[OT] Djurplågeri!

Koltrasten

Aktiv medlem
[OT] Djurplågeri!
Vill börja med att jag skriver i flera forum, kring detta problem med den här verkligheten vi lever i. Det finns alltid en samstämmighet ang djurplågeri, så länge inte verkligheten kränker och konfronterar den personliga integriteten!

Det behövs inga pekpinnar. Det som dock saknas i nutidsmänniskans verklighet, är känslan och empatin för andra varelsers lidande. Vart tog den ivägen? Säkert känner många igen sig...

Vill nu ge ett ex, (bland många), nämligen det vi i livsmedelsbutikerna kallar "KYCKLING"!
Jodå, här finns alternativ att välja mellan. Allt mellan frigående EKO, inomhus till frigående utomhus. Hsh utbudet är stort. Inget tal om annat.

Problemet landar dock inte här. Med genmodifiering kan man numera producera ägg, som får avkomman att födas och gödas, för att dödas på ynka 31 dagar. Denna genmodifiering får kycklingarna att under deras extremt korta livslängd att bokstavligen äta dygnet runt. Man måste då hålla kycklingarna separerade, för att dom inte skall hacka ihjäl varandra. Det vanligaste knepet, för att komma runt problemet, är att klippa av deras näbbar. Givetvis ur humanitär åtgärd!

Skriver endast detta för att sprida information. Brukar aldrig dölja vad jag tycker på "Happy", bakom några brasklappar. Men vill tydliggöra vilket lidande man aktivt främjar och aktivt bidrar till, när man på hemväg ex köper grillad kyckling på ICA! Vill du då aktivt bidra till detta djurplågeri? Kan du övh känna empati?

För den som tvivlar: Gå till större debatters forum och kontrollera mina uppgifter.

Nu var inte min uppgift i den här tråden att skuldbelägga och konfrontera. Utan att medvetandegöra, informera och ev räta ut frågetecken.

Varför i Helvete då ta upp detta på "Happy". Detta är fan ett forum för cyklister!

Sant: Men vi har alla ett kollektivt ansvar, för lidandet vi orsakar genom vår livsföring och konsumtion av livsmedel!
Kommer som vanligt givetvis att få ta massor av skit för detta inlägg. Förra gången 50 mejl, sms och allt i hat. Men man vänjer sig...

Till alla, som värnar om våra vänner: "Glad Påsk".

[OT] Djurplågeri!
Vill börja med att jag skriver i flera forum, kring detta problem med den här verkligheten vi lever i. Det finns alltid en samstämmighet ang djurplågeri, så länge inte verkligheten kränker och konfronterar den personliga integriteten!

Det behövs inga pekpinnar. Det som dock saknas i nutidsmänniskans verklighet, är känslan och empatin för andra varelsers lidande. Vart tog den ivägen? Säkert känner många igen sig...

Vill nu ge ett ex, (bland många), nämligen det vi i livsmedelsbutikerna kallar "KYCKLING"!
Jodå, här finns alternativ att välja mellan. Allt mellan frigående EKO, inomhus till frigående utomhus. Hsh utbudet är stort. Inget tal om annat.

Problemet landar dock inte här. Med genmodifiering kan man numera producera ägg, som får avkomman att födas och gödas, för att dödas på ynka 31 dagar. Denna genmodifiering får kycklingarna att under deras extremt korta livslängd att bokstavligen äta dygnet runt. Man måste då hålla kycklingarna separerade, för att dom inte skall hacka ihjäl varandra. Det vanligaste knepet, för att komma runt problemet, är att klippa av deras näbbar. Givetvis ur humanitär åtgärd!

Skriver endast detta för att sprida information. Brukar aldrig dölja vad jag tycker på "Happy", bakom några brasklappar. Men vill tydliggöra vilket lidande man aktivt främjar och aktivt bidrar till, när man på hemväg ex köper grillad kyckling på ICA! Vill du då aktivt bidra till detta djurplågeri? Kan du övh känna empati?

För den som tvivlar: Gå till större debatters forum och kontrollera mina uppgifter.

Nu var inte min uppgift i den här tråden att skuldbelägga och konfrontera. Utan att medvetandegöra, informera och ev räta ut frågetecken.

Varför i Helvete då ta upp detta på "Happy". Detta är fan ett forum för cyklister!

Sant: Men vi har alla ett kollektivt ansvar, för lidandet vi orsakar genom vår livsföring och konsumtion av livsmedel!
Kommer som vanligt givetvis att få ta massor av skit för detta inlägg. Förra gången 50 mejl, sms och allt i hat. Men man vänjer sig...

Till alla, som värnar om våra vänner: "Glad Påsk".

[OT] Djurplågeri!
[OT] Djurplågeri!
losingafriend2.webp

[OT] Djurplågeri!
Tyvärr är alla svar på den här tråden som förväntade! Alla UPA, kunde skrivet det i första meningen på den här tråden. Men valde att låta bli.
Varför?

[OT] Djurplågeri!
Så fort Koltrast gör ett fel och får det påpekat är Koltrast mobbad eller påhoppad. Det beteendet har ett namn offermentalitet och är en av flera härskartekniker.
Minst ett faktafel i #1, det finns inga genmodifierade kycklingar i europeiska matbutiker. Det gäller att välja sina faktakällor med viss omsorg.

[OT] Djurplågeri!
Tyvärr är alla svar på den här tråden som förväntade! Alla UPA, kunde skrivet det i första meningen på den här tråden. Men valde att låta bli.
Varför?
Tror helt ärligt att du skulle fått mycket bättre genomslag om den var märkt ”OT”.

För att svara på ditt första inlägg, jag köper sedan länge bara kyckling som fått behålla näbben och alltid svenskt.

Och till de som skiter i näbbar så finns en till anledning. I Sverige så räknas inte saltlake som ”tillagad”. Köper du utländsk kyckling så har de sprutat den full med saltlake. Dels för att blåsa dig på pengar, du köper saltvatten för priset på kött. Men också för att slippa testa köttet för tex salmonella. Och så vill vi ju såklart nära svenska producenter.

[OT] Djurplågeri!
Jag äter väldigt sällan kyckling. Skjuter vilda fåglar och äter istället.
Samma här. Äter i stort sett bara vilt. Dels för att det är överlägset godare. Men också av samvetsskäl. Köpe-kött är en sak men även vegetariska och veganska proteinkällor sliter enormt på miljön och dödar enorma mängder djur.

Nu kan inte alla byta till vilt då varken djur eller ekonomin skulle räcka till. Men för mig funkar det oftast så då kör jag på det, dömer ingen som gör annorlunda. Vi gör nog alla så gott vi kan.

[OT] Djurplågeri!
En sunt tänkade människa kan på den här tråden se att anfall är bästa försvar. Ingen vill vidgå något som helst ansvar, för sin konsumtion av ihjälplågade djur. Vad resulterar då detta i? Jodå, som vanligt får budbäraren, som berättar den obehagliga sanningen ta hela smällen!

Är någon förvånad?

Tror inte att vidare dialoger på den här tråden kommer att leda till något annat än rent hat!

[OT] Djurplågeri!
En sunt tänkade människa kan på den här tråden se att anfall är bästa försvar. Ingen vill vidgå något som helst ansvar, för sin konsumtion av ihjälplågade djur. Vad resulterar då detta i? Jodå, som vanligt får budbäraren, som berättar den obehagliga sanningen ta hela smällen!

Är någon förvånad?

Tror inte att vidare dialoger på den här tråden kommer att leda till något annat än rent hat!
Du måste hantera dina förväntningar.
Detta är ett forum dit folk kommer för att diskutera de senaste trenderna inom vevarmslängd och träningszoner.

[OT] Djurplågeri!
Gott med kyckling, jag käkar det ganska ofta. Även mördade laxar och döda makrillar. Gärna asiatiska eller indiska recept med mkt kryddor. Mums ! Men alla som vill kan ju äta kaninmat istället.

[OT] Djurplågeri!
Jag förstår inte riktigt heller syftet med det här. Du lockar enormt mycket till den typen av svar du får både här och i dina andra trådar @Koltrasten , och sen blir du upprörd och generaliserar kors och tvärs över folks åsikter utifrån folks plojsvar i dina plojtrådar. Du får noll representativa svar eller diskussioner kring ursprungsfrågan, och det enda resultatet är att du själv blir upprörd.

Tycker du ska fundera på om du kanske ska lägga ditt krut i någon annan sorts forum där din kritik kommer mer till sin rätt. Du slåss mot väderkvarnar.

[OT] Djurplågeri!
Du måste hantera dina förväntningar.
Detta är ett forum dit folk kommer för att diskutera de senaste trenderna inom vevarmslängd och träningszoner.
Är det? Ibland får jag känslan av att dessa personer du nämner mest hänger på köp & sälj här inne, medan forumet är mer ”det var bättre förr, modernt är skit och inget är värt att uppgradera någonsin”. Det har sin charm ibland det också iofs.

[OT] Djurplågeri!
Här får alla svart på vitt, i tråden djurplågeri!
trots trådens namn har det kommit många svar!
Dock inget som berört vår behandling av andra, som är helt försvarslösa: Utan här sker istället attack mot budbäraren!

[OT] Djurplågeri!
Bra talat "n3wton"!
Tar du själv något som helst ansvar, för ditt beteende. Skäms du? Eller handlar det enbart om att gå till attack?
Gick ut och tog kort på några av mina egna hönor. Är mitt i lamningen för fåren så har det lite körigt emellanåt....

IMG_9258.webp

Här är också några av mina, fast med färre huvuden och mindre fjädrar. Dock hade de näbbar innan de tappade huvudena.

IMG_0452.webp

[OT] Djurplågeri!
Gick ut och tog kort på några av mina egna hönor. Är mitt i lamningen för fåren så har det lite körigt emellanåt....

Visa bilaga 763431

Här är också några av mina, fast med färre huvuden och mindre fjädrar. Dock hade de näbbar innan de tappade huvudena.

Visa bilaga 763433
Det var väl inte svar på frågan ”skäms du?” ?

Men jag antar och hoppas att svaret är nej. Det är underbart att folk som du finns som faktiskt gör något på riktigt som att tex ha egna höns och (antar jag) ta väl hand om djuren för att sen äta upp dem. Utmärkt!
TS har ju onekligen en poäng någonstans långt inne i de något förvirrade/otydliga tankarna om att mycket av dagens djurhållning är bedrövlig. (Själv drar jag ett ganska litet strå till stacken genom att mest äta vilt och tänka på ursprunget på den fisk och det kött jag köper i butik.)

[OT] Djurplågeri!
Ingenting i den här tråden har ifrågasatt människors beteende mot våra kamrater på den här jorden.

Det jag ville belysa är det ursinniga djurplågeriet, som pågår varje dag 24/h.

Finns det någon på "Happy", som inför sig själv kallar sig djurvän. Eller är denna fråga endast en utopi?

[OT] Djurplågeri!
Det var väl inte svar på frågan ”skäms du?” ?

Men jag antar och hoppas att svaret är nej. Det är underbart att folk som du finns som faktiskt gör något på riktigt som att tex ha egna höns och (antar jag) ta väl hand om djuren för att sen äta upp dem. Utmärkt!
TS har ju onekligen en poäng någonstans långt inne i de något förvirrade/otydliga tankarna om att mycket av dagens djurhållning är bedrövlig. (Själv drar jag ett ganska litet strå till stacken genom att mest äta vilt och tänka på ursprunget på den fisk och det kött jag köper i butik.)
Nej, jag skäms inte nämnvärt.😊

Men sen lever jag själv i en utopi som nästa ingen annan gör, med möjlighet att både odla och producera kött trots ganska storstadsnära läge och i förhållandevis liten skala. Min familj driver jordbruk i en kommun med 40 000 invånare, där vi endast har två aktiva jordbruk totalt. Vi klarar att försörja kommunens invånare i någon enstaka dag i bästa fall. Skulle alla i kommunen leva som jag gör räcker inte marken till.

Jag tänker nog inte utveckla några direkta tankar om "lösningar", men uppmanar folk att skaffa sig lite kunskap och ha eftertanke i det man slentrianmässigt gör varje dag. De produkter vi efterfrågar och betalar för är de som sedan också finns i butiken, så om fler gör smarta val får djuren det bättre på många vis.

Just höns är ett djur som fungerar utmärkt även i villaområdet. De kräver ganska liten yta (åtminstone tills alldeles nyligen när helt knasiga nya regler började gälla), trivs under träd på en vildvuxen gräsmatta och äter matrester med galen aptit om sådana råkar uppkomma. Man får räkna med att höns som lever ett "normalt" liv inte värper så värst mycket på vinterhalvåret, men under den andra halvan får man ett ägg per höna och dag om hönorna är glada och nöjda.

Att man äter ägg vid påsk beror till största delen historiskt sett att det var ungefär då hönorna började värpa i samband med att ljuset kom åter (och ännu längre tillbaks var det då de vilda fåglarna vars bon vi skattade på ägg började lägga ägg). Ska man däremot äta två ägg per dag varje dag året runt så krävs det mer industriella metoder (i praktiken att man enbart ger hönorna artificiellt ljus året runt så de alltid lever "på sommaren"). På vintern får man istället äta rotfrukter, potatis, inlagda grönsaker och torkat eller fryst kött.😛

[OT] Djurplågeri!
Det är så himla jobbigt med djurrättsaktivister och klimataktivister osv. Som har fått någon knäpp ide som dom sen försöker tvinga på alla andra. Alla kan själva göra som dom vill såklart, men please, sluta att gnälla och försöka skuldbelägga alla normala personer som inte håller med.

[OT] Djurplågeri!
Fast utan aktivister hade det kanske varit ännu värre (och med aktivist menar jag de som filmar djurindustrin och belyser ex. hur snabb-mode produkter dumpas i någon öken, inte de som limmar fast sig på E4'an).

Problemet är ju inte personer som n3wton utan behovet av billiga köttprodukter, som drivet djurfabrikerna, men det är bara vi konsumenter som kan förändra. Vill vi fortsätta äta billigt kött i den mängden vi gör idag blir det inte bättre... Jag gjorde mitt val för 20 år sedan och ångrar mig inte.

[OT] Djurplågeri!

Är någon förvånad?

Jag ser minst två som tar ansvar och ger förslag till bättring. Tycker du ska läsa alla inlägg igen men utan defensiva glasögon. Tänk att ingen är ute efter att bråka med dig och se hur du tolkar svaren.

[OT] Djurplågeri!
1000030810.webp

Så här ser vår kötthylla i frysen ut. VS och RD är vanligast. ÄL och DH förekommer men Hare har vi bara fått hemma hos avsändaren. Kött från mataffär? Det har jag knappt köpt på fem-sex år. Bortsett från skräpmat som köttbullar, korv och burgare då. Priviligierad? Absolut. Men viltfrysen på Ica brukar ha rätt bra utbud också, oftast inte särskilt mycket dyrare än nötköttet.

Senast ändrad:
[OT] Djurplågeri!
Visa bilaga 763455

Så här ser vår kötthylla i frysen ut. VS och RD är vanligast. ÄL och HJ förekommer men Hare har vi bara fått hemma hos avsändaren. Kött från mataffär? Det har jag knappt köpt på fem-sex år. Bortsett från skräpmat som köttbullar, korv och burgare då. Priviligierad? Absolut. Men viltfrysen på Ica brukar ha rätt bra utbud också, oftast inte särskilt mycket dyrare än nötköttet.
Viltkött räcker absolut inte till alla i landet men just vildsvin är en stor resurs som bör tas tillvara. Som det är nu är det tyvärr en del jägare som inte tar tillvara alla vildsvin utan bara gräver ner dom. Så de som faktiskt bryr sig borde äta mer vildsvin.

[OT] Djurplågeri!
Hm... Kan inte se att någon har kommenterat koncentrationslägren, kycklingarna lever i. Vem för deras talan?
Mao ger man då sitt tysta godkännande! Helst genom att angripa trådskaparen!

Tillbaka
Topp