Hur blev det med det här då?
Det blev ett par Ican G25, billigaste varianten med deras egna nav, D21. De angavs vara slut i EU-lagret, så det blev en aning dyrare från annat lager, men eftersom hjulen kom inom en vecka kan man undra hur det låg till med det, egentligen. Men dollarkursen har ju blivit förmånligare och så hittade jag en rabattkod i en youtube-video, så inte hela världen.
Hjulen väger 689 + 802 = 1.491 g utan fälgtejp. Den kom på två separata rullar, och tubeless-ventiler kom också med, men inga extra ekrar. Jag har valt att köra med latexslang och vanliga GP5000. Eftersom det verkar som om GP5000 i 30 mm-variant numera är lite förstärkt för elcykling valde jag 32 mm och de blir drygt 33 mm (33-33,5?) breda monterade på Ican G25, dvs i nivå med fälgens största bredd på 33,3 mm. Föreslaget däcktryck i en online-kalkylator (Silca?) var 4,3/4,5 bar men det kändes lite för mycket på allt annat är helt slät asfalt. Har successivt sänkt och det ser ut att landa på 3,9/4,0 bar för mig. Baknavet är ljudligt, vilket jag egentligen inte gillar, men folk flyttar sig när de hör att man närmar sig.
Blev jag snabbare? Ja, flera PR på Strava, men har samtidigt även bytt till smalare styre, från 42 till 38 cm (och provar just nu 36 cm), av ergonomiska skäl, så svårt att veta vad som beror på hjul och däck. Åkkänslan är mycket bra. En stor fördel är att det känns mycket säkrare i svängarna jfrt med smalare däck. Att bedöma hjulens styvhet, etc, är överkurs för mig. Har försökt provocera dem men känner inte att det sviktar på något sätt. Vindkänslighet i nivå med Roval CL50.
Blev jag lyckligare? Tja, jag blir gladare av min cykel som känns vassare och bekvämare numera, vilket iofs är summan av flera olika förändringar. Men Roval-hjulen sitter nu på min andracykel...
Visa bilaga 777870