[OT] Osmart TV, tråd-högtalare, göra smart-TV koppla tfn-musik trådlöst

Carl A

Aktiv medlem
Har en (1/2 inbyggd) osmart tv (med hdmi-kontakt - och scart!!).

Ganska säker på att det i "möbeln" under TVn är sladdar till 5 högtalare som sitter runtomkring i vardagsrum / kök.

Hur gör jag TVn smart (chromecast elikn har jag begripit) men oxå får till så inte bara TVns ljud går ut i högtalarna utan oxå så jag kan koppla mobil (typ Spotify) trådlöst till högtalarna?

Hyffsat gedigen lösning önskas, men oxå gärna "budget" (...?!...) , i beaktande av att jag är absolut ingen ljud / bild-gourmet, men visst ngtsånär vill man väl ha det. (e så fattig efter jag köpt detta hus...)

Ganska säker på att det i "möbeln" under TVn är sladdar till 5 högtalare som sitter runtomkring i vardagsrum / kök.

Hur gör jag TVn smart (chromecast elikn har jag begripit) men oxå får till så inte bara TVns ljud går ut i högtalarna utan oxå så jag kan koppla mobil (typ Spotify) trådlöst till högtalarna?

Hyffsat gedigen lösning önskas, men oxå gärna "budget" (...?!...) , i beaktande av att jag är absolut ingen ljud / bild-gourmet, men visst ngtsånär vill man väl ha det. (e så fattig efter jag köpt detta hus...)
Kopplar du in en klassisk Chromecast (finns de än?) i hdmiingången så streamar du Spotify genom den till tvn och får ut ljudet så. Men du behöver ha tvn igång för att lyssna på musik.

Jag tror vi har fixat något liknande med en Harman Citation Amp hemma, med LG smart-TV dock men tror inte att det spelar någon roll.

Om man kopplar TVs ljud-out till stereo och chromecast till HDMI så går spotify ut i högtalarna....så länge det spelar på TV.

Om man istället tar en apple TV så kan du koppla ljud ut direct till stereo och bild till TVn.
Hur det funkar om man man byter source på TVn vet jag inte.

Vad har du för utrustning mer? En Förstärkare? "Hemmabio" dito? Har du en hyfsat ny förstärkare som är avsedd för hemmabio så är det nog inga problem att koppla in 5 st. högtalare, har du tur har den även stöd för zoner så då kan man spela upp olika källor på valfria högtalare.

Med "gamla" Chromecast går det inte att spela Spotify, Google TV (1395:-) klarar Spotify.

Ingen erfarenhet av Firestick o lik.

Vad har du för utrustning mer? En Förstärkare? "Hemmabio" dito? Har du en hyfsat ny förstärkare som är avsedd för hemmabio så är det nog inga problem att koppla in 5 st. högtalare, har du tur har den även stöd för zoner så då kan man spela upp olika källor på valfria högtalare.

Med "gamla" Chromecast går det inte att spela Spotify, Google TV (1395:-) klarar Spotify.

Säker på det? Jag körde det länge, numera med (en ganska gammal) Chromecast Ultra vilket fungerar väl.

Jag tror nog alla chromecasts som har släppts funkar med spotify? Har ingen gen 1 "dongle" kvar här iofs men det funkade så länge jag hade den.

Om man istället tar en apple TV så kan du koppla ljud ut direct till stereo och bild till TVn.
De senare versionerna av ATV har bara en hdmi utgång som bär både ljud och bild. Finns blåtand för anslutning av hörlurar mm.

De tidiga versionerna hade även en toslink(fiber) för anslutning till förstärkare (2 kanals samt 5.1)
För ljudteknik över 5.1 behövs hdmi vilken kan kopplas antingen till en modern tv eller hyggligt modern receiver.

Det går att köpa en hdmisplitter som delar bild och ljud.

Om ts lägger upp lite bilder på utrustningen kanske lite bättre lösningsförslag kan ges.

Japp, bilder behövs. Om det är vanliga passiva högtalare så går det inte att koppla dem direkt till tv. Det krävs en förstärkare/receiver emellan.
De finns begagnade på blocket eller fb marketplace.
Moderna apparater har ofta både Spotify och Chromecast inbyggt. Men då blir det dyrt...

De senare versionerna av ATV har bara en hdmi utgång som bär både ljud och bild. Finns blåtand för anslutning av hörlurar mm.

De tidiga versionerna hade även en toslink(fiber) för anslutning till förstärkare (2 kanals samt 5.1)
För ljudteknik över 5.1 behövs hdmi vilken kan kopplas antingen till en modern tv eller hyggligt modern receiver.

Det går att köpa en hdmisplitter som delar bild och ljud.

Om ts lägger upp lite bilder på utrustningen kanske lite bättre lösningsförslag kan ges.
stämmer. Jag hade blandat ihop det. ATV3 (är det väl) har ingen toslink som jag trodde. Jag har en äldre liggande också och den har mycket det mycket riktigt.

Minst en av mina TV har optisk ut men det blir ju inte riktigt samma sak.

Är det en sån här man ska köpa då?

Hur som helst verkar jag ha missat att TS saknar förstärkare då köper man lämpligen en sådan med chromecast inbyggd

Om det finns en äldre förstärkare med rca-kontakter fungerar en gammal Apple airport express v2 som har Dac och ”hörlursuttag” (3,5 mm elektrisk kontakt och mini toslink). Fungerar utmärkt att streama från mobil eller dator.

DACen klarar cd-upplösning.

Tack för alla svar!! HAPPY levererar som vanligt!!
Precis, förstärkare, gärna med surround 5.1 (??) torde väl krävas.

Tre ovanför tvn. Två små 5 meter "bakåt" i taket. Köket precis bredvid vrum i öppen planlösning

Tack för alla svar!! HAPPY levererar som vanligt!!
Precis, förstärkare, gärna med surround 5.1 (??) torde väl krävas.
Ja, då är det bara att börja jaga på blocket eller Facebook. 🙂 Verkar finnas gott om gamla apparater till bra priser.

Du kan plugga en chromecast till en reciever som denna:
https://www.facebook.com/share/16EYUMCTEY/ och sen ansluta den till TVn

Värt att tänka på
* Kommer en äldre apparat kunna ge 4k-Tv den dag du köper ny tv? (Jag gissar att svaret är nej)
* Hur testar man den före köp?
* Finns fjärrkontrollen kvar?
* Kommer man behöva använda 2-3 fjärrkontroller varje gång man ska se på TV eller lyssna på Spotify? Eller stöder TV och reciever ARC? (Jag vet inte svaret på den men skulle läsa på ordentligt innan köp. Resten av familjen skulle bli galen om det upplevs krångligt.)

Har använt Raspberry Pi och brännt över en mediaspelare från nätet till ett SD kort
Raspberry pi, Xioami mi 4k mfl har historiskt haft klart begränsad ap-support från steaming leverantörer som tex begränsad upplösning mm. Raspberrypi hade tidigare inget stöd från streamingleverantörerna och de appar som fanns var hobbyprojekt. Vet ej vad som finns i dag.

ATV och Chromecast är störst och prioriteras vid ap-utveckling.

Kommer man behöva använda 2-3 fjärrkontroller varje gång man ska se på TV eller lyssna på Spotify?
ATV fjärren kan läras att styra on/off och volym på tv och förstärkare, dvs absolut basfunktionalitet kan styras.

Hittade ingen bättre tv-tråd, så jag testar här:
Efter flytt ser tv:n ut så här, med en svart skugga.
1000001121.webp

Philips ca 6 år gammal ca 60 tum.
Har jag några fler alternativ än:
1. Köp ny tv
2. Fixa med något på tv:n
3. Hoppas på att vänja sig
4. Sluta kolla på tv

Hittade ingen bättre tv-tråd, så jag testar här:
Efter flytt ser tv:n ut så här, med en svart skugga.
Visa bilaga 765053
Philips ca 6 år gammal ca 60 tum.
Har jag några fler alternativ än:
1. Köp ny tv
2. Fixa med något på tv:n
3. Hoppas på att vänja sig
4. Sluta kolla på tv
Liberalerna har väl en mörk skugga bakom sig nuförtiden? 😛

Skämt åsido, en jämn bakgrund kanske? Så man faktiskt ser. Och ett modellnummer på tvn. Är det en kantbelyst modell ser det ju lite ut som att en del av bakgrundsbelysningen slocknat.

Inte kantbelyst.
Här kommer en jämn bakgrund samt modellnummer.

Bilagor

• 20250425_205103.webp
    20250425_205103.webp
    268.7 KB · Besök: 53
  • 20250425_204004.webp
    20250425_204004.webp
    50.9 KB · Besök: 73
Inte kantbelyst.
Här kommer en jämn bakgrund samt modellnummer.
Det där modellnumret är en Samsung på 65” med kantbelysning, om internet inte ljuger. Det syns ju också rätt tydligt att det är just en lampa från kanten som saknas på skuggan.

Så flytten har på något sätt satt en del av belysningen ur funktion. Säkert reparabelt beroende på hur händig du är och vad som faktiskt är fel…

Det där modellnumret är en Samsung på 65” med kantbelysning, om internet inte ljuger. Det syns ju också rätt tydligt att det är just en lampa från kanten som saknas på skuggan.

Så flytten har på något sätt satt en del av belysningen ur funktion. Säkert reparabelt beroende på hur händig du är och vad som faktiskt är fel…
Mittåt. Visst är det en Samsung. Jag blandar ihop korten med annan produkt på tapeten under kvällen.
Händig med tv-appartarer? Nja.....
Vad det faktiska fel är? Där har vi pudelns kärna.

Kanske bäst att kika med behörig LTVS(Local TV Shop)?

Ser ut som att nVidia Shield TV Pro uppfyller dina krav, den är gammal men funkar utmärkt i mitt hem.
Enheten är ansluten via hdmi till en receiver.

Ser ut som att nVidia Shield TV Pro uppfyller dina krav, den är gammal men funkar utmärkt i mitt hem.
Enheten är ansluten via hdmi till en receiver.
Ljudet ur den är inte bra med Spotify och dom andra dålig DAC funkar med streaming kanalerna.

hedersknyffeln HåkanC kvistade förbi o installerade ngn burk av bättre snitt. - riktigt bra blev det, så najs o snyggt med diskreta inbyggda högtalare utspridda i vardagsrummet. - ska komplettera med enkel sub.

Har ju nu en google tv streamer

Dock ett smärre irritationsmoment:

Recievern synes förutsätta "extern wifi", typ.

Jag har ju ngn app av ngt slag på min hemoroid-tfn att styra recievern, riktigt bra!! - men: den verkar kräva att tfn (med appen), eller om det är recievern..., ansluts till "annat" wifi, som jag nu löst genom internet-delning från annan tfn. - funkar då riktigt bra, men känns så löjligt behöva två telefoner, då den tfn som har appen ju har internet / internet-delning / wifi.

#2: verkar som tv:n måste vara på för att ljudet ska gå ut i högtalarna.

Visst, jag kan skaffa router med bredband - wifi, men känns som jag redan har det gm tfn:s internetdelning vilket duger mkt gott åt mig: spotify och netflix olikn. - de tre barnen har ju varsin tfn med fri surf.

mm, lokal wifi är nog bra då du då annars måste hitta ett sätt att få förstärkaren på internet. (?)

Tillbaka
Topp