(Jätte OT) Vad är det för fel på Stockholmare när det gäller fotboll?

Det görs. Varje gång en bengal brinner bötfälls klubben. Lovar att varenda idé du kommer på antingen redan har testats eller är i bruk.
Om dialogen nu är så bra, varför verkar det som att dialogen inte har nån effekt öht?
Är det INGEN i klacken som märker att nån tar fram bengaler och tänder på dem?
Var är de där ansvarsfulla supportrarna (som håller ordning på de få idioterna) egentligen?!
Om det nu fungerar får du gärna förklara varför det ändå brinner bengaler i UEFA-tävlingar som Champions League?

Visa bilaga 761564

Våld mot tjänsteman är alltså okej om man är en SLO, eller? Okej. Låter väldigt deeskalerande att begå brott för att man inte kan kontrollera sina (kollektiva) känslor...

Ja, poliser och ordningsvakter har rätt att använda våld. De är utbildade för det. Orättvist, eller hur!?

Ja, det händer att poliser i stökiga situationer gör fel. Trots att de är utbildade. Är det polisen som startat den stökiga situationen?
Blev SLO:n dömd alltså? Du får gärna kolla upp det och återkomma.

Här har vi ett exempel på hur deeskalerande polisen är. Ungdomarna i videon (han i gult var 14 år) försökte undvika att gå samma väg som motståndarlagets supportrar. Blev ombedda av poliser längre ned på gatan att gå mot detta håll, och möts då av dessa ROG-poliser (Googla ”ROG polisen” btw för spännande läsning). Ser det ut som att killarna inte lydde order? Åtalet mot polisen som drog batongen på ungen som gjorde som han blev tillsagd lades ner, då det enligt domaren ”inte gick att bevisa att slaget träffat pojken”.

Citat från artikeln:
”I polisforskaren Stefan Holgersons rapport ”Sätta hårt mot hårt”, publicerad senhösten 2018, beskrivs flera situationer med övervåld och en ohälsosam kåranda inom en specifik enhet inom polisen. I rapporten är enheten avidentifierad.

Men Expressen har med hjälp av uppgiftslämnare lyckats identifiera den utpekade gruppen som just regionala ordningsgruppen, ROG.”

Rapporten finns att läsa här:

Hittar den inte nu då det är ett flera år gammalt klipp som finns någonstans på Instagram, men det är alltid ett klipp jag tänker på specifikt när sådana här argument dyker upp som ”var det polisen som startade stöket?”. Jag kan beskriva det här så får vi se om jag eller någon annan hittar det sen. Det är en solig dag utanför en arena i Stockholm. Man ser folk i vanliga matchtröjor och kläder promenera lugnt och prata, vissa hand i hand med barn. Filmat bakifrån. Inget stök, inte ens en bengal eller rök i sikte. Plötsligt tar en polis i full mundering i och tacklar en person bakifrån i ryggen i full fart. Personen faller ner, och personens kompis frågar skärrat ”vad fan håller ni på med?” medan han försöker hjälpa sin kompis upp med en utsträckt arm. Denna person får då ett batongslag på armen.

Det är sådana situationer man rapporterar till sin SLO.

Så SLO:s uppgift är att samla in uppgifter att använda MOT Polisen? Inte att hjälpa Polisen i dess arbete att skydda hederliga medborgare mot klackarnas stök, bråk, och oroligheter?

Blev SLO:n dömd alltså? Du får gärna kolla upp det och återkomma.
Jag vet att klubben tog SLOns sida. Citerade tom. Ett stöd för en person som utövat våld mot tjänsteman (och klubben skyllde detta på polisen, som är utbildade).
Här har vi ett exempel på hur deeskalerande polisen är. Ungdomarna i videon (han i gult var 14 år) försökte undvika att gå samma väg som motståndarlagets supportrar. Blev ombedda av poliser längre ned på gatan att gå mot detta håll, och möts då av dessa ROG-poliser (Googla ”ROG polisen” btw för spännande läsning). Ser det ut som att killarna inte lydde order? Åtalet mot polisen som drog batongen på ungen som gjorde som han blev tillsagd lades ner, då det enligt domaren ”inte gick att bevisa att slaget träffat pojken”.

Citat från artikeln:
”I polisforskaren Stefan Holgersons rapport ”Sätta hårt mot hårt”, publicerad senhösten 2018, beskrivs flera situationer med övervåld och en ohälsosam kåranda inom en specifik enhet inom polisen. I rapporten är enheten avidentifierad.

Men Expressen har med hjälp av uppgiftslämnare lyckats identifiera den utpekade gruppen som just regionala ordningsgruppen, ROG.”

Rapporten finns att läsa här:
Jag är inte det minsta intresserad av att dyka in i dina exempel när du vägrar att svara på mina frågor. Jag är inte intresserad av att ha nånting med dig att göra öht.
Hittar den inte nu då det är ett flera år gammalt klipp som finns någonstans på Instagram, men det är alltid ett klipp jag tänker på specifikt när sådana här argument dyker upp som ”var det polisen som startade stöket?”. Jag kan beskriva det här så får vi se om jag eller någon annan hittar det sen. Det är en solig dag utanför en arena i Stockholm. Man ser folk i vanliga matchtröjor och kläder promenera lugnt och prata, vissa hand i hand med barn. Filmat bakifrån. Inget stök, inte ens en bengal eller rök i sikte.
Okej, säger du det (om nån annans upplevelse för flera år sen), så.
Plötsligt tar en polis i full mundering i och tacklar en person bakifrån i ryggen. Personen faller ner, och personens kompis frågar skärrat ”vad fan håller ni på med?” medan han försöker hjälpa sin kompis upp med en utsträckt arm. Denna person får då ett batongslag på armen.
Okej. Det är säkert sant (eftersom det kommer från en supporter och dem kan man lita på, liksom ditt minne).
Det är sådana situationer man rapporterar till sin SLO.
Blev polisen dömd, alltså? "Du får gärna kolla upp det och återkomma."

Så SLO:s uppgift är att samla in uppgifter att använda MOT Polisen? Inte att hjälpa Polisen i dess arbete att skydda hederliga medborgare mot klackarnas stök, bråk, och oroligheter?
Du fattar väl att det är en ohälsosam kåranda inom polisen och en HÄLSOSAM kåranda inom fotbollssupportrarna...

Om dialogen nu är så bra, varför verkar det som att dialogen inte har nån effekt öht?
Är det INGEN i klacken som märker att nån tar fram bengaler och tänder på dem?
Var är de där ansvarsfulla supportrarna (som håller ordning på de få idioterna) egentligen?!
Det verkar så för dig för att du inte har koll på att fotbollen är lugnare än någonsin. Det verkar så för dig men det betyder inte att det är sant. Det går dock att ta reda på fakta genom att söka efter rapporter på området.

Bengaler är det ingen som vill få bort från läktarna. Inte av dom som faktiskt går på fotboll. Det är det som drar folk. Det används ju som sagt även inom cykelsporten av åskådare.

Nä, du är inte mycket för att bemöta (eller backa upp det du skriver).

Nu är det "bara" bråk/stök vid ALLA derbyn och matchpåverkande våld.

Låter härligt med din typ av fotboll! Inga problem, tydligen! Bättre än på 90-talet (att idag springa från härliga supporters som vill döda dig till din SLO!).
Det enda du ”backat upp” med är att en polis verkar ha slagit en oskyldig person med batong. Jag kommer iallafall med artiklar, rapporter från polisens egna forskare, bilder, etc. Den enda av oss som backar upp något av våra påståenden är jag. Den enda personen vars påståenden går att verifiera är jag.

Den enda som inte vill ändra sin uppfattning och fortsätta sprida lögner av oss två är du. Den enda av oss som verkar ha gått på en fotbollsmatch och konstigt nog verkar ha överlevt trots det massiva bråk med fara för livet som ”alltid” uppstår när det är derbyn är jag.

Undrar vem som har tolkningsföreträde och inte..

Med det sagt önskar jag dig en trevlig kväll och beger mig ut på cykeltur.

Bengaler är det ingen som vill få bort från läktarna. Inte av dom som faktiskt går på fotboll. Det är det som drar folk. Det används ju som sagt även inom cykelsporten av åskådare.
Är du på riktigt? Det finns massor som undviker att gå på fotboll just pga bengalerna, och jag är 100% säker på att de vill ha bort dem.

Men visst, de går ju inte på fotboll idag, så ditt påstående stämmer säkert…🤦‍♂️

Är du på riktigt? Det finns massor som undviker att gå på fotboll just pga bengalerna, och jag är 100% säker på att de vill ha bort dem.

Men visst, de går ju inte på fotboll idag, så ditt påstående stämmer säkert…🤦‍♂️
Somna om. Det är populärare och säkrare än någonsin att gå på fotboll i Sverige och fortsätter bara att öka. Annat var det på 90-talet som sagt men den tiden är förbi. Tack vare våra SLO:er och supporterföreningar som aktivt jobbat för ett bättre klimat på läktarna och bättre dialog mellan supportrar, klubbarna och polisen. Det bedrivs forskning på ämnet och många kloka ord finns att läsa på SFSU:s hemsida:

För den intresserade och öppna såklart, om man redan har bestämt sig för hur man tror att det ser ut så kommer det inte att göra någon skillnad att läsa på.

Adjö!

Det verkar så för dig för att du inte har koll på att fotbollen är lugnare än någonsin. Det verkar så för dig men det betyder inte att det är sant. Det går dock att ta reda på fakta genom att söka efter rapporter på området.
Det är så lugn ät idag att jag och andra undviker att åka tunnelbana när det är derbyn. Vi vill helt enkelt inte bli berornde av allt lugn.
Nope, INGEN vill få bort dem. ALLA vill ha det som de svenska fotbollssupportrarna.

Och INGEN vill se/ha Touren eftersom det är så stökigt på franska landsbygden.

Det enda du ”backat upp” med är att en polis verkar ha slagit en oskyldig person med batong.
Såklart var SLOn oskyldig. Eftersom SLOn sa det. Glasklart! Håller i rättegång! Polisens fel!
Jag kommer iallafall med artiklar, rapporter från polisens egna forskare, bilder, etc. Den enda av oss som backar upp något av våra påståenden är jag. Den enda personen vars påståenden går att verifiera är jag.
Gör du? Du svarar ju inte på frågor om det du påstått. Du "backar bara upp" med mer trams.
Den enda som inte vill ändra sin uppfattning och fortsätta sprida lögner av oss två är du. Den enda av oss som verkar ha gått på en fotbollsmatch och konstigt nog verkar ha överlevt trots det massiva bråk med fara för livet som ”alltid” uppstår när det är derbyn är jag.
Japp, säger du det så är det så! Supportrarna tar själva hand om såna som bryter mot reglerna, men inget exempel på att det någonsin hänt. Och det är också fel att supportrarna tar lagen i egna händer (när supportrar tar lagen i egna händer!)! Solklar logik! :)
Undrar vem som har tolkningsföreträde och inte..
Inte du. Definitivt inte bråkiga och känslomässiga och kriminella supportrar. Men, du tror såklart hellre på en SLO som utövar våld mot (utbildad) tjänsteman! :)
Med det sagt önskar jag dig en trevlig kväll och beger mig ut på cykeltur.
Okej.

Dax att ändra rubriken tycker jag eftersom det handlar om fotbollshuliganer från hela Sverige….
😜

Det verkar väl mest vara södra Sverige om vi ska vara petiga, söder om Arlanda t.o.m.

Finns det måhända en positiv korrelation mellan antalet åskådare / m2 och mängden stök? Sen är det tråkigt att det förekommer mer eller mindre planerat/organiserat stök.

Blir inte Göteborgare ledsna nu, när dom inte får vara med i trådtiteln? :unsure:

Senast ändrad:
Hallå!
Det är jag som är DIKTARTORN i denna tråden!
Så jag bestämmer vilka som är fotbollshuliganer!
Skål o TREVLIG HELG! 🍻

Ok, ja, jo, diktatorer brukar ju inte vara rädda för att kränka både det ena och det andra så det låter rimligt.😉

Så är de igång igen…

Nu är det nog dags att lägga till Göteborgare i trådtiteln, efter fyllot som skulle in på planen och sänka
en Österspelare....Tur att han inte träffade.

Nu är det nog dags att lägga till Göteborgare i trådtiteln, efter fyllot som skulle in på planen och sänka
en Österspelare....Tur att han inte träffade.
Jobbigt att vakna i morgon.
IMG_3417.webp

Sicken clown. Han ser inte direkt ut att vara någon firma-grabb heller utan snarare en random Glenn med osedvanligt dåligt ölsinne. Blir nog skaplig ångest när han vaknar upp i morgon.

Tillbaka
Topp