Hör upp, cykel i media-tråden

Dom måste se oss som cyklar i lycra som superhjältar om de är så rädda för att ramla och slå sig på sina trimmade mopeder.
Tyvärr är det ingen som cyklar i riktig Lycra längre. Det var bättre förr.
IMG_8130.webp

Polisen Ida ryter till mot cyklister och jobbar igång fina drev, gissa hur sakligt det här blir när det nuddar sociala medier

Polisen Ida ryter till mot cyklister och jobbar igång fina drev, gissa hur sakligt det här blir när det nuddar sociala medier

Samtidigt kan hon ju inte vara tyst över problem, då blir det ju aldrig nån förändring.

Jag blev påkörd bakifrån/sidan från vänster och det utreds tydligen nu vems fel det var , så vi är lovligt byte…..
Alltså, möjligtvis ditt fel att du cyklade för sakta (så att den som körde på dig körde på dig snett bakifrån)?

Visst ska man utreda saker noggrannt, men om nån blir nedslagen/påkörd BAKIFRÅN är det väl inte raketforskning vems fel det är?

Ska vi ha samma ursäkter för bilförare som för hundar? "Han brukar jaga cyklister. Han kan liksom inte låta bli. Men, hundar är ju hundar! Och det gick ju bra (denna gången också), så jag ser ingen anledning att ha honom i koppel."

Stackars lagbrytare som inte jagas bara i verkligheten utan även på sociala medier.

Alltså, möjligtvis ditt fel att du cyklade för sakta (så att den som körde på dig körde på dig snett bakifrån)?

Visst ska man utreda saker noggrannt, men om nån blir nedslagen/påkörd BAKIFRÅN är det väl inte raketforskning vems fel det är?

Ska vi ha samma ursäkter för bilförare som för hundar? "Han brukar jaga cyklister. Han kan liksom inte låta bli. Men, hundar är ju hundar! Och det gick ju bra (denna gången också), så jag ser ingen anledning att ha honom i koppel."
Stod längst fram vid trafikljuset,
rött cykelfält(heter det så) ljuset slår om jag hinner ta några tramptag sen flyger jag ner i backen 🙁.

Är detta en situation som måste utredas noggrannt, så... Wow...
Allt måste utredas, men utredningen kan göras på två minuter.
Stackars lagbrytare som inte jagas bara i verkligheten utan även på sociala medier.
Det var nog få av de som passerade över som bröt mot lagen, utan bara de som cyklade över trots att det kom fordon på korsande vägbana. Man får ju cykla över övergångsställe, om det inte är någon korsande trafik. Många bilister trafikanter som inte känner till det.

Jag har funderat mycket över det som hände ,
hade jag slagit ner någon på gatan som fått lika mycket skador så tror jag faktiskt att det hade blivit grov misshandel men som skrivet jag är ju bara en cyklist så då gör det inget , hen gjorde det av misstag (hoppas jag ) och hade vi i nåt fall uppe för några år sen där en bilist körde på en cyklist med flit och cyklisten blev dömd!?

Allt måste utredas, men utredningen kan göras på två minuter.

Det var nog få av de som passerade över som bröt mot lagen, utan bara de som cyklade över trots att det kom fordon på korsande vägbana. Man får ju cykla över övergångsställe, om det inte är någon korsande trafik. Många bilister trafikanter som inte känner till det.
Bryter man mot en lag som man inte känner till får man nog acceptera domslutet. Och man borde förstå att man INTE ska köra på/över oskyddade trafikanter, men...

Polisen skulle kunna börja med att försöka redogöra för väjningsreglerna i korsningen där bilden är tagen. (Det klarar hon förmodligen inte.)

Efter det skulle kommunen kunna försöka förklara hur de tänkte när de utformade korsningen och hur den valda utformningen stödjer korsningens avsedda funktion. (Det klarar de förmodligen inte.)

Polisen skulle kunna börja med att försöka redogöra för väjningsreglerna i korsningen där bilden är tagen. (Det klarar hon förmodligen inte.)

Efter det skulle kommunen kunna försöka förklara hur de tänkte när de utformade korsningen och hur den valda utformningen stödjer korsningens avsedda funktion. (Det klarar de förmodligen inte.)
Nu vet jag inte vad hon skrivit på "sociala medier". Men det hedrar henne ändå att hon berör hur krångligt regelverket på området är (vilket även du är inne på).

Hon berör i någon mån även behovet av samspel mellan trafikanter.

Om lagstiftaren ser till att lösa det förstnämnda (nuförtiden kan vi ju stifta antidemokratiska lagar mer eller mindre över en natt, så att styra upp detta borde väl vara en baggis). Så får vi som vistas i trafiken jobba på det andra.

Tycket det är lite whataboutism över ovan kommentar, det är drygt att folk tror de har företräde på cykel när de ej har det och hon har en bra poäng. Oavsett hur krångligt allt annat är lär man väl få lösa saker en sak åt gången istället för att allt ska vara perfekt direkt.

Tycket det är lite whataboutism över ovan kommentar, det är drygt att folk tror de har företräde på cykel när de ej har det och hon har en bra poäng. Oavsett hur krångligt allt annat är lär man väl få lösa saker en sak åt gången istället för att allt ska vara perfekt direkt.
När inte planeringssystemet och väghållarna förmår skilja mellan gångtrafik och cykeltrafik så är det lite väl optimistiskt att tro att trafikanterna ska göra det. Trafikanterna gör exakt som trafiksystemet: betraktar gångtrafik och cykeltrafik som ett och samma trafikslag och tillämpar trafikreglerna godtyckligt.

Jag har skrivit till Transportstyrelsen och bett dem redogöra för vad som gäller. Tidigare har de redan redogjort för att väjningspliktsskylt innan cykelpassage omfattar även cykelpassagen. Har även sett ett klipp med en trafikpolis som säger samma sak. Umeå kommun ska ha en eloge för att de på sin hemsida har info som tydligt förklarar detta. (De kallar det "Cykelpassage med väjningsplikt")

Jag har skrivit till Transportstyrelsen och bett dem redogöra för vad som gäller. Tidigare har de redan redogjort för att väjningspliktsskylt innan cykelpassage omfattar även cykelpassagen. Har även sett ett klipp med en trafikpolis som säger samma sak. Umeå kommun ska ha en eloge för att de på sin hemsida har info som tydligt förklarar detta. (De kallar det "Cykelpassage med väjningsplikt")
Nu fick jag svar att väjningsplikt mot korsande cyklister gäller enbart vid cykelöverfart:
Fråga:
På ett övergångsställe utan cykelpassage har normalt cyklist implicit väjningsplikt mot såväl gående som korsande bilar/fordon. Om det däremot sitter väjningspliktsmärke och "hajtänder" innan övergångsstället, borde detta betyda att bilar även har väjningsplikt mot korsande fordon på övergångsstället (dvs cyklar). I annat fall är skyltarna överflödiga/felplacerade. Skyltar gäller före trafikregler, och cykel på övergångsställe är såvitt inte specifikt reglerat i lagen, utan är en hitte-på-regel. Se bifogad bild.

Denna konstruktion har i kombination med cykelpassager blivit vanlig i vissa kommuner, istället för att anlägga cykelöverfarter. Se bifogad bild. Hur menar Transportstyrelsen att detta ska tolkas och med vilket lagstöd?

Svar:
B1 Väjningsplikt
Väjningsplikt
Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga. Märket kan vara uppsatt tillsammans med tilläggstavla T2, avstånd, som förberedande upplysning om väjningsplikt och tillsammans med tilläggstavla T3, avstånd till stopplikt, som förberedande upplysning om stopplikt. Om samtliga tillfarter i en korsning har väjningsplikt anges detta med tilläggstavla T13, flervägsväjning .

Skylten gäller alltså för korsande väg.
Ska den gälla cykel så ska skylt B8, cykelöverfart finnas. B3, övergångsställe gäller bara gående på övergångsstället.

B1 gäller alltså bara för korsande väg och det finner du i trafikförordning (1998:1276) 3 kap. §§ 18-22 och andra kapitlet §5

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation

Transportstyrelsen
Följande bilder bifogades:
markup_1000002871.webp
markup_1000002872.webp

Kommuner och trafikpoliser har alltså fel.

Även Transportstyrelsen har tidigare påstått motsatsen: (Taget från cyklistbloggen)
Screenshot_20250430-143412.webp

Nu fick jag svar att väjningsplikt mot korsande cyklister gäller enbart vid cykelöverfart:

Visa bilaga 765992
Visa bilaga 765993

Även Transportstyrelsen har tidigare påstått motsatsen: (Taget från cyklistbloggen)
Visa bilaga 765990
Så platsen för skylten och hajtänderna gäller inte alltid, även om det inte står något om var de gäller?
Intressant, man borde ha med den och regelbundet stanna sin bil mitt i korsningarna framöver....

En cykelpassage (och även cykelöverfart) kan se ut hur som helst enligt Transportstyrlsen.

”Ibland är cykelpassagen upphöjd för att fordon ska köra sakta. Cykelpassagen kan också vara utformad på andra sätt utan att vara upphöjd.”
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/g...elpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf

Ibland ser den ut såhär, men den kan också se ut på andra sätt! Wow! Vad bra! Och väjningsplikt gäller ändå. Men sällan tänker bilister på att företräde inte betyder att man inte behöver eller ska visa hänsyn ändå, alla har konstant väjningsplikt hela tiden. Det är liksom hela tanken allt bygger på. Det är därför cykelpassager och överfarter ser ut hur som helst och varför en cykelbana helt plötsligt tar slut och du kastas ut i biltrafiken utan förvarning eller skyltning. Transportstyrelsen säger att det gör det säkrare för alla om allt är lite vagt och oklart, men istället blir det som vissa tar upp här i tråden fritt fram för bilar att köra på cyklister utan några som helst konsekvenser, trots att cyklisterna försöker följa dom få regler som finns.

En jobbig grej i sammanhanget är att det inte är säkert att Transportstyrelsen har rätt (den här gången, eller förra). Rätt (dvs rätt på riktigt) vet man först efter att det enskilda fallet har prövats i domstol (och potentiella överklaganden har antingen lett till vidare rättegång eller inte).

Problemet där, tycker jag (som jag skrev nånstans), är att man i Sverige får cykla på en övergångsställe. Det är förbjudet i Nederländerna, som gör att dessa förvirring inte uppstår där. Jag tycker inte om cyklister på övergångsställen.

En jobbig grej i sammanhanget är att det inte är säkert att Transportstyrelsen har rätt (den här gången, eller förra). Rätt (dvs rätt på riktigt) vet man först efter att det enskilda fallet har prövats i domstol (och potentiella överklaganden har antingen lett till vidare rättegång eller inte).
Det är fritt fram att köra på cyklister oavsett om det är cykelöverfart eller cykelpassage så länge du först antingen blir bländad så att du inte ser något, blir distraherad i trafiken. Det räcker också att ha anpassat hastigheten först, sen är det bara att köra på! Har du tur är det till och med cyklisten som blir dömd istället.

Visa bilaga 765992
Visa bilaga 765993

Visa bilaga 765990

Min lilla gissning är att hajtänderna anger var en bil ska stanna vid iakttagen väjningsplikt enligt gällande regler, den anger alltså inte i sig något om vad man har väjningsplikt mot.

Alltså, vid ett övergångsställe (utan cykel-passage/whatever) med väjningsskylt efter ö.stället och hajtänder innan så anger det att om bilisten ser en bil på korsande väg som hen ska lämna företräde enligt skyltningen ska bilisten stanna innan hajtänderna.

För situationer där bilisten skall stanna för fotgängare på övergångsstället, eller på väg att korsa, behövs ju inga hajtänder, lite dumt att då stanna på/efter ö.stället.

För en cyklist övergångsstället har bilisten väjningsplikt*, doh, men inte för en cyklist som ska ut på övergångsstället.
*Sker det en olycka med en påkörd cyklist på övergångsstället behöver det utredas om bilisten rimligtvis borde sett cyklisten på övergångsstället, och inte att cyklisten kommit som ett skott när bilisten redan var nära. (Detta tolkas i regel som att cyklisten har brustit - såvida det inte är en gammal cyklist, men det är en annan diskussion.)

Reglerna runt övergångsställe/cykelpassager är ganska luddiga, annars hade det inte framförts olika tolkningar från myndigheterna.

T.ex. tolkar jag lagarna runt gångtrafikanter och övergångsställen såhär:
Om en bil närmar sig ett övergångsställe och en gångtrafikant kliver ut precis innan, och inte varit nära i god tid för bilisten att upptäcka, så tror jag att bilisten frias, en fotgängare kan ju inte kasta sig rakt ut i trafiken hur som helst. Om gångtrafikanten däremot i exakt samma situation stannar så tror jag att bilisten kan åka på att inte ha lämnat företräde.

Problemet där, tycker jag (som jag skrev nånstans), är att man i Sverige får cykla på en övergångsställe. Det är förbjudet i Nederländerna, som gör att dessa förvirring inte uppstår där. Jag tycker inte om cyklister på övergångsställen.
Problemet är snarare att man inte ser skillnad på en cykelöverfart eller cykelpassage eftersom det inte finns några regler för hur dom ska se ut, i praktiken alltså. Någon lag finns nog ändå någonstans hoppas jag, men i verkligheten är det ingen som gör rätt ändå och blir det felbyggt finns det ingen som tar ansvar och rättar till det. Det är hopplöst.

Det största problemet är att tanken med skyltningen är, precis som polisen i klippet säger, att bilarna ska stanna för cyklisterna. Det är alltså ingen slump eller olycksfall i arbetet att skyltningen ser ut som den gör.

Om det nu inte håller juridiskt, så måste ju all sådan skyltning omgående ändras och gärna någon ansvarig någonstans pryglas. (Kvittar vem och för vad)

Problemet är snarare att man inte ser skillnad på en cykelöverfart eller cykelpassage eftersom det inte finns några regler för hur dom ska se ut, i praktiken alltså. Någon lag finns nog ändå någonstans hoppas jag, men i verkligheten är det ingen som gör rätt ändå och blir det felbyggt finns det ingen som tar ansvar och rättar till det. Det är hopplöst.

Det är såklart ett problem.

Förutom att det inte finns enförmighet, hur ska man som cyklist ser om man har företräde??Skyltningen verkar bara vara för bilister.

Det är såklart ett problem.

Förutom att det inte finns enförmighet, hur ska man som cyklist ser om man har företräde??Skyltningen verkar bara vara för bilister.
Exakt, skylten är bara åt ett håll. Du ser den ofta inte (ens bakifrån) innan du är ute på överfarten. Cykelpassager och cykelöverfarter har inga egna märken eller skyltar från cykelbanan heller så man vet aldrig om man cyklar på en cykelbana, ”bilväg”, överfart, passage eller något annat hittepå från kommunen.

Ett annat problem som typ togs upp (om än på annat sätt) är att bilister tror att det är vanliga övergångsställen och får psykbryt när dom ser en cykel ”BARA CYKLA RÄTT UT!”, dom vet ofta inte ens vad en cykelpassage eller överfart är. Bilister tror ju även att cyklar ska hålla sig på cykelbanan om det finns en (fel), eller att man får/ska/bör cykla på trottoar!

Även problem att cyklister inte alltid har körkort och fått lära sig reglerna eller vad som är vad.

Och sen förväntar sig Transportstyrelsen/Trafikverket/Polisen att det här ska fungera i praktiken och att alla ska ”samsas”. Jo tjena!

Måste inte en cykelöverfart vara utmärkt med ett sånt här vägmärke medan en cykelpassage inte är det?
Visa bilaga 766013
Sant, glömde det. Men det är väl fortfarande bara skyltat för bilar och inte på cykelbanan för cyklister? Så en cyklist vet inte vad den cyklar på om hen inte har korsat den med bil och memoriserat innan.

Förlåt för spam men det känns viktigt. Transportstyrelsen säger en grej, att man ska ge företräde och väja för cyklister som är på väg ut på överfarten, medan tingsrätten slår fast att det inte finns någon sådan regel.

IMG_8065.webp

IMG_8066.webp

Förlåt för spam men det känns viktigt. Transportstyrelsen säger en grej, att man ska ge företräde och väja för cyklister som är på väg ut på överfarten, medan tingsrätten slår fast att det inte finns någon sådan regel.

Visa bilaga 766015
Visa bilaga 766016
Det känns som att tingsrätten läste en gammal lagbok där cykelpassagerna hette "cykelöverfart". Hovrätten borde skicka tillbaka med en smäll på fingrarna.

Tillbaka
Topp