Bästa bikefittern i Stockholm för knäskada?

Tack vare den länken kom jag in på klossplattor, och sen in på renodlade landsvägsskör med fästen/hål för både SPD och SPD-SL. En helt ny värld har öppnats igen. Tack!

Edit: Och nu såg jag hur den adaptern du länkade faktiskt ska användas? Mind blown igen! Dags att skaffa renodlade landsvägsskor helt enkelt.

Men varför renodlade landsvägskor? Skor gjort för SPD och man också kan går med låter som än bättre lösning. Själva använder jag (gamla) SPD-skor som var tänkt till cyclocross. Men nuförtiden har alla tillverkare bra SPD-skor pga graveltrenden.

Men då blir inte känslan densamma väl? Om man inte bara väldigt gärna vill ha sina SL-skor på SPD-pedal. Eller är det en adapter som sitter på pedalen? Tror det hade riskerat att påverka hur rättvist mina kraftpedaler visar watten..

Har du borrat då eller hur löste du det?
Jag har även hål för SPD-klossar på mina landsvägsskor, därför jag köpte dom till spinning. Jag fyndade när LBS skulle byta lokal, 50kr för ett par bra Shimanoskor, klossarna var dyrast ;-)

Jag har nyligen testat med just den Shimano-adaptern som länkades till ovan men det funkade inte för mig då klossarna hamnade för långt fram för min smak.

XC skor för mtb är väldigt lika landsvägsskor. Om du tänkt använda spd är det ett bättre val än landsvägskor med en adepter eftersom adeptern gör att skon hamnar en bit upp och inte får bra kontakt med pedalen.
Det gör att skon kan vicka lite i sidled, vilket du absolut inte vill om du har knäproblem.

XC skor för mtb är väldigt lika landsvägsskor. Om du tänkt använda spd är det ett bättre val än landsvägskor med en adepter eftersom adeptern gör att skon hamnar en bit upp och inte får bra kontakt med pedalen.
Det gör att skon kan vicka lite i sidled, vilket du absolut inte vill om du har knäproblem.
Såna landsvägsskor som har båda då som @BigDog pratar om? Så sätter man en cleat nut/klossplatta i själva skon. Det bör väl funka som en vanlig SPD-sko då?

Tänker typ Northwave Core Plus 2? Ser inte ut att vara en inomhussko heller.

Förstår inte varför man skall krångla till det med en landsvägssko som man skall sätta adapter och sen vanlig spd-cleat i. Antar att Northwave Origin Plus 2 är samma sko fast för SPD. Ovandelen ser ju identiskt ut. Jag har haft ett par Shimano LVG-skor med den adaptern som länkades ovan. Kass lösning och bara en nödlösning för inomhuscykling så man har lite skydd runt spd-cleaten. Men jag tror också att den skon hade 5 hål, inte 3 (om jag minns rätt)

Såna landsvägsskor som har båda då som @BigDog pratar om? Så sätter man en cleat nut/klossplatta i själva skon. Det bör väl funka som en vanlig SPD-sko då?

Tänker typ Northwave Core Plus 2? Ser inte ut att vara en inomhussko heller.
Jag har ju aldrig testat andra skor men tycker det funkar bra förutom att gå då men där tänkte jag köra ett "hack" kan fota sen när jag fått till det.

Nu vet jag inte om det är optimalt eller bra för knän etc men det blir åtminstone minimalt med "jox" mellan sko och pedal.

Jag kommer att fortsätta så även med nya cykeln (som är på väg) för att hålla nere kostnaderna. Funderar dock på lite olika alternativ sen när finanserna tillåter men det känns svårt att välja och jag är också orolig för mina knän, har ett som är dåligt.

Förstår inte varför man skall krångla till det med en landsvägssko som man skall sätta adapter och sen vanlig spd-cleat i. Antar att Northwave Origin Plus 2 är samma sko fast för SPD. Ovandelen ser ju identiskt ut. Jag har haft ett par Shimano LVG-skor med den adaptern som länkades ovan. Kass lösning och bara en nödlösning för inomhuscykling så man har lite skydd runt spd-cleaten. Men jag tror också att den skon hade 5 hål, inte 3 (om jag minns rätt)
Ovandelen är ju inte det jag är ute efter utan den stela sulan, och om den är gjord för enbart MTB är den kanske något mjukare också? Speciellt om den är billigare. Då kan man nästan dra slutsatsen att det inte är något kolfiber i den. Det kostar ju tyvärr.

Sen ser ju sulan ut såhär från start på den jag kikade på. Det är alltså inget snack om någon adapter nu utan det finns hål. Man byter bara hål/skruvinfästningen genom att lyfta på sulan inne i skon och byta:
IMG_7996.webp

Ovandelen är ju inte det jag är ute efter utan den stela sulan, och om den är gjord för enbart MTB är den kanske något mjukare också? Speciellt om den är billigare. Då kan man nästan dra slutsatsen att det inte är något kolfiber i den. Det kostar ju tyvärr.

Sen ser ju sulan ut såhär från start på den jag kikade på. Det är alltså inget snack om någon adapter nu utan det finns hål. Man byter bara hål/skruvinfästningen genom att lyfta på sulan inne i skon och byta:
Visa bilaga 765000
Ok. Anledning till att jag refererade till ovandelen var att jag misstänker att det är samma sko.

Då har de gjort en vettig lösning där i sulan men vill man kunna gå i den så behöver man ändå en adapter likt den som länkades innan. Den är usel och jag skulle aldrig ersätta en mtb sko med en lvg sko med adapter om skon skall användas ute att gå i

Nu har jag inte kollat NWs sida men enligt XXLs information så är MTB varianten styvare (kolla styvhetsindex i specifikationer). Jag hävdar som andra här att en XC race sko är lika styvt som en lvg sko, åtminstone i denna klassen.

Detta är alltså skon jag pratar om. Det står på NWs sida att denna har 10 i styvhet och Core som du länkade har 8. Sen skulle jag inte bli förvånad om de har olika skalor för mtb och lvg då dessa skalor väl är rent hittepå från tillverkare till tillverkare. (så kanske är 8 styvare än 10 🤔) Båda skorna kostar ca 1000 på XXL. Men jag kan ha helt fel och det kan vara vitt skild konstruktion i sulan på dessa. Jag tror dock att det skulle ha minimal påverkan på ett eventuellt knäproblem. Sen skall du såklart köpa en lvg sko om du vill men då hade jag nog personligen bytt till landsvägspedal också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp