Nu fick jag svar att väjningsplikt mot korsande cyklister gäller enbart vid cykelöverfart:
Följande bilder bifogades:
Visa bilaga 765992
Visa bilaga 765993
Kommuner och
trafikpoliser har alltså fel.
Även Transportstyrelsen har tidigare påstått motsatsen: (Taget från cyklistbloggen)
Visa bilaga 765990
Min lilla gissning är att hajtänderna anger
var en bil ska stanna vid iakttagen väjningsplikt enligt gällande regler, den anger alltså inte i sig något om vad man har väjningsplikt mot.
Alltså, vid ett övergångsställe (utan cykel-passage/whatever) med väjningsskylt
efter ö.stället och hajtänder
innan så anger det att om bilisten ser en bil på korsande väg som hen ska lämna företräde enligt skyltningen ska bilisten stanna innan hajtänderna.
För situationer där bilisten skall stanna för fotgängare på övergångsstället, eller på väg att korsa, behövs ju inga hajtänder, lite dumt att då stanna på/efter ö.stället.
För en cyklist
på övergångsstället har bilisten väjningsplikt*, doh, men inte för en cyklist som ska ut på övergångsstället.
*Sker det en olycka med en påkörd cyklist på övergångsstället behöver det utredas om bilisten rimligtvis borde sett cyklisten på övergångsstället, och inte att cyklisten kommit som ett skott när bilisten redan var nära. (Detta tolkas i regel som att cyklisten har brustit - såvida det inte är en gammal cyklist, men det är en annan diskussion.)
Reglerna runt övergångsställe/cykelpassager är ganska luddiga, annars hade det inte framförts olika tolkningar från myndigheterna.
T.ex. tolkar jag lagarna runt gångtrafikanter och övergångsställen såhär:
Om en bil närmar sig ett övergångsställe och en gångtrafikant kliver ut precis innan, och inte varit nära i god tid för bilisten att upptäcka, så tror jag att bilisten frias, en fotgängare kan ju inte kasta sig rakt ut i trafiken hur som helst. Om gångtrafikanten däremot i exakt samma situation stannar så tror jag att bilisten kan åka på att inte ha lämnat företräde.