Rivendell för nybörjare?

Apparata

Medlem
Rivendell för nybörjare?
Hej, icke-cykelbyggare söker en lätt pendlingscykel för 160 cm. Kanske 10-11 kg totalt.
Kan inte mecka/bygga mer än byta slang/däck ungefär.
Hittat Rivendell och blitt förälskad.
Är det att ta sig vatten över huvudet – och finns delar i Sverige som passar utan att ruinera sig? Jag är ingen nörd utan söker en fin cykel som mina ögon och kropp kan glädjas åt :)

Tacksam för lite input och gärna alternativa cyklar som är just lätta och inte har 25 växlar. 3-5 duger för mig.

Hls Anna

Rivendell för nybörjare?
Fantastiskt fina cyklar men blir nog både svårt och dyrt att få tag på här, inte minst med tanke på världsläget.

För kvalitetscyklar i liknande stuk, ta och kolla på Veloform i Göteborg. Anders är fruktansvärt duktig och kan hjälpa dig hitta en bra cykel.

theradavist.com kan du hitta en del inspiration också i den här genren, men det är tyvärr rätt amerikafokuserat.

Rivendell för nybörjare?
Tack för svar! Så att importera en från USA är ingen strålande ide? Är det tull på priset också kanske, de har ju priser i kronor + fraktkostnad på hemsidan, annat som tillkommer? Skulle delar ändå gå att få tag på här?

:)

Rivendell för nybörjare?
Det kommer bli tull+moms+frakt på priset.

Det finns delar som passar i sverige, det är inget ”special” på så sätt. Men ifall du ska lägga 20-25.000kr på att få hit en rivendell ram så tycker jag att man borde stoppa någorlunda matchande delar på bygget. Skulle väl chansa på att du skulle landa på åtminstone 45 i slutändan, speciellt ifall du ska låta en butik bygga ihop allting och du vill landa kring 10-11kg.

Vad är det specifikt med Rivendell som du fastnat för? Det kanske går att hitta något liknande som blir mer prisvärt?

Rivendell för nybörjare?
Tack för svar!
Jag gillar retro-stuket och de ramar som har annorlunda tvärstag...tex Charlie gallop. Appaloosa och A Homer Hilsen är också vackra. 45 är för mycket, verkligen. Kan du tipsa om nåt märke/modell? Det är ju som sagt retro så kanske bara begagnatmarknaden då...

Rivendell för nybörjare?
IMG_2020.webp

Den här ser ju ut som något @LWB snickrat ihop i ”visa din miyata” tråden.

Rivendell för nybörjare?
Rivendell för nybörjare?
Finns billigare snygga muffade stålramar där ute. Och dom kan byggas så dom ser "retro" ut. Kanske inte så koola fabrikat eller material dock. Begagnat marknaden är stor.

Rivendell för nybörjare?
Finns billigare snygga muffade stålramar där ute. Och dom kan byggas så dom ser "retro" ut. Kanske inte så koola fabrikat eller material dock. Begagnat marknaden är stor.
Okej, har du några märken på muffade stålramar? Jag vill ha lite åt "racer-stuk" men inte många växlar och gärna testa bockstyre. Och då retro look då :) Gärna kill-stång. Behöver inte ha coola fabrikat men att den inte blir tung är viktigt, max 12 kg tänker jag mig...

Rivendell för nybörjare?
Okej, har du några märken på muffade stålramar? Jag vill ha lite åt "racer-stuk" men inte många växlar och gärna testa bockstyre. Och då retro look då :) Gärna kill-stång. Behöver inte ha coola fabrikat men att den inte blir tung är viktigt, max 12 kg tänker jag mig...
Jag har bla en "Amsterdam" herrcykel, en Falcon mountainbike och en brasiliansk Monark. Kvaliten på Monark är inget vidare, de övriga två är väl ok. Hittade via annonser på marketplace resp fått av en kille som fått den dumpad vid sitt företag.
Vikten på gammalt lågprisstål är ju som den är.

Tillbaka
Topp