Vårklassikerna 2025...

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Vårklassikerna 2025...
En parantes till dagens härliga uppvisning av spännande vårklassiker, men i senaste TCP så frågade sig Lionel och Daniel varför Norge och Danmark har så mycket större framgångar i herrklungan jämfört med Sverige (och konstaterade samtidigt en viss framskjuten placering i P-R U23)

Vårklassikerna 2025...
Väl spenderad sofftid (spöregn ute också som tur var).
Vilket rejs. Hur grinig blev Remco över placeringen tro?
😁 Det var min kommentar också, den enda som inte (som syntes på sändingen) gratta Skjelmose.
Danske gjorde förvisso inte särskilt mycket efter att R.E. kom ikapp honom, men han hade varit "ute" själv länge och gjorde några viktiga förningar, han behöver f@n inte skämmas för sin vinst.

Vårklassikerna 2025...
Borde inte PR kunna vara ett lopp som skulle kunna passa Remco rätt bra med hans kapacitet att ligga och mala i högt tempo? Väsentligen bara köra sönder motståndarna.

Vårklassikerna 2025...
Remco är bra på platt åka, men å a s rätt kass på att köra på andra underlag än asfalt, så jag vetetusan om han skulle gilla 5 mil pavé.
Tyckte inte han var så risig på gatstenen i BP. Förvisso rätt annorlunda än PR, men ändå rätt mkt risigare än asfalt. Men det är klart, gillar han det inte så lär han ju inte vilja göra det. Sen händer det ju att åkare utvecklas och ändras med åren. Han har ju några år på sig innan det är dags att hänga upp cykeln.

Vårklassikerna 2025...
Tyckte inte han var så risig på gatstenen i BP. Förvisso rätt annorlunda än PR, men ändå rätt mkt risigare än asfalt. Men det är klart, gillar han det inte så lär han ju inte vilja göra det. Sen händer det ju att åkare utvecklas och ändras med åren. Han har ju några år på sig innan det är dags att hänga upp cykeln.
Remco har varit rätt så tydlig med att ha inte gillar gatsten och inte har P-R som mål:

Vårklassikerna 2025...
Remco har varit rätt så tydlig med att ha inte gillar gatsten och inte har P-R som mål:

Vill han inte så kommer han förstås inte att åka. Och hans stall kommer knappast att tvinga honom.

Sen skulle han inte vara den första idrottaren i världshistorien som ändrat sig och gjort något som han/hon ett antal år tidigare sagt aldrig skulle ske.

Jag tror fortfarande att han, om han ville, skulle kunna göra bra resultat på PR med en del pavéträning. Dels p.g.a. slätåkningsförmågan och dels därför att han i stort sett aldrig ger sig i loppen.

Vårklassikerna 2025...
Vill han inte så kommer han förstås inte att åka. Och hans stall kommer knappast att tvinga honom.

Sen skulle han inte vara den första idrottaren i världshistorien som ändrat sig och gjort något som han/hon ett antal år tidigare sagt aldrig skulle ske.

Jag tror fortfarande att han, om han ville, skulle kunna göra bra resultat på PR med en del pavéträning. Dels p.g.a. slätåkningsförmågan och dels därför att han i stort sett aldrig ger sig i loppen.
Han är för tunn också. Senaste 60-kilosåkaren som vann var Hinault. Men ja, Remco e grym. Ska bli kul se vad han gör den här säsongen

Vårklassikerna 2025...
Han är för tunn också. Senaste 60-kilosåkaren som vann var Hinault. Men ja, Remco e grym. Ska bli kul se vad han gör den här säsongen
Vad gäller tunnhet är han väl rätt lik Pogi, lite lättare men också lite kortare. Och Pogi var ju tvåa i år, vilket jag skulle säga är ett bra resultat.

Vårklassikerna 2025...
Sen undrar jag lite om vad som är vad när det gäller vikt och PR. För att få det renodlat bortser vi från teknisk och taktisk skicklighet. Då finns två delar som jag gissar kan vara rätt viktiga i sammanhanget.

1) En tyngre cyklist kanske inte "studsar" lika mkt på pavén.
2) För att lyckas på PR krävs bra åkstyrka på platten.

I många fall ligger stora cyklisternas styrka just i god förmåga att cykla fort på platten. Om de gillar pavécykling blir PR ett naturligt lopp där de faktiskt kan vara konkurrenskraftiga.

Mindre cyklister som är bra i kuperad terräng men inte har slätdraget gör sig över huvud taget inte besvär i PR.

Tyngre cyklister utan så bra åkstyrka är nog rätt ovanliga i proffscirkusen. Kanske någon extremspurtare?

Beroende på hur viktig 1 resp. 2 är för PR-framgång skulle man kunna tänka sig att lätthet i viss mån skulle kunna kompenseras av riktigt bra åkstyrka, typ Remco.

Om Remoc är ointresserad lär väl största chansen att få ett svar inte vara i PR utan om touren klämmer in lite PR-pavé på en etapp i en tourupplaga som han kör.

Vårklassikerna 2025...
Det var rätt intressant att se skillnaden i aeroställning mellan Remco och Pogi igår förresten. Hade Pogi jobbat med sittställningen på sin lvg-hoj hade han blivit ännu jobbigare att tampas med på endagsloppen, imho.

Vårklassikerna 2025...
Ny seger för Skjelmose imorgon?
Eller revansch för Pogi eller Remco?
Eller kommer någon annan att blanda sig i det? Hirschi? Pidcock? ...

Tillbaka
Topp