Bjuder på lite bilder också. MYCKET tydligare i rörligt format men ni får nöja er med screenshots.
Före (med flaska) vs efter (utan flaska)
(Tänk bort Jonas vinkel på huvudet, jag kollar rakt fram på båda bilderna egentligen)
Positionen ser kanske inte jätteannorlunda ut för ett otränat öga, inget dramatiskt som skett rent visuellt liksom. Handlar ju ändå om några halv och helcentimetrar här och där. Och positionen är inte jätteaero när jag sitter såhär upprätt. Men hade mycket enklare att ”lägga mig” ner mer på cykeln med underarmarna mer horisontellt på styret och huvudet lägre efteråt och att gå ner i bocken osv. Och känner att även upprätt så sitter jag mer aggressivt än tidigare, men fortfarande bekvämt och bra. Känner mig smidigare typ? Som att jag har mer ”rörelse” och frihet att röra mig i den här nya positionen. Kanske för att jag avlastar armarna och händerna mycket mer nu.
Men kolla på foten/hälen, höften, ryggen, böjen på armarna. Framförallt
känns skillnaden mellan dom här två positionerna mer än vad som syns med blotta ögat. Speciellt högerbenet känns som att jag når mycket bättre och kan trycka ner och ”igenom” pedalen med mer kraft/enklare. Stabilare genom hela rörelsen.
Vi lyckades alltså med bedriften att skjuta bak sadeln och ändå förkorta min reach så att det blev mer bekvämt med böjda armar. Tror till och med att jag kan justera bak sadeln lite mer än såhär också, rumpan vill ibland lite längre bak än vad sadeln når nu, men ska testa den här positionen som den är nu ett tag och utvärdera.
Och då har jag ändå kört mycket trial and error själv och tyckte att förra positionen var ”bra” utan speciellt mycket problem efter timlånga rundor. Återstår att se om jag blir mindre svullen/trött i knät jag opererade förra året som annars kunde bli efter långa rundor tidigare. Fick aldrig ont men kände ändå att jag hade ansträngt mig.