Åsikter om ICAN G25?

NiklasL

Aktiv medlem
Åsikter om ICAN G25?
Lite nyfiken på breda landsvägshjul med innerbredd på 25 mm och yttermått på 32-35 mm (och höjd på 40-50 mm). Det tycks inte finnas så mycket att välja på just i landsvägskategorin med sådana mått men lite mera bland gravelhjul. ICAN G25 uppfyller önskemålen, verkar vara välgjorda att döma av recensioner av andra hjulmodeller de har, är hyfsat lätta, är inte hookless, kostar inte lika mycket som mera kända märken och kan fås med DT240-nav. Vad tror ni? Blir jag snabb och lycklig med sådana hjul?

Åsikter om ICAN G25?
Vad är skillnaden på landsvägshjul och gravelhjul? Du behöver inte svara på den ;-) det är liksom samma sak men med en bredare fälg kan man marknadsföra den mot gravelsegmentet fastän det är same same.
Om du blir snabb med dem beror på om du är snabb idag, om du blir lycklig beror nog mest på en massa andra saker i ditt liv.
I övrigt om du väljer en variant med 240 nav kommer du oavsett få fina hjul :)

Åsikter om ICAN G25?
Hej!
Jag köpte ett par ICAN G24 för några veckor sedan för att ha på graveln och hittills funkar de perfekt. Snabb leverans och verkar välbyggda. Man får se till att välja de som heter EU, då skickas de från lager i EU och man slipper tullar och dyra frakter.

Åsikter om ICAN G25?
Vad är skillnaden på landsvägshjul och gravelhjul? Du behöver inte svara på den ;-) det är liksom samma sak men med en bredare fälg kan man marknadsföra den mot gravelsegmentet fastän det är same same.
Om du blir snabb med dem beror på om du är snabb idag, om du blir lycklig beror nog mest på en massa andra saker i ditt liv.
+1
på allt ovan, men
Är det inte så att förutom frihjulsmekanismen (märks skillnad mellan sådana på lvg?) är enda skillnaden ~75g i vikt och en hel del i kostnad?
Eftersom det är i centrum av hjulet är det inte ens roterande vikt,
dvs den upplevda skillnaden blir verkligheten lika stor som med 1dl mer eller mindre i vattenflaskan.
Mitt råd är därför:
Välj DT350-nav och lägg de sparade pengarna på bättre fälg och/eller däck, där märks det tydligare.

Åsikter om ICAN G25?
+1
på allt ovan, men

Är det inte så att förutom frihjulsmekanismen (märks skillnad mellan sådana på lvg?) är enda skillnaden ~75g i vikt och en hel del i kostnad?
dvs den upplevda skillnaden blir verkligheten lika stor som med 1dl mer eller mindre i vattenflaskan.
Mitt råd är därför:
Välj DT350-nav och lägg de sparade pengarna på bättre fälg och/eller däck, där märks det tydligare.
Amen.

Åsikter om ICAN G25?
Tänker så också, vad är skillnaden? Trenden för lvg-hjul går mot inte bara bredare däck utan även bredare fälgar. Förutom 3T Discus och Roval Rapide CL II (21 innerbredd) får man väl leta just bland grushjulen för att hitta det. Cyclingnews har en låst artikel om däckbredd som jag inte har läst men där man i ingressen hävdar att ännu bredare däck än idag (40) är bättre för de flesta.

Åsikter om ICAN G25?
+1
på allt ovan, men

Mitt råd är därför:
Ja, så där är det ju självklart. Alternativen i det här fallet är DT240 eller standard (Novatec?). DT-nav funkar bra, är lätta att serva och det går att få tag i delar lite lättare än för udda märken, navvikten är av mindre betydelse.

Åsikter om ICAN G25?
+1
på allt ovan, men

Mitt råd är därför:

Nya EXP ratchet, som finns i 240, är lite tystare och ljudet är mindre "äggig", som man säger på tyska, det är trevligt. Stora nackdelen är att ena hälften av ratcheten är fastskruvad i navkroppen och att man behöver ett riktigt dyrt verktyg för att lossna den. Tyvärr hittade jag inte 350 versionen av utgående MTB-hjul jag var ute efter så jag köpte 240 istället.

Åsikter om ICAN G25?
Ett intressant alternativ, som kostar mera, är DT Swiss GRC 1400 Dicut 50, som funkar med breda lvg-däck och 105%-regel, etc.

grc1100-50mm-24mm-discbrake-1703883.webp

Åsikter om ICAN G25?
Alltså att välja Dt 240 framför de flesta andra nav kanske inte är det mest rationella, på olika vis. Men det betyder inte att det är fel val. :-)

Personligen håller jag Dt 240 mycket högt bland enskilda cykelrelaterade produkter. Trots något felsteg i evolutionen är det en produktlinje som helt enkelt bara är kvalitet för mig. De hjul med 240 jag har unnat mig under åren har alltid varit mina favoriter.

Att göra det smarta och rationella valet är annars min grej. Men ibland måste man få unna sig att vara lite känslostyrd också! :-)

Åsikter om ICAN G25?
Trenden för lvg-hjul går mot inte bara bredare däck utan även bredare fälgar. Förutom 3T Discus och Roval Rapide CL II (21 innerbredd) får man väl leta just bland grushjulen för att hitta det. Cyclingnews har en låst artikel om däckbredd som jag inte har läst men där man i ingressen hävdar att ännu bredare däck än idag (40) är bättre för de flesta.
Jan Heine hänvisar till den

Men hela det testet är ju gjort i en testrigg med stationär cykel.

För att riktigt dra nytta av vinsterna med breda däck bör man anpassa däckstrycket efter bredden och jag har då varit med om det på (asfalt-) vägar finns en övre gräns där det lägre trycket i bredare däck påverka styregenskaperna så pass mkt att cykeln börjar kännas vad jag skulle vilja kalla understyrd (i brist på bättre begrepp)
Det nämns även i denna GCN-video, där de inte fann ngn hastighetsnackdel med riktigt breda däck, däremot tyckte även de att styrningen förändrades.

Men som alltid när det gäller däck: det viktiga är inte hur breda de är utan att de är bra!

<REDIGERAT>
Ytterligare en sak som kan påverka är viktskillnaden.
Den typiska viktskillnaden mellan ~35mm och ~40mm kan vara mer än hela 75g!
För den som klarar sig med 34mm och använder slang finns det riktigt lätta däck.
Tex
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Corsa-NEXT-28-700-x-34C-Graphene-20-black-black
Med en TPU-slang blir det en hel del lättare än det slanglösa alternativet

Det är alltså inte enbart däckstrycket som kan ha stor betydelse för hur bredare däck upplevs.
</REDIGERAT>

Alternativen i det här fallet är DT240 eller standard (Novatec?).
Då är det väl inget alternativ. Eller är prisskillnaden astronomisk?
DT-nav funkar bra, är lätta att serva och det går att få tag i delar lite lättare än för udda märken, navvikten är av mindre betydelse.
+1

Senast ändrad:
Åsikter om ICAN G25?
Jag känner mig inte så uppdaterad på moderna landsvägsprofiler så har inga specifika tips. Men ska man vara rationell och prismedveten hade jag kollat fler kineser än ICAN innan jag kollar på Dt-fälgar. Ja, jag vet! :-)

EIE och Lightbicycle känns som bra ställen att börja, de har så mycket att man brukar hitta något som passar.

Åsikter om ICAN G25?
Ja, jag har kikat på Light Bicycle och de har två breda fälgar, WR45 och WR50, som uppfyller "kravspecen". Tilltalande. ICAN G25 i standardutförande är svår att slå prismässigt.

Åsikter om ICAN G25?
Ytterligare en sak som kan påverka är viktskillnaden.
Den typiska viktskillnaden mellan ~35mm och ~40mm kan vara mer än hela 75g!

Då är det väl inget alternativ. Eller är prisskillnaden astronomisk?
Precis, breda fälgar väger ofta mera och det samma gäller då även för däcken Och de flesta tubeless lvg-däck finns ofta inte i bredare än 32 mm (vilket ofta blir någon eller några mm bredare på en bred fälg). Men har man ambitionen att gå efter 105%-regeln spelar det ingen roll eftersom få fälgar är så breda.

Prisskillnaden ses i produktlänken i första inlägget: 650 USD (D21-nav) mot 1029 USD (DT240). Där kan du även se alla andra egenskaper som hjulen har. Kika gärna där, det blir en bättre diskussion då!

Åsikter om ICAN G25?
Precis, breda fälgar väger ofta mera och det samma gäller då även för däcken Och de flesta tubeless lvg-däck finns ofta inte i bredare än 32 mm (vilket ofta blir någon eller några mm bredare på en bred fälg).
Det kommer fler och fler lvg-däck >32mm upp till ~40mm, men det verkar inte vara så många av dem som finns i slangversion utan enbart i de tyngre, stummare(högre rullmotstånd?) tubeless.
Även Jan Heines René Herse-däck skall vara TLR, men de är åtminstone både smidiga och en hel del lättare jmf med många andra tillverkares TLR-däck i 35-38mm
Ett exempel
Schwalbe Pro One finns i 38mm med en angiven vikt på 410g
Men de jag har är i verkligheten 36-37mm och väger mer
schwalbe_proonetle_38mm-webp.750917

De är därför i praktiken jämförbara med René Herse Bon Jon Pass som är lika breda (inom ~1mm) men ~100g lättare

Men har man ambitionen att gå efter 105%-regeln spelar det ingen roll eftersom få fälgar är så breda.
Du skall naturligtvis skaffa precis de hjul och däck du vill ha av precis den anledning du vill. Men det finns de som baserat på eget vindtunneltestande ifrågasätter 105%-regeln.
Det har varit uppe här tidigare

Prisskillnaden ses i produktlänken i första inlägget: 650 USD (D21-nav) mot 1029 USD (DT240). Där kan du även se alla andra egenskaper som hjulen har. Kika gärna där, det blir en bättre diskussion då!
+1
När jag kollar på ICAN-sidan du länkar till verkar det inte gå att köpa enbart fälgar, stämmer det eller kollar jag dåligt?
Jag har hjul med kolfiberfälgar från både Lightbicycle och EIE. Men de har jag köpt som lösa fälgar och byggt hjul av själv. Då kan jag välja precis de nav och ekrar jag vill ha.
Jag har haft de hjulen i flera år nu och det har inte varit några som helst problem med dem eller fälgarna.

Åsikter om ICAN G25?
Jag är imponerad av människor som fattar den här typen av beslut baserat på rationalitet. Det skulle jag aldrig göra. Sammanfaller rationalitet med exempelvis utseende eller känsla är det förstås bra, men står jag i valet och kvalet blir det alltid de senare kriterierna som gäller för mig.

Sedan kommer jag att researcha skiten ur mig (och be @HåkanC om hjälp..) för att försöka hitta rationella förklaringar till mina känslostyrda val.

I efterhand.

Plad gåsk! 🪺

Åsikter om ICAN G25?
Men det finns de som baserat på eget vindtunneltestande ifrågasätter 105%-regeln.
Det har varit uppe här tidigare
Ja, jag tänkte själv på Dylan Johnson och hans vindtunneltester i gravelsammanhang. Men det finns kanske fler?
Även jag önskar alla en trevlig helg och glad påsk
Och inte minst att @NiklasL skaffar och blir nöjd med precis de hjul o däck han vill ha.
Halva nöjet är att bolla frågan på Happyride 😊

Jag vill också önska alla Glad Påsk, men fler inlägg i den lite vidare frågan om breda däck och fälgar för lvg är välkomna!

Åsikter om ICAN G25?
De såg väldigt intressanta ut. Vad är Happy-konsensus kring hål för nipplarna + tejp vs hel fälgbana?

Jar egentligen inte så mycket att komma med men när jag byggde lvg-hjul i vintras så byggde jag utan hål, skönt att slippa tejpen tänkte jag främst. Lite mer jobb att bygga men inte farligt. Sen säkert mer krångligt om man kör av ekrar men det händer ju aldrig så det är ju inget reellt problem.

Åsikter om ICAN G25?
Jag gick på eie för ett år sen .
Säljaren föreslog deras "egna" nav som jag anar är dt240 "inspirerade"...
Iaf nöjd än och matcher 30mm däcken bra . Men börjar bli omodernt smala ;) och var ganska lång leveranstid.

Bilagor

• Screenshot_20250420_182532_OneDrive.webp
    Screenshot_20250420_182532_OneDrive.webp
    25.4 KB · Besök: 109
Åsikter om ICAN G25?
Jar egentligen inte så mycket att komma med men när jag byggde lvg-hjul i vintras så byggde jag utan hål, skönt att slippa tejpen tänkte jag främst. Lite mer jobb att bygga men inte farligt. Sen säkert mer krångligt om man kör av ekrar men det händer ju aldrig så det är ju inget reellt problem.
Jag är ganska mycket novis på att bygga hjul (tror jag byggt 4-5 par), men är det inte galet jobbigt att justera allt med ekernyckel istället för skruvmejsel genom ekerhålen? Tycker jag riktar allt den vägen i turbofart i jämförelse med att hela tiden behöva använda ekernyckel.. Gillar annars idén supermycket med att slippa tejp!

Åsikter om ICAN G25?
Känns så sjukt ovärt med heltäckt fälg. Ser lätt ut på YT-video, sen vet man hur det blir när man står där i allt annat än en klinisk miljö med fälgen fullt av nipplar som skallrar, ryggskott från alla gånger man fått krypa runt på golvet och leta tappade pinaler osv.

Tar alla dagar i veckan hellre några minuter för att dra ett varv tape. Allt i allt lär det gå sjukt mycket snabbare och om man skulle behöva ekra om något är det enkelt gjort.

Men sen föredrar jag allt externt draget också :)

Åsikter om ICAN G25?
är det inte galet jobbigt att justera allt med ekernyckel istället för skruvmejsel genom ekerhålen? Tycker jag riktar allt den vägen i turbofart i jämförelse med att hela tiden behöva använda ekernyckel..
Då har du bra skruvmejsel, och kanske även nipplar, för mig funkar inte skruvmejseln mer än till det initiala hjulbyggandet. När ekerspänningen ökar behöver jag använda ekernyckel.
Gillar annars idén supermycket med att slippa tejp!
+1

Åsikter om ICAN G25?
Hur blev det med det här då?

Det blev ett par Ican G25, billigaste varianten med deras egna nav, D21. De angavs vara slut i EU-lagret, så det blev en aning dyrare från annat lager, men eftersom hjulen kom inom en vecka kan man undra hur det låg till med det, egentligen. Men dollarkursen har ju blivit förmånligare och så hittade jag en rabattkod i en youtube-video, så inte hela världen.

Hjulen väger 689 + 802 = 1.491 g utan fälgtejp. Den kom på två separata rullar, och tubeless-ventiler kom också med, men inga extra ekrar. Jag har valt att köra med latexslang och vanliga GP5000. Eftersom det verkar som om GP5000 i 30 mm-variant numera är lite förstärkt för elcykling valde jag 32 mm och de blir drygt 33 mm (33-33,5?) breda monterade på Ican G25, dvs i nivå med fälgens största bredd på 33,3 mm. Föreslaget däcktryck i en online-kalkylator (Silca?) var 4,3/4,5 bar men det kändes lite för mycket på allt annat är helt slät asfalt. Har successivt sänkt och det ser ut att landa på 3,9/4,0 bar för mig. Baknavet är ljudligt, vilket jag egentligen inte gillar, men folk flyttar sig när de hör att man närmar sig.

Blev jag snabbare? Ja, flera PR på Strava, men har samtidigt även bytt till smalare styre, från 42 till 38 cm (och provar just nu 36 cm), av ergonomiska skäl, så svårt att veta vad som beror på hjul och däck. Åkkänslan är mycket bra. En stor fördel är att det känns mycket säkrare i svängarna jfrt med smalare däck. Att bedöma hjulens styvhet, etc, är överkurs för mig. Har försökt provocera dem men känner inte att det sviktar på något sätt. Vindkänslighet i nivå med Roval CL50.

Blev jag lyckligare? Tja, jag blir gladare av min cykel som känns vassare och bekvämare numera, vilket iofs är summan av flera olika förändringar. Men Roval-hjulen sitter nu på min andracykel...

Ican G25.webp

Åsikter om ICAN G25?
Scribe har nu släppt snarlika Inception 50+ Disc: 1.433 g, 50 mm höga, innerbredd 24 mm, 31 mm ytterbredd, €799, gratis frakt.

Red: Måtten nedan stämmer inte med vad som står på webbsidan ifråga

Åsikter om ICAN G25?
Hur blev det med det här då?

Det blev ett par Ican G25, billigaste varianten med deras egna nav, D21. De angavs vara slut i EU-lagret, så det blev en aning dyrare från annat lager, men eftersom hjulen kom inom en vecka kan man undra hur det låg till med det, egentligen. Men dollarkursen har ju blivit förmånligare och så hittade jag en rabattkod i en youtube-video, så inte hela världen.

Hjulen väger 689 + 802 = 1.491 g utan fälgtejp. Den kom på två separata rullar, och tubeless-ventiler kom också med, men inga extra ekrar. Jag har valt att köra med latexslang och vanliga GP5000. Eftersom det verkar som om GP5000 i 30 mm-variant numera är lite förstärkt för elcykling valde jag 32 mm och de blir drygt 33 mm (33-33,5?) breda monterade på Ican G25, dvs i nivå med fälgens största bredd på 33,3 mm. Föreslaget däcktryck i en online-kalkylator (Silca?) var 4,3/4,5 bar men det kändes lite för mycket på allt annat är helt slät asfalt. Har successivt sänkt och det ser ut att landa på 3,9/4,0 bar för mig. Baknavet är ljudligt, vilket jag egentligen inte gillar, men folk flyttar sig när de hör att man närmar sig.

Blev jag snabbare? Ja, flera PR på Strava, men har samtidigt även bytt till smalare styre, från 42 till 38 cm (och provar just nu 36 cm), av ergonomiska skäl, så svårt att veta vad som beror på hjul och däck. Åkkänslan är mycket bra. En stor fördel är att det känns mycket säkrare i svängarna jfrt med smalare däck. Att bedöma hjulens styvhet, etc, är överkurs för mig. Har försökt provocera dem men känner inte att det sviktar på något sätt. Vindkänslighet i nivå med Roval CL50.

Blev jag lyckligare? Tja, jag blir gladare av min cykel som känns vassare och bekvämare numera, vilket iofs är summan av flera olika förändringar. Men Roval-hjulen sitter nu på min andracykel...

Visa bilaga 777870
Jag är med sugen på dessa, verkar finnas en nöjd användarskara (?) här på Happy. Står nog mellan dessa, Hunt på rea eller rekonditionerade, och Scribe Inception 50.

ICAN's andra hjul toksågades av road.cc, men det var länge sedan.

Verkar som att de har gått från Zero to Hero sedan dess?

Åsikter om ICAN G25?
Jag är med sugen på dessa, verkar finnas en nöjd användarskara (?) här på Happy. Står nog mellan dessa, Hunt på rea eller rekonditionerade, och Scribe Inception 50.

ICAN's andra hjul toksågades av road.cc, men det var länge sedan.

Verkar som att de har gått från Zero to Hero sedan dess?
Ett sex år gammalt test av ett fälgbromshjul säger inte mycket om dagens produkter.
Ican är en av de större aktörerna globalt, så zero to hero skulle jag knappast säga :)

Tyvärr cyklat alldeles för lite på mina G25 men har funkat bra hittills och polaren som köpte är också nöjd.

Åsikter om ICAN G25?
G25 finns nu i SL-variant. Istället för D21-nav får man D91-nav och sparar vikt (ja, vi vet att det inte signifikant påverkar hjulens prestanda, men det är alltid trevligt med lätta cykelprylar) och "36T star ratchet system that replaces the 6-pawl". Om naven vet jag inte mycket mera i övrigt. Just nu är det svartfredagspriser hos Ican.

Åsikter om ICAN G25?
Ett sex år gammalt test av ett fälgbromshjul säger inte mycket om dagens produkter.
Ican är en av de större aktörerna globalt, så zero to hero skulle jag knappast säga :)

Tyvärr cyklat alldeles för lite på mina G25 men har funkat bra hittills och polaren som köpte är också nöjd.
Du berättade aldrig vilka däck det blev... 😉

Åsikter om ICAN G25?
Bra deals på G25 (EU-lager) med rätt rabattkod nu.

Visa bilaga 804430
Update: Det blev en beställning G25 till räsern, kör ju 32mm GP5k på den så det är ju praktiskt taget en gravel..

Edit: nu får ni som har dessa banne mig bomba loss med era goda erfarenheter så man inte ångrar att man "snålade" genom att inte köpa Scribe, Hunt el dyl för runt €800..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp