[ot] Nafta till spädning av lack

Valhalla_

Aktiv medlem
Har en mycket gammal burk med golvlack som jag tänkte använda, men jag behöver förtunning. Tydligen ska man ha "nafta". Söker jag på nafta finner jag lacknafta, men det verkar som att det möjligen är olika saker. Kan man ens köpa nafta idag? Kan man använda något annat? Allt jag har är en flaska balsamterpentin men det kanske är något alldeles helt annat.

Hjälp! Vad ska jag ha för förtunning?

IMG_20250419_180350.webp
IMG_20250419_180536.webp

Lacknafta är förstås inga problem att köpa men ersätter det nafta?
Går nafta att ersätta med lacknafta köper jag det förstås gärna för det finns ju i var och varannan butik. Men nafta hittar jag ingenstans.

Nafta kan ju även betyda bensin men knappast här. Terpentin funkar, är utvunnet ur tallolja. Lacknafta är mineralsk så det är närmast en samvetsfråga, bägge fungerar.

Jag hade lagt pengarna på en ny burk men vill du absolut använda denna se till att provmåla först så du vet att den torkar som den skall, får rätt färg, fäster bra etc.

Nafta kan ju även betyda bensin men knappast här. Terpentin funkar, är utvunnet ur tallolja. Lacknafta är mineralsk så det är närmast en samvetsfråga, bägge fungerar.
Håller med. Här lär lacknafta vara den rimliga tolkningen.

Lacknafta är förstås inga problem att köpa men ersätter det nafta?
Går nafta att ersätta med lacknafta köper jag det förstås gärna för det finns ju i var och varannan butik. Men nafta hittar jag ingenstans.
Nafta liksom lacknafta är troligen ingen exakt vetenskap. Biltemas bromsrengöring brukar tex vara nafta.

Jag hade tagit lacknafta men som ovan, testa att den torkar först

Tack för tips och råd.
Jag gör som så att jag provar att lacka en liten bit med lacknaftablandning och en annan liten bit med balsamterpentinblandning så får vi se vilken som exploderar först.

Provat båda varianterna och väntar nu på att det ska torka. Båda gick ihop sig fint i alla fall, men får se hur det artar sig 🙂

Blanda och rör tills högerarmen är fullkomligt utsliten, och byt då arm. Fastän det inte är pigment i.
Det står på burken att det är 75 % nafta redan, så lukten borde säga en del. ...Hm, gasmask eller liknande?

Både balsamterpentin och lacknafta funkade utmärkt på testbitarna. Så det blev balsamterpentin i slutändan pga trevligare lukt. Har nu kört skarpt, och till och med fått på lager 2, och allt är frid och fröjd. 🙂

Det märkliga är att jag har massa oklara barndomsminnen kopplat till lukten av denna lack. Vet inte riktigt vad men känslan är stark. Undrar om det kan vara Humbrol Enamel färgerna. Oklart. 😅

Tillbaka
Topp