Bästa bikefittern i Stockholm för knäskada?

Tack vare den länken kom jag in på klossplattor, och sen in på renodlade landsvägsskör med fästen/hål för både SPD och SPD-SL. En helt ny värld har öppnats igen. Tack!

Edit: Och nu såg jag hur den adaptern du länkade faktiskt ska användas? Mind blown igen! Dags att skaffa renodlade landsvägsskor helt enkelt.

Men varför renodlade landsvägskor? Skor gjort för SPD och man också kan går med låter som än bättre lösning. Själva använder jag (gamla) SPD-skor som var tänkt till cyclocross. Men nuförtiden har alla tillverkare bra SPD-skor pga graveltrenden.

Men då blir inte känslan densamma väl? Om man inte bara väldigt gärna vill ha sina SL-skor på SPD-pedal. Eller är det en adapter som sitter på pedalen? Tror det hade riskerat att påverka hur rättvist mina kraftpedaler visar watten..

Har du borrat då eller hur löste du det?
Jag har även hål för SPD-klossar på mina landsvägsskor, därför jag köpte dom till spinning. Jag fyndade när LBS skulle byta lokal, 50kr för ett par bra Shimanoskor, klossarna var dyrast ;-)

Jag har nyligen testat med just den Shimano-adaptern som länkades till ovan men det funkade inte för mig då klossarna hamnade för långt fram för min smak.

XC skor för mtb är väldigt lika landsvägsskor. Om du tänkt använda spd är det ett bättre val än landsvägskor med en adepter eftersom adeptern gör att skon hamnar en bit upp och inte får bra kontakt med pedalen.
Det gör att skon kan vicka lite i sidled, vilket du absolut inte vill om du har knäproblem.

XC skor för mtb är väldigt lika landsvägsskor. Om du tänkt använda spd är det ett bättre val än landsvägskor med en adepter eftersom adeptern gör att skon hamnar en bit upp och inte får bra kontakt med pedalen.
Det gör att skon kan vicka lite i sidled, vilket du absolut inte vill om du har knäproblem.
Såna landsvägsskor som har båda då som @BigDog pratar om? Så sätter man en cleat nut/klossplatta i själva skon. Det bör väl funka som en vanlig SPD-sko då?

Tänker typ Northwave Core Plus 2? Ser inte ut att vara en inomhussko heller.

Förstår inte varför man skall krångla till det med en landsvägssko som man skall sätta adapter och sen vanlig spd-cleat i. Antar att Northwave Origin Plus 2 är samma sko fast för SPD. Ovandelen ser ju identiskt ut. Jag har haft ett par Shimano LVG-skor med den adaptern som länkades ovan. Kass lösning och bara en nödlösning för inomhuscykling så man har lite skydd runt spd-cleaten. Men jag tror också att den skon hade 5 hål, inte 3 (om jag minns rätt)

Såna landsvägsskor som har båda då som @BigDog pratar om? Så sätter man en cleat nut/klossplatta i själva skon. Det bör väl funka som en vanlig SPD-sko då?

Tänker typ Northwave Core Plus 2? Ser inte ut att vara en inomhussko heller.
Jag har ju aldrig testat andra skor men tycker det funkar bra förutom att gå då men där tänkte jag köra ett "hack" kan fota sen när jag fått till det.

Nu vet jag inte om det är optimalt eller bra för knän etc men det blir åtminstone minimalt med "jox" mellan sko och pedal.

Jag kommer att fortsätta så även med nya cykeln (som är på väg) för att hålla nere kostnaderna. Funderar dock på lite olika alternativ sen när finanserna tillåter men det känns svårt att välja och jag är också orolig för mina knän, har ett som är dåligt.

Förstår inte varför man skall krångla till det med en landsvägssko som man skall sätta adapter och sen vanlig spd-cleat i. Antar att Northwave Origin Plus 2 är samma sko fast för SPD. Ovandelen ser ju identiskt ut. Jag har haft ett par Shimano LVG-skor med den adaptern som länkades ovan. Kass lösning och bara en nödlösning för inomhuscykling så man har lite skydd runt spd-cleaten. Men jag tror också att den skon hade 5 hål, inte 3 (om jag minns rätt)
Ovandelen är ju inte det jag är ute efter utan den stela sulan, och om den är gjord för enbart MTB är den kanske något mjukare också? Speciellt om den är billigare. Då kan man nästan dra slutsatsen att det inte är något kolfiber i den. Det kostar ju tyvärr.

Sen ser ju sulan ut såhär från start på den jag kikade på. Det är alltså inget snack om någon adapter nu utan det finns hål. Man byter bara hål/skruvinfästningen genom att lyfta på sulan inne i skon och byta:
IMG_7996.webp

Ovandelen är ju inte det jag är ute efter utan den stela sulan, och om den är gjord för enbart MTB är den kanske något mjukare också? Speciellt om den är billigare. Då kan man nästan dra slutsatsen att det inte är något kolfiber i den. Det kostar ju tyvärr.

Sen ser ju sulan ut såhär från start på den jag kikade på. Det är alltså inget snack om någon adapter nu utan det finns hål. Man byter bara hål/skruvinfästningen genom att lyfta på sulan inne i skon och byta:
Visa bilaga 765000
Ok. Anledning till att jag refererade till ovandelen var att jag misstänker att det är samma sko.

Då har de gjort en vettig lösning där i sulan men vill man kunna gå i den så behöver man ändå en adapter likt den som länkades innan. Den är usel och jag skulle aldrig ersätta en mtb sko med en lvg sko med adapter om skon skall användas ute att gå i

Nu har jag inte kollat NWs sida men enligt XXLs information så är MTB varianten styvare (kolla styvhetsindex i specifikationer). Jag hävdar som andra här att en XC race sko är lika styvt som en lvg sko, åtminstone i denna klassen.

Detta är alltså skon jag pratar om. Det står på NWs sida att denna har 10 i styvhet och Core som du länkade har 8. Sen skulle jag inte bli förvånad om de har olika skalor för mtb och lvg då dessa skalor väl är rent hittepå från tillverkare till tillverkare. (så kanske är 8 styvare än 10 🤔) Båda skorna kostar ca 1000 på XXL. Men jag kan ha helt fel och det kan vara vitt skild konstruktion i sulan på dessa. Jag tror dock att det skulle ha minimal påverkan på ett eventuellt knäproblem. Sen skall du såklart köpa en lvg sko om du vill men då hade jag nog personligen bytt till landsvägspedal också.

Senast ändrad:
Nu råkade den här tråden handla mer om skor än bikefit i sig. Men fick äntligen tummen ur och bokade en bikefit hos Pain Free Power, och var där nyss.

Tog en enklare ”bike setup” som är på 1,5h hos Alex. Jag hade förstått att vanlig bikefit på ca 4h var väldigt gedigen och genomgående där man kollar i princip allt och var väl lite inställd på att en bike setup skulle vara lite lättare. Men valde det ändå eftersom det var dels billigare, men också betydligt kortare, eftersom jag inte hade jättestora problem och tyyyyp hade lyckats få en bra position själv och mest ville ha bekräftelse på om jag satt bra redan.

Döm min förvåning, jag är MYCKET nöjd hittills! Har inte hunnit testa utomhus så länge än. Men får komma tillbaka på ett återbesök för justering om jag skulle få nya problem. Det trodde jag inte skulle ingå i denna ”lättare” bikefit när jag läste på hemsidan!

Vi kollade mycket mer än jag trodde att vi skulle! Och saker jag aldrig har sett på diverse videos osv. Det började med en genomgång av mål, erfarenhet, historik av skador och sådant. Sen fick jag sätta mig och cykla lite och vi tog film på hur min initiala position var.

Mycket gedigen genomgång och förklaring av vad som var ”fel” med min nuvarande position. När vi gjorde tester för att mäta hur stark jag var i höften (på cykeln) kände jag muskler jag aldrig känt förut jobba väldigt hårt och svida/göra ont. Det förklarade en hel del bara det. Men jag kände också plötsligt hur högra benet (ett i taget testade vi) behövde sträcka sig en del för att nå längst ner i pedalvarvet. Jag som trodde jag hade hittat rätt höjd.

På videon över första initiala positionen visade hon också detta och hur jag pekade nedåt med foten. Jag har försökt filma mig själv tidigare när jag ägde en trainer men aldrig liksom lyckats för det så bra. Det här var i slowmotion där hon i princip tog det frame by frame och drog fram och tillbaka så jag kunde se det tydligt medan hon förklarade.

Såg nu också hur konstigt jag satt med ryggen och armarna. Och min misstanke om att jag lägger för mycket vikt på framänden av cykeln vilket gör det svårare att signalera osv stämde också, kunde jag se och få förklarat nu.

Så vi fixade också bakänden av cykeln. Sköt tillbaka sadeln lite, sänkte sadeln samtidigt och höjde styret. Vinklade och riktade även mina hoods så att dom blev parallella med varandra. Fick behålla min hemmagjorda invinkling av dom men korrigerade som sagt så att handtagen satt likadant. Kanske var jag fel ute när jag själv justerade eller så hade vänstra handtaget flyttat sig efter att jag råkade falla i låg fart på grus nyligen. Oavsett anledning känns handtagen nu som natt och dag till det bättre.

När jag testar den nya positionen med sadeln känner jag faktiskt sadeln igen för första gången på flera år. Inte på ett dåligt sätt utan mer som ett tecken på att min rumpa faktiskt får lite stöd och händerna avlastas. Min tyngdpunkt flyttas bakåt och jag hade mer kraft i benen.

Tack vare bakflyttningen och sänkningen slipper nu mitt knä ”over extend” (översträcka/sträcka sig?) i pedalvarvet vilket känns mycket bra och friskare. Jag kände också direkt hur jag kunde trycka på med mer kraft mycket enklare utan att för den delen känna att jag tog i mer. Gratis watt alltså.

Utöver själva justeringarna på cykeln tog hon även mått på och målade outlines av mina fötter och jämförde mot mina skors sulor. Fick bekräftat att jag har hallux valgus eller vad det heter. Fick även testa ett par skor som passade så jäääävla bra. Så det blir nog ett par Lake eller andra skor med tiden ändå, även om mina skor jag har nu inte ger mig några problem och upplevs som att dom ”passar”. Svårt att förklara skillnaden men Lake-skorna passade om möjligt ”helt perfekt”. Den skillnaden kan bara upplevas. Har haft problem med skor tidigare men inte längre, nu vet jag dock att det finns ännu bättre alternativ när jag ska köpa nytt. Hade även placerat mina cleats (som diskuterats tidigare här i tråden) på ett bra sätt redan, och det var exakt så hon hade placerat dom också sa hon. Då blev man lite mallig.

Sist men inte minst fick jag även instruktioner över hur jag ska sitta på cykeln i sig. Den nya positionen belastar underarmarna och bålen lite mer. Det var exakt efter mina önskemål, jag minskar risken för att skada eller få ont i rygg och axlar och blir samtidigt mer aero och belastar nacken mindre. Paradoxalt kanske, men jag satt tydligen ganska dåligt tidigare. Inte konstigt att jag aldrig kände min bål jobba. Men den nya positionen hade förmodligen inte fungerat utan att först justera cykeln rätt. Så den ska jag hålla i och öva på. Till slut sa hon att med övning kommer det bli min nya standardposition istället för den ”naturliga” jag föll in i efter ett tag där jag satt med i princip helt utsträckta armar för att ta emot kroppsvikten med händerna och ringaren i notredam-rygg. Känns mycket bra!

Behövde alltså inte byta en enda del på cykeln. Innan bikefiten hade jag i princip ställt in mig på att jag behövde köpa mindre brett styre, kortare stam och såna saker. Och jag som trodde att jag hade köpt en för stor cykel. Har 56 cm och trodde att jag egentligen borde ha köpt en 54 cm. Men nej, min cykel passar mig sa både hon och Ian som också tog en koll i slutet av vår session. Jag skulle kunna köpa en kortare stam, men det skulle tillåta mig att fuska mer med positionen. Så det är ”bättre” att fortsätta köra med min lite längre stam och träna kroppen istället.

Inte att glömma eller underskatta heller: Efter sessionen fick jag ett mail med en länk där jag fick inspelning på både första positionen och positionen efter justeringarna samt en rapport där hon sammanfattar allt vi pratat om, alla justeringar specificeras osv.

Allt som allt, VÄLDIGT nöjd och positivt överraskad. Både av att cykeln passade mig och att det gick att justera den rätt utan nya delar. Men också överraskad av hur gedigen även den kortare ”bike setup” var. Det beror nog på vilka behov man har såklart men jag kände att jag var 80% av vägen dit redan så detta passade mig utmärkt.

Bjuder på lite bilder också. MYCKET tydligare i rörligt format men ni får nöja er med screenshots.

Före (med flaska) vs efter (utan flaska)
IMG_3746.webp

IMG_3747.webp

(Tänk bort Jonas vinkel på huvudet, jag kollar rakt fram på båda bilderna egentligen)

Positionen ser kanske inte jätteannorlunda ut för ett otränat öga, inget dramatiskt som skett rent visuellt liksom. Handlar ju ändå om några halv och helcentimetrar här och där. Och positionen är inte jätteaero när jag sitter såhär upprätt. Men hade mycket enklare att ”lägga mig” ner mer på cykeln med underarmarna mer horisontellt på styret och huvudet lägre efteråt och att gå ner i bocken osv. Och känner att även upprätt så sitter jag mer aggressivt än tidigare, men fortfarande bekvämt och bra. Känner mig smidigare typ? Som att jag har mer ”rörelse” och frihet att röra mig i den här nya positionen. Kanske för att jag avlastar armarna och händerna mycket mer nu.

Men kolla på foten/hälen, höften, ryggen, böjen på armarna. Framförallt känns skillnaden mellan dom här två positionerna mer än vad som syns med blotta ögat. Speciellt högerbenet känns som att jag når mycket bättre och kan trycka ner och ”igenom” pedalen med mer kraft/enklare. Stabilare genom hela rörelsen.

Vi lyckades alltså med bedriften att skjuta bak sadeln och ändå förkorta min reach så att det blev mer bekvämt med böjda armar. Tror till och med att jag kan justera bak sadeln lite mer än såhär också, rumpan vill ibland lite längre bak än vad sadeln når nu, men ska testa den här positionen som den är nu ett tag och utvärdera.

Och då har jag ändå kört mycket trial and error själv och tyckte att förra positionen var ”bra” utan speciellt mycket problem efter timlånga rundor. Återstår att se om jag blir mindre svullen/trött i knät jag opererade förra året som annars kunde bli efter långa rundor tidigare. Fick aldrig ont men kände ändå att jag hade ansträngt mig.

Tillbaka
Topp