nog rätt ändå.
Du får knappt ens stå upp, men visst. Det finns ett lag (!) som sjunger lite innan match. Det är dock en rest som lyckats hålla sig kvar trots alla försök att kväva supporterkulturen. Hade dom kunnat hade dom förbjudit både halsdukar, färger och sång också.

Du får knappt ens stå upp, men visst. Det finns ett lag (!) som sjunger lite innan match. Det är dock en rest som lyckats hålla sig kvar trots alla försök att kväva supporterkulturen. Hade dom kunnat hade dom förbjudit både halsdukar, färger och sång också.
Är det bara jag som tycker att du verkar lite insnöad och enögd?

Stackars fotbollssupportrar... Alla är emot dem. När de bara försöker bygga upp svensk ekonomi med sitt alternativa pantande...

Nä, det är ju inte så farligt om NÅN ANNAN får en glasflaska i huvudet. 39999 har ju INTE fått en glasflaska i huvudet!
Vi kan inte skydda oss mot meteoriter så lika bra att låta detta fortgå, år efter år.
Kriminellt beteende ledde till ett avbrott och vinst (för den sida som slängde flaskan). Dvs ett optimalt utfall för den som slängde flaskan (och som troligtvis inte kommer få ett straff öht).

"Härligt med [högrisk]engagemang."
"Jamen, cyklister ramlar ju omkull!?"

ALLA derbyn är problematiska högriskevenemang. Det är inte "enskilda händelser. Att anse att ALLA högriskevenemang är "enskilda" är att AKTIVT tona ned problematiken. Så beter man sig om man INTE vill lösa problem.
Min poäng är att du kan göra vad som helst och gå hur långt som helst. Någon kommer fortfarande att komma på ett nytt sätt att vara en idiot på. Varför har vi annars fortfarande idioter som kör för fort och får böter? Eller folk som knarkar? Vill du ta deras fängelsestraff och böter? Nej? Jag tänkte väl det, eftersom som du säger så var det 39 999 personer där som inte kastade flaskor. Det är den personen som ska straffas. Klubben, övriga supportrar och annat folk som sköter sig ska inte göra det. EXAKT samma anledning till varför inte Jumbo Visma ska straffas för att någon åskådare med Jumbo Visma-färger i ansiktet springer utanför staketet och fäller en tävlande för EF.

Kollektiv bestraffning kallas det och det har aldrig fungerat eller gjort samhället bättre någonstans i världen. Speciellt i en demokrati.

Det är lätt att tänka att det här sker ”någon annan stans”, det är en sport man själv skiter i, och så har man inga egna upplevelser utan allt baseras på vad man har hört. I din värld är fotbollen total anarki. Det finns ingen ordning alls. Men om du går på en så kallad högriskmatch så får du se med egna ögon att barnfamiljer och ”huliganer” fint står i kö för att visiteras och 99,9% sköter sig 99,9% av tiden. Men om du bara zoomar in på skandaler så får man lätt en annan uppfattning än verkligheten, speciellt eftersom det sker ”där borta”. Då är det lätt att skandera att man måste kalla in militären och ge order om att skjuta skarpt så fort någon så mycket som använder en svordom inne på arenan. Det är därför jag försöker illustrera samma dumma logik på något mer relaterbart för användare här inne. Alltså cykeltävlingar.

Är det bara jag som tycker att du verkar lite insnöad och enögd?
Menar bara att det är dumt att använda brittisk fotboll som exempel på hur det bör vara. En sport som där borta ägs av diktaturer som bidrar till mer ont i världen än något annat. Publiken finns inte i England, den finns i Kina. Det är en själlös sport som hålls vid liv av turister som lägger otroliga summor. Inte direkt så vi gör här i Sverige när det kommer till idrott och föreningar som här är mycket mer tillgängligt för alla.

Men jag förstår att det är off topic gällande diskussionen till viss del. Det är dock ett exempel på där man har dödat sporten totalt med alla förbud och restriktioner men där det iallafall sker en massa skit trots det. England är inte direkt kända för att inte ha huliganer, och detta trots att alla tvingas sitta ner och flaggor/tyg anses livsfarligt för säkerheten.

Min poäng är att du kan göra vad som helst och gå hur långt som helst. Någon kommer fortfarande att komma på ett nytt sätt att vara en idiot på. Varför har vi annars fortfarande idioter som kör för fort och får böter? Eller folk som knarkar? Vill du ta deras fängelsestraff och böter? Nej? Jag tänkte väl det, eftersom som du säger så var det 39 999 personer där som inte kastade flaskor. Det är den personen som ska straffas. Klubben, övriga supportrar och annat folk som sköter sig ska inte göra det. EXAKT samma anledning till varför inte Jumbo Visma ska straffas för att någon åskådare med Jumbo Visma-färger i ansiktet springer utanför staketet och fäller en tävlande för EF.
Och vi försöker begränsa idioternas idioti. En domare (!) fick en flaska i huvudet (!), eftersom en klack inte gillade det! Tror du ingen annan i klacken märkte detta!? :) Tror du att klacken tänkte: "Vem är det här? Vad gör han med en otillåten flaska? Oj, han verkar vilja kasta den. Oj, där kastade han den visst. Så det kan gå."
Och du jämför det med en fartkamera? :)
Kollektiv bestraffning kallas det och det har aldrig fungerat eller gjort samhället bättre någonstans i världen. Speciellt i en demokrati.
Är det en bestraffning att köra förbi en fartkamera? Känner du dig kränkt?
Det är lätt att tänka att det här sker ”någon annan stans”, det är en sport man själv skiter i, och så har man inga egna upplevelser utan allt baseras på vad man har hört. I din värld är fotbollen total anarki.
Du har ingen aning om min värld. Eller nån annans för den delen. Polisen anser att derbyn är farliga. De få gånger jag råkat missa att det är derbyn och jag åker tex tunnelbana önskar jag att dumhet vore belagt med automatiskt omhändertagande. Har du INGA egna upplevelser av fotbolls"supportrar" som beter sig väldigt dåligt (utan att det blir rubriker) är du nog en del av problemet.
Det finns ingen ordning alls. Men om du går på en så kallad högriskmatch så får du se med egna ögon att barnfamiljer och ”huliganer” fint står i kö för att visiteras och 99,9% sköter sig 99,9% av tiden. Men om du bara zoomar in på skandaler så får man lätt en annan uppfattning än verkligheten, speciellt eftersom det sker ”där borta”. Då är det lätt att skandera att man måste kalla in militären och ge order om att skjuta skarpt så fort någon så mycket som använder en svordom inne på arenan. Det är därför jag försöker illustrera samma dumma logik på något mer relaterbart för användare här inne. Alltså cykeltävlingar.
Om du inte märkt det så händer det väldigt lite (=ingenting) när en supporter (med andra supportrars goda minne) beter sig illa.
Klubbarna tycker det är "härligt med engagemang" och att ingenting händer.
Det är logiskt att dumheterna fortsätter att hagla när ingen gör nåt åt det.

Tror du att nån skulle protestera om en idiot som förstört för nån cyklist blev portad från cykeltävlingar? :) Såklart inte. Men du försvarar gärna de idioter som förstör fotbollsmatcher.

Såklart är det inte idioterna som förstör utan de som försöker stoppa idioterna/idiotin...

England är inte direkt kända för att inte ha huliganer, och detta trots att alla tvingas sitta ner och flaggor/tyg anses livsfarligt för säkerheten.
Tycker nog de till stor del har kommit till rätta med huliganismen i England. Det var förskräckligt för ett par decennier sedan. Läktarna verkar fortfarande fyllas och stämningen på matcherna är hög. Vet inte hur många av dessa som är kineser eller araber.

Och vi försöker begränsa idioternas idioti. En domare (!) fick en flaska i huvudet (!), eftersom en klack inte gillade det! Tror du ingen annan i klacken märkte detta!? :) Tror du att klacken tänkte: "Vem är det här? Vad gör han med en otillåten flaska? Oj, han verkar vilja kasta den. Oj, där kastade han den visst. Så det kan gå."
Och du jämför det med en fartkamera? :)

Är det en bestraffning att köra förbi en fartkamera? Känner du dig kränkt?

Du har ingen aning om min värld. Eller nån annans för den delen. Polisen anser att derbyn är farliga. De få gånger jag råkat missa att det är derbyn och jag åker tex tunnelbana önskar jag att dumhet vore belagt med automatiskt omhändertagande. Har du INGA egna upplevelser av fotbolls"supportrar" som beter sig väldigt dåligt (utan att det blir rubriker) är du nog en del av problemet.

Om du inte märkt det så händer det väldigt lite (=ingenting) när en supporter (med andra supportrars goda minne) beter sig illa.
Klubbarna tycker det är "härligt med engagemang" och att ingenting händer.
Det är logiskt att dumheterna fortsätter att hagla när ingen gör nåt åt det.

Tror du att nån skulle protestera om en idiot som förstört för nån cyklist blev portad från cykeltävlingar? :) Såklart inte. Men du försvarar gärna de idioter som förstör fotbollsmatcher.
Samtliga påståenden från dig här är fullständigt felaktiga. Men jag ska försöka bemöta det ändå med tålamod.

Självklart reagerar dom runtomkring. Det hade du också vetat om du själv gått på en match någon gång. Den som kastar in föremål på planen får stryk av supportrarna runt omkring om det sker på ståplats och utförs av en ”icke-medlem”, är det en egen ”medlem” hanteras det också internt. Det är så det ser ut. Sker det på annan plats än i ”klacken”/ståplats där supporterföreningarna och ”huliganerna” finns pekas personen ut och överlämnas till matchvärdarna, som sedan ser till att väktare för ut personen och grips av polis. Hela jävla arenan skanderar ”UT MED PACKET”. Det gäller annat stök också som kan uppstå. UTÖVER detta direkta agerande från människorna omkring idioten så spelar polisen som sagt in ALLT som händer på läktaren med flera kameror i full HD. Det går inte att gömma sig i massan. Den här personen kommer att åtalas. Man har testat att dra pistol på svenska läktare från polisens håll innan men det finns inget behov av det, det gjorde verkligen inte saken bättre. Men nu handlade ju diskussionen också om vad man kan göra för att det inte ska kunna ske, inte vad som händer efteråt, eller hur? Så nu när du fått svar på att det visst inte tolereras av folket på läktaren ELLER ignoreras av rättssystemet, kommer du att dra tillbaka detta uttalande? Återigen så kan du inte greppa abstrakta analogier utan du tror på riktigt att jag jämför en fartkamera (en åtgärd som ska förhindra brott) med att kasta en glasflaska i huvudet på någon? Det finns som sagt redan ordentliga långtgående åtgärder på plats för att förhindra att det skulle ske. Frågan är vad du hade velat göra ytterligare utöver att förbjuda försäljning av glasflaskor, väskförbud och visitation innan matchen? Vad tror du är den slutgiltiga lösningen som skulle förhindra någon att någonsin kasta en glasflaska i huvudet på en domare igen? Vad är det du vill ska ske? Hur ofta får domare glasflaskor i huvudet på svenska fotbollsmatcher? Tror du på riktigt att det är något som sker varje match eller ens varje derby? Tror du också själv på att detta är något alla var medvetna om skulle ske, eller var medvetna om att det skedde men valde att låta bli att ingripa (ett kast som också sker blixtsnabbt mitt under pågående match som alla är upptagna med att kolla på) och istället fick han massa high fives och bjöds på öl efteråt?

Det är ingen bestraffning att köra förbi en fartkamera. Vet inte hur du vände det till det faktiskt. Problemet är att folk ju kör för fort TROTS att det finns fartkameror. Alltså ska vi då dra slutsatsen att dessa kameror inte fungerar som preventiv åtgärd? Självklart inte. Det är bara idiotens eget fel att han körde för fort. Det går liksom inte att stoppa oavsett vad man gör. Till och med kan konsekvensen av att blåsa upp problemet med fortkörning göra att åtgärderna blir oproportionerligt stora sett till det egentliga problemet det försöker förhindra.

Klubbarna sitter heller inte på händerna och ”gör ingenting”. Återigen ett helt felaktigt påstående. Det förs konstant dialoger med supportrar och supporterföreningar. Både mellan klubben, supportrarna och polisen. Klubben hyllar inte beteendet eller uppmuntrar till det. Det tas tag i och på detta konstruktiva sätt har vi också sluppit mängder av incidenter, bråk och annat stök. Det är ett bra sätt att jobba på som fungerar. Men tro inte att klubben inte bryr sig eller gör något. Då har du bara noll koll eller ljuger medvetet. Länka annars till uttalandet om att detta är ett ”härligt beteende” från klubben. Du kommer bara att hitta det motsatta.

Jag försvarar återigen inte idiotbeteende. Jag säger bara att det inte är ett samhällshotande problem som kräver att militären ska bevaka fotbollsarenor för att det är så otroligt livshotande farligt att sätta sin fot där på matchdag. Väljer man, som jag gjorde i mitt tidigare exempel, enstaka händelser från tex cykeltävlingar kan man också få dessa event att framstå som rena helvetet på jorden. Sanningen är tvärt om.

Om du tycker problemet är bröl, sång och hoppande på tunnelbanan före/efter match så får du gärna fråga hur bönderna på franska landsbygden upplever Tour de France. Det är samma sak där. Förstår att det kanske stör lite om man inte är beredd på det, men det är inget som skadar samhället i det långa loppet att några är glada och firar en stund. Om så vore fallet borde vi stänga alla krogar omedelbart. Det är ett större problem än fotbollsmatcher.

Samtliga påståenden från dig här är fullständigt felaktiga. Men jag ska försöka bemöta det ändå med tålamod.
Okej.
Självklart reagerar dom runtomkring. Det hade du också vetat om du själv gått på en match någon gång. Den som kastar in föremål på planen får stryk av supportrarna runt omkring om det sker på ståplats och utförs av en ”icke-medlem”, är det en egen ”medlem” hanteras det också internt. Det är så det ser ut.
Så, vem fick stryk pga denna flaskkastning? Fick nån stryk? Inte det?
Har nån fått stryk pga all idioti kring derbyna? Inte det heller? Okej.
Sker det på annan plats än i ”klacken”/ståplats där supporterföreningarna och ”huliganerna” finns pekas personen ut och överlämnas till matchvärdarna, som sedan ser till att väktare för ut personen och grips av polis. Hela jävla arenan skanderar ”UT MED PACKET”. Det gäller annat stök också som kan uppstå. UTÖVER detta direkta agerande från människorna omkring idioten så spelar polisen som sagt in ALLT som händer på läktaren med flera kameror i full HD. Det går inte att gömma sig i massan. Den här personen kommer att åtalas. Man har testat att dra pistol på svenska läktare från polisens håll innan men det finns inget behov av det, det gjorde verkligen inte saken bättre.
Är det ofta supportergruppen lämnar ut nån? Inte så vanligt? När hände det senast? Du vet inte? Okej.
Men nu handlade ju diskussionen också om vad man kan göra för att det inte ska kunna ske, inte vad som händer efteråt, eller hur? Så nu när du fått svar på att det visst inte tolereras av folket på läktaren ELLER ignoreras av rättssystemet, kommer du att dra tillbaka detta uttalande?
Det görs ju inget. Vare sig från klubbarna eller supportergrupperna.
Återigen så kan du inte greppa abstrakta analogier utan du tror på riktigt att jag jämför en fartkamera (en åtgärd som ska förhindra brott) med att kasta en glasflaska i huvudet på någon?
Du jämförde cykeltävlingar med fotboll(skaos)!!!
Fartkameror används för att hålla nere hastigheten, för att stävja idioter från att köra för fort! :)
Det finns som sagt redan ordentliga långtgående åtgärder på plats för att förhindra att det skulle ske.
När började dessa åtgärder? Efter att flaskan träffade domaren i huvudet? För senaste årwn har det inte hänt så mycket.
Frågan är vad du hade velat göra ytterligare utöver att förbjuda försäljning av glasflaskor, väskförbud och visitation innan matchen?
Stänga av dylika idioter på livstid? Böter för klubbar vars "supportrar" uppför sig som huliganer?
Vad tror du är den slutgiltiga lösningen som skulle förhindra någon att någonsin kasta en glasflaska i huvudet på en domare igen? Vad är det du vill ska ske?
Att klubbar gör nåt åt peoblemet istf uppskattar engagemanget.
Hur ofta får domare glasflaskor i huvudet på svenska fotbollsmatcher?
Bra argument!!! 🤣🤣🤣
Tror du på riktigt att det är något som sker varje match eller ens varje derby? Tror du också själv på att detta är något alla var medvetna om skulle ske, eller var medvetna om att det skedde men valde att låta bli att ingripa (ett kast som också sker blixtsnabbt mitt under pågående match som alla är upptagna med att kolla på) och istället fick han massa high fives och bjöds på öl efteråt?
VARJE derby är det problem för polisen och vanligt folk som ska åka tunnelbana eller buss. "Enskilda händelser." är din ytterst subjektiva upplevelse.
Det är ingen bestraffning att köra förbi en fartkamera. Vet inte hur du vände det till det faktiskt. Problemet är att folk ju kör för fort TROTS att det finns fartkameror.
Absolut. Skulle de ha kört bättre utan kamerorna? Inget är idiotsäkert. Att göra ingenting är idiotiskt.
Alltså ska vi då dra slutsatsen att dessa kameror inte fungerar som preventiv åtgärd? Självklart inte. Det är bara idiotens eget fel att han körde för fort. Det går liksom inte att stoppa oavsett vad man gör. Till och med kan konsekvensen av att blåsa upp problemet med fortkörning göra att åtgärderna blir oproportionerligt stora sett till det egentliga problemet det försöker förhindra.
Blanda inte in mig i dina killgissningar. :) DU får gissa bäst fan du vill.
Tror du inte straffet för fortkörning motivrrar en förare? 1000 kr eller avtaget körkort och beslagtagen bil? Kör hen likadant? Vad tror "vi"?
Klubbarna sitter heller inte på händerna och ”gör ingenting”. Återigen ett helt felaktigt påstående. Det förs konstant dialoger med supportrar och supporterföreningar.
Men så bra! Dialog! Inga resultat men det pratas! :) Dåså! Problemet diskuterat och ignorerat!
Både mellan klubben, supportrarna och polisen. Klubben hyllar inte beteendet eller uppmuntrar till det. Det tas tag i och på detta konstruktiva sätt har vi också sluppit mängder av incidenter, bråk och annat stök. Det är ett bra sätt att jobba på som fungerar. Men tro inte att klubben inte bryr sig eller gör något. Då har du bara noll koll eller ljuger medvetet. Länka annars till uttalandet om att detta är ett ”härligt beteende” från klubben. Du kommer bara att hitta det motsatta.
Aha, så detta konstruktiva sätt har lett till att inget hänt, derbyna är derbyn precis som vanligt och nu har en domare fått en flaska i huvudet utan att nån i klacken fått ett straff. :)
Om du inte sett några klubbars muntliga beklaganden (utan uppbackning i reella åtgärder, såklart) efter senaste årens stök är du knappast mottaglig för verkligheten.
Jag försvarar återigen inte idiotbeteende.
Jo, det gör du. Du jämför detta konstanta beteende med cykeltävlingar!
Jag säger bara att det inte är ett samhällshotande problem som kräver att militären ska bevaka fotbollsarenor för att det är så otroligt livshotande farligt att sätta sin fot där på matchdag.
Så, jag ljuger men du ljuger inte när du insinuerar att militären (!) ska ingripa mot fotbollshuliganer? Okej.
Väljer man, som jag gjorde i mitt tidigare exempel, enstaka händelser från tex cykeltävlingar kan man också få dessa event att framstå som rena helvetet på jorden. Sanningen är tvärt om.
ALLA (100%) derbyn är fortfarande "enstaka händelser" i din värld.
Sanningem är att det flödar med kärlek i klacken. Och lite förbjuden pyroteknik (inte samhällshotande) och nån flaska som råkar träffa en domare. Inte alls samhällshotande!
Om du tycker problemet är bröl, sång och hoppande på tunnelbanan före/efter match så får du gärna fråga hur bönderna på franska landsbygden upplever Tour de France. Det är samma sak där. Förstår att det kanske stör lite om man inte är beredd på det, men det är inget som skadar samhället i det långa loppet att några är glada och firar en stund. Om så vore fallet borde vi stänga alla krogar omedelbart. Det är ett större problem än fotbollsmatcher.
Och här jämför du brölande/fulla/hotfulla supportrar med cykelfans på franska landsbygden. :) "Samma sak". :)

Finns liksom inte mer att säga!

Okej.

Så, vem fick stryk pga denna flaskkastning? Fick nån stryk? Inte det?
Har nån fått stryk pga all idioti kring derbyna? Inte det heller? Okej.

Är det ofta supportergruppen lämnar ut nån? Inte så vanligt? När hände det senast? Du vet inte? Okej.

Det görs ju inget. Vare sig från klubbarna eller supportergrupperna.

Du jämförde cykeltävlingar med fotboll(skaos)!!!
Fartkameror används för att hålla nere hastigheten, för att stävja idioter från att köra för fort! :)

När började dessa åtgärder? Efter att flaskan träffade domaren i huvudet? För senaste årwn har det inte hänt så mycket.

Stänga av dylika idioter på livstid? Böter för klubbar vars "supportrar" uppför sig som huliganer?

Att klubbar gör nåt åt peoblemet istf uppskattar engagemanget.

Bra argument!!! 🤣🤣🤣

VARJE derby är det problem för polisen och vanligt folk som ska åka tunnelbana eller buss. "Enskilda händelser." är din ytterst subjektiva upplevelse.

Absolut. Skulle de ha kört bättre utan kamerorna? Inget är idiotsäkert. Att göra ingenting är idiotiskt.

Blanda inte in mig i dina killgissningar. :) DU får gissa bäst fan du vill.
Tror du inte straffet för fortkörning motivrrar en förare? 1000 kr eller avtaget körkort och beslagtagen bil? Kör hen likadant? Vad tror "vi"?

Men så bra! Dialog! Inga resultat men det pratas! :) Dåså! Problemet diskuterat och ignorerat!

Aha, så detta konstruktiva sätt har lett till att inget hänt, derbyna är derbyn precis som vanligt och nu har en domare fått en flaska i huvudet utan att nån i klacken fått ett straff. :)
Om du inte sett några klubbars muntliga beklaganden (utan uppbackning i reella åtgärder, såklart) efter senaste årens stök är du knappast mottaglig för verkligheten.

Jo, det gör du. Du jämför detta konstanta beteende med cykeltävlingar!

Så, jag ljuger men du ljuger inte när du insinuerar att militären (!) ska ingripa mot fotbollshuliganer? Okej.

ALLA (100%) derbyn är fortfarande "enstaka händelser" i din värld.
Sanningem är att det flödar med kärlek i klacken. Och lite förbjuden pyroteknik (inte samhällshotande) och nån flaska som råkar träffa en domare. Inte alls samhällshotande!

Och här jämför du brölande/fulla/hotfulla supportrar med cykelfans på franska landsbygden. :) "Samma sak". :)

Finns liksom inte mer att säga!
Nej, det finns verkligen inget mer att säga. Du kan dock kröna dig kungen av halmdockor. Men som sagt, verkligheten finns där och väntar om du någonsin vill se hur det verkligen fungerar. Än är det inte förbjudet att gå på fotbollsmatcher iallafall. Och faktiskt väldigt trevligt!

Edit: Kunde ändå inte hålla mig. Du tror alltså inte att avstängningar sker? Då förstår jag helt plötsligt hur du har fått för dig alla andra felaktigheter också. Du har iallafall ingen koll och bör inte komma med påståenden om hur det ser ut eller inte. Då ljuger du bara, omedvetet eller ej. Men nu kommer jag inte att ödsla mer tid på detta.

Nej, det finns verkligen inget mer att säga. Du kan dock kröna dig kungen av halmdockor. Men som sagt, verkligheten finns där och väntar om du någonsin vill se hur det verkligen fungerar. Än är det inte förbjudet att gå på fotbollsmatcher iallafall. Och faktiskt väldigt trevligt!
Så, den som kastade flaskan fick alltså INTE stryk och allt du skrivit är mao bara trams för att du vill att problemen ska fortsätta. Bra där!

Håll god ton tack, och lägg inte orden i munnen på mig något mer är du snäll.
Du påstod att såna som gör dylika saker (som att kasta glasflaskornpå domare) får stryk.
Jag påstår att de inte får stryk. Eller ens tillrättavisas. Mig veterligen har ingen straffats för detta tilltag. Internt eller "externt". Du vägrar kommentera eller besvara min fråga.

Lägg inte ut en massa betydelselösa ord om du inte vill att nån ska läsa dem (och möjligen använda dem mot dig).

Screenshot_20250407_151948_Chrome.webp

DU vill inte säga nånting. Du påstår en sak, och när jag ber om exempel får jag inget. :) "Det finns verkligen inget mer att säga" (om att det du påstår händer inte händer i verkligheten).

Självklart reagerar dom runtomkring. Det hade du också vetat om du själv gått på en match någon gång. Den som kastar in föremål på planen får stryk av supportrarna runt omkring om det sker på ståplats och utförs av en ”icke-medlem”, är det en egen ”medlem” hanteras det också internt. Det är så det ser ut. Sker det på annan plats än i ”klacken”/ståplats där supporterföreningarna och ”huliganerna” finns pekas personen ut och överlämnas till matchvärdarna, som sedan ser till att väktare för ut personen och grips av polis. Hela jävla arenan skanderar ”UT MED PACKET”. Det gäller annat stök också som kan uppstå.
Är du säker på att det är så det går till? Lämnas supportrar som bryter mot ordningslagen över till väktare och polis? https://www.svt.se/sport/fotboll/aik-anstalld-polisanmald-efter-kaoset-i-helsingborg

En av anmälningarna är upprättad mot en AIK-anställd, klubbens SLO (Supporter Liaison Officer), för våld mot tjänsteman efter att ha delat ut två knuffar och knytnävsslag mot en ordningsvakt.

"Det har varit upprörda känslor efter matchen och det har utdelats betongslag från en ordningsvakt som har träffat honom på handen, säger AIK:s VD...

Vår syn i AIK är givetvis att vi står bakom vår SLO och den historiebeskrivning som han har gett mig.

Det har eskalerat utifrån de metoder och den strategi som polisen helt plötsligt har valt att använda. För mig är det kontraproduktivt, det ger en omvänd effekt. De piskar upp stämningen mellan supportrar och polis istället för att sätta sig ner och ha en dialog."

Klubben gör verkligen allt (för att skylla sina problem på polisen)! Våld mot tjänsteman är ju inte nåt som hotar samhället, har jag läst...

Du påstod att såna som gör dylika saker (som att kasta glasflaskornpå domare) får stryk.
Jag påstår att de inte får stryk. Eller ens tillrättavisas. Mig veterligen har ingen straffats för detta tilltag. Internt eller "externt". Du vägrar kommentera eller besvara min fråga.

Lägg inte ut en massa betydelselösa ord om du inte vill att nån ska läsa dem (och möjligen använda dem mot dig).
Det finns att läsa. Jag som supporter berättar för dig hur det fungerar i verkligheten, men det är oerhört svårt för mig att bevisa för dig hur det går till på läktaren. Speciellt när du inte vill ta in något annat än din egna verklighetsuppfattning. Det finns dock arkiverat med uttalanden från klubben. Det finns också dokumenterat vilka samarbeten och dialoger som sker mellan supporterföreningarna och klubben. Det är bara att söka upp. Det är dock inte deras ansvar eller uppgift att straffa personen som begår brott. Det är polisens och rättsväsendets uppgift. Även där finns det mängder av publik information i form av domar du kan hitta. Att påstås att ingen straffas, det är nonsens om något. Att påstå att det hyllas av klubben är ren lögn.

Att ingen hunnit straffas för flaskkastningen som hände under eftermiddagen igår har inte klubben med att göra. Jag vet inte vilket samhälle du vill ha, men i en demokrati och rättssäker stat så tar sådana saker tid. Det är först ett arbete för polisen som sedan kallar personen till eventuellt förhör, med mera. Sedan ska det ske en rättegång. Vi har inte mobblynchning på läktarna som tur är. Men visst händer det att folk får stryk om dom inte beter sig enligt överenskomna regler supportrar och klubben emellan. Dock är det heller inget jag försvarar eller lyfter som gott exempel. Även dessa bör straffas i en rättsstat.

Jag tror på dialog och inte våld eller kollektiv bestraffning. Kan dock inte uttala mig om denna flaskkastare specifikt fick stryk eller ej. Detta då jag inte ens uppfattat att det var en flaska som kastats in, och det var det ingen i min närhet som gjorde heller, om än vart den skulle ha kommit ifrån eller hamnat. Har du uppgifter om det får du gärna lämna det till polisen som kan använda det i sitt utredningsarbete. Men det har dom som sagt förmodligen redan stenkoll på.

Se så, mina påståenden går att kolla upp och verifiera. Dina går inte. Vill du försöka backa upp dina påståenden nu istället? Gäller samtliga du spridit här i tråden nu.

I gårdagens fall fick ju beteendet även en matchavgörande betydelse. Det kan inte rättsväsendet hantera, utan där måste förbundet gå in och straffa föreningen vars supportrar orsakade det hela. Det var det MrSthlms förslag som startade hela debatten rörde.

En av anmälningarna är upprättad mot en AIK-anställd, klubbens SLO (Supporter Liaison Officer), för våld mot tjänsteman efter att ha delat ut två knuffar och knytnävsslag mot en ordningsvakt.

"Det har varit upprörda känslor efter matchen och det har utdelats betongslag från en ordningsvakt som har träffat honom på handen, säger AIK:s VD...

Vår syn i AIK är givetvis att vi står bakom vår SLO och den historiebeskrivning som han har gett mig.

Det har eskalerat utifrån de metoder och den strategi som polisen helt plötsligt har valt att använda. För mig är det kontraproduktivt, det ger en omvänd effekt. De piskar upp stämningen mellan supportrar och polis istället för att sätta sig ner och ha en dialog."

Klubben gör verkligen allt (för att skylla sina problem på polisen)! Våld mot tjänsteman är ju inte nåt som hotar samhället, har jag läst...
Haha, om du har någon koll alls så vet du vad en SLO är och gör. Det är en person som för dialog med polisen för att deeskalera situationer och undvika bråk och att folk kommer till skada. Som polisens dialogpoliser. Tvärt emot problemmakare. Att sedan citera att han ska ha blivit slagen av polisen med batong gör inte ditt argument starkare för att det här är något problematiskt.

Sidospår: Det är också dokumenterat (med film, inga lösa ord) att polisen gärna både slår och pepparsprayar oskyldiga förbipasserande som inte ens har med fotboll att göra. Se exempel på den här tjejen som drabbats.

När jag går på match är det inte SLO:er jag är rädd för. Det är dom jag som icke engagerad vanlig supporter söker skydd hos, om något skulle hända. Det är också en sådan person du kan ta tag i om du tex ser någon som gör något otillåtet och inte själv vågar ingripa. Det är dock inte deras fel att det kastas flaskor. Det här är fotbollens fartkameror. Det är inte fartkamerornas fel att folk kör för fort, som
vi redan avhandlat.

Nu får du sluta komma med verklighetsfrånvända påståenden.

Det finns att läsa. Jag som supporter berättar för dig hur det fungerar i verkligheten, men det är oerhört svårt för mig att bevisa för dig hur det går till på läktaren. Speciellt när du inte vill ta in något annat än din egna verklighetsuppfattning. Det finns dock arkiverat med uttalanden från klubben. Det finns också dokumenterat vilka samarbeten och dialoger som sker mellan supporterföreningarna och klubben. Det är bara att söka upp. Det är dock inte deras ansvar eller uppgift att straffa personen som begår brott. Det är polisens och rättsväsendets uppgift. Även där finns det mängder av publik information i form av domar du kan hitta. Att påstås att ingen straffas, det är nonsens om något. Att påstå att det hyllas av klubben är ren lögn.
Vem har blivit straffad för att han slängde en glasflaska på domaren?
Har nån blivit straffad för detta tilltag?
Finns det ett arkiverat samtal med denne person?
Att ingen hunnit straffas för flaskkastningen som hände under eftermiddagen igår har inte klubben med att göra.
Så, du tror att nån KOMMER att straffas för detta tilltag?
Har du nåt exempel på att någon någonsin straffats (av klubben/supportrarna) för dylika tilltag?
Jag vet inte vilket samhälle du vill ha, men i en demokrati och rättssäker stat så tar sådana saker tid.
Är det mer rättssäkert att supportrarna och inte rättsväsendet (!) straffar en person som kastat en glasflaska på en domare?
Det är först ett arbete för polisen som sedan kallar personen till eventuellt förhör, med mera. Sedan ska det ske en rättegång. Vi har inte mobblynchning på läktarna som tur är.
Nä, "tur" att det bara kastas flaskor på domarna på läktarna...
Men visst händer det att folk får stryk om dom inte beter sig enligt överenskomna regler supportrar och klubben emellan. Dock är det heller inget jag försvarar eller lyfter som gott exempel. Även dessa bör straffas i en rättsstat.
När hände detta senast? Du påstår ju att supportrarna själva håller ordning! Nåt som verkligen inte syna utåt.
Jag tror på dialog och inte våld eller kollektiv bestraffning. Kan dock inte uttala mig om denna flaskkastare specifikt fick stryk eller ej. Detta då jag inte ens uppfattat att det var en flaska som kastats in, och det var det ingen i min närhet som gjorde heller, om än vart den skulle ha kommit ifrån eller hamnat. Har du uppgifter om det får du gärna lämna det till polisen som kan använda det i sitt utredningsarbete. Men det har dom som sagt förmodligen redan stenkoll på.
Om man pratat i flera år och det inte blir bättre, är lösningen MER prat?
Jag vet inte vem som kastade flaskan. Det är ju DU som påstår att supportrarna håller koll på idioterna! :)
Se så, mina påståenden går att kolla upp och verifiera. Dina går inte. Vill du försöka backa upp dina påståenden nu istället? Gäller samtliga du spridit här i tråden nu.
Du påstår en massa. Men kan inte svara på en enda fråga. :) Du jämför också stökiga huliganer i tunnelbanan (vilket händer VARJE DERBY!) med franska landsbygden! "Enstaka händelser."

Ska jag backa mitt påstående om att polisen betraktar VARJE derby som ett högriskevenemang? :)
Vill du ha en länk till Nasa som säger att jorden inte är platt också?

I gårdagens fall fick ju beteendet även en matchavgörande betydelse. Det kan inte rättsväsendet hantera, utan där måste förbundet gå in och straffa föreningen vars supportrar orsakade det hela. Det var det MrSthlms förslag som startade hela debatten rörde.
Varför skulle kollektiv bestraffning fungera i just det här exemplet, men inte någon annanstans i världen? Om det skulle leda till att motståndarlaget vann om någon supporter kastade in något från läktaren så skulle vi inte se en minskning av flygande flaskor som någon redan tog upp tidigt.

Varför var matchavbrottet matchavgörande för AIK men inte Norrköping? Förstår inte vad du menar där.

Haha, om du har någon koll alls så vet du vad en SLO är och gör. Det är en person som för dialog med polisen för att deeskalera situationer och undvika bråk och att folk kommer till skada. Som polisens dialogpoliser. Tvärt emot problemmakare. Att sedan citera att han ska ha blivit slagen av polisen med batong gör inte ditt argument starkare för att det här är något problematiskt.
Våld mot tjänsteman är alltså okej om man är en SLO, eller? Okej. Låter väldigt deeskalerande att begå brott för att man inte kan kontrollera sina (kollektiva) känslor...

Ja, poliser och ordningsvakter har rätt att använda våld. De är utbildade för det. Orättvist, eller hur!?
Sidospår: Det är också dokumenterat (med film, inga lösa ord) att polisen gärna både slår och pepparsprayar oskyldiga förbipasserande som inte ens har med fotboll att göra. Se exempel på den här tjejen som drabbats.
Ja, det händer att poliser i stökiga situationer gör fel. Trots att de är utbildade. Är det polisen som startat den stökiga situationen?

När jag går på match är det inte SLO:er jag är rädd för. Det är dom jag som icke engagerad vanlig supporter söker skydd hos, om något skulle hända. Det är också en sådan person du kan ta tag i om du tex ser någon som gör något otillåtet och inte själv vågar ingripa. Det är dock inte deras fel att det kastas flaskor. Det här är fotbollens fartkameror. Det är inte fartkamerornas fel att folk kör för fort, som
vi redan avhandlat.
Vad är det som händer, som gör att du söker skydd hos en SLO? Är det de hemska poliserna? Eller andra härliga supportrar från andra klubbar som bara älskar fotboll och inte alls ställer till med problem?
Nu får du sluta komma med verklighetsfrånvända påståenden.
Ge ett exempel. :) Du har lite hamnat på repeat med ditt "verklighetsfrånvända påståenden".

Vem har blivit straffad för att han slängde en glasflaska på domaren?
Har nån blivit straffad för detta tilltag?
Finns det ett arkiverat samtal med denne person?

Så, du tror att nån KOMMER att straffas för detta tilltag?
Har du nåt exempel på att någon någonsin straffats (av klubben/supportrarna) för dylika tilltag?

Är det mer rättssäkert att supportrarna och inte rättsväsendet (!) straffar en person som kastat en glasflaska på en domare?

Nä, "tur" att det bara kastas flaskor på domarna på läktarna...

När hände detta senast? Du påstår ju att supportrarna själva håller ordning! Nåt som verkligen inte syna utåt.

Om man pratat i flera år och det inte blir bättre, är lösningen MER prat?
Jag vet inte vem som kastade flaskan. Det är ju DU som påstår att supportrarna håller koll på idioterna! :)

Du påstår en massa. Men kan inte svara på en enda fråga. :) Du jämför också stökiga huliganer i tunnelbanan (vilket händer VARJE DERBY!) med franska landsbygden! "Enstaka händelser."

Ska jag backa mitt påstående om att polisen betraktar VARJE derby som ett högriskevenemang? :)
Vill du ha en länk till Nasa som säger att jorden inte är platt också?
Jag kommer inte att bemöta varje grej här, men om det är en sak jag vill göra klart för dig är att dialog är den exakta anledningen till att det faktiskt har blivit bättre. Det är det enda som har gjort skillnad om man kollar på läktarvåldet som plågade Sverige under tex 90-talet. Det finns inte längre. Ja, ibland rycker någon ner motståndarsupportrarnas flagga och springer iväg med, men jag tar hellre det än att folk dör. Jag tar det varje dag faktiskt. Jag bryr mig inte om tyg.

Det funkar ju utmärkt när Uefa dömer ut böter och annat när idiotier bränner bengaler och annat stoll i de internationella klubblagsspelet. Så varför skulle inte svenska förbundet kunna göra liknande i det inhemska spelet? Det är inte kollektiv bestraffning, det är klubben (en juridisk person) som döms, för att den inte har kontroll på sin verksamhet.

Som du resonerar skulle det ju innebära att ett företag som ex.vis orsakar en allvarlig miljökatastrof går fritt fr ansvar genom att hävda att det var en anställd som inte följde våra ’regler”. Helt befängt ju. Båda straffas naturligtvis.

Det funkar ju utmärkt när Uefa dömer ut böter och annat när idiotier bränner bengaler och annat stoll i de internationella klubblagsspelet. Så varför skulle inte svenska förbundet kunna göra liknande i det inhemska spelet? Det är inte kollektiv bestraffning, det är klubben (en juridisk person) som döms, för att den inte har kontroll på sin verksamhet.

Som du resonerar skulle det ju innebära att ett företag som ex.vis orsakar en allvarlig miljökatastrof går fritt fr ansvar genom att hävda att det var en anställd som inte följde våra ’regler”. Helt befängt ju. Båda straffas naturligtvis.
Det görs. Varje gång en bengal brinner bötfälls klubben. Lovar att varenda idé du kommer på antingen redan har testats eller är i bruk.

Om det nu fungerar får du gärna förklara varför det ändå brinner bengaler i UEFA-tävlingar som Champions League?

IMG_7723.webp

Jag kommer inte att bemöta varje grej här, men om det är en sak jag vill göra klart för dig är att dialog är den exakta anledningen till att det faktiskt har blivit bättre.
Nä, du är inte mycket för att bemöta (eller backa upp det du skriver).
Det är det enda som har gjort skillnad om man kollar på läktarvåldet som plågade Sverige under tex 90-talet. Det finns inte längre.
Nu är det "bara" bråk/stök vid ALLA derbyn och matchpåverkande våld.
Ja, ibland rycker någon ner motståndarsupportrarnas flagga och springer iväg med, men jag tar hellre det än att folk dör. Jag tar det varje dag faktiskt. Jag bryr mig inte om tyg.
Låter härligt med din typ av fotboll! Inga problem, tydligen! Bättre än på 90-talet (att idag springa från härliga supporters som vill döda dig till din SLO!).

Tillbaka
Topp