Mini-bmx fälg problem

hedstrom_m

Medlem
Mini-bmx fälg problem
Grabben har fått punktering bak på sin mini-bmx. Jag tänkte att det bara var att kränga av däcket och laga eller byta slang – men det är ju inte så lätt på de där små specialcyklarna. Däcket "går" inte att kränga av utan fälgen är tudelad och sitter ihop med fyra bultar.
Jag har kollat lite på youtube och det ser ut som att det bara ska vara att lossa bultarna och separera halvorna.
Nu har jag lossat bultarna men fälghalvorna sitter fortfarande ihop drev-paketet. Antar att jag måste loss med med det också – men hur gör man det?
Så här ser hjulet ut utan bultar och hjulaxel.

PXL_20250423_105504932.webp
PXL_20250423_105634600.webp

Mini-bmx fälg problem
Du får nog poppa av däcket från fälg kanten först. Sitter nog rätt hårt. Ställ dig på däcket kanske.
Jag har försökt! Och när jag inte fick av däcket utan att klippa upp det så började jag googla lite och så som det ska göras är att fälghalvorna ska separeras.
Här är en glad jänkare som plättlätt plockar isär fälgen. Han kanske har en annan modell än vad jag har, på min så låser drevet och den mystiska låsbrickan så att halvorna inte går att separera fullt, men principen är densamma.

Skärmavbild 2025-04-23 kl. 11.31.56.webp

Tillbaka
Topp