Kompressor storlek ?

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Kompressor storlek ?
Funderar på en ny golvpump, men insåg att det kanske är lika bra att gå på en kompressor istället då den har lite fler användnings områden. Hur många liter behöver man om man ska poppa, blåsa rent, och är det något man ska tänka på när det gäller ljudvolymen, men ska ju inte använda den regelbundet, så det kanske man härdar ut med.

Kompressor storlek ?
Att poppa däck är inte speciellt utmanande för en kompressor. Alla jag testat har funkat.
Hade denna från Stanley (6 liter) ett tag https://www.harald-nyborg.se/stanley-kompressor-15-hk-6-l-1, kanonbra prestanda men den låter så mycket att det inte går att vistas i samma rum utan bra hörselskydd.
Nu har jag en "tystgående" på 8 liter. Typ en sån här https://www.bauhaus.se/kompressor-hyundai-power-super-silent-8l?gQT=1
Den har lite lägre prestanda men den låter väl ungefär en femtedel så man kan vara precis bredvid och den räcker till allt cykelrelaterat.

Kompressor storlek ?
Stämmer in i kören ang tystgående/oljefria kompressorer, otrolig skillnad. Jag hade gått på 24L då de är så liten prisskillnad från de mindre.

Vad man däremot ska komma ihåg är att det skadligaste ljudmässigt från en kompressor är pyset från kopplingarna. Även när du blåser rent något eller tappar av vatten blir det en hel del skadligt ljud så någon form av hörselskydd är att rekommendera.

Kompressor storlek ?
Jag har en liten smidig Stanley på 5L / 10bar. Den låter rätt mycket men duger till allt jag har den till. Och jag har alltid hörselkåpor när jag grejar med tryckluft så ljudet stör mig inte så mycket. Det stör nog grannarna mer än vad den stör mig.

Det hade ju varit skönt med en tyst i samma storlek men jag prioriterar det kompakta formatet mer än ljudvolymen.

Perfekt att blåsa rent med, pumpa bildäck, poppa cykeldäck och annat småpill i hushållet. Skall man arbeta med mer kontinuerligt luftflöde skall man nog ha en betydligt större kompressor.

1744278563763.webp

Kompressor storlek ?
Har också en liten Stanleykompressor, samma som rouster länkade till en bit upp. Låter hemskt, men eftersom jag alltid har hörselskydd när jag blåser med tryckluft gör det inget. Tänkte precis som velman att det inte är någon mening att gå upp i storlek, en kompressor behöver ju bli rejält mycket större för att funka bra med luftverktyg. Kanske ett alternativ om man har gott om plats men för mig hade det bara blivit besvärligt.

För renblåsning, poppning, luftfyllning och annat icke-krävande duger det med en pytte-kompressor.

Edit:
Jag hade inte velat ersätta min cykelpump med kompressorn. Det är väldigt mycket smidigare och trevligare att använda en cykelpump för vanlig vardagspumpning.

Kompressor storlek ?
Har också en liten Stanleykompressor, samma som rouster länkade till en bit upp. Låter hemskt, men eftersom jag alltid har hörselskydd när jag blåser med tryckluft gör det inget. Tänkte precis som velman att det inte är någon mening att gå upp i storlek, en kompressor behöver ju bli rejält mycket större för att funka bra med luftverktyg. Kanske ett alternativ om man har gott om plats men för mig hade det bara blivit besvärligt.

För renblåsning, poppning, luftfyllning och annat icke-krävande duger det med en pytte-kompressor.

Edit:
Jag hade inte velat ersätta min cykelpump med kompressorn. Det är väldigt mycket smidigare och trevligare att använda en cykelpump för vanlig vardagspumpning.
Stanley har en modell i typ samma format som är tystgående med, den har jag och är supernöjd med. 6 liter räcker jättebra för att poppa även svåra däck. Det är fortfarande typ 5 ggr så mycket luft som du får ur en Airshot t ex.

Men jag använder fortfarande vanliga pumpen till att toppa upp och kolla trycket.

Kompressor storlek ?

Edit:
Jag har pump, men den funkar inte till att poppa. Finns ju lösningar på det med, men tänkte att det kanske är lika bra att investera i en kompressor direkt..

Tillbaka
Topp