Hör upp, cykel i media-tråden

Att stämma träff eller inte det är frågan...

1744707686748.webp

Bilagor

• 1744707748866.webp
    1744707748866.webp
    124.7 KB · Besök: 36
"Carbon fiber won't be banned in Europe after all. Our colleagues at Motor1 Italia confirmed on Tuesday with the European Parliament the lightweight material has been removed from a proposal that would have it banned for use in automobile construction by 2029."

Det är en sak jag tänker på varje dag. Varför är det inte olagligt att vara arg i Sverige? Och varför protesterar inte fler?

Vet man att det är risk att man inte kan kontrollera sitt alkoholintag s.a. man fortfarande uppför sig rimligt kanske man ska se till att inte dricka när man ska befinna sig i närheten av personer som kan skadas om man får "knäppspel" när man fått lite för mkt innanför västen.

Det där läste jag en längre artikel om för några veckor sedan. Minns inte om det var i DN, SvD eller "Mitt i" gratistidningen. Men oavsett, helt fantastiskt hur han bara känner sig fram. :-)

Många av våra tekniska pryttlar pratar med oss. Inklusive cyklar. Nyservade och hela så låter de på ett speciellt sätt. Allt eftersom skruvar lossnar, växlar kommer ur synk, osv, så ändras ljudet. Bara genom att lyssna kan man tidigt fånga upp när något börjar bli fel, innan det går sönder helt. Kan tänka mig att en blind har mycket större fokus på sin hörsel än vad vi normala har. Men ändå första gången jag hör talas om en blind mekaniker.

Många av våra tekniska pryttlar pratar med oss. Inklusive cyklar. Nyservade och hela så låter de på ett speciellt sätt. Allt eftersom skruvar lossnar, växlar kommer ur synk, osv, så ändras ljudet. Bara genom att lyssna kan man tidigt fånga upp när något börjar bli fel, innan det går sönder helt. Kan tänka mig att en blind har mycket större fokus på sin hörsel än vad vi normala har. Men ändå första gången jag hör talas om en blind mekaniker.
Det måste vara svårt att hålla rent så att man inte lämnar ifrån sig en cykel där tex ramen är nerkladdad med skit från kedjan.

Undrar om detsamma gäller för bilförare som kör ihjäl cyklister...
Letade reda på en artikel i ämnet i The Guardian; det skrevs inget om det.
Inte heller om konflikten i att cyklister och gående ofta tvingas in på samma ställen i motsats till bilar, bara om det anmärkts på att om lagen går igenom det kan då folk att sluta cykla och att det går emot policys om att öka cyklingen. Ungefär som i Sverige alltså...

Letade reda på en artikel i ämnet i The Guardian; det skrevs inget om det.
Inte heller om konflikten i att cyklister och gående ofta tvingas in på samma ställen i motsats till bilar, bara om det anmärkts på att om lagen går igenom det kan då folk att sluta cykla och att det går emot policys om att öka cyklingen. Ungefär som i Sverige alltså...
Jag läste bara rubriken (låst artikel för mig).

Undrar om detsamma gäller för bilförare som kör ihjäl cyklister...
Det är tveksamt om det gäller i Sverige i så fall, för om cyklisten inte blir dödad utan "bara" skadad har det åtminstone hänt att bilisten helt har sluppit alla former av påföljd.
Just detta hände en cyklande arbetskamrat till mig som blev påkörd så att han bröt armen och cykeln blev skrot av en bilist med igenimmade rutor.

”…would see cycling offences brought in line with driving offences.”

Det samma har alltså gällt bilister sedan länge. Är väl fullt rimligt att även cyklister tvingas ta ansvar för de skador de orsakar sämre skyddade trafikanter.
Domstolspraxis i Storbritannien lär dock vara ungefär som i Sverige, dvs dödar du någon med en bil så får du en sträng förmaning att inte göra om det.

Det är tveksamt om det gäller i Sverige i så fall, för om cyklisten inte blir dödad utan "bara" skadad har det åtminstone hänt att bilisten helt har sluppit alla former av påföljd.
Just detta hände en cyklande arbetskamrat till mig som blev påkörd så att han bröt armen och cykeln blev skrot av en bilist med igenimmade rutor.
Det var en ironisk/retorisk fråga. Det verkar ju vara fritt fram att köra över cyklister...

”…would see driving offences brought in line with other offences.”

Det samma har alltså gällt personer sedan länge. Är väl fullt rimligt att även bilister tvingas ta ansvar för de skador de orsakar sämre skyddade trafikanter.
Jag rättade dig.
För cyklister kan man ju göra som för bilister; kalla det olycka.

Men givetvis ska man kunna utredas och straffas på samma skala oavsett vilket fordon eller annat redskap/vapen man har ihjäl någon med. Det i sig känns ju helt okontroversiellt.

Sen om det tillämpas på ett sätt så att man behandlas olika beroende på vilket fordon det rör sig om, ja det är givetvis ett problem. Vi är t ex på tok för slapphänta mot bilister som är vårdslösa i Sverige. Men det hindrar inte att man måste kunna ställas till svars även om man är vårdslös med cykel.

Men givetvis ska man kunna utredas och straffas på samma skala oavsett vilket fordon eller annat redskap/vapen man har ihjäl någon med. Det i sig känns ju helt okontroversiellt.

Sen om det tillämpas på ett sätt så att man behandlas olika beroende på vilket fordon det rör sig om, ja det är givetvis ett problem. Vi är t ex på tok för slapphänta mot bilister som är vårdslösa i Sverige. Men det hindrar inte att man måste kunna ställas till svars även om man är vårdslös med cykel.
Lagrummen finns redan, det är tillämpningen som skaver. Man kan bli åtalad för vårdslöshet i trafik även som fotgängare.

Tillbaka
Topp