Kalle Kula
Aktiv medlem
Ny låskolv/-cylinder till gammalt rammonterat Basta-lås?
I mitt projekt med diverse cyklar har jag nu strippat det mesta från ramen på cykel #2. Kvarstår dock ett rammonterat gammalt rostigt Basta-lås som jag inte har nycklar till (förra ägaren kunde inte hitta dem). Jag funderar på om man kan få tag på en ny låscylinder till den här typen av lås, var och i så fall hur man går tillväga för att byta ut cylindern. Någon som vet? Jag har läst att man kan borra upp en del "blocklås" eller ev. knacka ur sprinten på något sätt men osäker på var man ska borra i så fall.
Kanske finns det överhuvudtaget inte nya låscylindrar att få tag på längre till den här typen av lås och då kanske det bästa vore att ta till vinkelslipen och skära av fästena på sadelstagen, sen slipa och lacka, samt montera ett annat lås, eller ev. sälja cykeln vidare utan lås. Tips och åsikter tas tacksamt emot. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på låssmed etc. eftersom cykelns värde är i princip noll.
Addendum: Då jag sökte på nätet hittade jag en bild på ett likadant lås, som hade annonserats på Tradera. Troligen en gammal utgången annons, för jag kunde inte hitta själva annonsen, bara bilden. Men så lär låset ha sett ut från början.
Addendum 2: Ännu en bild.
Kanske finns det överhuvudtaget inte nya låscylindrar att få tag på längre till den här typen av lås och då kanske det bästa vore att ta till vinkelslipen och skära av fästena på sadelstagen, sen slipa och lacka, samt montera ett annat lås, eller ev. sälja cykeln vidare utan lås. Tips och åsikter tas tacksamt emot. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på låssmed etc. eftersom cykelns värde är i princip noll.
Addendum: Då jag sökte på nätet hittade jag en bild på ett likadant lås, som hade annonserats på Tradera. Troligen en gammal utgången annons, för jag kunde inte hitta själva annonsen, bara bilden. Men så lär låset ha sett ut från början.
Addendum 2: Ännu en bild.
Senast ändrad: