La Vida Loca
Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ät det en xizang? Åh herregudGratis gammal MTB i Örebro, ser ut att vara en GT
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ät det en xizang? Åh herregudGratis gammal MTB i Örebro, ser ut att vara en GT
En XS som anpassats för någon som är 190+ cm lång. Förstår att den inte använts på ett tag. Säkert en fin ram att göra något av.Gratis gammal MTB i Örebro, ser ut att vara en GT
Ser ut som en sån..Ät det en xizang? Åh herregud
ser ut som rost ner vid vevlagret och uppe på seattuben vid vajernÄt det en xizang? Åh herregud
Tror fan det...Tydligen nån som precis hämtat upp den
Håller med, tycker den ser lite för glansig ut överlag. Men det kan vara önsketänkande eftersom jag inte bor i närhetenser ut som rost ner vid vevlagret och uppe på seattuben vid vajern
Jag är väldigt skeptisk dock :) Men den kanske identifierar sig som en TitanramHåller med, tycker den ser lite för glansig ut överlag. Men det kan vara önsketänkande eftersom jag inte bor i närheten![]()
Ser inte problemet, kan du utveckla?![]()
Säljes: Ny Superior X-Road Team Elite!!
Hej, jag säljer nu denna super fina racer då jag köpt en ny! Cykeln är i absoluta nyskick med myckhappyride.se
Ny OCH väl omhändertagen!
Kan något bli ännu bättre än nytt? Isf är det väl denna då.
Det står ”ny” i annonsrubriken men den är begagnad.Ser inte problemet, kan du utveckla?
Antingen så är den ny och oanvänd, eller så är den inte det. Väl?Ser inte problemet, kan du utveckla?
Skorna fine absolut, den postade jag bara för att samtalsämnet var uppe.Varför hänger ni upp er på sånt här?
Det är ju uppenbart vad som gäller i många av de annonserna ni länkar. Läser man så är det ju glasklart att de är använda.
Då blir det ju bara något underligt språkpolisande ni håller på med.
Försöker någon faktiskt luras förstår jag fullt ut att man stör sig på det och postar här.
Varför hänger ni upp er på sånt här?
Det är ju uppenbart vad som gäller i många av de annonserna ni länkar. Läser man så är det ju glasklart att de är använda.
Försöker någon faktiskt luras förstår jag fullt ut att man stör sig på det och postar här.
De är ju inte nya. Då är det löjligt att skriva det. Nästan alla (killgissar nu men…) ser ”nya” som en synonym till ”oanvända”, och det vet ju säljaren om. ”Nyskick” är okej, då kan man acceptera lite smuts eller en minimal repa.Varför hänger ni upp er på sånt här?
Kan iofs hålla med om att "ny" har lite av en särställning här.De är ju inte nya. Då är det löjligt att skriva det. Nästan alla (killgissar nu men…) ser ”nya” som en synonym till ”oanvända”, och det vet ju säljaren om. ”Nyskick” är okej, då kan man acceptera lite smuts eller en minimal repa.
Om vi börjar relativisera ordet ”ny” blir det ju rätt oanvändbart. Då kan jag sälja min Principia från 2004 som ”ny”, eftersom den är ny för mig.
Är ju prutmån på Blocket, finns ingen köpare för 10 så är det ju upp till säljaren att börja deala nedåt.Känns det här lite fult?
Visa bilaga 766246Visa bilaga 766247
Däck 1000kr max
Styrlinda 500kr max
Sadel 1000kr.
Och bättringsmålat framrack.
Så säljaren hade tänkt gå med cirka 2700kr i vinst?
Eller kanske bara jag som har nåt emot att flippa cyklar
Edit: Annonslänkar
![]()
Cannondale T1000 Touring storlek 56
Utropspris: 1000 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2025-04-06 14:35:12. Köp & sälj begagnade & oanvända Racer- & landsvägscyklar på Tradera.www.tradera.com
![]()
Övriga cyklar säljes i hela Sverige | Blocket
Blocket är hela Sveriges marknadsplats inom kategorin övriga cyklar säljes i hela sverige med över 2713 annonserwww.blocket.se
Varför är det fult?Känns det här lite fult?
Visa bilaga 766246Visa bilaga 766247
Däck 1000kr max
Styrlinda 500kr max
Sadel 1000kr.
Och bättringsmålat framrack.
Så säljaren hade tänkt gå med cirka 2700kr i vinst?
Eller kanske bara jag som har nåt emot att flippa cyklar
Edit: Annonslänkar
![]()
Cannondale T1000 Touring storlek 56
Utropspris: 1000 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2025-04-06 14:35:12. Köp & sälj begagnade & oanvända Racer- & landsvägscyklar på Tradera.www.tradera.com
![]()
Övriga cyklar säljes i hela Sverige | Blocket
Blocket är hela Sveriges marknadsplats inom kategorin övriga cyklar säljes i hela sverige med över 2713 annonserwww.blocket.se
Varför är det fult?
Var går gränsen för "skamlös"? Varför skulle det vara ett problem över huvud taget att sälja något dyrare än man köpt det? En eventuell köpare betalar väl så mycket som den vill och då borde det spela mindre roll vad säljaren gör för eventuell vinst eller förlust.Jag reagerade först på fördubblingen i pris på en månad. Men säljaren på Tradera fick bra betalt och den som nu säljer på Blocket har kostat på cykeln en del. Så någon skamlös flippning är det inte och jag tar tillbaka det jag skrev. Cykeln är fin åtminstone.
Det är aldrig särskilt trevligt att leva gott på andra människors okunskap och/eller desperation. Då är man en hästhandlartyp och förtjänar skam och vanära. Trösten är att du tjänar mycket pengar.Var går gränsen för "skamlös"? Varför skulle det vara ett problem över huvud taget att sälja något dyrare än man köpt det? En eventuell köpare betalar väl så mycket som den vill och då borde det spela mindre roll vad säljaren gör för eventuell vinst eller förlust.
För egen del handlar det om att jag har svårt för den förflackning av språket som det innebär.Varför hänger ni upp er på sånt här?
Det beror väl på om man ställer "nytt" mot "begagnat", eller om man ser "nytt" som en tidsaspekt. Ett par skor (eller t ex en bil) som lämnade butiken för en vecka sedan kanske kan ses nom nya, även om de gått några km. Det framgår ju med all tydlighet om man läser resten av annonsen.Nytt är nytt och begagnat är begagnat. På samma sätt som alltid betyder alltid, och aldrig betyder aldrig.
När du träffar någon och visar upp din nya pryl du köpte för en vecka sedan som personen du träffar inte sett än, sure.Det beror väl på om man ställer "nytt" mot "begagnat", eller om man ser "nytt" som en tidsaspekt. Ett par skor (eller t ex en bil) som lämnade butiken för en vecka sedan kanske kan ses nom nya, även om de gått några km. Det framgår ju med all tydlighet om man läser resten av annonsen.
Hade ”hästhandlaren” aldrig lagt sitt bud hade den ”desperata” fått mindre pengar för sin vara. Vore det att föredra?Det är aldrig särskilt trevligt att leva gott på andra människors okunskap och/eller desperation. Då är man en hästhandlartyp och förtjänar skam och vanära. Trösten är att du tjänar mycket pengar.
En schysst person gör inte så. Tycker jag.
Tidsaspekten har du givetvis rätt i, tänker jag.Det beror väl på om man ställer "nytt" mot "begagnat", eller om man ser "nytt" som en tidsaspekt. Ett par skor (eller t ex en bil) som lämnade butiken för en vecka sedan kanske kan ses nom nya, även om de gått några km. Det framgår ju med all tydlighet om man läser resten av annonsen.
Ja, jag tycker det. Har själv undvikit att sälja vid skambud och gett bort varan till någon annan. Har känts bra varje gång. Flippare och krängare är obehagliga.Hade ”hästhandlaren” aldrig lagt sitt bud hade den ”desperata” fått mindre pengar för sin vara. Vore det att föredra?
Du har säkert rätt. Jag pratar inte om det enskilda fallet utan om fenomenet ”klippare/flippare” i allmänhet. Jag tror dock att det finns en hyggligt allmän uppfattning, som varierar med vara och summa, om vad som är ett schysst pris och inte. Det är när det blir stora avsteg från det som det blir äckligt.Men såhär då? Cykeln gicks igenom och fick en del nytt/bytt, livslängden ökade sannolikt med något år. Delarna har uppskattats i pengar ovan. Jobbet då? Är det värt något ? Och risken att ingen köper till utsatt pris. Den är inte såld... Inget extremt i detta utifrån vad jag kan se. Då ställer jag mig mer tveksam till Miatan, men det är väl något jag inte förstår...
Flippare gör ju ofta bara sprayrenoveringar. En sån person brukar jag inte köpa grejer av.Ursprungliga säljaren har fått betalt mer än om "flipparen" inte köpt.
"Flipparen" har gjort sig en hacka.
Nya köparen har fått en cykel till det priset den tyckte var värt.
Har vi inte tre vinnare här?
Märkligt att personen i fråga inte betalade mer för cykeln trots att hen visste att egentliga värdet var högre.Det sjuka är att cykeln kostade 100 kronor, efter att alla extragrejer som följde med nu är sålda.
Det är lite det som är poängen. Tycker man att priset är för högt så struntar man i att köpa.Det är väl den 3e som kan ha synpunkter...och låta bli att köpa om hen inte vill.
Men snälla du, du kan inte beslå mig med dubbelmoral i det här fallet, även om du gärna skulle göra det. Jag betalade ett schysst pris för cykeln, till en säljare som visste vad han sålde. Eftersom köparen skulle lämna landet skickade han med en massa grejor som han inte längre ville ha. Stor skillnad mot en äcklig hästhandlare som utnyttjar människors okunskap eller desperation (ont om pengar etc.) för att göra sig en hacka.Märkligt att personen i fråga inte betalade mer för cykeln trots att hen visste att egentliga värdet var högre.