Olagligt att cykla!

johnolasoderberg

Aktiv medlem
Olagligt att cykla!
Det är en sak jag tänker på varje dag. Varför är det olagligt att cykla i Sverige? Och varför protesterar inte fler? Jag har aldrig hört någon kommentera vansinnet.
Mvh Arg

Olagligt att cykla!
Jo, Sverige består av motorvägar och motortrafikleder, inga alternativ. Olagligt. Mellan stora städer och orter finns alltså inga vägar. Exempel: Örebro-Karlskoga, Kalmar-Norrköping. Kom med fler exempel. Det går inte att cykla runt lagligt i Sverige. I städer, visst men inte i Sverige.

Olagligt att cykla!
Det är en sak jag tänker på varje dag. Varför skapar människor trådar med clickbait-rubriker och skriver första inlägg där de inte alls förklarar hur de tänker? Och varför protesterar inte fler? Jag har aldrig hört någon kommentera vansinnet.
Mvh Arg

Olagligt att cykla!
Jo, Sverige består av motorvägar och motortrafikleder, inga alternativ. Olagligt. Mellan stora städer och orter finns alltså inga vägar. Exempel: Örebro-Karlskoga, Kalmar-Norrköping. Kom med fler exempel. Det går inte att cykla runt lagligt i Sverige. I städer, visst men inte i Sverige.

Ser ut att gå hur fint som helst mellan Kalmar > Norrköping

295 km och nästan 2000 höjdmeter någorlunda rak väg

Vad klagar du på? Fantastisk fin rutt! Du har inte ens försökt rita upp rutten i Strava. Jag valde bara Kalmar som startpunkt och Norrköping som slutdestination
Screenshot 2025-04-09 104333.webp

Olagligt att cykla!
Har inte upplevt problem att ta mig någonstans med motorcykel och hålla mig från motorväg/motortrafikled än så det bör inte vara ett jätteproblem.

Olagligt att cykla!
Som Karlskoga-bo vill jag tacka för nomineringen till en av Sveriges stora städer, och påpeka att man visst kan cykla mellan Karlskoga och Örebro utan att använda motorväg och motortrafikled, men man måste korsa här: https://maps.app.goo.gl/h7tEK6kU2YrENhYY7 (förmodligen med hjärtat i halsgropen, men det är ju halva nöjet)

Olagligt att cykla!
Som Karlskoga-bo vill jag tacka för nomineringen till en av Sveriges stora städer, och påpeka att man visst kan cykla mellan Karlskoga och Örebro utan att använda motorväg och motortrafikled, men man måste korsa här: https://maps.app.goo.gl/h7tEK6kU2YrENhYY7 (förmodligen med hjärtat i halsgropen, men det är ju halva nöjet)
Tack! Jag trodde jag var ensam. Ja det är flera ställen att korsa på, små stigar, bommar och stenar så inget bredare än en cykel. Men jag skulle absolut inte kalla det en väg, och det går inte på vintern.

Olagligt att cykla!
Jag gissar att TS syftar på att den närmsta och rakaste vägen mellan en del orter är förbjuden, eller i alla fall olämplig att cykla på. Och det finns det en poäng i.
Jag läste om någon sträcka som fick 2+1 och ingen cykelbana, vilket gjorde att de som tidigare cyklat inte kunde/ville det.
Det är exakt det som är vår svenska antimiljöpolitik.

Olagligt att cykla!
Så, bilindustrin äger vägarna? Eller är det så att man än så länge räknar att samhällsnyttan med vägar (som används till transport av allt som vi använder i vardagen) slår cyklisternas önskan till bättre pendling?

Olagligt att cykla!
Jag cyklar året om, och jag behöver inte asfalterad väg som är skottad för att ta mig fram.
Jag sänker bara däckstrycket till lagom nivå och trampar vidare...
Jag har också experimenterat med däck. Det blir ju snö och isgata blandat med lera, så dubbdäcken kör helt fast. Det borde finnas möjlighet för folk att cykla, åka moped, traktor mm, något annat än bil. Här är iallafall 100% av folket 100% bilburna, och jag förstår varför. Fanns det väg så skulle folk cykla.

Olagligt att cykla!
Det finns väl en fin tanke om att det ska finnas cykelvägar överallt. Men i slutändan handlar det om samhällsnytta o budget. Vill vi lägga hur mkt som helst på cykelvägar?

Tänker närmast på en cykelbro över älven som diskuteras här i Gbg. Vore jättetrevligt men förväntad kostnad för relativt liten nytta är uppe i miljardbelopp vilket i min värld inte vore rimligt.

Olagligt att cykla!
Det finns väl en fin tanke om att det ska finnas cykelvägar överallt. Men i slutändan handlar det om samhällsnytta o budget. Vill vi lägga hur mkt som helst på cykelvägar?

Tänker närmast på en cykelbro över älven som diskuteras här i Gbg. Vore jättetrevligt men förväntad kostnad för relativt liten nytta är uppe i miljardbelopp vilket i min värld inte vore rimligt.
Cykelvägar är ju jättebra för cyklar, men också exkluderande precis som motorvägar. Jag tror på allmäna vägar, eftersom fordonstyper hela tiden utvecklas och förändras.

Olagligt att cykla!
Så, bilindustrin äger vägarna? Eller är det så att man än så länge räknar att samhällsnyttan med vägar (som används till transport av allt som vi använder i vardagen) slår cyklisternas önskan till bättre pendling?
Absolut, men det är politiska beslut som ligger bakom hur vi ska leva, och hälsa och miljö är samhällsnytta. Det är ingen stor grej att stifta en lag som inkluderar alla vid motorvägsbygge.

Olagligt att cykla!
Absolut, men det är politiska beslut som ligger bakom hur vi ska leva, och hälsa och miljö är samhällsnytta. Det är ingen stor grej att stifta en lag som inkluderar alla vid motorvägsbygge.
Men en stor kostnad. "Person X vill kunna cykla mellan a och b. Det kostar 348 miljoner kronor. Enligt lagen måste vi gräva fram dessa pengar."

Ingen stor grej, men samtidigt en jä*ligt stor grej.

Olagligt att cykla!
Alltså. Det är samma personer som räknar ut att det inte är någon samhällsnytta att ha en fungerande järnväg till Narvik eller Göteborg. Vi har transportpolitiska mål i det här landet vare sej Trafikverket vill det eller inte.

Olagligt att cykla!
Men en stor kostnad. "Person X vill kunna cykla mellan a och b. Det kostar 348 miljoner kronor. Enligt lagen måste vi gräva fram dessa pengar."

Ingen stor grej, men samtidigt en jä*ligt stor grej.
Man gräver fram pengar för att alla ska köpa sig en bil och köra resten av livet. Industrins vägar är många, mest utsläpp ger sluttransporterna. Pengar tänker inte.

Olagligt att cykla!
Jag har också experimenterat med däck. Det blir ju snö och isgata blandat med lera, så dubbdäcken kör helt fast. Det borde finnas möjlighet för folk att cykla, åka moped, traktor mm, något annat än bil. Här är iallafall 100% av folket 100% bilburna, och jag förstår varför. Fanns det väg så skulle folk cykla.

Jag bor på en liten ort där det nätt och jämt finns något som med lite god vilja kan kallas för cykelbana, men oavsett underlag så tar jag mig fram med cykel, vissa gånger tar det bara lite längre tid...

Edit: du kanske skulle vända dig till politikerna med förslag om att återinföra svältsnörena?

Olagligt att cykla!
Det är en lite konstig trådstart och titel men en intressant debatt. Passar rätt bra med den här filmen som GCN släppte för ett par dagar sedan. Handlar bland annat om problemen med att hela tiden fortsätta utbyggnaden av bilvägar till ingen nytta. Även det här kring ekonomisk samhällsnytta tar man upp och en hel del andra intressanta aspekter som man kanske inte reflekterat över oavsett om man är bilhatare eller inte.

Tillbaka
Topp