Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Märkligt hur man tänkte på cirka 50-talet. -Hurra! Nu bygger vi om hela landet så ALLA medborgare ska förflytta sin egen kropp varje dag i 2 meter breda, 2 ton tunga maskiner som är lagom nog att frakta en storfamiljs flyttlass 100 mil på en dag. För då kan vi lägga ner en massa skolor, tågstationer och vårdcentraler och bygga enorma köpcentrum istället, det är väl bra! Detta 50-tals samhällsbygge råder än i vårt avlånga U-land. Tyvärr finns fysik, effekter mm och inte minst, trender sprider sig globalt, förrutom att det var en orättvis plan från början till slut. Vad tänkte dom? Utopi eller dystopi?Trots den vaga inledningen till trådstarten så är det här ett intressant och viktigt ämne i samhällsdebatten.
Vill vi bygga ett samhälle där alla medborgare har rätt till frihet och rörlighet eller vill vi ha det som idag där bilen är en stor förutsättning och det trots att de flesta människor egentligen inte borde få framföra ett flera ton tungt fordon så som det gör idag, oavsett hur van förare man är så är vi fortfarande bara ett gäng hårlösa babianer med en minst sagt bristfällig spatial förmåga.
Hur menar jag nu?
Man kan stå helt stilla i gången på Ica och titta på varor för att plötsligt bli påkörd av personer som framför kundvagnar som om man varit helt osynlig, "hoppsan" får de ur sig, men någon ursäkt kan man glömma, man var ju en idiot som inte stod där med varselkläder, signalhorn och blinkande lampor.
Tänk dig sen också att dessa personer går ut och sätter sig i sitt massiva fordon för att köra 2km till sitt hem med en halv påse käk. Med tanke på hur dålig rumsuppfattning många har till fots så kan man inte riktigt förvänta sig att det är så mycket bättre i högre hastigheter.
Att inte fler människor dör eller skadas i trafiken än de hundratals som redan gör det och alla tiotusentals skadade per år är ett rent under.
Skulle vi ha ett samhälle där vi prioriterar rörelse för människan istället för bilen så slipper föräldrar vara taxi för sina barn (mindre trafik, bättre för bilister som "behöver" köra). Barn får uppleva frihet på riktigt, de kan ta sig själva till aktiviteter, som jag själv gjorde när jag växte upp i stan, det var inte en jävel som skjutsade mig, ville jag till andra sidan stan och repa med mitt band så fick jag sätta mig på cykeln och ta mig de 8km enkel resa som det krävde, jag föredrog det nog till och med, jag cyklade överallt och såg det aldrig som något jobbigt.
"Utan bilen stannar Sverige" är ett ironiskt mantra eftersom det är bilens framtåg som gjort oss så beroende av den, det är bilen som dödade livsmedelsbutikerna i byarna då stormarknaden i grannbyn som är lite billigare lockade dit kunderna istället. Det är bilen som gjorde det normalt att bo långt ifrån det liv man faktiskt lever och de fördelar vi fått av bilismen har spelat ut sin roll för länge sedan.
Sedan det eviga åkandet, så fort folk blir lite rastlösa så ska de ut och åka, inte för att de måste, utan för att "komma ut lite" och så åker de iväg till den där marknaden 8 mil bort i grannstan, precis som alla andra, svär över "all jävla trafik" och parkeringskaoset (som de är högst delaktiga i) för att totalt 16 mil senare komma hem med en sketen påse med lakritsremmar som de svullar i sig framför dumburken.
Bara för att det är en marknad på annan ort så måste du inte åka dit!
// Tjolahoppsan
Framtidsoptimismen var oändlig då.Märkligt hur man tänkte på cirka 50-talet. -Hurra! Nu bygger vi om hela landet så ALLA medborgare ska förflytta sin egen kropp varje dag i 2 meter breda, 2 ton tunga maskiner som är lagom nog att frakta en storfamiljs flyttlass 100 mil på en dag. För då kan vi lägga ner en massa skolor, tågstationer och vårdcentraler och bygga enorma köpcentrum istället, det är väl bra! Detta 50-tals samhällsbygge råder än i vårt avlånga U-land. Tyvärr finns fysik, effekter mm och inte minst, trender sprider sig globalt, förrutom att det var en orättvis plan från början till slut. Vad tänkte dom? Utopi eller dystopi?