Barn 20 fjädring MTB

gonzi74

Medlem
Barn 20 fjädring MTB
Hej, jag funderar på att köpa min son en Kids 20 suspension MTB. Det kan vara framfjädring eller dubbel. Några bra tips? Early Rider, Prevelo, Propain, VPACE, Woom, Commencal, etc? Vill få bra tips.

Barn 20 fjädring MTB
Kollade och prövade dämpare fram. Alla blev sjukt tunga. Har man 20” är man inte direkt stor eller tung. När cykeln väger nästan samma som åkaren blir det tufft. Vi landade i en merida Matts med stora däck istället. Eftersom det inte går så snabbt kan vi köra lågt lufttryck och få lite dämpning den vägen.

Barn 20 fjädring MTB
Min son behövde dämpning fram på sin 20" när han hade fem år. Men då körde han ovanligt stökiga stig för sin ålder. Dämpning bak behövs inte ens i svensk bikepark, tycker jag. Jag har just köpt en heldämpad ram till sonen (och mig själva) nu han har elva år. Vi har kört hardtail i bikepark i Sverige utan problem.

Om du överväger priser som Vpace är Vpace klart bästa valet. Jag och sonen var mycket nöjd med två Vpace MTB. Vpace med dämpning fram väger mindre än cyklar utan dämpning från de flesta andra tillverkare. Men med stel gaffel fram sparar man en kilogram till, och lite pengar.

EDIT: glömde att skriva att de flesta dämpade gafflar på barncyklar är riktigt dåliga, adderar bara vikt (och looks).

Senast ändrad:
Barn 20 fjädring MTB
Om det inte ska shreddas utförslöpor så är det nog breda däck med lågt tryck som gäller.
Eller bara ge ungarna en lätt och väldesignad cykel. Har aldrig en endast gång hört någon gnälla över att det skulle vara studsigt eller inte gå att cykla tillräckligt snabbt under de ca 9 år mina barn cyklat (började med springcykel när de var 2), och då har de aldrig haft jättebreda däck.

Fatbikedäck eller dämpare känns som de två enskilt värsta sakerna man kan försämra en cykel med till ett barn 2-10 år. Undvik!

Barn 20 fjädring MTB
har iofs sett enstaka video på barn som möjligen behövt dämpat... främst grävt med mindre dropp.

De barn jag sett i verkligheten får stopp på första granroten med 20''. Extremt oförlåtande.
Men visst, kan de bunneyhoppa över en rot så kan vi snacka

Barn 20 fjädring MTB
Om ni har ekonomin och gillar att köra BP eller stökigt utför, är min åsikt att det helt klart värt med en bra 20” FS.

Med rätt cykel så är vikten bra. ex. så vägde grabbens propain freshdax in på 9.8kg med ganska grova däck….Kan tänka mig att VPACE och Early Rider är ännu lättare.

Han körde BP och Stig (med fokus på utför) vid 5 på 16 och 20 tumma helstel, men det var som natt och dag i kontroll på hans 20 FS.

Är helt med på att alla barn inte kör så hårt, och att det kan vara dyrt, men anser att plushjul inte kan jämföras med en bra anpassad dämpning.

Barn 20 fjädring MTB
För närvarande har han en Early Rider Seeker 20 och han cyklar i Hellasgårdens stigar med mig. Och jag ser att han åtminstone behöver Front Suspension eftersom han går nerför några fina steniga stigar. Jag såg Propain frechdax 3 till ett ganska rimligt pris för en FS.

Barn 20 fjädring MTB
Eller bara ge ungarna en lätt och väldesignad cykel. Har aldrig en endast gång hört någon gnälla över att det skulle vara studsigt eller inte gå att cykla tillräckligt snabbt under de ca 9 år mina barn cyklat (började med springcykel när de var 2), och då har de aldrig haft jättebreda däck.

Fatbikedäck eller dämpare känns som de två enskilt värsta sakerna man kan försämra en cykel med till ett barn 2-10 år. Undvik!
Givetvis inte fatbredd, men det är poppis med semifat hos de som har Scott roxter tror jag dom heter. Tunga cyklar men ungarna verkar älska dom ändå... trots stenhårda däck :)

Barn 20 fjädring MTB
För närvarande har han en Early Rider Seeker 20 och han cyklar i Hellasgårdens stigar med mig. Och jag ser att han åtminstone behöver Front Suspension eftersom han går nerför några fina steniga stigar. Jag såg Propain frechdax 3 till ett ganska rimligt pris för en FS.
Då har nog Berk bra erfarenhet. Där är det inte bara köpaglasscykling 👍

Barn 20 fjädring MTB

Om du har tur passar en 24" Vpace redan, större hjul är en stor fördel i Hellas. Min son körde Max24 i Hellas från 117 cm. Matz ser ut att vara identisk.

Barn 20 fjädring MTB
Jag gillar verkligen VPACE eftersom den är väldigt lätt men jag ser att den har 50 mm vandring medan Early Rider, transition och andra har 80-100. Min son är 120 cm och han kan åka 24 på gatan men min rädsla är på stigarna för att kunna sätta ner foten på tuffa stigar. Vi ska gå på Happyrides egna Cykeltestarhelg 17-18 maj. Jag hoppas att de också har barncyklar att prova.

Barn 20 fjädring MTB
Jag gillar verkligen VPACE eftersom den är väldigt lätt men jag ser att den har 50 mm vandring medan Early Rider, transition och andra har 80-100.

Vad menar du med "vandring"? Menar du slag? Matz i 24" har en gaffel med 60 mm slag. Det borde räcka på den ålder. Om man vill har mer funkar det inte med en 24" hjul på den storleken.

Barn 20 fjädring MTB
vpace 24'' är ju mindra än andra 24'', det är hela poängen. Dock är det kanske inte så långt till nästa storlek om han är 120.

Jag gissar att det är 50mm för att undvika att stack blir extrem.

Barn 20 fjädring MTB
Vad menar du med "vandring"? Menar du slag? Matz i 24" har en gaffel med 60 mm slag. Det borde räcka på den ålder. Om man vill har mer funkar det inte med en 24" hjul på den storleken.
Ledsen. Jag menade 50mm Travel. Min svenska är inte den bästa. Helst skulle det vara att min son kunde prova cyklarna. Förra veckan provade han Early Rider Hellion 24 på Cykloteket Kunges Kurva. Han kan åka den men jag kunde se att på stigarna skulle det vara annorlunda. Bra att veta att VPace är mindre.

Tillbaka
Topp