Ny låskolv/-cylinder till gammalt rammonterat Basta-lås?

Kalle Kula

Aktiv medlem
I mitt projekt med diverse cyklar har jag nu strippat det mesta från ramen på cykel #2. Kvarstår dock ett rammonterat gammalt rostigt Basta-lås som jag inte har nycklar till (förra ägaren kunde inte hitta dem). Jag funderar på om man kan få tag på en ny låscylinder till den här typen av lås, var och i så fall hur man går tillväga för att byta ut cylindern. Någon som vet? Jag har läst att man kan borra upp en del "blocklås" eller ev. knacka ur sprinten på något sätt men osäker på var man ska borra i så fall.

Kanske finns det överhuvudtaget inte nya låscylindrar att få tag på längre till den här typen av lås och då kanske det bästa vore att ta till vinkelslipen och skära av fästena på sadelstagen, sen slipa och lacka, samt montera ett annat lås, eller ev. sälja cykeln vidare utan lås. Tips och åsikter tas tacksamt emot. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på låssmed etc. eftersom cykelns värde är i princip noll.

IMG_3307.JPG

IMG_3309.JPG

IMG_3310.JPG

Addendum: Då jag sökte på nätet hittade jag en bild på ett likadant lås, som hade annonserats på Tradera. Troligen en gammal utgången annons, för jag kunde inte hitta själva annonsen, bara bilden. Men så lär låset ha sett ut från början.

Basta.jpg

Addendum 2: Ännu en bild.

1716564891180.png

Senast ändrad:
Hejsan Kalle,

Jag har lite samma dilemma med min cykel, det är ett exakt likadant låst som på din. Alla orginalnycklar är dessvärre borta och jag skulle vilja linda använda det igen.

Hur valde du att gå tillväga med ditt dilemma?

Hej! Tyvärr har cykeln blivit stående isärplockad. Låset var inte det enda problemet och jag har sen proriterat annat än att få ordning på den här hojen. Det blev för mycket besvär och kostnader med att försöka få ordning på den, så jag tyckte inte det var värt att lägga ned mer energi och pengar på härket för tillfället.

Hejsan Kalle,

Jag har lite samma dilemma med min cykel, det är ett exakt likadant låst som på din. Alla orginalnycklar är dessvärre borta och jag skulle vilja linda använda det igen.

Hur valde du att gå tillväga med ditt dilemma?
de där är antika lås i cykelsamanhang ;) men kolla på facebook i gruppen "pryltorget hos cykelhistoriska föreningen" där kan man finna ibland äldre lås

Hej!
Jag har exakt samma dilemma, ingen nyckel:(

Hittade denna fina Siljan på tippen(!). Behövde endast pumpa däcken:) Vilket fynd! :)
Har letat och önska precis en sådan här, men har inte "hunnit" eller kommit mej för att köpa..

Skulle det gå att byta cylinder eller låskolven kanske?
Eller plocka isär låset på något sätt för att kunna göra nya nycklar. Kan en låssmed göra sådana operationer?

Tänk att ha ett original lås också på denna dyrgrip!
17500835977406483904284515388948.webp

Senast ändrad:
Usch då!
Var det så enkelt att dyrka upp mitt lås! :(
Då kanske jag ska skaffa ett annat lås..

Hade dock gärna sett hur man byter ut låset, hur man tar bort sprinten.

Ska kolla med den lokala låssmeden, de fixar väl detta på två röda.

Hej!
Lite uppdatering..
Jag hade ju ett exakt likadant lås på min andra hoj! Ha:)
Det har jag skurit bort, och den cykeln har jag nu också sålt till förmån för min "nya" Siljan.

Men problemet kvarstår: Att få bort låset utan nycklar, och lägga dit det anfra bortkapade låset med nycklar. Sprintens ena ända är ju som sagt dold bakom sadelstaget.

Så nästa steg är att försöka antingen borra bort sprinten, eller att dra ut den på något sätt?

Ingeb hjälp från låssmeden tyvärr btw. Inget de kan göra utan nån kod eller reservnyckel för att göra nya nycklar.

Vilken lycka!
Jag körnade och borrade (2,5mm) i sprinten. Sen skruvade jag fast en skruv i hålet och lyckades dra ut sprinten.
Underbart!
Nu skall jag bara fixa rosten på låset med nyckel. Så har jag en fin vintage hoj med fungerande original ramlås.

Bilagor

• IMG_20260312_134146.webp
    IMG_20260312_134146.webp
    530.5 KB · Besök: 17
Tillbaka
Topp