Tips på enduro hjul

Healons

Aktiv medlem
Tips på enduro hjul
Nya hjulet (dt1900 med cush core 23psi) höll 1h på Vallåsen innan det blev mos

Vad ska han köra på som håller?

Halo Gravitas eller Dt511 funderar jag på.

Är det livstidsgaranti är det väl bra (om den nu gäller om det lättas sönder i bikepark)

Tips på enduro hjul
Nya hjulet (dt1900 med cush core 23psi) höll 1h på Vallåsen innan det blev mos

Vad ska han köra på som håller?

Halo Gravitas eller Dt511 funderar jag på.

Är det livstidsgaranti är det väl bra (om den nu gäller om det lättas sönder i bikepark)
DT Swiss FR541 med hydranav och Sapim ekrar är rätt skottsäkert.

Tips på enduro hjul
1,6 bar ska det funka att cykla bikepark med om man har däck för ändamålet. Så det var nog mest bara sjuk otur, det kan inget rädda en från.
Ja han lyckades pricka skarven i fälgen på nån sten / rot
Exo+ däck. Kanske värt att byta till DD eller DH inför tävling. Men fått för mig att det är mest däcksidornas skydd. Kanske skyddar även mot genomslagsmos mot fälg?

Tips på enduro hjul
Ah ok. Känns högt med 29 bak. Han väger bara 55kg isch + fetaste cush core i hjulet
Däcktryck är väldigt individuellt beroende på hur underlaget ser ut och hårt man laddar, vilka linjer man tar och hur smidig på cykeln man är. Det bästa är ju om man kan anpassa däcktrycket efter sträckan. Finns det stenkistor med vassa stenkanter är det bättre stt safea med några extra bar. Men on han väger 55 borde han komma undan med lägre tryck. 😄
Sen kan det skilja väldigt mycket mellan olika cyklar också. En YT Capra jag hade för några år sen var notorisk på att döda bakhjul och däck. Länkaget var alldelesvför proggresivt och ihop med en proggresiv luftfjäder funkade inte fjädringen alls när man snällde på en sten.

Tips på enduro hjul
Vallåsen har ju väldigt mycket vassa stenar helt klart. FR541 är en bra väg att gå, annars finns EX511 men viktskillnaden är inte märkvärd. Jag kör dock alltid runt 2 bar bak (DH-däck) i bikepark, men beror ju på hur man kör såklart.

Kan annars tipsa om SILT som har prisvärda endurohjul som jag tycker är hållbara. De har också gratis kraschersättning första gången och även prisnedsättning på fälgar efter första gången.

Tips på enduro hjul
Vallåsen har ju väldigt mycket vassa stenar helt klart. FR541 är en bra väg att gå, annars finns EX511 men viktskillnaden är inte märkvärd. Jag kör dock alltid runt 2 bar bak (DH-däck) i bikepark, men beror ju på hur man kör såklart.

Kan annars tipsa om SILT som har prisvärda endurohjul som jag tycker är hållbara. De har också gratis kraschersättning första gången och även prisnedsättning på fälgar efter första gången.
Ja

Blev en FR541 och flytta resten från 1900 fälgen…

Hädanefter så drar vi upp psi några snäpp på åsen. Han köttade in bakhjulet i en vass sten…

Tillbaka
Topp